האקדמיה הימית של ארצות הברית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 152: שורה 152:
[[קטגוריה:ארצות הברית: אקדמיות צבאיות]]
[[קטגוריה:ארצות הברית: אקדמיות צבאיות]]
[[קטגוריה:האקדמיה הימית של ארצות הברית|*]]
[[קטגוריה:האקדמיה הימית של ארצות הברית|*]]
[[קטגוריה:אקדמיות ימיות]]

גרסה מ־15:33, 9 ביוני 2019

תבנית:מוסד אקדמי

קמפוס האקדמיה הימית של ארצות הברית

האקדמיה הימית של ארצות הבריתאנגלית: The United States Naval Academy, בראשי תיבות: USNA) היא מוסד אקדמי המכשיר קצינים לצי האמריקני ולחיל הנחתים האמריקני. קמפוס האקדמיה הימית נמצא באנאפוליס, בירת מדינת מרילנד, ארצות הברית. היא נוסדה ב-10 באוקטובר 1845, השנייה בגילה מבין חמש האקדמיות הצבאיות של ארצות הברית (אחרי האקדמיה הצבאית של ארצות הברית). האקדמיה, בשטח של 1.36 קמ"ר, שוכנת על גדת נהר סוורן ומפרץ צ'ספיק, כ-55 ק"מ מזרחית לוושינגטון הבירה. המוסד נחשב לאתר מורשת לאומי אמריקאי והוא החליף את האקדמיה הימית הישנה ששכנה בפילדלפיה ותפקדה בשנים 1834-1845.

מועמדים לקבלה ללימודים באקדמיה נדרשים להגיש בקשה ישירות לאקדמיה וכמו כן לקבל אישור למינוי, בדרך כלל מחבר הקונגרס האמריקאי. במקרה והמועמד אזרח פוארטו ריקואיי מריאנה הצפונייםגואםסמואהאיי הבתולה או תושב וושינגטון הבירה, עליו לקבל מינוי מהנציב האמריקאי במקום מושבו. דרך נוספת לקבל מינוי היא ישירות מנשיא ארצות הברית או סגנו. והדרך השלישית היא להיות בנו או בתו של מוענק מדליית הכבוד האמריקנית. הסטודנטים הלומדים במוסד הם צוערים ושכר לימודם ממומן באופן מלא על ידי חיל הים האמריקאי בתמורה לשירות פעיל בתום תקופת לימודיהם כקצינים. הלימודים באקדמיה מתחילים בחודש יולי, כאשר מספר הסטודנטים המתקבלים הוא כ-1300. מסיימים את הלימודים כ-1000 צוערים. רוב הבוגרים מגויסים לצי ארצות הברית או לחיל הנחתים כקצינים בדרגת סגן משנה (לוטננט משנה), כאשר בוגרים אזרחי חוץ מגויסים כקצינים בצבאות של מדינות האזרחות שלהם. כל מחזור ישנם מספר בוגרים המגויסים לצבא ארצות הברית או לחיל האוויר האמריקאי למרות שסיימו את האקדמיה הימית.

הצוערים לומדים לקראת תואר ראשון ארבע-שנתי במדעים מדויקים (תואר B.Sc). יחד עם הלימודים האקדמאים הצוערים לומדים, מתנסים ונבחנים בפיקוד, מנהיגות צבאית וניווטי שטח, ומחויבים להשתתפות בלפחות פעילות ספורטיבית תחרותית אחת. הצוערים מחויבים לדבוק בקוד הכבוד של הצוער הקובע כי הצוער לא ישקר, ירמה, יגנוב ומחויב לא לגלות סובלנות כלפי אלו שכן. ההערכה הסופית של הצוער מושתתת על שלושה קריטריונים - הישגים אקדמיים, פיזיים וצבאיים.

האקדמיה מכונה לעיתים קרובות בציבור בשם אנאפוליס (אנגלית: Annapolis) על שם העיר בה היא שוכנת, אף שקציני הצי מכנים אותה בשם "האקדמיה" (אנגלית: The Academy). בעיתונות הספורט מכונות קבוצות הספורט של האקדמיה בשם "הצי" (אנגלית: Navy).

האקדמיה הימית של ארצות הברית באנאפוליס

תיאור

קמפוס האקדמיה הימית נמצא באנאפוליס, בירת מדינת מרילנד, ארצות הברית ושוכנת על גדת נהר סוורן ומפרץ צ'ספיק. בשנת 2012 האקדמיה נבחרה כראשונה בתחום האומנות הליברלית בארצות הברית יחד עם האקדמיה הצבאית וחולקת מקום חמישי יחד עם אקדמיית חיל האוויר בין האוניברסיטאות ללימודי הנדסה בארצות הברית. בסה"כ האקדמיה הימית ממוקמת במקום ה-17 מבין האוניברסיטאות של ארצות הברית לשנת 2011.

