הנוקמים (סרט) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
היה רשום בכותרת סדר כרונולוגי, אולם הסדר המפורט הוא סדר יציאת הסרטים.
תגיות: עריכה חזותית עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 88: שורה 88:
[[סטן לי]], יוצר דמויות הקומיקס, הופיע ב[[הופעת קמע]] בתוך תשדיר חדשות לקראת סוף הסרט. הופעות קמע של סטן לי נפוצות ברוב סרטי מארוול קומיקס.
[[סטן לי]], יוצר דמויות הקומיקס, הופיע ב[[הופעת קמע]] בתוך תשדיר חדשות לקראת סוף הסרט. הופעות קמע של סטן לי נפוצות ברוב סרטי מארוול קומיקס.


==סדר כרונולוגי של סרטי מארוול שקדמו לנוקמים==
==הסדר של סרטי מארוול שקדמו לנוקמים==


"הנוקמים" ממשיך את העלילה של חמישה סרטים שונים, כאשר כל סרט מוביל לסרט הבא.
"הנוקמים" ממשיך את העלילה של חמישה סרטים שונים.


===איירון מן===
===איירון מן===

גרסה מ־15:29, 1 בנובמבר 2018


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ קישור, אולפן, הפקה, מפיץ ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הנוקמים
The Avengers
כרזת הסרט בארץ
כרזת הסרט בארץ
מבוסס על האוונג'רס (קומיקס)
בימוי ג'וס וידון
הופק בידי קווין פייגי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'וס וידון
סיפור מאת: ג'וס וידון
זאק פן
עריכה ג'פרי פורדליסה לאסק
שחקנים ראשיים רוברט דאוני ג'וניור
כריס אוונס
כריס המסוורת'
מארק רופאלו
ג'רמי רנר
סקרלט ג'והנסון
סמואל ל. ג'קסון
טום הידלסטון
מדבבים לו פריגנו (ברוס באנר)
פול בטאני (J.A.R.V.I.S.) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלן סילבסטרי
צילום סימוס מקגרייבי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני מארוול, פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה דיסני+, אולפני וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית4 במאי 2012
ישראלישראל10 במאי 2012
משך הקרנה 143 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה פעולה, פנטזיה ומדע בדיוני
תקציב 220 מיליון דולר
הכנסות 1,518,812,988 דולר
הכנסות באתר מוג'ו avengers11
פרסים 4 פרסי סאטורן
סרט הבא הנוקמים: עידן אולטרון
סרטים בסדרה איירון מן 3
תור: העולם האפל
קפטן אמריקה: חייל החורף
אנטמן
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנוקמים (במקור: The Avengers) הוא סרט גיבורי-על ושובר קופות אמריקאי משנת 2012 אשר מבוסס על קבוצת גיבורי-העל האוונג'רס, ובהפקה מבית אולפני מארוול. הוא סרט אנסמבל של מספר מגיבורי-העל המפורסמים ביותר של חברת מארוול קומיקס, בהם איירון מן, קפטן אמריקה, תור, הענק הירוק, הוקאיי והאלמנה השחורה הנקראים לעצור את נבל-העל לוקי, שמאיים להשמיד את העולם כולו. את הסרט ביים ג'וס וידון ומככבים בו אנסמבל שחקנים כרוברט דאוני ג'וניור, כריס אוונס, כריס המסוורת', טום הידלסטון, מארק רופאלו, ג'רמי רנר, סקרלט ג'והנסון וסמואל ל. ג'קסון.

לסרט קדמו חמישה סרטים, כאשר כל אחד מהם מבוסס על דמות קומיקס אחרת שהופיעה בסרט עצמו. הסרט נחשב לסרט קומיקס אפי בגודלו, מאחר שבפעם הראשונה ביקום הקולנועי של מארוול מספר גיבורי-על מאחדים כוחות יחדיו. "הנוקמים" יצא לאקרנים בבכורה עולמית ב-11 באפריל 2012 וב-4 במאי 2012 בארצות הברית בתלת-מימד והוא ממוקם במקום השני ברשימת סרטי גיבורי העל וכן במקום השישי ברשימת שוברי הקופות של כל הזמנים, מיד לאחר אווטאר, טיטניק, מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר, הנוקמים: מלחמת האינסוף ועולם היורה.

הסרט זכה בארבעה פרסי סאטורן בקטגוריית סרט המדע בדיוני הטוב ביותר לשנת 2012, הבמאי הטוב ביותר, שחקן המשנה הטוב ביותר (קלארק גרג) והאפקטים המיוחדים והיה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית האפקטים הוויזואלים והפסיד לסרט "חיי פיי".

רקע

הסרט מאחד את גיבורי העל איירון מן, קפטן אמריקה, תור, הענק הירוק, הוקאיי והאלמנה השחורה. עלילת הסרט ממשיכה את עלילתם של סרטי מארוול הקודמים, כאשר באופן כרונולוגי העלילה מתחילה בסרט המבוסס על קפטן אמריקה, שמתקיים בזמן מלחמת העולם השנייה.

