שמואל הנגיד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ביטול גרסה 24871798 של 176.12.231.135 (שיחה) - הוספה מיותרת
עריכה
שורה 19: שורה 19:
|בני דורו=
|בני דורו=
|חיבוריו=[[הלכתא גברתא]], ([[מבוא התלמוד]]), [[בן תהילים]], [[בן משלי]], [[בן קהלת]]
|חיבוריו=[[הלכתא גברתא]], ([[מבוא התלמוד]]), [[בן תהילים]], [[בן משלי]], [[בן קהלת]]
}}רבי '''שמואל בר יוסף הלוי הנגיד''' (ב[[ערבית]]: '''أبو إسحاق إسماعيل بن النغريلة''', תעתיק: אבו אסחאק אסמאעיל בן א–נע'רילה; [[993]] - אחרי [[1056]]), מראשוני ה[[ראשונים]], ומחשובי ה[[משורר]]ים העבריים ב[[ספרד]] של [[ימי הביניים]]. שימש גם בתפקידים פוליטיים בכירים בעיר-הממלכה ([[טאיפה (ממלכה מוסלמית)|טאיפה]]) של [[גרנדה (ספרד)|גרנדה]] שבספרד המוסלמית; נתמנה לשר האוצר ולשר הצבא, ובשיא הקריירה הפוליטית שלו שימש כ[[וזיר|ווזיר]] הגדול, משרה השנייה בדרגתה רק למלך גרנדה.
}}

{{חלונית
|כותרת=בן קהלת{{הערה|רבי שמואל הנגיד חיבר רבים משיריו בעת שעמד בראש צבא גרנדה, ובשירים אלה הוא מתאר את מוראות המלחמה.}}
|רוחב=14em
|תוכן= <poem>הלינותי גדוד כבד בבירה{{ש}} הרסוה ימי קדם קצינים{{ש}} וישנו עלי גבה וצדה{{ש}} ותחתינו בעליה ישנים{{ש}} ודברתי ללבי אי קהלים{{ש}} ועמים שכנו בזאת לפנים?{{ש}}ואי בונים ומחריבים ושרים{{ש}}ודלים ועבדים ואדונים{{ש}}ומולידים ושכולים ואבות{{ש}}ובנים ואבלים וחתנים{{ש}}ועם רב נולדו אחר אחרים{{ש}}בימים אחרי ימים ושנים{{ש}}והיו על פני הארץ שכנים{{ש}}והם היום בלב ארץ שכונים{{ש}}וקבר חלפו מארמונותם{{ש}}ועפר מחצרים נעמנים{{ש}}ואילו העלו ראשם ויצאו{{ש}}שללונו נפשים ועדנים{{ש}}אמת נפשי, אמת, כהם למחר{{ש}}אהי אני ואלה ההמונים!</poem>
|מקור=
|ניקוד=כן}}
רבי '''שמואל בר יוסף הלוי הנגיד''' (ב[[ערבית]]: '''أبو إسحاق إسماعيل بن النغريلة''', תעתיק: אבו אסחאק אסמאעיל בן א–נע'רילה; [[993]] - אחרי [[1056]]), מראשוני ה[[ראשונים]], ומחשובי ה[[משורר]]ים העבריים ב[[ספרד]] של [[ימי הביניים]]. שימש גם בתפקידים פוליטיים בכירים בעיר-הממלכה ([[טאיפה (ממלכה מוסלמית)|טאיפה]]) של [[גרנדה (ספרד)|גרנדה]] שבספרד המוסלמית; נתמנה לשר האוצר ולשר הצבא, ובשיא הקריירה הפוליטית שלו שימש כ[[וזיר|ווזיר]] הגדול, משרה השנייה בדרגתה רק למלך גרנדה.


