יש עתיד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכות של 37.142.192.101 (שיחה) לעריכה האחרונה של Eladti
מ ניסוח
שורה 22: שורה 22:
}}
}}
[[קובץ:Reuven Rivlin opened the consultations after the 2015 elections with Yesh Atid (1).jpg|ממוזער|250x250px|חברי מפלגת יש עתיד בהתייעצויות שערך [[נשיא מדינת ישראל]] [[ראובן ריבלין]] אחרי [[הבחירות לכנסת העשרים]].]]
[[קובץ:Reuven Rivlin opened the consultations after the 2015 elections with Yesh Atid (1).jpg|ממוזער|250x250px|חברי מפלגת יש עתיד בהתייעצויות שערך [[נשיא מדינת ישראל]] [[ראובן ריבלין]] אחרי [[הבחירות לכנסת העשרים]].]]
'''יש עתיד''', או בשמה המלא: "'''יש עתיד – בראשות יאיר לפיד'''", היא [[מפלגה]] [[ישראל]]ית בעלת אידאולוגיה [[הדרך השלישית|מרכזית]], [[ציונות|ציונית]] [[ליברליזם|ליברלית]]. הוקמה בשנת [[2012]] על ידי העיתונאי [[יאיר לפיד]].
'''יש עתיד''', או בשמה המלא: "'''יש עתיד – בראשות יאיר לפיד'''", היתה [[מפלגה]] [[ישראל]]ית בעלת אידאולוגיה [[הדרך השלישית|מרכזית]], [[ציונות|ציונית]] [[ליברליזם|ליברלית]]. הוקמה בשנת [[2012]] על ידי העיתונאי [[יאיר לפיד]].


המפלגה התמודדה לראשונה ב[[הבחירות לכנסת התשע עשרה|בחירות לכנסת התשע עשרה]], וזכתה להישג בולט של 19 מנדטים והייתה למפלגה השנייה בגודלה ב[[הכנסת התשע עשרה |כנסת]]. לאחר כשנתיים, ב[[הבחירות לכנסת העשרים|בחירות לכנסת העשרים]] נחלשה המפלגה ל-11 מנדטים והייתה למפלגה הרביעית בגודלה ב[[הכנסת העשרים|כנסת]]. ב[[הבחירות לכנסת העשרים ואחת|בחירות לכנסת העשרים ואחת]], היא מתמודדת כחלק מרשימה משותפת בשם "[[כחול לבן (רשימה)|כחול לבן]]", יחד עם מפלגת [[חוסן לישראל]]-תל"ם של [[בני גנץ]] ו[[בוגי יעלון]].
המפלגה התמודדה לראשונה ב[[הבחירות לכנסת התשע עשרה|בחירות לכנסת התשע עשרה]], וזכתה להישג בולט של 19 מנדטים והייתה למפלגה השנייה בגודלה ב[[הכנסת התשע עשרה |כנסת]]. לאחר כשנתיים, ב[[הבחירות לכנסת העשרים|בחירות לכנסת העשרים]] נחלשה המפלגה ל-11 מנדטים והייתה למפלגה הרביעית בגודלה ב[[הכנסת העשרים|כנסת]]. ב[[הבחירות לכנסת העשרים ואחת|בחירות לכנסת העשרים ואחת]], היא מתמודדת כחלק מרשימה משותפת בשם "[[כחול לבן (רשימה)|כחול לבן]]", יחד עם מפלגת [[חוסן לישראל]]-תל"ם של [[בני גנץ]] ו[[בוגי יעלון]].

