ג'יין גודול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏=ספרים: הוסתי סרטים הליה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
שחזור לגרסה 24755606 מ־19:01, 21 בינואר 2019 מאת Hexxagonn, שחזור מספר גרסאות
שורה 44: שורה 44:


==פרסומים==
==פרסומים==
גודול הוציאה ספרים וסרטים רבים, רובם על חוויית חייה עם השימפנזים. חלק גדול מהסרטים עליה הופקו על ידי [[ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק]]
גודול הוציאה ספרים וסרטים רבים, רובם על חוויית חייה עם השימפנזים. חלק גדול מהסרטים עליה הופקו על ידי [[ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק]].
לך זדיין יש לך ריח מהפה ודודו מחרבןבןבןבן.


==ספרים=
==ספרים==
* '''החברים שלי, השימפנזים''' ,[[וושינגטון הבירה|וושינגטון]], בהפקת [[נשיונל ג'יאוגרפיק]] ([[1970]]), תורגם לעברית כ'''אני והשימפנזים''' הוצאת [[עם עובד]] (1973)
יחסים של מין - דודו פארוק
* '''החברים שלי,
ערק ערק ערק -דודו פארוק

השימפנזים''' ,[[וושינגטון הבירה|וושינגטון]], בהפקת [[נשיונל ג'יאוגרפיק]] ([[1970]]), תורגם לעברית כ'''אני והשימפנזים''' הוצאת [[עם עובד]] (1973)
* '''הרוצחים התמימים''' (יחד עם הוגו ואן לוויק), [[לונדון]], ([[1971]]), יצא לאור בעברית ב-1981 ב[[הוצאת מסדה]]
* '''הרוצחים התמימים''' (יחד עם הוגו ואן לוויק), [[לונדון]], ([[1971]]), יצא לאור בעברית ב-1981 ב[[הוצאת מסדה]]
* '''השימפנזים של גומבה''', התפרסם גם ב[[יפנית]] ו[[רוסית]]. ([[1971]])
* '''השימפנזים של גומבה''', התפרסם גם ב[[יפנית]] ו[[רוסית]]. ([[1971]])

גרסה מ־15:49, 6 בפברואר 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדען

פרמטרים ריקים [ פרסים והנצחה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ ארצות מגורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ג'יין גודול
Jane Goodall
לידה 3 באפריל 1934 (בת 89)
המפסטד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Valerie Jane Morris-Goodall עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנתרופולוגיה, אתולוגיה, פרימטולוגיה
מקום לימודים קולג' ניונהאם, אוניברסיטת קיימברידג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט רוברט הינד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • קצינה בלגיון הכבוד (17 בינואר 2006)
  • פרס ג'יילס (2014)
  • מדליית הנשיא (האקדמיה הבריטית) (2014)
  • Gold Medal of the Society of Woman Geographers (1990)
  • קצין במסדר אורנז'-נסאו (20 באפריל 2023)
  • גרגור מנדל (1987)
  • מדלייה לזכר האקסלי (2002)
  • פרס קוסמוס הבינלאומי (2017)
  • מדליית אדינבורו (1991)
  • פרס קטלוניה הבינלאומי (2015)
  • פרס טיילר להישג סביבתי (1997)
  • פרס ויליאם פרוקטר להישג מדעי (1996)
  • גבירה מפקדת במסדר האימפריה הבריטית (2004)
  • פרס נסיכת אסטוריאס למחקר טכני ומדעי (2003)
  • מדליית האברד (1995)
  • מדליית בנג'מין פרנקלין (2003)
  • פרס נירנברג (2004)
  • פרס ג'יי. פול גטי למנהיגות שימור (1984)
  • פרס קיוטו למדעים בסיסיים (1990)
  • פרס ג'נסיס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג הוגו ואן לוויק (19641974)
Derek Bryceson (1975אוקטובר 1980) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Hugo Eric Louis van Lawick עריכת הנתון בוויקינתונים
https://janegoodall.es/es/ האתר הרשמי
תרומות עיקריות
חקר פרימטים ובמיוחד שימפנזים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ואלרי ג'יין מוריס גודולאנגלית: Valerie Jane Morris Goodall; נולדה ב-3 באפריל 1934) היא פרימטולוגית (חוקרת פרימטים), אתולוגית ואנתרופולוגית בריטית, הידועה בעיקר בזכות למעלה מארבעים שנות מחקר וחיים יחד עם שימפנזים מצויים כדי להבין את דפוסי חיי החברה שלהם והיחסים החברתיים שבין השימפנזים, וכן חקר היבטים שונים של חיי השימפנזים, במסגרת תפקידה כמנהלת "מכון ג'יין גודול" בטנזניה ובפארק הלאומי גומבה.

