ארס (מיתולוגיה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 24626972 של 77.138.181.172 (שיחה)
מ הוספת קישור להיפוליטה
שורה 18: שורה 18:


==סיפורים על דמותו==
==סיפורים על דמותו==
ארס אינו דמות בולטת במיתולוגיה, והוא מוזכר במעט מיתוסים, אשר ברובם המוחץ הדבר קורה בהקשר של מלחמות. בין היתר, סופר עליו שהוא זה שהעניק למלכת האמזונות היפוליטה את חגורתה המפורסמת, שלאחר מכן נלקחה ממנה על ידי [[הרקולס]], כחלק מ[[הרקולס#המטלה התשיעית - חגורת היפוליטה|מטלתו התשיעית]]. באגדה ידועה אחרת הוא מופיע כמאהבה של [[אפרודיטה]], אשתו של [[הפייסטוס]]. בין צאצאיו הידועים של ארס מאפרודיטה ניתן למנות את דימוס ופובוס, שהיו כאמור לעיל אלי מלחמה משניים, את הרמוניה, אלת ההרמוניה והשליטה, וכן את [[ארוס]], אל האהבה והתשוקה (ידוע יותר בשמו הרומאי "קופידון"). כמו כן, לארס היו צאצאים נוספים מנשים אחרות, דוגמת היפוליטה והתאומים [[רמוס ורומולוס]], מייסדיה המיתיים של [[רומא]].
ארס אינו דמות בולטת במיתולוגיה, והוא מוזכר במעט מיתוסים, אשר ברובם המוחץ הדבר קורה בהקשר של מלחמות. בין היתר, סופר עליו שהוא זה שהעניק למלכת האמזונות היפוליטה את חגורתה המפורסמת, שלאחר מכן נלקחה ממנה על ידי [[הרקולס]], כחלק מ[[הרקולס#המטלה התשיעית - חגורת היפוליטה|מטלתו התשיעית]]. באגדה ידועה אחרת הוא מופיע כמאהבה של [[אפרודיטה]], אשתו של [[הפייסטוס]]. בין צאצאיו הידועים של ארס מאפרודיטה ניתן למנות את דימוס ופובוס, שהיו כאמור לעיל אלי מלחמה משניים, את הרמוניה, אלת ההרמוניה והשליטה, וכן את [[ארוס]], אל האהבה והתשוקה (ידוע יותר בשמו הרומאי "קופידון"). כמו כן, לארס היו צאצאים נוספים מנשים אחרות, דוגמת [[היפוליטה]] והתאומים [[רמוס ורומולוס]], מייסדיה המיתיים של [[רומא]].


==יחס ברומא==
==יחס ברומא==

גרסה מ־00:09, 13 בינואר 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:אל

פרמטרים [ משפחה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ארס
Ἄρης
פסל ארס בוילה אדריאנה
פסל ארס בוילה אדריאנה
תפקיד אל המלחמה
תרבות יוון העתיקה
מקום מגורים הר האולימפוס
אלים מקבילים מרס
אב זאוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם הרה עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים אריס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אפרודיטה, Tereine, טרפסיכורה, Sterope, פירן, Protogeneia, Pelopeia, Triteia, Phylonome, Dotis, Anchiroe, Critoboule, Callirhoe, Erytheia, הרפינה, Chryse, Aerope, אלגאורוס בת קקרופס, אניו, אוטררה, Demonice, אלתיאה, Astyoche, קאליופה, Cyrene, ביסטוניס, אטאלנטה, Harmonia עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אוינומאוס, Melanippus, Phlegyas, תסטיוס, איקסיון, Dryas of Calydon, Alcon, Pangaeus, Lycus, Biston, Thrax, Pylus, Molus, Edonus, אנתרוס, טראוס, Evannes, Chalybs, Eurytion, Calydon, Cycnus, Bithys, Odomas, Aella, Thrassa, Tmolus, Mygdon of Thrace, פרתנופאיוס, Ialmenus, Adrestia, אנטיופה (אמזונה), Lycaon, היפוליטה, פנתסיליאה, הימרוס, פובוס, הרמוניה, דימוס, ארוס, Alcimus, Lampedo, Oxylus, Sithon, Diomedes of Thrace, אסקאלפוס, מלניפה, מלאגרוס, Aeropus, Alcippe, Evenus, Enyalius, Crestone עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַרֵסיוונית: Άρης) הוא אל המלחמה, אחד משנים עשר האלים האולימפיים במיתולוגיה היוונית. ארס הוא בנם הבכור של זאוס והרה אשר לפי מספר מקורות הם לא חיבבו אותו במיוחד. שמו של מקבילו הרומאי נקרא מרס.

תיאורו

המקורות מתארים את ארס כאל אכזרי, מחרחר ריב ומעורר שנאה ומשבחים את מי שהצליח להימלט ממנו ומהשפעתו. הם אף מכנים אותו בשם אל רצחני ועקוב מדם, קללת המין האנושי בהתגלמותה, ועם זאת - פחדן, הגונח מתוך כאב ובורח בהיפצעו - כך, באיליאדה ישנה אפיזודה שבה הוא נפצע מיד אתנה. חבורה של עוזרים מלווה אותו בשדה הקרב: אחותו אריס ("פירוד", "אי הסכמה"), עם בתה איניו ("ריב", "מדון"), וכן בניו האלים דימוס ("פחד") ופובוס ("אימה"). נאמר שכאשר חבורה זו נמצאת במסעה, קול גניחה נשמע והאדמה זבה דם.

מוצאו

ארס בא מתראקיה, בצפון יוון, שבה ישבו אנשים גסים ואמיצים. עיקר פולחנו התקיים באזור זה, וכן בערים ספרטה ותבאי. פולחנו, בדרך כלל, נערך במקביל לפולחנם של אלים אחרים - בתבאי, לדוגמה, הוא נאלץ לחלוק מקדש יחד עם אפרודיטה. סמליו העיקריים היו כלי מלחמה, חנית וקסדה. כמו כן, חזיר הבר היה מקודש לו. [דרוש מקור]

סיפורים על דמותו

ארס אינו דמות בולטת במיתולוגיה, והוא מוזכר במעט מיתוסים, אשר ברובם המוחץ הדבר קורה בהקשר של מלחמות. בין היתר, סופר עליו שהוא זה שהעניק למלכת האמזונות היפוליטה את חגורתה המפורסמת, שלאחר מכן נלקחה ממנה על ידי הרקולס, כחלק ממטלתו התשיעית. באגדה ידועה אחרת הוא מופיע כמאהבה של אפרודיטה, אשתו של הפייסטוס. בין צאצאיו הידועים של ארס מאפרודיטה ניתן למנות את דימוס ופובוס, שהיו כאמור לעיל אלי מלחמה משניים, את הרמוניה, אלת ההרמוניה והשליטה, וכן את ארוס, אל האהבה והתשוקה (ידוע יותר בשמו הרומאי "קופידון"). כמו כן, לארס היו צאצאים נוספים מנשים אחרות, דוגמת היפוליטה והתאומים רמוס ורומולוס, מייסדיה המיתיים של רומא.

יחס ברומא

בניגוד ליוונים, הרומאים העריצו את מרס - הגרסה הרומאית של ארס.

לקריאה נוספת

  • אפי זיו, סודות אלי האולימפוס, אור יהודה: כנרת, זמורה, ביתן, 2013, עמ' 257-272, מסת"ב 9789655525694

קישורים חיצוניים