== קורות חיים ==
== קורות חיים ==
שורה 34: שורה 26:
כאשר הביס את אבו נור ביחד עם צבאות [[סביליה]] ו[[מאלגה]] בקרבת [[רונדה]] ב-[[1047]], כתב בשירו: "גאולה הייתה כאם ליתר גאולותי והיו לה לבנות."
כאשר הביס את אבו נור ביחד עם צבאות [[סביליה]] ו[[מאלגה]] בקרבת [[רונדה]] ב-[[1047]], כתב בשירו: "גאולה הייתה כאם ליתר גאולותי והיו לה לבנות."
רבי שמואל הנגיד מיזג בהשכלתו את ה[[תרבות]] היהודית המקורית יחד עם ידע כללי ומדעי נרחב, כולל ידיעת שבע לשונות{{מקור}} אך שירה כתב רק בעברית.
רבי שמואל הנגיד מיזג בהשכלתו את ה[[תרבות]] היהודית המקורית יחד עם ידע כללי ומדעי נרחב, כולל ידיעת שבע לשונות{{מקור}} אך שירה כתב רק בעברית.
[[קובץ:Fonte_dei_leoni.jpeg|ממוזער|267x267 פיקסלים|המזרקה ('כיור') בחצר האריות, המיוחסת לרבי שמואל הנגיד]]

על פי אגדה מאוחרת{{מקור}} בחצר ביתו של רבי שמואל הנגיד הייתה מזרקה הנתמכת על ידי שנים עשר אריות, שלימים (עקב חידוש הארמון בהצעתו של רבי שמואל למלך בתור הווזיר){{הערה|[[אריק מאר]] "רבינו שמואל הנגיד", חלק א'}} הועברה לארמון ה[[אלהמברה]] בגרנדה, הוצבה באחת החצרות והעניקה לה את שמה, "[[חצר האריות]]" המפורסמת.
על פי אגדה מאוחרת{{מקור}} בחצר ביתו של רבי שמואל הנגיד הייתה מזרקה הנתמכת על ידי שנים עשר אריות, שלימים (עקב חידוש הארמון בהצעתו של רבי שמואל למלך בתור ה[[וזיר|ווזיר]]){{הערה|[[אריק מאר]] "רבינו שמואל הנגיד", חלק א'}} הועברה לארמון ה[[אלהמברה]] בגרנדה, הוצבה באחת החצרות והעניקה לה את שמה, "[[חצר האריות]]" המפורסמת.


ב-[[2005]] הוציא [[אריק מאר]] לאור ספר [[קומיקס]] בן שני חלקים, המתאר את חייו של רבי שמואל הנגיד ומשפחתו. הספר תורגם לשפות שונות.
ב-[[2005]] הוציא [[אריק מאר]] לאור ספר [[קומיקס]] בן שני חלקים, המתאר את חייו של רבי שמואל הנגיד ומשפחתו. הספר תורגם לשפות שונות.
שורה 57: שורה 49:


==משיריו==
==משיריו==
*{{חלונית
* '''[[הים ביני ובינך]]'''
| כותרת = בן קהלת{{הערה|רבי שמואל הנגיד חיבר רבים משיריו בעת שעמד בראש צבא גרנדה, ובשירים אלה הוא מתאר את מוראות המלחמה.}}
| רוחב = 14em
| תוכן = <poem>הלינותי גדוד כבד בבירה{{ש}} הרסוה ימי קדם קצינים{{ש}} וישנו עלי גבה וצדה{{ש}} ותחתינו בעליה ישנים{{ש}} ודברתי ללבי אי קהלים{{ש}} ועמים שכנו בזאת לפנים?{{ש}}ואי בונים ומחריבים ושרים{{ש}}ודלים ועבדים ואדונים{{ש}}ומולידים ושכולים ואבות{{ש}}ובנים ואבלים וחתנים{{ש}}ועם רב נולדו אחר אחרים{{ש}}בימים אחרי ימים ושנים{{ש}}והיו על פני הארץ שכנים{{ש}}והם היום בלב ארץ שכונים{{ש}}וקבר חלפו מארמונותם{{ש}}ועפר מחצרים נעמנים{{ש}}ואילו העלו ראשם ויצאו{{ש}}שללונו נפשים ועדנים{{ש}}אמת נפשי, אמת, כהם למחר{{ש}}אהי אני ואלה ההמונים!</poem>
| מקור =
| ניקוד = כן
}} '''[[הים ביני ובינך]]'''
* '''[[ידידי, כל שנותיך תנומות]]'''
* '''[[ידידי, כל שנותיך תנומות]]'''
* '''[[מת אב ומת אלול]]'''
* '''[[מת אב ומת אלול]]'''

