הפסנתרן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏במחבוא: הרחבה
אין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:


===במחבוא===
===במחבוא===
[[לפני]] שמרד היהודים בנאצים מתחיל, שפילמן מחליט לצאת מהגטו ונעזר בידידה [[נצרות|נוצריה]] ([[אמיליה פוקס]]) שנעזרת בחבריה כדי לספק לו מזון ומקום להתחבא בו מפני הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם. שפילמן מועבר ממקום למקום כל כמה זמן, והאנשים שמחביאים אותו מספקים לו חדשות ושמועות - כמו למשל שהרכבות מלאות האדם מוורשה מגיעות למחנה [[טרבלינקה]] וחוזרות ריקות, שרכבות מזון לא נכנסות לשם ושלתושבים לא נותנים להתקרב למחנה, ומזה הם מבינים שזה [[מחנה השמדה]], ונודע לשפילמן שמתוך כחצי מיליון יהודים ב[[גטו ורשה]] נותרו רק כ-60,000 יהודים שרובם צעירים.
לפני שמרד היהודים בנאצים מתחיל, שפילמן מחליט לצאת מהגטו ונעזר בידידה [[נצרות|נוצריה]] ([[אמיליה פוקס]]) שנעזרת בחבריה כדי לספק לו מזון ומקום להתחבא בו מפני הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם. שפילמן מועבר ממקום למקום כל כמה זמן, והאנשים שמחביאים אותו מספקים לו חדשות ושמועות - כמו למשל שהרכבות מלאות האדם מוורשה מגיעות למחנה [[טרבלינקה]] וחוזרות ריקות, שרכבות מזון לא נכנסות לשם ושלתושבים לא נותנים להתקרב למחנה, ומזה הם מבינים שזה [[מחנה השמדה]], ונודע לשפילמן שמתוך כחצי מיליון יהודים ב[[גטו ורשה]] נותרו רק כ-60,000 יהודים שרובם צעירים.


שפילמן לא יכול להאזין לרדיו מכיוון שלפעמים הוא מוחבא בבית דירות שמאוכלס בלא-יהודים, והחוסר ב[[תעודת זהות|מסמכי זיהוי]] בנוסף למצבו הבריאותי יסגירו במהרה שהוא "לא שייך" למקום.
שפילמן לא יכול להאזין לרדיו מכיוון שלפעמים הוא מוחבא בבית דירות שמאוכלס בלא-יהודים, והחוסר ב[[תעודת זהות|מסמכי זיהוי]] בנוסף למצבו הבריאותי יסגירו במהרה שהוא "לא שייך" למקום.

גרסה מ־10:32, 9 באפריל 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ קישור, מפיץ, הפקה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הפסנתרן
The Pianist
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על The Pianist עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רומן פולנסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רומן פולנסקי, אלאיין סארדה, רוברט בנמוסה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רונלד הארווד עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה הארווה דה לוזה
שחקנים ראשיים אדריאן ברודי
תומאס קרצ'מן
אמיליה פוקס
פרנק פינלי
מורין ליפמן
מוזיקה וויצ'ך קילאר[1]
צילום פאבל אדלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת, הממלכה המאוחדת, גרמניה, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה StudioCanal, RP Productions, Heritage Film, Babelsberg Studio, Canal+, Runteam Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Focus Features עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה מאי 2002 בפסטיבל קאן
ספטמבר 2002 בצרפת
אוקטובר 2002 בישראל
משך הקרנה 148.7 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
גרמנית
פולנית
צרפתית
רוסית
טורקית
סוגה סרט מוזיקלי, סרט היסטורי, סרט מלחמה, סרט ביוגרפי, סרט דרמה, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 35,000,000‏$
הכנסות 120,072,577‏$ (6 בנובמבר 2016)
הכנסות באתר מוג'ו pianist
פרסים
www.thepianistmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפסנתרןאנגלית: The Pianist) הוא סרט דרמה עטור פרסים משנת 2002 בבימויו של רומן פולנסקי. הסרט מבוסס על ספרו האוטוביוגרפי של ולדיסלב שפילמן - פסנתרן יהודי-פולני מחונן ששרד את השואה בוורשה.

