עכובית הגלגל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 38: שורה 38:
תמונה:Yaar yatir16.JPG|
תמונה:Yaar yatir16.JPG|
</gallery>
</gallery>

==קישורים חיצוניים==
*יגאל מוסקו '''[https://www.mako.co.il/news-israel/local-q1_2019/Article-d64e3055bfcc961004.htm?sCh=3d385dd2dd5d4110&pId=1434139730 המלחמה על הקוץ האכיל]''', מתוך [[אולפן שישי]], 30 במרץ 2019, באתר [[Mako]]


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־15:16, 30 במרץ 2019

קריאת טבלת מיוןעכובית הגלגל
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
סוג: עכובית
מין: עכובית הגלגל
שם מדעי
Gundelia tournefortii
ליניאוס, 1753

עכובית הגלגל (שם מדעי: Gundelia tournefortii, מוכר בעברית גם בשם הערבי "עַכּוּבּ") הוא צמח בעל פרחים וקוץ ממשפחת המורכבים.

גובהו של הצמח כ-25–45 ס"מ. הפרחים יושבים על קרקפות הנישאות בראשי הגבעולים. צבע הפרחים צהוב-סגלגל. הצמח נחשב לדוגמה קלאסית ל"צמח-גלגל". צמח-גלגל הוא צמח שכולו, כיחידה אחת, מתגלגל ברוח להפיץ את זרעיו, כלומר, שיחידת התפוצה שלו היא הצמח השלם (פרט לחלקיו התת-קרקעיים הרב-שנתיים).

בישראל, פורחת העכובית בחודשים מרץ-מאי.

העכובית במקורות

בעקבות התופעה האופיינית לצמח זה, שהוא מתגלגל בשדות, לשם הפצת זרעיו, נמשלו אויבי עם ישראל בתנ"ך ל"גלגל" בשני מקומות :

"לְאֻמִּים, כִּשְׁאוֹן מַיִם רַבִּים יִשָּׁאוּן, וְגָעַר בּוֹ, וְנָס מִמֶּרְחָק, וְרֻדַּף, כְּמֹץ הָרִים לִפְנֵי-רוּחַ, וּכְגַלְגַּל, לִפְנֵי סוּפָה:" (ישעיהו י"ז י"ג). "אֱלֹהַי, שִׁיתֵמוֹ כַגַּלְגַּל, כְּקַשׁ, לִפְנֵי-רוּחַ:" (תהלים פ"ג י"ד).

בספרות חז"ל הוא מופיע יחד עם הקנרס כצמח מאכל, בשם הדומה לשם הערבי של ימינו: "וקוץ ודרדר תצמיח לך ואכלת את עשב השדה, קוץ זה קינרס, דרדר אלו עכביות" (בראשית רבה פ"כ, כ"ג).

שימושים רפואיים

הצמח נחשב לאחד מצמחי המאכל והמרפא החשובים בארץ ישראל. עקב הקטיפה המוגברת שלו, הוא הוכנס לרשימת הצמחים המוגנים בישראל.[1][2] הערבים וכן יהודים יוצאי המשרק, נוהגים להכין סלט מעלי העכובית ומתפרחתה. את השורש הם מבשלים עם בצל ובשר.

כל חלקי הצמח העל-קרקעיים משמשים ברפואה העממית כתרופה למחלות בדרכי העיכול, מחלות כבד, אלרגיות, בחילה, סחרחורת ולחץ דם נמוך.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עכובית הגלגל בוויקישיתוף

הערות שוליים