ג'יין בולין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
סקריפט החלפות (שנייה, ]])
שורה 29: שורה 29:


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
* [https://spartacus-educational.com/Jane_Boleyn.htm Jane Boleyn (Lady Rochford)] באתר ספרטקוס
* [http://queenanneboleyn.com/2017/05/15/black-legend-lady-rochford-adrienne-dillard-2/ “The Black Legend of Lady Rochford”, by Adrienne Dillard]
* [http://queenanneboleyn.com/2015/05/13/the-infamous-lady-rochford-and-the-enigmatic-jane-seymour-by-danielle-marchant/ The Infamous Lady Rochford and the Enigmatic Jane Seymour, By Danielle Marchan]
* [https://www.theanneboleynfiles.com/category/jane-boleyn/ ג'יין בוליין] ב"תיקי אן בוליין"


{{מיון רגיל: בוליין, ג'יין}}
{{מיון רגיל: בוליין, ג'יין}}
[[קטגוריה:אישים בחצר הנרי השמיני]]
[[קטגוריה:אישים בחצר הנרי השמיני]]

גרסה מ־21:29, 16 באוקטובר 2018

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

ג'יין בוליין, הויקונטית מרוצ'פורדאנגלית: Jane Boleyn, Viscountess Rochford; ‏1505 - 13 בפברואר 1542) נקראת פעמים רבות גם ליידי רוצ'פורד, הייתה רעייתו של ג'ורג' בוליין, הוויקונט השני מרוצ'פורד, אחיה של אן בוליין, אשתו השנייה של הנרי השמיני. בת-לווייתן של נשות המלך קתרין מאראגון, ג'יין סימור, אן מקלווה וקתרין הווארד. הוצאה להורג במצודת לונדון יחד עם קתרין הווארד, לאחר שהואשמה כמסייעת בניאוף.

תולדות חייה

נולדה בנורפוק למשפחת פארקר שהשתייכה לאצולה הבכירה (אביה היה ברון) והייתה משפחה עשירה, מקושרת חברתית ופוליטית לצמרת האצולה וחצר המלכות. לפני שמלאו לה 15 נשלחה לחצרו של הנרי השמיני, על מנת לשמש כבת לוויה לאשתו הראשונה, קתרין מאראגון. בשנת 1520 תועדה כחברת המשלחת הבריטית לצרפת לאירוע "שדה אריג הזהב". כיוון שנבחרה לרקוד בפני המלך במחזה Château Vert ("הטירה הירוקה") שהועלה בחצר בשנת 1522 (לצד מרי ואן בוליין), ניתן לשער שהייתה בעלת מראה מצודד, אף כי אין כל דיוקן שלה.

ב-1524 או 1525 נישאה לגו'רג' בוליין. בשנת 1529 (עם עליית מעמדם של בני משפחת בוליין בחצר בזכות התעניינותו של הנרי השמיני באן בוליין) היה ג'ורג' לויקונט מרוצ'פורד, דבר שהעניק את התואר המקביל לאשתו, ג'יין, שכינויה השגור מאז היה "ליידי רוצ'פורד". ב-1533 העניק המלך לזוג את ארמון בוליו כמשכנם הרשמי. הנישואים מתוארים במסמכי התקופה ובדיווחים (כגון אלו של אסטאס שאפווי) כנישואי תועלת ללא אהבה. לזוג לא היו צאצאים וג'ורג' לא גילה משיכה לג'יין.

במאי 1536 נאסר ג'ורג' במצודת לונדון והואשם בגילוי עריות עם אחותו, אן בוליין. האשמה בגינה הוצאו השניים להורג בסופו של דבר. ג'יין אינה נזכרת בדיווחים מאותה עת ולא ברור אם העידה במשפט. רק מאוחר יותר כתב עליה רוברט ואייט, במסגרת הביוגרפיה שחיבר על אן בוליין, "אשה מרשעת שהאשימה את בעלה" (wicked wife, accuser of her own husband) כביכול הייתה זו היא שהעידה וסיפקה את הראיות לאישום בגינו הוצא בעלה להורג.

ב-17 במאי 1536 הוצא ג'ורג' בוליין להורג במצודת לונדון יחד עם ארבעה נוספים שהואשמו בכך שהיו מאהביה של המלכה. לאחר התאלמנותה הצליחה ג'יין להסדיר את מעמדה הכלכלי כתוצאה ממשא ומתן מוצלח עם תומאס קרומוול במסגרתו הושבה למעמד של בת-לוויה למלכה (באותה עת הייתה זו ג'יין סימור, שנפטרה לאחר שילדה את אדוארד השישי, מלך אנגליה) והותר לה להמשיך ולהשתמש בכינוי "ליידי רוצ'פורד". ב-1540, כאשר הנרי השמיני ביקש לבטל את נישואיו עם אשתו הבאה, אן מקלווה, סיפקה ליידי רוצ'פורד את התואנה בכך שלדבריה המלכה אן סיפרה לה כי המלך והיא מעולם לא מימשו את נישואיהם. הדבר פתח פתח לנישואיו של הנרי עם קתרין הווארד. ג'יין הייתה לבת לווייתה גם של המלכה החדשה.

המלכה הצעירה לא מצאה אושר עם המלך הנרי המזדקן ופנתה ליחסים עם מאהבים. היא החלה ברומן עם תומאס קולפפר, אחד מבני הלוויה של הנרי שהיה אף בן דודה (מצד אמא). השניים נעזרו בליידי רוצ'פורד אשר סייעה להבריח את קולפפר לחדרה של המלכה בכל הזדמנות. באמצע 1541 נאסרו השתיים במצודת לונדון, נחקרו ועונו. עקב החקירות והעינויים, איבדה ליידי רוצ'פורד את שפיות דעתה. אולם המלך הנקמן לא ויתר על הוצאתה להורג יחד עם מלכתה. היא הואשמה בצו מלכותי מיוחד (ללא משפט) בבגידה והוצאה להורג יחד עם המלכה קתרין בטאוור גרין.

ג'יין בוליין רוצ'פורד נקברה בקפלת פטרוס הקדוש בשלשלאות לצידם של אן בוליין וג'ורג' בוליין.

בתרבות

כיוון שיצירות רבות מאד נכתבו אודות חצרו של המלך הנרי השמיני ויחסיו עם אן בוליין וקתרין האוורד, מופיעה ברבים מהם גם דמותה של ליידי רוצ'פורד. בהם בספרים הבאים

  • הספר Vengeance Is Mine by מאת Brandy Purdy נכתב מנקודת מבטה של ג'יין בוליין
  • The Secret Diary of Anne Boleyn מאת Robin Maxwell
  • בספרה של פיליפה גרגורי על מרי בוליין, "בת בוליין האחרת", מופיעה ג'יין כדמות משנית. היא תופסת מקום רב בהרבה בספר ההמשך, The Boleyn Inheritance
  • בספרים וולף הול וממשיכו, "הביאו את הגופות" מאת הילרי מנטל

בסרטים וסדרות הטלוויזיה:

קישורים חיצוניים