בסרט "איירון מן" נחשף לראשונה כי ראש ארגון S.H.I.E.L.D, ניק פיורי, מקבץ קבוצת גיבורי-על, והוא מציע לטוני סטארק להיות החבר הראשון ביוזמה הנקראת "יוזמת הנוקמים". לפי סדר כרונולוגי של העלילה טוני סטארק מצטרף באופן רשמי לקבוצה רק בסרט "איירון מן 2" שיצא בשנת 2010. הסרט "הענק הירוק", שיצא ב-2008, מתרחש באותו הזמן בו סטארק מצטרף לקבוצה. בסרט הזה, רוברט דאוני ג'וניור שמגלם את איירון מן, מופיע לכמה דקות על המסך, ובכך בעצם קושר קשר בין הסרטים, מה שיוצר עלילה בין סרטים שונים המובילה לסרט "הנוקמים". באיירון מן 2 יש רמיזה להופעה של קפטן אמריקה, כאשר במעבדה של טוני סטארק נמצא המגן שמשמש את קפטן אמריקה בזמן מלחמת העולם השנייה. גם בסרטו של הענק הירוק יש רמיזה לקפטן אמריקה, כאשר בסצנה שלא מופיעה בסרט, הענק הירוק קופץ מהר באזור מושלג, ומעוצמת הפגיעה שלו, הקרח מתפוצץ, ולרגע נחשפת גופתו של קפטן אמריקה שקבורה תחת הקרח. בסרט איירון מן 2 יש גם רמיזה לתור, כאשר בסוף הסרט פטיש הקרב של תור, המיולניר, נמצא בניו מקסיקו על ידי סוכני S.H.I.E.L.D.

מבחינה כרונולוגית העלילה של תור מתקיימת אחרונה מבין הגיבורים, והסרט "תור" שיצא ב-2011 מציג את תור, כשסוכנות S.H.I.E.L.D לוקחת חלק חשוב בעלילה. גם בסרט של תור יש רמיזה לסרטים אחרים. בסוף הסרט תור מביס את לוקי שלכאורה, אובד ברחבי החלל, אך שורד ונשבע לנקום בתור ובאנושות אותה הוא אוהב. בנוסף, ניק פיורי נפגש עם ד"ר אריק סלביג ומציג בפניו את קוביית הכוח המסתורית, כלי עלילתי שיעמוד במרכז הסרט "הנוקמים" מאוחר יותר. הוא מבקש ממנו ללמוד לרתום אותה לבניית נשק. ד"ר סלביג משיב כי היא מכילה כוח בלתי נודע, אך קולו של לוקי הבלתי נראה משכנע אותו להסכים.

עלילת הסרט

לוקי רוקח עסקה עם גזע חייזרים אלים בשם הצ'יטאורי, ובה הוא יוביל את צבא הצ'יטאורי לכבוש את כדור הארץ כאשר הקוביה הקוסמית תשמש כשער מעבר בין-כוכבי לכדור הארץ. ניק פיורי, ראש סוכנות S.H.I.E.L.D שוכר את ד"ר אריק סלביג בניסיון לרתום את כוחה של הקובייה הקוסמית, על פניו ליצירת אנרגיה בלתי-מוגבלת לטובת האנושות, אך מאחורי הקלעים לעזור בפיתוחו של נשק חזק מספיק שיאפשר ל-S.H.I.E.L.D להגן על כדור הארץ מפני איומים חייזריים.

לוקי חוזר לכדור הארץ, חמוש בשרביט בעל כוחות קסם שהעניקו לו הצ'יטאורי. הוא משתלט על מוחם של סלביג והוקאיי, ומצליח לגנוב את הקובייה הקוסמית. כדי להחזיר אותה, ניק פיורי מחליט על גיוס מיטב גיבורי-העל והמדענים, מבלי לממש באופן רשמי את יוזמת "הנוקמים". הסוכן פיל קולסון מגייס את טוני סטארק למאמצי S.H.I.E.L.D להחזיר את הקובייה הקוסמית ומשאיר לו מידע על יתר גיבורי העל וחומר מדעי רב כדי שילמד את הנושא. ניק פיורי מגייס את קפטן אמריקה ואילו הסוכנת נטשה רומנוף מגייסת את דוקטור ברוס באנר, מומחה לקרינת גמא, שיסייע לאתר את הקובייה הקוסמית באמצעות קרינת הגמא החלשה שהיא פולטת.

בזמן שהוקאיי גונב ציוד וחומרים עבור בניית השער הבין-כוכבי, לוקי תוקף ומשפיל את האוכלוסייה אך נעצר על ידי קפטן אמריקה ואיירון מן. תור חוזר מאסגארד כדי לעצור את לוקי ומתעמת עם איירון מן וקפטן אמריקה אך בסוף הם מגיעים להבנה, ולוקי מובל אסור אל נושאת המטוסים המרחפת של S.H.I.E.L.D שם הוא נכלא. חיכוכים מתגלעים בין קפטן אמריקה לסטארק, אחרי שהראשון סולד מהגישה הקלילה וההומוריסטית של סטארק לכל העסק. החבורה מגלה את התוכנית של פיורי להשתמש בקובייה הקוסמית כדי לייצר נשק.

