דולפין (סוג) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מנורי (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ הוספת קישור לשעון חול
שורה 19: שורה 19:


==תיאור==
==תיאור==
שני המינים בסוג הדולפין הם בינוניים בגודלם. אורכם של הבוגרים נע בין 1.9 ל-2.5 מטר, ועשויים לשקול בין 80 ק"ג ל-235 ק"ג אולם המשקלים הנפוצים יותר נעים בין 80 ל-150 ק"ג. הזכרים ארוכים יותר, באופן כללי, ושוקלים יותר מהנקבות. דוגמת הצבע של הסוג דולפין יוצאת דופן - הגב כהה והבטן לבנה, כשעל כל צד דוגמת הצבעים כשל שעון חול באפור בהיר, צהוב או מוזהב בחזית ואפור מלוכלך בגב. הלסתות מאורכות וצרות ובהן 50 עד 60 שיניים קטנות וחדות בכל לסת.
שני המינים בסוג הדולפין הם בינוניים בגודלם. אורכם של הבוגרים נע בין 1.9 ל-2.5 מטר, ועשויים לשקול בין 80 ק"ג ל-235 ק"ג אולם המשקלים הנפוצים יותר נעים בין 80 ל-150 ק"ג. הזכרים ארוכים יותר, באופן כללי, ושוקלים יותר מהנקבות. דוגמת הצבע של הסוג דולפין יוצאת דופן - הגב כהה והבטן לבנה, כשעל כל צד דוגמת הצבעים כשל [[שעון חול]] באפור בהיר, צהוב או מוזהב בחזית ואפור מלוכלך בגב. הלסתות מאורכות וצרות ובהן 50 עד 60 שיניים קטנות וחדות בכל לסת.


==טקסונומיה והיסטוריה טקסונומית==
==טקסונומיה והיסטוריה טקסונומית==

גרסה מ־13:02, 8 בדצמבר 2018

קריאת טבלת מיוןדולפין
דולפין מצוי.


השוואה בין דולפין מצוי לבין אדם ממוצע

מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
תת־סדרה: דמויי היפופוטם
משפחה: דולפיניים
סוג: דולפין
מינים

דולפין מצוי ארוך-חוטם
דולפין מצוי קצר-חוטם

שם מדעי
Delphinus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה

תפוצת דולפין מצוי ארוך-חוטם (בכחול)

תפוצת הדולפין המצוי (בכחול)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דולפין (שם מדעי: Delphinus; לעיתים דולפין מצוי) הוא סוג במשפחת הדולפיניים, המכיל שני מינים: דולפין מצוי ארוך-חוטם (Delphinus capensis) ודולפין מצוי קצר-חוטם (Delphinus delphis). דולפין מצוי ארוך-חוטם נקרא לעיתים דולפין הכף, בעוד שהדולפין המצוי קצר-החוטם נקרא, על אותו משקל, דולפין מצוי .

על אף שמו, דולפין מצוי, אין זה סוג הדולפין הפופולרי שהאדם מרבה לעשות בו שימוש לראווה וחינוך אקולוגי בתצוגות דולפינריומים, בסדרות טלוויזיה ובסרטים כדוגמת פליפר, הדולפין הפופולרי הוא הדולפינן. למרות זאת, הדולפין המצוי היה נציג שכיח באמנות ובספרות של יוון ורומא בעת העתיקה.

תיאור

שני המינים בסוג הדולפין הם בינוניים בגודלם. אורכם של הבוגרים נע בין 1.9 ל-2.5 מטר, ועשויים לשקול בין 80 ק"ג ל-235 ק"ג אולם המשקלים הנפוצים יותר נעים בין 80 ל-150 ק"ג. הזכרים ארוכים יותר, באופן כללי, ושוקלים יותר מהנקבות. דוגמת הצבע של הסוג דולפין יוצאת דופן - הגב כהה והבטן לבנה, כשעל כל צד דוגמת הצבעים כשל שעון חול באפור בהיר, צהוב או מוזהב בחזית ואפור מלוכלך בגב. הלסתות מאורכות וצרות ובהן 50 עד 60 שיניים קטנות וחדות בכל לסת.

