ורזאזאת – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 27: שורה 27:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
היישוב גדל בתקופת ה[[פרוטקטורט]] הצרפתי כאשר הוקמו במקום תחנת משמר, מרכז ניהול אזורי ותחנת מכס. במרכז העיר נמצאת קסבת תאווירירת (تاوريرت), סמלה של העיר ובנוסף, לא הרחק מהעיר נמצאת קסבה ([[קסר]]) [[איית בן חדו]] שהוכרזה כ[[אתר מורשת עולמית]] על ידי [[אונסקו]].
היישוב גדל בתקופת ה[[פרוטקטורט]] הצרפתי כאשר הוקמו במקום תחנת משמר, מרכז ניהול אזורי ותחנת מכס. במרכז העיר נמצאת קסבת תאווירירת (تاوريرت), סמלה של העיר ובנוסף, לא הרחק מהעיר נמצאת קסבה ([[קסר]]) [[איית בן חדו]] שהוכרזה כ[[אתר מורשת עולמית]] על ידי [[אונסקו]]. כ-95 ק"מ מהעיר נמתא סקבה נוספת [[תמנוגלאת]], בה היה בעבר נוכחות יהודית משמעותית.


==גאוגרפיה==
==גאוגרפיה==

גרסה מ־07:35, 5 ביוני 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים [ שנת אוכלוסייה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ שנת צפיפות, שנת מטרופולין ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ורזאזאת
ورزازات
מדינה מרוקומרוקו מרוקו
גובה 1160 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 98,000 (2014)
קואורדינטות 30°55′23″N 6°54′15″W / 30.922991°N 6.904221°W / 30.922991; -6.904221
אזור זמן UTC+0

ורזאזאתערבית: ورزازات; בברברית: ⵡⴰⵔⵣⴰⵣⴰⵜ) היא עיר מחוז במרכז מרוקו מדרום לאטלס הגבוה אשר נבנתה בגובה של 1160 מטר מעל פני הים. העיר ידועה בתור "עיר הקולנוע" של מרוקו, ובה צולמו סרטים הוליוודים רבים. העיר הוקמה על ידי הצרפתים בשנת 1928, לצד יישוב עתיק יותר בשם תאורירת, הנמצא בצומת דרכים חשובה, בין הערים אגאדיר, מרקש, זגורה וא-רשידיה. מכיוון שנבנתה על ידי הממשל הצרפתי היא נעדרת מסממנים מסורתיים האופייניים למרוקו - אין בה לא קסבה ולא מדינה (עיר עתיקה) ובנייני הציבור פונקציונאלים לאורך הציר הראשי של העיר. העיר מיושבת בעיקר על ידי ברברים ומונה כ-100,000 איש. מזרחית לעיר בנו הצרפתים את סכר מנצור אלדבהי על שלושה נהרות: דאדס, דראע, ורזאזאת ובמקום נוצר אגם גדול.

היסטוריה

היישוב גדל בתקופת הפרוטקטורט הצרפתי כאשר הוקמו במקום תחנת משמר, מרכז ניהול אזורי ותחנת מכס. במרכז העיר נמצאת קסבת תאווירירת (تاوريرت), סמלה של העיר ובנוסף, לא הרחק מהעיר נמצאת קסבה (קסר) איית בן חדו שהוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסקו. כ-95 ק"מ מהעיר נמתא סקבה נוספת תמנוגלאת, בה היה בעבר נוכחות יהודית משמעותית.

גאוגרפיה

בשנים האחרונות[דרושה הבהרה] בנתה ממשלת מרוקו מאגר מים גדול באזור וארזאזאת, שאוגר את מי הנהרות והנחלים הללו. בין הנחלים האלה, הזורמים לסהרה, מפריד רכס מקומי, ג'בל סרהרו (Jbel Sarhro) שהוא למעשה המשכו של ג'בל סירואה (Siroua). במזרח נפגשים נחלי הטודרה (Todra) והזיז (Ziz) היורדים מהאטלס הגבוה, וזורמים דרומה לתוך מדבר הסהרה ונבלעים בה. תופעה ייחודית במינה בה הנחל פשוט "נעלם" וכאילו טובע בתוך חולות המדבר הזהובים. האזור מאופיין באבן מינרל בשם "כוחול", אשר משתמשים בה בדרך כלל כצבע לציורים על קרמיקה. לאחר שריפה משנה את המינרל את צבעו מירוק לכחול והמרוקאים מאמינים שזהו צבע נגד עין הרע, שימוש נוסף הוא כאיפור כחול לעיניים ומשחה נגד דלקות עיניים. סלע נוסף המאפיין אזור זה הוא סלע הציפחה שמאופיין בצבעים חום-אדום או בגווני ירוק-שחור שממנו מכינים דברי שיש - כיורים, שיש למטבחים, שולחנות וכיסאות.

היהודים בוורזאזאת

יהודים לא גרו מעולם בעיר החדשה, אלא במלאח ובתאורירת, ישבו בה כ-200 יהודים שעסקו במסחר ובצורפות, רובם עלו לארץ ישראל בשנות החמישים וכיום[דרושה הבהרה] נותרו בה 2 יהודים בלבד. קברו של הקדוש ר' אברהם ואזאנא, בן למשפחת איית ואזאנה הגדולה, ידוע כבעל נס ועושה נפלאות נמצא ליד כסר מנצור אלדהבי, מזרחית לעיר.

עיר הסרטים

ורזארזאת נחשבת לעיר הסרטים של מרוקו, והיא מוקפת באולפני סרטים רבים המפוזרים ברחבי העיר. תעשיית הסרטים בעיר החלה משנת 1930, כשצולם בה הסרט "מרוקו" של יוסף פון שטרנברג, בכיכובה של מרלן דיטריך. בשנות השבעים תעשיית הסרטים במרוקו תפסה תאוצה וצולמו בה סרטים רבים כגון: גלדיאטור, מים ואהבה, מלך סיאם, עשרת הדיברות, הנסיך הפרסי, לורנס איש ערב, ממלכת גן עדן, המומיה ועוד.

בסטודיו הישן "studio cinema" נמצא מלון בשם "מלון אוסקר" (Oscar Hotel) בו מתארחים בדרך כלל השחקנים, הבמאים והמפיקים של הסרט. ב-2011 נפתח הסטודיו החדש לסרטים בשם CLA STUDIO שממוקם כקילומטר מהסטודיו הישן.

לקריאה נוספת

  • אברהם אבי אביזמר, "מרוקו", א.א סהרה (קיסריה).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ורזאזאת בוויקישיתוף