הוקאיי מנצל את החולשה ומצליח לפגוע קשות בנושאת המטוסים המרחפת וברוס באנר נהפך לענק הירוק, שזורע הרס רב ולא נעצר גם על ידי תור, עד שלבסוף הוא מזנק על מטוס קרב שיורה בו ומתרסק. לוקי מנצל את המהומה, משתחרר וכולא את תור, ומשליך אותו אל פני האדמה בתקווה שיתרסק למוות. איירון מן וקפטן אמריקה מצליחים להציל את מנועי נושאת המטוסים המרחפת ולמנוע ממנה להתרסק. האלמנה השחורה מצליחה לשחרר את הוקאיי משליטתו של לוקי. הסוכן פיל קולסון נהרג כשניסה לעצור את לוקי, וניק פיורי מנצל את מותו כדי לגבש את קפטן אמריקה, איירון מן, האלמנה השחורה והוקאיי לצוות שיעצור את לוקי.

טוני סטארק מגלה שלוקי יפתח את השער בלב ניו יורק על מגדל "תעשיות סטארק" כדי לזכות בתהילה, והצוות טס לעצור אותו. בניו יורק לוקי וסלביג פותחים את השער והצ'יטאורי, חמושים במעין מרכבות מעופפות וספינות מלחמה גדולות ממדים, פולשים לכרך הסואן וגורמים נזק רב לתושבים, למבנים, למכוניות ולרכוש. קפטן אמריקה, האלמנה השחורה והוקאיי נלחמים בצ'יטאורי בזמן שאיירון מן מתעמת עם לוקי ומזהיר אותו מנקמת "הנוקמים". לוקי משליך את איירון מן מהחלון, טוני מסמן לג'רוויס ששולח לו חליפת שריון חדשה וחזקה יותר. תור, שניצל מההתרסקות, והענק הירוק, מצטרפים לצוות ועוזרים להם להילחם בצ'יטאורי. הצוות מתגבש ומשתף פעולה, והאלמנה השחורה מצליחה להגיע למגדל סטארק כדי לנסות לסגור את השער ביחד עם סלביג. הענק הירוק מגיע למגדל ומביס את לוקי בכך שהוא מטיח אותו מספר פעמים ברצפה. בינתיים, המועצה העליונה של סוכנות S.H.I.E.L.D מחליטה לשגר טיל גרעיני ללב ניו יורק כדי להשמיד את הפולשים, למרות התנגדותו של פיורי. איירון מן מצליח להסיט את הטיל. כאשר הטיל משמיד את ספינת האם של הצ'יטאורי, הפיצוץ משבית את כל הלוחמי הצ'טאורי, הוא מאבד חמצן ונופל, אך הוא מצליח להינצל ברגע האחרון, שנייה לפני שהשער נסגר.

אחרי הקרב הגדול, צוות "הנוקמים" לוכד את לוקי המובס. תור לוקח את לוקי כבול בשרשראות בחזרה לאסגארד, שם ייתן את הדין על מעשיו, ביחד עם הטסרקט. ניק פיורי מודה שהפעיל את יוזמת ה"נוקמים" בסופו של דבר ומגן עליה בפני המועצה.

בסוף הסרט מופיעות שתי סצנות - האחת באמצע כותרות הסיום, מיד לאחר הצגת שמות השחקנים, והשנייה בסופם. הסצנה הראשונה מראה את מנהיג הצ'יטאורי עומד בפני דמות מסתורית ואומר לו שצוות הנוקמים הוא אינו כוח שיש לזלזל בו, וכי להתמודד מולם פירושו לחזר אחרי המוות. הדמות המסתורית מפנה את ראשה ומחייכת, ומתברר שמדובר בתנוס הטיטאן. סצנה זו מהווה למעשה קדימון ל"שומרי הגלקסיה", שבו תנוס שולח את רונאן המאשים להביא לו את אבן הכוח. בסצנה השנייה נראים חברי הנוקמים יישובים במסעדה ואוכלים שווארמה.