הסרט הופק בשיתוף פעולה אירופי בין צרפת (חברת ההפקות הגדולה "קנל"), בריטניה, גרמניה (בה צולם חלק מהסרט) ופולין. המפיקים היו הצרפתים אלאן סארד, רוברט בנמוסה ופולנסקי עצמו. הסרט זכה להצלחה גדולה הן בביקורות והן בקופות, גרף למעלה מ-120 מיליון דולר ברחבי העולם וזכה בשלושה פרסי אוסקר.

העלילה

בתחילת הסרט נראה ולדיסלב שפילמן (אדריאן ברודי), פסנתרן יהודי מוורשה, מנגן ברדיו הפולני, כשהגרמנים מפציצים את ורשה וכובשים אותה. במהלך הסרט שפילמן עד לשינוי היחס ליהודים בפולין - גניבת רהיטים וכסף, איסור כניסה ליהודים לכל מיני מקומות והתעמרות ביהודים ללא סיבה.

בזמן זה שפילמן מתקשה להתרגל להפיכתו לאזרח סוג ב' ונלחם בגזרות, לעומת אביו (פרנק פינלי) למשל, שנוקט גישה פחות לוחמנית. אבל למרות הגזרות שפילמן ומשפחתו עדיין מלאים בתקווה כי הם שמעו ברדיו שבריטניה וצרפת הכריזו מלחמה על גרמניה, והם מצפים שהמצב ישתנה במהרה.

הנאצים מטילים גזרות נוספות על היהודים, שכוללות חובת ענידת סרט לבן שעליו מצויר מגן דוד על זרוע היד, במשך כל הזמן שבו היהודים לא נמצאים בביתם, ובהמשך הם פוקדים על היהודים לעבור אל הגטו, על מנת שלא יתערבבו עם האזרחים "סוג א'" לראייתם.

בגטו

בעקבות המעבר לגטו והתעמרות הנאצים ביהודים - שכוללים הרג בפומבי וגזילת רכושם, היהודים מנסים למכור חלק גדול מרכושם על מנת שיוכלו לכלכל את עצמם, וחלקם מקבצים נדבות. בתחילת החיים בגטו היהודים מנסים לחזור לשגרה ולהתרגל למגורים המצומצמים, לעבודות החדשות ולהגבלות החדשות, והנאצים מקימים כוח שיטור יהודי הכפוף ליודנראט, שבסמכותו לקבוע מי יישאר בגטו ומי יגורש למחנות עבודה.

באותו הזמן שפילמן עובד כפסנתרן בבית קפה קטן - שינוי דרסטי של מעמדו כנגן ברדיו, שהיה המדיום השולט באותו הזמן, ושאר בני משפחתו זוכים לרישיונות עבודה ומנסים לכלכל את עצמם על ידי מיון ביזת הנאצים. הניסיון שלהם להמשיך בצורה נורמלית עד כמה שאפשר נקטע ב-16 באוגוסט 1942 כשהם מובלים לכיכר שליד תחנת הרכבת על מנת להישלח למחנות עבודה. כשהם בכיכר מתפתח דו-שיח האם למות גאים על ידי תקיפת החיילים הנאצים, או ללכת למחנה העבודה, שבו, הם מבינים, ימותו הזקנים, הנכים והילדים, כי הם לא מתאימים לעבודה מאומצת.

לבסוף משפחתו הולכת למחנה אבל אחד משוטרי המשטרה היהודית בגטו, מכר ותיק של שפילמן, מוציא אותו מהטור ומציל אותו. שפילמן מתחזה לאחד מנושאי אלונקות המתים כדי שהנאצים לא יבחינו בעזיבתו את הטור, וחוזר לגטו שאותו הוא מוצא ריק - מלא בפגרי אדם וברכוש שזרוק ברחוב, אבל מגלה קבוצה יהודית במסתור בגטו ומצטרף אליה. בהמשך שפילמן מצטרף למספר יהודים שעובדים בעבודת כפיים מאולצת בגטו ולומד על התוכניות של הגרמנים להרוג את כל היהודים, ועל התוכניות של היהודים בגטו ומחוץ לו, ללחום בחזרה. שפילמן מחליט לעזור למחתרת נגד הנאצים ומבריח נשק לתוך הגטו.