חייה

ג'יין גודול נולדה ב-3 באפריל 1934 בלונדון, בירת אנגליה, בתם הראשונה של מורטימור הרברט מוריס גודול וונה ג'וזף. אחותה, ג'ודי, נולדה בשנת 1938. לאחר שהוריהן התגרשו עברו גודול ואחותה עם אמן לבורמות'. היא התעניינה בבעלי חיים מאז נעוריה. האנתרופולוג לואיס ליקי הבחין בחיבתה לבעלי חיים ובחוש הסקרנות שלה במשך טיולה לקניה, בין 1957 ל-1958 שבו שהה גם ליקי, והעסיק אותה כמזכירתו. בעקבות עבודתה עם ליקי, החלה לעבוד וללמוד על שימפנזים מצויים בפארק הלאומי גומבה שבטנזניה, ביולי 1960. ליקי גם סייע לגודול לחזור לאנגליה ולקבל תואר דוקטור באתולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' בשנת 1964.

גודול נישאה פעמיים; בשנת 1964 נישאה לצלם חיות הבר הוגו ואן לוויק, אך הם התגרשו בשנת 1974. מנישואים אלה נולד בנה, ב-1967. ג'יין נישאה בשנית, לדרק ברייקסון, באמצע שנות השבעים, עד למותו, בשנת 1980.

בשנת 1977 הקימה גודול את "מכון ג'יין גודול" בטנזניה, מכון שתמך בפארק הלאומי גומבה ובמאמצם להגן על שימפנזים ועל סביבתם הטבעית, יערות הגשם. עם 19 שלוחות מסביב לעולם, המכון הוכר בפעילותו החדשנית עבור שימור קהילות השימפנזים והפעלת תוכניות ללימוד נוער על שימפנזים ועל חיות בסכנת הכחדה בכלל, באפריקה, שהתרחבה בהמשך ל-87 מדינות. גודול מקדישה את זמנה לתמיכה, למחקר, להבנת השימפנזים ולפעילות הגנה עליהם ברחבי העולם, שכוללת הרצאות ומחקרים במדינות רבות.

ג'יין גודול קיבלה מדליות, עיטורים, תעודות הוקרה ופרסים רבים על תמיכתה בשימפנזים ומחקרה עליהם. בין השאר, היא קיבלה את 'מדליית הכבוד של טנזניה', פרס קיוטו היוקרתי מיפן, 'מדליית בנג'מין פרנקלין במדעי החיים' ועוד פרסים רבים. בחודש אפריל 2003, המזכיר הכללי של האו"ם, קופי אנאן, הכריז על דוקטור גודול כ"שליחת השלום ברחבי העולם".

הישגים מקצועיים

שימפנזה ננסי משתמש במקל לשם הוצאת טרמיטים, מתגליותיה של גודול (בשימפנזים מצויים)

מחקריה הארוכים והמקיפים של ג'יין גודול על השימפנזים הועילו למדע בהבנת היחסים החברתיים שבין שימפנזה אחד למשנהו ובין הלהקה כולה, וכן בהבנת תהליכי הלמידה והחשיבה המפותחים של השימפנזים, וכך גם הבנת פעולותיהם של השימפנזים, ומנהגיהם בתוך הלהקה. בנוסף, גודול עזרה למיון השימפנזים ולהבדלתם מהבונבו (שימפנזה ננסית), והכללת שניהם, יחד עם הגורילות כהומינידים.