צוות השחקנים

צוות השחקנים בכנס קומיק-קון 2010, שנערך בסן דייגו. משמאל לימין: רוברט דאוני ג'וניור, קלארק גרג, סקרלט ג'והנסון, כריס המסוורת', כריס אוונס, סמואל ל. ג'קסון, ג'רמי רנר, מארק רופאלו, הבמאי ג'וס וידון והמפיק קווין פייגי.
מיליונר ופילנטרופ גאון, שהמציא חליפת שריון מכנית. דאוני ג'וניור חתום על חוזה לארבעה סרטים של מארוול בתפקיד איירון מן ("איירון מן" (2008), "איירון מן 2" (2010), הנוקמים ו"איירון מן 3" (2013).
יוצא מלחמת העולם השנייה אשר שודרג מעל ומעבר ליכולות האנושיים באמצעות נוסחת "סופר-חייל". אוונס נשכר לגלם את הדמות בשלושה סרטים בנוסף לסרט "הנוקמים". אוונס מציין שרוג'רס בסרט זה הוא קדורני יותר, משום שהוא חייב להתמודד עם העובדה שהוא חי בתקופת זמנים מתקדמת הרבה יותר, ובה כל מי שהכיר בעבר - אהובתו, חבריו ללחימה, מפקדיו - מתים וכעת הוא בודד וגלמוד. רוג'רס כעת מנהיג את הנוקמים.
מדען גאון שבעקבות חשיפה לקרני גמא הופך למפלצת ירוקה וזועמת כאשר הוא מתעצבן או מתרגש. רופאלו לוהק לתפקיד לאחר שנתגלעו מחלוקות בין חברת ההפקה לאדוארד נורטון, השחקן שגילם את הדמות בסרט "הענק הירוק". רופאלו מציין כי באנר נאבק בשני צדדים שבו - האפל והבהיר, וכל מה שהוא עושה בחיים מסתכם בצורך בשליטה וכי מחשיב את הדמות להמלט של הדור העכשווי.[1] בנוסף, רופאלו הודיע כי הוא יהיה השחקן הראשון שיגלם גם את ברוס באנר וגם את הענק הירוק, כאשר יהיה שימוש בטכניקת לכידת תנועה כדי ליצור את הענק הירוק בדמותו של רופאלו. לו פריגנו, שגילם את הענק הירוק בעבר, מדבב את קולו של הענק הירוק בסרט.
האל הנורדי שמבוסס על דמותו של תור מהמיתולוגיה הנורדית. המסוורת' עצמו חתם על חוזה להשתתפות במספר סרטי מארוול. השחקן האוסטרלי שיתף בעבר פעולה עם הבמאי ג'וס וידון בסרט "בקתת הפחד" מאפריל 2012. הוא מציין כי המוטיבציה של תור היא אישית יותר בסרט זה, משום שמדובר באחיו שגורם לכל המהומה.
מרגלת מיומנת ביותר שעובדת עבור סוכנות S.H.I.E.L.D. על מערכת יחסיה עם דמותו של הוקאיי, ג'והנסון מציינת כי יש ביניהם היסטוריה רבת שנים והם לחמו ביחד מספר פעמים. שתי הדמויות הן היחידות בצוות גיבורי-העל שאין להן כוחות-על, והן מפצות על כך בכישוריהן המיוחדים. לפי דבריה, האלמנה השחורה אינה נמצאת בצוות בזכות מראה היפה.
סוכן עבור סוכנות S.H.I.E.L.D וקשת מיומן שידוע בקומיקס כצולף הגדול ביותר בעולם. רנר ציין כי משחקו דרש אימונים פיזיים וגם בשימוש בחץ וקשת. על דמותו של הוקאיי הוא מציין כי הוא מתבודד והקשר היחיד שלו לעולם הוא דמותה של האלמנה השחורה, עמה לחם בעבר מספר פעמים.
מנהל סוכנות S.H.I.E.L.D, שארגן במהלך הסרטים הקודמים את יוזמת "הנוקמים". ג'קסון חתום על חוזה עם מארוול בו הוא אמור להופיע בתשעה סרטים שונים. ג'קסון משווה את משחקו בסרט זה למשחקו כאורדל בסרט ג'קי בראון.
סוכנת S.H.I.E.L.D שעובדת עם ניק פיורי. ג'וס וידון היה אמור לביים סרט על וונדר וומן, עם סמולדרס בתפקיד הראשי, אבל הסרט התבטל בסופו של דבר. בדומה לסמואל ל. ג'קסון, גם סמולדרס צפויה להופיע בתשעה סרטי מארוול נוספים.
הנבל הראשי של הסרט. אחיו החורג של תור, ששואף לכבוש את כדור הארץ ולשעבד את האנושות כך שהוא יוכל להפוך למלך. דמותו מבוססת על אל הכזבים מהמיתולוגיה הנורדית בעל אותו השם.
  • קלארק גרג - הסוכן פיל קולסון. סוכן בכיר בסוכנות S.H.I.E.L.D. גרג גילם את הסוכן קולסון לראשונה בסרט "איירון מן". בעקבות האהדה הרבה לה זכתה דמותו, הוחלט להוסיף את קולסון לסרטים המקדימים את "הנוקמים", וגרג חזר לגלם את הדמות גם ב"איירון מן 2" וגם ב"תור".
  • סטלאן סקארסגארד - אריק סלביג. סקארסגארד הופיע באותו תפקיד גם בסרט "תור". בסוף הסרט נחשף כי לוקי שולט בגופו של סלביג.
  • גווינת' פאלטרו - פפר פוטס. מזכירתו של טוני סטארק. פלטרו גילמה את דמותה בשני סרטי איירון מן הקודמים.
  • פול בטאני - ג'רביס. בטאני אינו מופיע בסרט, אך הוא מדבב את קול מערכת ההפעלה בעלת בינה מלאכותית של איירון מן. בטאני שב לגלם את התפקיד לאחר שני סרטי איירון מן הקודמים. רק בסרט הנוקמים: עידן אולטרון הופיע בטאני גם פיזית ולא רק בקולו.

סטן לי, יוצר דמויות הקומיקס, הופיע בהופעת קמע בתוך תשדיר חדשות לקראת סוף הסרט. הופעות קמע של סטן לי נפוצות ברוב סרטי מארוול קומיקס.