גרסה מ־20:09, 25 במרץ 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:מפלגה

פרמטרים [ מספר חברים בפרלמנט, שנת ייסוד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

יש עתיד
יֵש עָתִיד
מדינה ישראלישראל ישראל
מייסד יאיר לפיד
מנהיגים יאיר לפיד
תקופת הפעילות 29 באפריל 2012 – הווה (11 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
אפיון מפלגת מרכז ליברלית
אידאולוגיות ליברליזם, חופש מדת, שתי מדינות לשני עמים, מדינת רווחה
כנסות 19, 20
ממשלות 33
אותיות פה
שיא כוחה 19 מנדטים (הכנסת ה-19)
שפל כוחה 11 מנדטים (הכנסת ה-20)
התמזגה לתוך כחול לבן
מטה יגאל אלון 157, תל אביב
מיקום במפה הפוליטית מרכז
צבעים רשמיים כחול
yeshatid.org.il
חברי מפלגת יש עתיד בהתייעצויות שערך נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין אחרי הבחירות לכנסת העשרים.

יש עתיד, או בשמה המלא: "יש עתיד – בראשות יאיר לפיד", היתה מפלגה ישראלית בעלת אידאולוגיה מרכזית, ציונית ליברלית. הוקמה בשנת 2012 על ידי העיתונאי יאיר לפיד.

המפלגה התמודדה לראשונה בבחירות לכנסת התשע עשרה, וזכתה להישג בולט של 19 מנדטים והייתה למפלגה השנייה בגודלה בכנסת. לאחר כשנתיים, בבחירות לכנסת העשרים נחלשה המפלגה ל-11 מנדטים והייתה למפלגה הרביעית בגודלה בכנסת. בבחירות לכנסת העשרים ואחת, היא מתמודדת כחלק מרשימה משותפת בשם "כחול לבן", יחד עם מפלגת חוסן לישראל-תל"ם של בני גנץ ובוגי יעלון.

הקמה

המפלגה הוקמה בשנת 2012, לקראת הבחירות לכנסת התשע עשרה. בינואר אותה שנה, הודיע מייסד המפלגה, יאיר לפיד, על עזיבתו את חברת החדשות של ערוץ 2 ועל כניסתו לפוליטיקה לקראת הבחירות הקרובות[1]. על ההחלטה הכריז בד בבד עם קידום בכנסת של הצעת חוק הקובעת תקופת צינון לעיתונאים העוברים לפוליטיקה[2]. לפיד הכריז שמפלגתו תדאג למעמד הביניים, תפעל לשינוי שיטת הממשל, לקידום השוויון בנטל, שינוי תוכנית בחינות הבגרות ומתן תמריצים כדי לסייע למצוקת הדיור[3].

ב-29 באפריל 2012 רשם לפיד את מפלגתו ברשם המפלגות בשם "יש עתיד - בראשות יאיר לפיד"[4]. ב-1 במאי נערך הכנס הראשון של המפלגה, שבו הציג את עיקרי מצע המפלגה. לפי תקנון המפלגה, יושב הראש יבחר על ידי ועידת המפלגה, גוף שבמועד היווסדה כלל רבים מבני משפחתו וחבריו של לפיד[5], וכהונתו של היו"ר הראשון מובטחת עד תום תקופת כהונתה של הכנסת העשרים[5] - מועד שבהמשך עודכן לתום כהונתה של הכנסת העשרים ואחת[6] ולאחר מכן עד לתום כהונתה של הכנסת העשרים ושתיים[7]. יושב הראש יקבע את רשימת מועמדיה לכנסת, הוא שיחליט בסוגיות פוליטיות ומנהליות שונות, לרבות בחירת צירים חדשים לוועידת המפלגה[8].

לפיד הכריז שברשימת "יש עתיד" לא יופיעו פוליטיקאים מכהנים.

בבחירות לכנסת ה-19 זכתה המפלגה להישג בולט של 19 מנדטים, שהפך אותה למפלגה השנייה בגודלה בכנסת ה-19 לאחר הליכוד - ישראל ביתנו. במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, המפלגה זכתה ב-5 תפקידי שרים בממשלת ישראל ה-33: יאיר לפיד (שר האוצר), שי פירון (שר החינוך), יעל גרמן (שרת הבריאות), מאיר כהן (שר הרווחה והשירותים החברתיים) ויעקב פרי (שר המדע, הטכנולוגיה והחלל).