גרסה מ־23:33, 23 בפברואר 2019

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

תבנית:רברבי שמואל בר יוסף הלוי הנגידערבית: أبو إسحاق إسماعيل بن النغريلة, תעתיק: אבו אסחאק אסמאעיל בן א–נע'רילה; 993 - אחרי 1056), מראשוני הראשונים, ומחשובי המשוררים העבריים בספרד של ימי הביניים. שימש גם בתפקידים פוליטיים בכירים בעיר-הממלכה (טאיפה) של גרנדה שבספרד המוסלמית; נתמנה לשר האוצר ולשר הצבא, ובשיא הקריירה הפוליטית שלו שימש כווזיר הגדול, משרה השנייה בדרגתה רק למלך גרנדה.

קורות חיים

רבי שמואל הנגיד נולד לרבי יוסף הלוי, בעיר קורדובה שבממלכת ספרד. הוא הצטיין כקליגרף מופלג בכתב הערבי ולמד תורה מפי ר' חנוך בן ר' משה השבוי. בצעירותו עסק בכתיבת ספרים, ואף פתח מכון לכתיבת ספרי קודש - עקב גודל הבקשות. לאחר החרבת קורדובה פתח חנות לבשמים בגרנדה, שם פגש את חבוס בן מאכסן אל מוצפר, מושלה של נסיכות גרנדה החדש (שליט הטאיפה גרנדה בשנים 10191038). חבוס התפעל מאוד מחכמתו של רבי שמואל, מינה אותו ליועצו ובהמשך לתפקיד הווזיר הגדול. רבי שמואל שימש כעשרים ותשע שנים בתפקיד זה, תוך שהוא נושא את יהדותו בקומה זקופה בחצרות שני מלכים, דואג לקהילות היהודיות בספרד, תומך בישיבות, ובלימוד התורה ועוסק בעקביות בשירה ובחקר הלשון העברית. לאחר מותו של חבוס ב-1038 תמך בבנו הבכור באדיס בן חבוס על פני אחיו בולוגין, לתפקיד הנסיך ובאדיס אכן זכה בירושה, כשרבי שמואל הנגיד ממשיך לכהן תחתיו כווזיר הגדול עוד כעשר שנים.

כאשר הביס את אבו נור ביחד עם צבאות סביליה ומאלגה בקרבת רונדה ב-1047, כתב בשירו: "גאולה הייתה כאם ליתר גאולותי והיו לה לבנות." רבי שמואל הנגיד מיזג בהשכלתו את התרבות היהודית המקורית יחד עם ידע כללי ומדעי נרחב, כולל ידיעת שבע לשונות[דרוש מקור] אך שירה כתב רק בעברית.

המזרקה ('כיור') בחצר האריות, המיוחסת לרבי שמואל הנגיד

על פי אגדה מאוחרת[דרוש מקור] בחצר ביתו של רבי שמואל הנגיד הייתה מזרקה הנתמכת על ידי שנים עשר אריות, שלימים (עקב חידוש הארמון בהצעתו של רבי שמואל למלך בתור הווזיר)[1] הועברה לארמון האלהמברה בגרנדה, הוצבה באחת החצרות והעניקה לה את שמה, "חצר האריות" המפורסמת.

ב-2005 הוציא אריק מאר לאור ספר קומיקס בן שני חלקים, המתאר את חייו של רבי שמואל הנגיד ומשפחתו. הספר תורגם לשפות שונות.

על שמו נקרא היישוב כפר הנגיד.