במחבוא

לפני שמרד היהודים בנאצים מתחיל, שפילמן מחליט לצאת מהגטו ונעזר בידידה נוצריה (אמיליה פוקס) שנעזרת בחבריה כדי לספק לו מזון ומקום להתחבא בו מפני הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם. שפילמן מועבר ממקום למקום כל כמה זמן, והאנשים שמחביאים אותו מספקים לו חדשות ושמועות - כמו למשל שהרכבות מלאות האדם מוורשה מגיעות למחנה טרבלינקה וחוזרות ריקות, שרכבות מזון לא נכנסות לשם ושלתושבים לא נותנים להתקרב למחנה, ומזה הם מבינים שזה מחנה השמדה, ונודע לשפילמן שמתוך כחצי מיליון יהודים בגטו ורשה נותרו רק כ-60,000 יהודים שרובם צעירים.

שפילמן לא יכול להאזין לרדיו מכיוון שלפעמים הוא מוחבא בבית דירות שמאוכלס בלא-יהודים, והחוסר במסמכי זיהוי בנוסף למצבו הבריאותי יסגירו במהרה שהוא "לא שייך" למקום.

יום אחד שפילמן רואה טייסת של בעלות הברית ובהמשך הזמן שומע שמועות על התקדמות הכוחות לתוך גרמניה, ומפתח אופטימיות.

המרד

ב-19 באפריל 1943 פורץ מרד גטו ורשה שעליו שפילמן משקיף בתקווה, בגלל הצלחות קטנות של היהודים, אבל לבסוף בגלל העליונות הצבאית של הנאצים הם הורסים את הבית שמהווה את מרכז ההתנגדות, ושפילמן רואה את היהודים קופצים מהחלונות בקומה העליונה מפחד מהאש שפושטת בבניין, ועל מנת שלא יתפסו חיים.

בעקבות גילויו באחת מדירות המסתור הוא משנה את מקום המחבוא שלו לאזור שמשקיף על בית חולים שמטפל בנאצים שנפגעו במלחמה ובמרד. בדירה יש פסנתר והוא מזיז את ידיו מעליו כאילו הוא מנגן, אבל לא נוגע בקלידים מחשש שיתפסו אותו - את המוזיקה הוא שומע בראשו, וכך מעביר את הזמן.

בהמשך מצבו מורע בגלל תת תזונה. שפילמן נבדק על ידי רופא ילדים שהוא ידיד של המחתרת ומבשר לו שהוא יחיה. חבריו מאכילים אותו ומחזירים אותו למצב בריאותי סביר, ומדווחים לו על התקדמות בעלות הברית שהגיעו לצרפת ועל התקדמות הרוסים לגרמניה שאותה הם מפציצים כל לילה.

ב-1 באוגוסט 1944 פותחת המחתרת הפולנית במרד ורשה, והאזור שבו גר שפילמן מופגז על ידי טנק גרמני, וכשהוא מנסה לברוח הנאצים שמים לב אליו והוא מחליט להסתתר בבית החולים נטוש. בעקבות החרבה שיטתית של הבניינים בשכונה על ידי הנאצים, בהתאם למדיניות ה"אדמה החרוכה", שפילמן בורח לגטו ההרוס ומסתתר בו.

בחזרה לגטו

שפילמן מגלה שכל הבניינים בגטו הרוסים ושאין שם נפש חיה, וכמעט כל דבר בעל ערך כבר נמכר או נלקח על ידי הבעלים, או נשדד - כולל האוכל. במהלך חיפוש אוכל ללא הצלחה רבה, קצין גרמני (תומאס קרצ'מן) מגלה אותו ושואל את שפילמן מי הוא, וכשהוא מגלה ששפילמן פסנתרן הוא מבקש ממנו לנגן על הפסנתר שבבית הנטוש. שלישו, המחכה בחוץ, לא חושד, מפני שערב קודם הקצין גילה את הפסנתר וגם ניגן עליו. הקצין מחליט לעזור לשפילמן ולספק לו מזון טרי, בזמן שהבניין הופך למפקדה של הצבא הנאצי. הוא מעודד אותו להחזיק מעמד עוד קצת שכן הרוסים כבר ניצבים על נהר ויסלה. כשהגרמנים נסוגים מפני התקדמות הצבא האדום, הקצין נותן לו את המעיל שלו כדי לחמם אותו, ונפרד ממנו לשלום.