ג'יין גודול הייתה שונה מחוקרי חיות רבים אחרים בזמנה בכך שלמדה על בעלי החיים לא בדרך תאורטית, אלא בדרך מעשית. היא יצאה אל הטבע, לצפות בשימפנזים בסביבתם הטבעית, מתוך אמונה ששם היא תוכל ללמוד עליהם בצורה הטובה ביותר, וכך גם תוכל ליצור איתם קשר אמין יותר. בנוסף, גודול גם קראה בשמות לשימפנזים שאותם חקרה, וזאת בניגוד לגישה הרווחת לפיה יש ליצור ריחוק מסוים בין החוקר לבין מושא המחקר, בעל החיים, כדי לא ליצור קרבה רגשית. עם הזמן, חוקרים ומדענים רבים הלכו בדרכה של גודול, וחקרו בעלי חיים לא בדרך תאורטית, אלא בפועל, על ידי צפייה עליהם והבנת אורחות חייהם.

אחת מתרומותיה הגדולות ביותר של גודול לפרימטולוגיה (חקר פרימטים) היא התגלית שהשימפנזים משתמשים בכלים למטרות שונות, ואף מתאימים אותם לצרכיהם. במהלך מספר תקופות שבהן חיה גודול בטבע יחד עם שימפנזים, היא גילתה שהם משתמשים במקלות הנדחפים לתוך חורי נמלים וטרמיטים. החרקים עולים על המקל, ואז השימפנזה מושך את המקל ואוכל את החרקים. יתר על כן, השימפנזים עשויים להתאים ענף לתפקיד על ידי קיצוצו לאורך הנכון ותלישת העלים מעליו. לפני תגלית זו היה ידוע על בעלי-חיים המשתמשים בכלים בטבע, אך היה מקובל לחשוב שרק בני אדם מייצרים כלים. גילוי נוסף על שימפנזים שגודול גילתה היא העובדה שבעת שעמום, שימפנזים יכולים לשתף פעולה כדי לצוד קופים קטנים.

גודול תמכה במספר יוזמות חברתיות והומניטריות, ואף שירתה כשליחת האומות המאוחדות לשלום בשנת 2002. בעקבות פעולותיה אלה, הוכרזה כאצילה על ידי מלכת אנגליה, בטקס רשמי בארמון בקינגהאם בשנת 2004. בנוסף, לגודול פינות במספר סדרות טלוויזיה וכן היא כותבת טור במגזין חיות הבר של ה-BBC.

בשנת 2008, קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה[1].

פעילות למען זכויות בעלי-חיים

גודול מכהנת כנשיאת הארגון "Advocates for Animals", עמותה לזכויות בעלי-חיים הפועלת בסקוטלנד. הארגון פועל נגד ניסויים בבעלי-חיים, תעשיית הפרוות, גני חיות, השימוש בבעלי-חיים לצורכי בידור, והפגיעה בבעלי-חיים בחקלאות תעשייתית.

ביקורת

צייר הקומיקס האמריקאי גארי לארסון הציג במדור הקריקטורות שלו זוג שימפנזים מטפחים זה את זה. הנקבה מוצאת שערה אנושית על גופו של השימפנז האחר, ושואלת אותו "עשית עוד קצת 'מחקר' עם גודול?". מכון המחקר של גודול כעס על הפרסום, ועורכי דינה שלחו מכתב ללארסון, שבו טענו שהציור משמיץ ואכזרי, ואם לא תתפרסם התנצלות מאת לארסון, גודול תתבע אותו. לבסוף, התברר כי המכתב לא נשלח על דעתה של גודול (שכלל לא ראתה את הקריקטורה), והיא פיטרה את המזכירה שהייתה אחראית לו. כל הרווחים ממכירת הקומיקס הופנו אל מכון המחקר של גודול, והיא כתבה הקדמה משעשעת לספרו של לארסון ובו סיפרה את הסיפור במלואו.

מדענים רבים יוצאים נגד גישתה של גודול בחקר בעלי חיים. הם טוענים שלפני יציאה אל הטבע כדי לצפות בבעלי החיים צריך לחקור אותם מהפן התאורטי. כמו כן יש מדענים שמבקרים את גישתה, הטוענת שיש ליצור קרבה רגשית בין הנחקר לחוקר, גישה היוצרת נקודת מבט לא-נייטרלית לדעתם.

פרסומים

גודול הוציאה ספרים וסרטים רבים, רובם על חוויית חייה עם השימפנזים. חלק גדול מהסרטים עליה הופקו על ידי ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק.

ספרים

מעטים מספריה של גודול תורגמו לעברית.

סרטים

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים