יותרת האשך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת שורת קישורים חיצוניים ותחתיה {{תב|ויקישיתוף בשורה}} במידה וחסר (תג) (דיון)
לחבר את הדף לערך הלועזי
תגיות: חשד למילים בעייתיות עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
'''יותרת האשך''' או '''עילית האשך''' (ב[[לעז]]: '''אפידידימיס''', '''Epididymis''') היא חלק מ[[מערכת המין]] ה[[גבר]]ית הקיים בכל ה[[יונקים]] ה[[זכר]]ים. מדובר בצינור צר ומלופף המחבר את התעלות בחלק האחורי של כל [[אשך]] אל [[צינור הזרע]].
'''יותרת האשך''' או '''עילית האשך''' (ב[[לעז]]: '''אפידידימיס''', '''[[Epididymis]]''') היא חלק מ[[מערכת המין]] ה[[גבר]]ית הקיים בכל ה[[יונקים]] ה[[זכר]]ים. מדובר בצינור צר ומלופף המחבר את התעלות בחלק האחורי של כל [[אשך]] אל [[צינור הזרע]].
{{מערכת הרבייה הגברית}}
{{מערכת הרבייה הגברית}}



גרסה מ־00:23, 1 בפברואר 2019

יותרת האשך או עילית האשךלעז: אפידידימיס, Epididymis) היא חלק ממערכת המין הגברית הקיים בכל היונקים הזכרים. מדובר בצינור צר ומלופף המחבר את התעלות בחלק האחורי של כל אשך אל צינור הזרע.

תרשים מערכת הרבייה הזכרית
תרשים מערכת הרבייה של הגבר
תרשים מערכת הרבייה של הגבר

תפקיד

1. יותרת האשך. 2. ראש 4. גוף 5. זנב 7. צינור הזרע

מבחינה אנטומית, ניתן לחלק את יותרת האשך לשלושה: ראש, גוף וזנב.

תאי זרע הנוצרים באשך עוברים לראש יותרת האשך, משם אל הגוף ואז לאזור הזנב שם הם נשמרים. במשך המעבר ביותרת האשך, תאי הזרע מבשילים ועוברים שינויים שיאפשרו להם לנוע קדימה ולהפרות את הביצית. ההבשלה הסופית מתרחשת רק במערכת המין של האישה. במהלך שפיכה, לתאי זרע ביותרת האשך אין עדיין יכולת לשחות לבד לכן הם יוצאים מהזנב בעזרת תנועה פריסטלטית של שרירי צינור הזרע. הם עוברים דילול על ידי נוזל המופרש משלפוחית הזרע ליצירת נוזל הזרע.

מחלות

  • דלקת ביותרת האשך
  • תסביב טפולות יותרת האשך (Torsion of a testicular appendage) - תסביב של שארית רקמה עוברית-נקבית שנשארה מהתקופה בה האשך היה בחלל הבטן. גורם לכאבים במשך 3-7 ימים. נפוץ אצל ילדים בגילאים 7-14.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יותרת האשך בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אנטומיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.