לאחר זמן קצר שפילמן רואה את הצבא הפולני שמתקדם דרך הגטו ויוצא לחבק אותם, אבל בגלל מעיל הצבא הנאצי שעליו הם יורים, עד שהוא מזדהה כפולני.

לאחר המלחמה

הקצין הגרמני שנמצא במחנה שבויים זמני, פונה ליהודי מעבר לגדר ומבקש ממנו למסור הודעה לשפילמן, אך היהודי אינו קולט את שמו.

בינתיים שפילמן חזר לנגן ברדיו וכשהיהודי שדיבר עם הקצין מוסר לו את המידע, המחנה כבר פורק ושפילמן לא יודע את שמו ולא יכול לאתר אותו.

בסיום הסרט מופיעה שקופית שמציגה שמו של הקצין הנאצי - וילם הוזנפלד, ומידע עליו - שהוא מת בשנת 1952 במחנה שבויים רוסי, ובנוסף מציינים ששפילמן המשיך לגור בוורשה עד גיל 88 שבו הוא נפטר.

תהליך יצירת הסרט

ולדיסלב שפילמן, שנולד בשנת 1911, המשיך לחיות בוורשה כפסנתרן ומלחין. הוא נפטר ב-6 ביולי 2000, לפני שהסתיימה הפקת הסרט. לדעת שפילמן האדם המתאים ביותר להפיכת ספרו לסרט הוא רומן פולנסקי, ניצול שואה בעצמו שאיבד במהלכה את אמו וכמה מקרוביו.

פולנסקי אף הכניס לסרט מוטיבים אותנטיים אישיים מחייו, כגון המשפט שאומר יצחק הלר לשפילמן, "אל תרוץ", בסצנה שבה הוא מוציא אותו מטור לעלייה לרכבת שתקח אותו למחנה השמדה.

על מנת לבטא את התקופה ואת הסבל הרב בפולין הכבושה, פולנסקי השתמש בתפאורה ובלבוש המדויקים לאותה תקופה, ולימד את השחקנים את נורמות ההתנהגות שרווחו באותה תקופה. בנוסף, על מנת להדמות לשפילמן שהוא גיבור הסרט, אדריאן ברודי הכין את עצמו לתפקיד זמן רב - הוא הכניס את עצמו למשטר דיאטה והוריד 14 ק"ג. כדי להרגיש את חוסר האונים והדלות המחפירה של שפילמן ברוב תקופת המלחמה הוא מכר את דירתו ומכוניתו ולא צפה בטלוויזיה במשך תקופה ארוכה.

בעקבות הסרט זכה רומן פולנסקי באוסקר הראשון שלו, הוא ביקר בישראל לרגל הקרנת הסרט בארץ, והתרגש למצוא את שמותיהם של בני משפחתו בארכיון יד ושם[2].

ביקורות

הסרט התקבל בצורה מאוד חיובית, ולפי אתר הביקורות "Rotten Tomatoes" הוא קיבל ציון של 95% מתוך 100% בהתבסס על כלל המבקרים, ו94% מתוך 100% בהתבסס על המבקרים הכי מצליחים ומקצועיים (Top Critics)[3].

הסרט הועמד לפרסים רבים וזכה בחלקם, בהם:

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ על הפסקול (2002) ראו ביקורת: יוסי חרסונסקי, הפסנתרן, מוזיקה מפסקול סרטו של רומן פולנסקי, באתר "חרסונסקי מיוסיק".
  2. ^ ביקורו של פולנסקי ביד ושם
  3. ^ עמוד הסרט "הפסנתרן" באתר Rotten Tomatoes (באנגלית)