מצע

מצעה של "יש עתיד" מתמקד בשינוי סדרי העדיפויות במדינה עם שימת דגש על החיים האזרחיים ושיפור מצבו של מעמד הביניים. המפלגה מציעה להקים "מועצה לאומית לחינוך" ולגבש סל חינוך אישי לכל תלמיד. כמו כן היא מציעה תוכנית לבנייה כוללת של 150,000 יחידות דיור בתקופה של 10 שנים, במימון הגופים המוסדיים וקרקע ממשלתית שתוקצה לבנייה להשכרה לטווח ארוך, ללא תשלום. כמו כן העלתה מספר הצעות לעידוד העסקים הקטנים, ובהן הענקת ערבות אשראי לעסקים עצמם ולא לבנקים, קידום הרפורמה בנושא רישוי עסקים, וקביעה כי אובדן הזכאות להבטחת הכנסה לא יהיה מיידי[9].

"יש עתיד" קוראת למאבק בשחיתות הציבורית, לביצור שלטון החוק ושמירה על מעמדו של בג"ץ. המפלגה דוגלת בקידום חוקה לישראל ומציעה שינויים בשיטת הממשל, ובהם העלאת אחוז החסימה ל-6%, וכמו כן לא ניתן יהיה להפיל את הממשלה אלא בהצעת אי-אמון קונסטרוקטיבית וברוב של 70 חברי כנסת. היא דוגלת בשוויון בגיוס לצה"ל, ולפי מצעה בתוך חמש שנים כל יהודי בגיל הגיוס יהפוך לחייל בצה"ל, או לחלופין יצטרף למערך שירות אזרחי שימשך שנתיים עד שלוש שנים[10]. בנושא המדיני, יש עתיד תומכת בקידום המשא ומתן עם הפלסטינים ובפתרון שתי המדינות, תוך שמירה על גושי ההתנחלויות ועל ריבונות ישראלית בירושלים המאוחדת[11].

נוער יש עתיד

נוער יש עתיד הוא ארגון נוער השייך למפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד.

הארגון קם בשנת 2014, בתמיכת מטה הצעירים של המפלגה, ונכון ל-2015 מונה כ-18 מטות מקומיים, בין היתר בתל אביב-יפו, ירושלים, נס ציונה, באר שבע, רמת הגולן, חיפה וגדרה.

פעילות הארגון

הנהגת הנוער, היא הגוף שמוביל את הארגון, ולעיתים מקבל את ההחלטות בשם בני הנוער. ההנהגה כוללת בתוכה את כל בעלי התפקידים בנוער יש עתיד, כולל ראשי המטות המקומיים. בראש ההנהגה עומד יו"ר נוער יש עתיד.

לצד יושב הראש ישנו מזכיר כללי אשר אחראי על הקשר עם הפעילים, ועל תיעוד, רישום, ריכוז והפצה של פרוטוקולים וישיבות.

אחת לחודש מתכנס פורום הנוער הארצי, שבו כל בני הנוער החברים בנוער יש עתיד[דרושה הבהרה]. בכינוס מתקיימות סדנאות, עדכונים והדרכה בדבר קמפיינים בתחומים שונים. הארגון מכשיר את בני הנוער החברים בו, להתמודד עם סיטואציות פוליטיות וחברתיות[דרושה הבהרה] תוך קיום הרצאות, סדנאות, סמינרים וימי העשרה.

הכנסת ה-19

לראש הסיעה בכנסת ה-19 נבחר ח"כ עופר שלח. הסיעה הצטרפה לממשלת ישראל השלושים ושלוש בראשות בנימין נתניהו, לאחר משא ומתן קואליציוני שכלל תיאום עמדות בינה לבין מפלגת הבית היהודי.