הסדר של סרטי מארוול שקדמו לנוקמים

"הנוקמים" ממשיך את העלילה של חמישה סרטים שונים.

איירון מן

ערך מורחב – איירון מן (סרט)

הסרט הראשון שהוביל למעשה את סדרת סרטי מארוול לקראת פרויקט "הנוקמים" הוא איירון מן, שיצא ב-30 באפריל 2008. בסרט זה מופיע רוברט דאוני ג'וניור כטוני סטארק, מולטי-מיליונר ויצרן נשק שנשבה באפגניסטן ואולץ ליצור כלי נשק עבור אויביו. מתוך כלאו, סטארק בונה בעזרת שבוי נוסף בשם ינסן חליפת שריון מתכתית, ואותה הוא מצייד בציוד בסיסי שעוזר לו להמלט מכלאו. בהמשך, הוא פורש מעסקי יצור הנשק ומשדרג את חליפת השריון שלו מתוך מטרה להשמיד את כלי הנשק אותם יצרה חברתו, "תעשיות סטארק". בין חבריו נמנים מזכירתו, פפר פוטס, חברו הטוב רודי רודס ושומר ראשו האפי הוגאן, כאשר מנגד הוא מתעמת מול שותף לעסקים תאב כוח בשם אובדיה סטיין, שמוצא את התוכניות לחליפת השריון ויוצר חליפת אבטיפוס גדולה ואימתנית משלו.

בסצנה שלאחר כותרות הסיום, סטארק פוגש לראשונה בניק פיורי, שמודיע לו כי הוא אינו גיבור-העל היחיד בעולם, וכי הוא מעוניין לדבר איתו על יוזמת "הנוקמים".

הענק הירוק

ערך מורחב – הענק הירוק (סרט, 2008)

אף על פי שהסרט יצא ב-13 ביוני 2008, מבחינה כרונולוגית, הוא מתרחש בדיוק לאחר "איירון מן 2", ואדוארד נורטון מגלם את דמותו של הענק הירוק. בעיבוד מודרני זה לקומיקס, שעושה גם מחווה לסדרת הטלוויזיה הישנה בכיכובם של ביל ביקסבי ולו פריגנו, ד"ר ברוס באנר הוא כעת מדען מתבודד שמתחבא מהצבא בריו דה ז'ניירו ומחפש תרופה למצבו, לאחר שגנרל רוס (ויליאם הרט) מבקש ממנו להחיות את נוסחת ה"סופר-חייל" מתקופת מלחמת העולם השנייה במסווה של ניסוי בקרני גמא שכשל והפך את באנר לענק הירוק.

גנרל רוס מאתר אותו ושולח צוות תקיפה בראשות אמיל בלונסקי (טים רות') ללכוד אותו. באנר מחדש את קשריו עם ידידתו בטי רוס (ליב טיילר), ומוצא את עצמו ניצב מול בלונסקי, ששואף להגיע לשלמות פיזית על ידי הזרקת נוסחת ה"סופר-חייל" בשילוב עם הקרנת קרני הגמא, אך הופך ליצור מבעית ומאיים בשם אבומיניישן.

בסצנה לאחר כותרות הסיום, רוברט דאוני ג'וניור מופיע כטוני סטארק, כשהוא נפגש עם גנרל רוס. הוא מספר לגנרל רוס על יוזמת "הנוקמים", בו סטארק וניק פיורי מחפשים גיבורי-על ברחבי העולם כדי לאחד אותם לקבוצת-על אחת. בנוסף להופעה של דאוני ג'וניור, יש רמיזות בסרט לקפטן אמריקה, למרות שבזמנו כריס אוונס עדיין לא לוהק לתפקיד. כך למשל, בסצנה מחוקה של הסרט, ד"ר באנר מנסה לבצע התאבדות באזור הארקטי בתחילתו של הסרט אך הופך לענק הירוק וגורם למפולת שלגים שמשחררת את גופתו הקפואה של קפטן אמריקה.

איירון מן 2

ערך מורחב – איירון מן 2

למרות שהסרט יצא רק ב-7 במאי 2010, "איירון מן 2" מתרחש מבחינה כרונולוגית חודשים ספורים אחרי "איירון מן" שיצא ב-2008. דאוני ג'וניור חוזר להופיע בתור איירון מן, וסמואל ל. ג'קסון מופיע שוב בתור ניק פיורי, כשהפעם הוא משחק תפקיד גדול בהרבה מזה שהוא שיחק ב"איירון מן". בסרט זה מתמודד טוני סטארק נגד איבן ואנקו, בנו של אנטון ואנקו, מדען רוסי שהיה שותף לפיתוח אנרגיית כור הקשת יחד עם סטארק. ואנקו מפתח שנאה עזה לסטארק על שגזל מאביו את הקרדיט לפיתוח הכוח שמאחורי חליפת השריון של איירון מן, ולכן הוא מגיע לארצות הברית ובעזרת חליפת שריון אותה בנה הוא אורב לסטארק במהלך מרוץ גרנד פרי במונקו. בהמשך, ואנקו מתחבר ליריבו העסקי של סטארק, יצרן הנשק ג'סטין האמר, שעורך איתו עסקה לפיתוחן של חליפות שריון המבוססות על טכנולוגיית כור הקשת.