כתביו

כתב שני ספרי הוראה מעמיקים בתלמוד, אחד מהם עסק בהלכה לפי סדר התלמוד ונקרא "הלכתא גברתא", אשר לא השתמר עד ימינו, אם כי פסקי הלכה ספורים הנשאבים כנראה משם מובאים בשמו בספר הפסיקה הקאנוני "ארבעה טורים", וכן במקורות נוספים. כמו כן, מיוחס אליו ספר מבוא התלמוד אשר נדפס בתלמוד הבבלי כנספח למסכת ברכות. יש המייחסים חיבור זה לר' שמואל בן חפני גאון, ויש האומרים כי ר' שמואל הנגיד קיצר את חיבורו של ר' שמואל גאון[2]. הגישה המסורתית מייחסת חיבור זה לר' שמואל הנגיד בעצמו, כמובא בספר כפתור ופרח וכמו שכתב החיד"א בספרו שם הגדולים.

כמו כן עסק בחקר הלשון העברית וחיבר בערבית ספר בתורת הלשון העברית כּתַאבּ אלְאִסְתִגְנַאאְ, המכונה בעברית "ספר העושר" - מילון מפורט ללשון המקרא.[3] רבי אברהם אבן עזרא כתב שלרבי שמואל הנגיד יש 22 חיבורים בענייני לשון.[4]

על פי רבי משה אבן עזרא, חיבר הנגיד שלושה קובצי שירה: "בן-קהלת" אשר נערך על ידי בנו רבי יהוסף, בו נכתבו שירי הגות; "בן-משלי" אשר נערך על ידי בנו אליסף, בו מצויים בעיקר פתגמים; ו"בן-תהלים" אשר חלקית נערך על ידי בנו יהודה. מסופר[דרוש מקור] שהספר נגנב, ובדרך פלאית וברוח קודשו של רבי שמואל הנגיד נמצא הספר.

משפחתו

משיריו

בן קהלת[5]

הלינותי גדוד כבד בבירה
הרסוה ימי קדם קצינים
וישנו עלי גבה וצדה
ותחתינו בעליה ישנים
ודברתי ללבי אי קהלים
ועמים שכנו בזאת לפנים?
ואי בונים ומחריבים ושרים
ודלים ועבדים ואדונים
ומולידים ושכולים ואבות
ובנים ואבלים וחתנים
ועם רב נולדו אחר אחרים
בימים אחרי ימים ושנים
והיו על פני הארץ שכנים
והם היום בלב ארץ שכונים
וקבר חלפו מארמונותם
ועפר מחצרים נעמנים
ואילו העלו ראשם ויצאו
שללונו נפשים ועדנים
אמת נפשי, אמת, כהם למחר
אהי אני ואלה ההמונים!

הים ביני ובינך

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

תקופת חייו של הרב שמואל הנגיד על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן


הערות שוליים

  1. ^ אריק מאר "רבינו שמואל הנגיד", חלק א'
  2. ^ מרדכי מרגליות,מבוא לספר הלכות הנגידקובץ PDF
    שרגא אברמסון, מתורתו של רב שמואל הנגיד מספרדקובץ PDF, סיני ק (א) תשמ"ז, עמ' ז-עג
  3. ^ למידע נוסף, ראו מאמרו של אהרן ממן, למידת הישרדותם של חיבורים בחכמת הלשון: שלושה מקרי מבחן, (הערת שוליים מס' 3) בתוך: הקנון הסמוי מן העין (עמ' 217-233), עורכים: מנחם בן ששון, ירחמיאלי ברודי, עמיה ליבליך ודנה שליו, סכוליון - מרכז למחקר רב תחומי בלימודי היהדות, המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשע"א 2010. ISBN 9789654935234 (ספר אלקטרוני: ISBN 9789654935241).
  4. ^ "ויש אחרים שחכמתם דיקות הלשון לדעת הבנינים ומחלוקותיהם והאותיות המשרתים והשרשיים והשמות והפעלים העומדים והיוצאים... והאמת כי טוב הוא למשכיל שילמוד מזאת החכמה, רק לא יתעסק בה כל ימיו לקרוא ספרי ר' יהודה המדקדק הראשון, וי' ספרי ר' מרינוס וכ"ב ספרי ר' שמואל הנגיד, ועל כאלה אמר שלמה עשות ספרים הרבה אין קץ". ספר יסוד מורא פרק א.
  5. ^ רבי שמואל הנגיד חיבר רבים משיריו בעת שעמד בראש צבא גרנדה, ובשירים אלה הוא מתאר את מוראות המלחמה.