בהסכם קואליציוני מול הליכוד ביתנו נקבע שמהסיעה ימונו 5 שרים: יאיר לפיד, שי פירון, יעקב פרי, יעל גרמן ומאיר כהן, וסגן שר אחד, מיקי לוי. עוד נקבע שתוקם ועדה ממשלתית בראשות נציג המפלגה שתעביר את "חוק השויון בנטל", תיקבע תוכנית לימודי ליבה לכלל ילדי ישראל, תבוטל התמיכה במוסדות תורניים בגין לימודי "תלמידי חו"ל", "מיצוי כושר ההשתכרות" יחליף את "ותק הנישואים" כקריטריון לזכאות לדיור במתכונת "מחיר למשתכן", הפלת הממשלה תחייב הצבעת אמון של 65 חברי כנסת בממשלה חדשה, אחוז החסימה יועלה ל-4%, תידרש תמיכה של 61 חברי כנסת לחוקים שעלותם התקציבית מעל 50 מיליון ש"ח, תקודם תוכנית מפלגת "יש עתיד" למען עסקים קטנים וימנע צירוף מפלגות נוספות לקואליציה ללא הסכמת כל המפלגות הקיימות[12].

בתחילת דצמבר 2014 פיטר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו מממשלתו את שר האוצר, יאיר לפיד. בתגובה התפטרו שאר שרי מפלגת יש עתיד: שי פירון, יעל גרמן, מאיר כהן ויעקב פרי. צעדים אלה באו לאחר תקופה של מערכת יחסים עכורה בין המפלגות המרכיבות את הקואליציה, וחילוקי דעות חריפים בין נתניהו ללפיד. המצב החדש של ממשלת מיעוט הוביל להכרזה על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות.

הכנסת ה-20

בכנסת ה-20 ירד כוחה ל-11 חברי כנסת[13] והמפלגה נשארה באופוזיציה.

במאי 2017 הוטלו על מפלגת יש עתיד, על עמותת "מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל" ועל יו"ר העמותה, חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל קנסות בסכום כולל של 55 אלף שקלים. הקנסות הוטלו על ידי משרד המשפטים לאחר שאביטל העבירה ליו"ר מטה המפלגה קבצים ובהם מידע אישי על ניצולי השואה לפי בקשתו. מידע אשר נאגר בעמותה ללא שנרשם כמחויב בחוק. יש עתיד נקנסה בגין פגיעה בפרטיות הניצולים ועל ביצוע הדיוור הישיר לניצולים, ללא פירוט הפרטים המחויבים בחוק[14].

הבחירות לכנסת ה-21

לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת הצטרפו למפלגה מועמדים חדשים ביניהם אנשי כוחות הביטחון לשעבר כמו רם בן ברק, יואב סגלוביץ' ואורנה ברביבאי,[15][16][17] ואנשי חינוך כמו תהלה פרידמן ומשה טור-פז (קינלי)[18] ועידן רול כנציג הקהילה הגאה.[19]

במקביל עזבו את המפלגה חיים ילין ועליזה לביא, שכיהנו בכנסת האחרונה כח"כים מטעם המפלגה, לאחר ששובצו במקומות לא ריאליים ברשימה.[20][21]

ב-8 בינואר 2019 התקיים כנס לפתיחת קמפיין הבחירות של המפלגה באולם "מופת" שבראשון לציון, בה הוצגה סיסמת המפלגה "באנו לשנות".

ב-21 בפברואר 2019 הקימה יש עתיד, יחד עם מפלגת חוסן לישראל-תל״ם של בני גנץ ובוגי יעלון, רשימה משותפת בשם כחול לבן.