הסרט מציג את בעיית האלכוהוליזם איתה נאלץ להתמודד טוני סטארק לאחר שהוא מגלה שהאלקטרומגנט שבחזה שלו מרעיל אותו בהדרגה. כמו כן, הסרט מציג את הפיכתו של ג'יימס רודס לוור משין וכן מופיעה בו האלמנה השחורה, אותה מגלמת סקרלט ג'והנסון.

בסצנה לאחר כותרות הסיום מופיעה רמיזה לסרט "תור", כאשר המקבת של תור מופיע בניו מקסיקו.

תור

ערך מורחב – תור (סרט)

הסרט "תור" יצא ב-6 במאי 2011. תור - בשונה משאר החברים לקבוצת האוונג'רס, הוא למעשה אל שמגיע מממד אחר. עלילת הקומיקס בעצם מבוססת על האל מהמיתולוגיה נורדית תור. תור מגורש לכדור הארץ על-די אביו, אודין, לאחר שהשחצנות שלו מתחילה מלחמה בממלכה ממנה הגיע, אסגארד. תור מגיע לכדור הארץ ללא כוחות-על, ונאלץ להוכיח את עצמו בפני אביו, כדי לזכות בכוחותיו חזרה. באותו הזמן, אחיו המאומץ לוקי מתכנן להפיל את שלטונו של אודין ולשלוט באסגארד בעצמו.

בדומה לסרט "הענק הירוק", גם תור מתרחש בדיוק לאחר "איירון מן 2". סמואל ל. ג'קסון מופיע שוב בתור ניק פיורי בסרט הזה, ובנוסף ג'רמי רנר שיופיע בתור הוקאיי ב"הנוקמים", השתתף בהופעת אורח בסרט. שחקנים ראשיים נוספים בסרט הם נטלי פורטמן, המופיעה בסרט בתור ג'יין פוסטר, אהובת ליבו של תור; אנתוני הופקינס מגלם את אביו של תור, אודין שליט אסגארד, שדמותו מבוססת על האל הנורדי אודין; טום הידלסטון מופיע בתור לוקי, האנטגוניסט של הסרט, שמתכנן להשמיד את ממד כדור הארץ ולשלוט בממדים האחרים; סטלאן סקארסגארד מגלם את אריק סלביג, מדען שמשמש כמורה עבור ג'יין פוסטר. סקארסגארד צפוי להופיע בתור סלביג גם בסרט "הנוקמים"; קאט דנינגס מגלמת את דרסי לואיס, מדענית שעובדת יחד עם ג'יין פוסטר ואריק סלביג; קולם פאור מגלם את לאופי, מלך ענקי הכפור המפלצתיים שמאיימים על אסגארד; ג'ושוע דאלאס, טדאנובו אסאנו וריי סטיבנסון מגלמים את הלוחמים שלושה המגנים על אסגארד; רנה רוסו מגלמת את פריג מלכת אסגארד, אשתו של אודין, ואמו של תור.

עלילת "תור", יחד עם הסרטים הקודמים, מובילה באופן ישיר לסרט "הנוקמים", וזאת כאשר בסצנה לאחר כותרות הסיום מציג ניק פיורי בפני אריק סלביג פיסת טכנולוגיה אבודה שנודעת בשם "הקוביה הקוסמית" (עליה מוסבר בהרחבה בסרט על קפטן אמריקה), וכן נרמז כי לוקי משפיע על סלביג עצמו.

קפטן אמריקה

ערך מורחב – קפטן אמריקה (סרט, 2011)

הסרט מבוסס על דמות הקומיקס קפטן אמריקה, והוא יצא ב-22 ביולי 2011 - האחרון בסדרת הסרטים שמובילה ליוזמת ה"הנוקמים". עלילת הסרט מתרחשת ב-1942, בזמן מלחמת העולם השנייה. כריס אוונס מגלם את קפטן אמריקה, בעוד סמואל ל. ג'קסון משתתף בהופעת אורח. דומיניק קופר מופיע בסרט בתור אביו של טוני סטארק, הווארד סטארק. הסרט כולל גם את הוגו ויבינג בתור נבל-העל הראשי של הסרט, הגולגולת האדומה. טומי לי ג'ונס מגלם את קולונל צ'סטר פיליפס, מפקד יחידה מיוחדת של חיילי קומנדו בזמן מלחמת העולם השנייה, בה ישרת גם קפטן אמריקה. סטנלי טוצ'י מגלם את ד"ר אברהם ארסקין, מדען שמפתח נסיוב שהופך את קפטן אמריקה לחייל על. היילי אטוול מגלמת את פגי קרטר, לוחמת חופש קשוחה שמתאהבת בקפטן אמריקה. סבסטיאן סטן מגלם את ג'יימס "באקי" ברנס, חברו הטוב של קפטן אמריקה, שגם הוא משרת ביחידת הקומנדו המייללים. טובי ג'ונס מופיע בתור ארנים זולא, ביוכימאי מרושע של המפלגה הנאצית, שעובד יחד עם הגולגולת האדומה, וריצ'רד ארמיטאג' מגלם את היינץ קרוגר, מתנקש נאצי.