טקסונומיה והיסטוריה טקסונומית

דולפינים מצויים, בחופי אשדוד.
דולפין מצוי קופץ

בעבר כל הדולפינים נחשבו למין אחד בלבד, למרות המגוון הקיים ביניהם בצבע, בצורה ובגודל. הבדל זה הביא לכך שהוצעו 20 מינים שונים תחת הסוג דולפין. עם זאת, מדענים מקליפורניה הגיעו בשנות ה-60 למסקנה כי קיימים שני מינים בסוג זה דולפין מצוי ארוך-חוטם ודולפין מצוי קצר-חוטם. מיון זה אושר על ידי מחקרים גנטיים שנערכו בשנות ה-90. מחקרים אלו הציעו גם את קיומו של מין שלישי, דולפין מצוי ערבי (D. tropicalis), המאופיין בחוטם ארוך וצר ונמצא בים האדום ובאוקיינוס ההודי. למרות זאת, המיון הטקסונומי המקובל אינו רואה בדולפין זה כמין נפרד, אלא כתת-מין של דולפין מצוי ארוך-חוטם.

תפוצה

הדולפין המצוי נפוץ באזורים בעלי אקלים ממוזג, סוב-טרופי וטרופי. הוא נפוץ בין קווי הרוחב 40 מעלות דרום ל-50 מעלות צפון. מיני הדולפין המצוי מעדיפים אזורי מים סגורים, כמו הים האדום והים התיכון, וכן העדפתם נוטה למים עמוקים ורחוקים מהחוף או מדפים יבשתיים (אזורים המקיפים את היבשות שמימיהם יחסית רדודים), מאשר למים רדודים. הם אינם מינים חופיים, אך ניתן למצוא אותם גם בקרבת חופים. אוכלוסיות מסוימות נשארות באותו אזור במשך כל השנה, אולם אחרות נודדות בהתאם לעונות השנה. גודל האוכלוסייה העולמית אינו ידוע, אולם ההערכות מונות כמה מאות אלפי פרטים.

התנהגות

הדולפין המצוי נמצא לרוב בקבוצות המונות 10 עד 50 פרטים, ולפעמים הם מתאספים ללהקות המונות 100 עד 2,000 פרטים. להקות אלו הן לרוב מאוד פעילות - הדולפינים עולים אל פני המים, קופצים ומתיזים מים אחד על השני. פעמים רבות ניתן לצפות בהם נוגחים אחד בשני ומכים אחד בשני עם הזנב או עם הסנטר. הדולפינים נצפו מתערים עם לווייתנאים אחרים, כמו מיני הנתב. משך ההריון הוא 11 חודשים. הנקבה יכולה להמליט דולפין אחת לשנה עד שלוש שנים. הדולפין מגיע לבגרות מינית בגיל חמש, ותוחלת חייו היא 20 - 25 שנים. נתונים אלו הם נתונים ממוצעים, והם יכולים להשתנות בהתאם לאוכלוסייה.

אינטראקציה עם האדם

שימור

הדולפין המצוי סובל ממגוון רחב של איומים, שרובם נובעים מהשפעות האדם. אוכלוסיות של שני מיניו ניצודו על ידי דייגים בחופיה של פרו לצורכי מזון ופתיונות לכרישים. באזורים אחרים הדולפין אינו ניצוד באופן ישיר. כמה אלפי דולפינים נלכדו במכמורות של דייגים. הדולפינים המצויים היו נפוצים גם במימיו המערביים של הים התיכון עד שנות ה-60, אולם מספרם באזור פחת במהירות. הסיבות לכך עדיין לא מובנות עד שורשן, אך מאמינים כי העיקרית שבהן היא פעילות ימית מסיבית. בארצות הברית מיני הדולפין נחשבים למינים מוגנים. לעיתים הם נתפסים במכמורות באופן בלתי-רצוי, אולם תפוצתם בחופי ארצות-הברית עדיין גדולה.

בשביה

דולפין מצוי אינו שכיח בשבי. אולם לפחות בשלושה מקרים לאחר החפה של הדולפין המצוי הוא טופל ושוקם בדולפינריום "עולם המים" בסן דייגו, קליפורניה, ולאחר מכן נקבע כי אינו כשיר לחזור לטבע. פרטים אלו הושארו יחד עם פרטים אחרים של דולפינן לשם תצוגה. במקרים אחדים זכר של דולפין מצוי עיבר נקבת דולפינן, מה שהוביל ל 4 המלטות של בני כלאיים בפארק הימי. מלבד עולם המים, ידוע על 90 פרטים של דולפין מצוי שנתפסו בטבע ומוחזקים בשבי. הועלו טענות כי דולפין מצוי קשה להחזקה בשביה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דולפין בוויקישיתוף