נבחרי יש עתיד בכנסת

ח"כים בסיעה בכנסות שבהן פעלה
כנסת חברי כנסת הערות
הכנסת ה-19 (2013) 19 מנדטים: יאיר לפיד, שי פירון, יעל גרמן, מאיר כהן, יעקב פרי, עפר שלח, עליזה לביא, יואל רזבוזוב, עדי קול, קארין אלהרר, מיקי לוי, שמעון סולומון, רות קלדרון, פנינה תמנו-שטה, רינה פרנקל, יפעת קריב, דב ליפמן, בועז טופורובסקי, רונן הופמן
הכנסת ה-20 (2015) 11 מנדטים: יאיר לפיד, שי פירון, יעל גרמן, מאיר כהן, יעקב פרי, עפר שלח, חיים ילין, יואל רזבוזוב, קארין אלהרר, עליזה לביא, מיקי לוי, אלעזר שטרן, פנינה תמנו-שטה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יש עתיד בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ עמית סגל, יאיר לפיד מצטרף לפוליטיקה, חדשות ערוץ 2 באתר "רשת", 8 בינואר 2012
  2. ^ מורן אזולאי, לפיד רץ, הקואליציה מקפיאה את "חוק הצינון", באתר ynet, 10 בינואר 2012‬
  3. ^ ‫לילך ויסמן, ‏תוכנית לפיד: 150 אלף דירות להשכרה - במימון המוסדיים, באתר גלובס, 12 ביוני 2012‬
  4. ^ יאיר לפיד הגיש לרשם העמותות את השם החדש של מפלגתו - "יש עתיד", באתר וואלה!, 29 באפריל 2012
  5. ^ 1 2 עמית סגל, ‏תקנון "יש עתיד": לפיד לא יודח עד 2020, באתר ‏מאקו
  6. ^ לפי תקנון המפלגה (סעיף 56), כפי שהוצג באתר המפלגה בדצמבר 2015
  7. ^ לפי תקנון המפלגה (סעיף 56), כפי שהוא מוצג באתר המפלגה ביולי 2017
  8. ^ תקנון המפלגה, סעיף 38
  9. ^ ‫מיקי פלד, יאיר לפיד: "הצמיחה לא תבוא מהוועדים הגדולים, אלא מהנגר באופקים ומנהג מונית בחדרה", באתר כלכליסט, 11 בספטמבר 2012‬
  10. ^ לפי תוכנית הגיוס באתר המפלגה
  11. ^ לפי המצע המדיני ביטחוני באתר המפלגה
  12. ^ ההסכם הקואליציוני עם מפלגת יש עתיד באתר כלכליסט
  13. ^ דניאל רוט, בחירות 2015 // ביש עתיד ציפו ליותר: ”גם אופוזציה היא אופציה”, באתר ישראל היום, 18 במרץ 2015
  14. ^ חדשות 2, ‏"יש עתיד" קיבלה פרטי ניצולי שואה בניגוד לחוק, באתר ‏מאקו‏, 3 במאי 2017
  15. ^ טל שלו ויקי אדמקר‏, פרסום ראשון: המשנה לראש המוסד לשעבר רם בן ברק הצטרף ליש עתיד, באתר וואלה!‏, 15 בינואר 2018
  16. ^ איתי בלומנטל ומורן אזולאי, סגלוביץ' מצטרף ליש עתיד. לפיד: חלק ממהלך נגד הפוליטיקה הישנה, באתר ynet, 29 במאי 2016
  17. ^ טל שניידר, ‏האלופה במיל' אורנה ברביבאי הצטרפה למפלגת יש עתיד, באתר גלובס, 1 בינואר 2019
  18. ^ עמר כהן, ‏על תורה, עבודה וואקום פוליטי, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 28.09.2018
  19. ^ יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הכריז על הצטרפותו של עו"ד עידן רול, כנציג הקהילה הגאה ברשימת 'יש עתיד', באתר המפלגה
  20. ^ ילין נגד לפיד: "בעט אותי החוצה", Mako‏, 14 בפברואר 2019
  21. ^ מכה ללפיד: עליזה לביא פרשה ממפלגת יש עתיד, סרוגים, 15 בפברואר 2019