בסיפור המסגרת אשר הוצג בתחילתו ובסופו של הסרט, קפטן אמריקה מתגלה כשהוא קפוא באזור הארקטי. הוא מופשר ומוחזק במתקן של סוכנות S.H.I.E.L.D מתוך כוונה להקל עליו את המעבר, כאשר מתגלה שהוא למעשה שכב בתרדמת בקרח למשך 70 שנה, וכל חבריו אותם הכיר בתקופת מלחמת העולם השנייה מתים. בסצנה שלאחר כותרות הסיום של הסרט פורסם הקדימון הראשון לסרט "הנוקמים".

הפקה וליהוק

הפקת הסרט התחילה עוד בשנת 2005, כשאבי ארד הכריז כי מארוול רוצים להפיק סרט המבוסס על האוונג'רס.

בינואר 2008, מארוול החליטו שהסרט "איירון מן" יהיה הראשון שיתחיל את פרויקט הנוקמים. לאחר הצלחת הסרט, מארוול החליטו להפיק את סרט "הנוקמים" שהיה אמור לצאת ביוני 2011. אולם בספטמבר 2008, מארוול הגיעו להסכם עם פרמאונט, שלפני פרויקט האוונג'רס יופקו ארבעה סרטים נוספים: "איירון מן 2", "הענק הירוק", "תור " ו"קפטן אמריקה". הסכם זה הביא לדחייתו של פרויקט הנוקמים לשנת 2012. בפברואר 2009, סמואל ל. ג'קסון חתם על חוזה להופעה בתשעה סרטים שונים של מארוול. ג'קסון מגלם את ניק פיורי בשני סרטי איירון מן, תור וקפטן אמריקה. ג'קסון גם צפוי לגלם את פיורי בסרט "הנוקמים". גם שאר השחקנים בסרט חתומים על חוזים המחייבים אותם להופיע במספר סרטים נוספים במארוול, לדוגמת רוברט דאוני ג'וניור שהופיע כבר בחמישה סרטי מארוול, כולל "הנוקמים".

במקור ג'ון פאברו, שביים את שני סרטי איירון מן, היה אמור לביים את סרט "הנוקמים", אבל לבסוף הוא החליט לשמש רק כחלק מצוות ההפקה. בקיץ 2010 הוכרז כי ג'וס וידון יביים את הסרט. אדוארד נורטון, שגילם את הענק הירוק ב-2008, לא מופיע בסרט בתור הדמות לאחר שהתגלו חילוקי דעות בין נורטון ומארוול. בעקבות כך, מגלם מארק רופאלו את הענק הירוק.

כריס אוונס, שמגלם את קפטן אמריקה ב"הנוקמים", גילם בעבר דמות מארוול אחרת, הלפיד האנושי, ב"ארבעת המופלאים" ובסרט ההמשך "ארבעת המופלאים: עלייתו של הגולש הכסוף". מארוול החליטו להשתמש באוונס בתור קפטן אמריקה למרות העובדה שהוא כבר גילם דמות קומיקס אחרת.

באוקטובר 2010, נודע כי חברת וולט דיסני שילמה לפרמאונט 115 מיליון דולר על זכויות פרויקט הנוקמים. בנוסף וולט דיסני קנו מפרמאונט את הזכויות ל"איירון מן 3". צילומי הסרט החלו ב-25 באפריל 2011 באתרי צילום כניו מקסיקו, קליבלנד וניו יורק. בינואר 2012 פורסם כי הסרט יעובד בשיטת IMAX 3D. האפקטים המיוחדים נוצרו על ידי החברות Fuel VFX (שהייתה אחראית על יצירת האפקטים בסרטים "איירון מן 2", "תור" ו"קפטן אמריקה"), אינדסטריאל לייט אנד מג'יק (שהיו אחראים על יצירת האפקטים ב"איירון מן" ו"איירון מן 2"), "לגאסי אפקטס" ("איירון מן 2" ו"תור"), "לומה פיקצ'רס" ("תור" ו"קפטן אמריקה") וכן חברת וטה דיגיטל.

ביקורות והכנסות

עם צאתו, זכה הסרט לביקורות משבחות, והוא מחזיק בציון של 92% ביקורות חיוביות באתר Rotten Tomatoes, עם ציון כללי של 8/10 בהתבסס על 301 ביקורות (277 מתוכן "טריות" בעוד 24 "רקובות"), בציינו כי "עם תסריט שאינו שוכח את אנושיותם של גיבוריו, וללא מחסור בסצינות פעולה על-אנושיות, הסרט עונה על הציפיות שנתלו בו, ומעלה את הרף לסרטי מארוול".[2] זקי חסן ממגזין הפינגטון פוסט ציין כי סרט "הנוקמים" הוא אינו רק איחוד של סרטי גיבורי העל האחרונים של מארוול, אלא גם ביטוי אולטימטיבי לדרך אותה סרטי גיבורי-העל סללו במשך 34 שנים מאז סופרמן בגילומו של כריסטופר ריב יצא מהדלתות המסתובבות והרקיע שחקים".[3] ג'סטין צ'אנג ממגזין וראייטי מוסיף ואומר כי הסרט הוא "כמו מודל בנוי כהלכה מחלקים נפרדים" וכי "האיחוד השנון והמבדר ביותר פרי יצירתו של ג'וס וידון הוא אסקפיזם מהרמה החכמה ביותר, ומתהדר בקצב מבטיח והומור עשיר שמרעננים סיפור מקור נוסחאי ומקרטע בן 143 דקות".[4]

הביקורות שיבחו את ביצועיהם של כמה משחקני הסרט, ביניהם גילומו של ברוס באנר/הענק בידי מארק רופאלו, שחלקם ציינו שהתעלה מעל ביצועיהם של אריק באנה ("הענק") ואדוארד נורטון ("הענק הירוק"). "רופאלו הוא התגלית שהופכת את באנר למאגר סרקסטי של רוגע שמוכן לשנות צורה להר געש מתפרץ".[5] אותה ביקורת מתייחסת גם לגילומו של כריס אוונס את קפטן אמריקה, בציינה כי "השחקן העביר בצורה מדויקת את מאבקיה הפנימיים של הדמות". בעניין איירון מן בגילומו של רוברט דאוני ג'וניור, "איירון מן הוא בהחלט שחקן קבוצתי, אך מר דאוני מגיע לקבוצה עם שני כוחות-על שלא ניתן להתגבר עליהם - דמות בעלת תיחכום מיושם מראש של תעשיין וממציא חלק לשון, ועצם נוכחותו הגאוותנית שמבטאת את עצמה באירוניה עצמית".[6]

טוד מקארת'י ממגזין הוליווד ריפורטר העניק לסרט ביקורת חיובית באומרו כי "זהו אותו סיפור רועש של הצלת העולם אותו ראו כולם כבר מספר פעמים, והדמויות היו קיימות בקומיקס כמעט חצי מאה במעל ל-500 חוברות, אולם וידון ושותפיו הצליחו לערבב את כל האישויות והמרכיבים יחדיו כך שהמנה המוצעת היא טעימה ביותר, למרות שהיא כבר מוכרת".[7]

בשבוע הראשון להפצתו, הכניס הסרט 441.5 מיליון דולר, וכיסה את התקציב שלו, שעמד על 220 מיליון דולר. הסרט שבר שיא כאשר הכניס בסוף השבוע הראשון להקרנתו בארצות הברית 207 מיליון דולר, והפך לסרט בעל הפתיחה השנייה הגדולה ביותר בכל הזמנים אחרי עולם היורה בעודו עוקף את "הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2" (169.2 מיליון דולר), "האביר האפל" (158.4 מיליון דולר), ו"משחקי הרעב" (152.5 מיליון דולר).[8]

נכון למרץ 2013 הסרט זכה לסכום הכנסות של כ-623 מיליון דולר בארצות הברית וקנדה ו-888 מיליון דולר ברחבי העולם.[9] סך כל ההכנסות עומדים על מעל ל-1.5 מיליארד דולר, מה שממקם את הסרט במקום החמישי ברשימת עשרת שוברי הקופות של כל הזמנים, כשלפניו אווטאר, טיטניק, מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר ועולם היורה[10] זאת ועוד, זהו סרט גיבורי העל המרוויח ביותר בכל הזמנים.[11]

סרטי המשך

"הנוקמים" הוא החלק המסכם בשלב ראשון של סרטי מארוול, שהחל עם הקרנתו של "איירון מן". בקיץ 2012 חשפה מארוול את תוכניותיה לשלב השני - שלב שהחל עם "איירון מן 3" (מאי 2013), המשיך עם "תור: העולם האפל" (נובמבר 2013), "קפטן אמריקה: חייל החורף" (אפריל 2014), "שומרי הגלקסיה" (אוגוסט 2014) ו"הנוקמים: עידן אולטרון" (מאי 2015), והסתכם ב"אנטמן" (יולי 2015). באוגוסט 2012 נודע כי ג'וס וידון נבחר לשוב למלאכת הבימוי, וזאת לאור ההצלחה לה זכה "הנוקמים". לפי וידון, הוא מעוניין שסרט ההמשך יהיה "בקנה מידה קטן יותר, אישי יותר וכואב יותר. הדבר הבא שאמור לקרות לדמויות הללו, ולא רק חזרה על מה שעבד בסרט הראשון. פיתוח תמה שהיא רעננה לחלוטין ועומדת בפני עצמה".[12] במהלך כנס קומיק-קון 2013 נחשף, כי סרט ההמשך ייקרא "הנוקמים: עידן אולטרון" כאשר אולטרון הוא דמות הנבל הראשית. חרף הדמיון בשמות, הסרט לא מתבסס על קשת סיפור מהקומיקס בשם "עידן אולטרון", שפורסמה בין מרץ ליוני 2013.[13]

הסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף" יצא כחלק מהשלב השלישי באפריל 2018. סרט המשך נוסף, תבנית:הנוקמים 4, צפוי לצאת במאי 2019.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנוקמים בוויקישיתוף

הערות שוליים