באקדמיה הימית לא מתקיימים לימודים לתארים מתקדמים. הצי האמריקני מפעיל שני מוסדות לימוד אקדמיים נפרדים לתארים מתקדמים: בית הספר של הצי ללימודים מתקדמים ומכללת המלחמה של הצי. המכינה הימית (אנגלית: The Naval Academy Preparatory School) היא המוסד המכין תלמידים ללימודים באקדמיות של הצי, צי הסוחר, ומשמר החופים.

הפניה אל סטודנטים באקדמיה היא בדרגתם הצבאית: פרח קצונה (Midshipman) או צוערים.

עם סיום לימודיהם מקבלים רוב הבוגרים דרגת סגן משנה בצי האמריקני או בחיל הנחתים והם חייבים לשרת שירות צבאי של חמש שנים, לכל הפחות, עם קבלת הדרגה. סטודנטים זרים הלומדים באקדמיה מקבלים דרגות קצונה בצבאות ארצות מולדתם. מאז שנת 1959 נפתחה הדרך לבוגרים לבקש העברה אף לשאר זרועות הכוחות המזוינים של ארצות הברית (הצבא, חיל האוויר או משמר החופים), בתנאי שהם עומדים בתנאי השירות של הכוח המזוין אליו הם מבקשים להצטרף.

תלמידים אשר לימודיהם הופסקו במהלך השנתיים הראשונות, ביוזמתם או ביוזמת האקדמיה, אינם חייבים בשירות צבאי נוסף. תלמידים המפסיקים לימודיהם לאחר פרק זמן זה חייבים בשירות צבאי מקוצר של שנתיים עד ארבע שנים, או בשיפוי הצי על הוצאות השכלתם.

הצהרת מטרות

הצהרת המטרות של האקדמיה הימית של ארצות הברית היא[1]:

לפתח את פרחי הקצונה מבחינה מוסרית, נפשית ופיזית ולהטמיע בהם את האידאלים הגבוהים ביותר של מילוי חובה, כבוד ונאמנות כדי להכשיר בוגרים המתגייסים לשרות בצי לאורך זמן ובעלי פוטנציאל מבחינת כושרם השכלי ואופיים להתפתח בעתיד ולקבל עליהם את האחריות הגבוהה ביותר של פיקוד, אזרחות וממשל

.

היסטוריה

השנים הראשונות

בשנת 1845 נוסדה האקדמיה כבית ספר ימי על ידי מזכיר הימיה בממשלת ארצות הברית, ג'ורג' באנקרוט. קמפוס המוסד החינוכי נקבע באנאפוליס, בשטח של המבצר הצבאי פורט סוורן. ב-10 באוקטובר 1845 פתח בית הספר את שעריו לראשונה ובמחזור הראשון למדו 50 פרחי קצונה, אותם לימדו שבעה מורים. עד לאותה עת נעשתה עיקר הכשרתם של פרחי הקצונה בצי האמריקני על אוניות בלב ים.

תוכנית הלימודים המקורית באקדמיה נמשכה חמש שנים, מהן רק בראשונה ובאחרונה בילו התלמידים באקדמיה ובשאר שלוש השנים התחנכו על אוניות בים. שמה הנוכחי של האקדמיה נקבע בשנת 1850 והיא הוכפפה לפיקודו של הממונה על תחמושת והידרוגרפיה בצי האמריקני. בשלב זה הוארכה תוכנית הלימודים לשבע שנות לימוד, מהן בשנתיים הראשונות והאחרונות למדו התלמידים באקדמיה ובשלוש השנים הנותרות שרתו על ספינות בים. בשנת 1851 נקבע כי ארבע שנות הלימוד ביבשה ילמדו ברצף אחד ובמהלכן יבצעו התלמידים הפלגות לימודיות. המחזור הראשון של האקדמיה סיים לימודיו ב-10 ביוני 1854.

מלחמת האזרחים האמריקנית עד מלחמת העולם הראשונה

עם פרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית גויסו שלוש הכיתות העליונות באקדמיה לשירות פעיל בצי, למרות שלא סיימו את הכשרתן. בחודש מאי 1861 הועברה האקדמיה לפורט אדמס בניופורט רוד איילנד והוחזרה לאנאפוליס בתום המלחמה, בקיץ 1865. במקומה הוקם במקום בית חולים שדה.

24% מקציני הים בוגרי האקדמיה היו בין הלוחמים עבור מדינות הדרום, איתם עבר מפקד האקדמיה הראשון, האדמירל פרנקלין בוקאנן ושימש בתור מפקד חיל הים של הקונפדרציה, מפקד הצוערים באקדמיה גם כן עבר לצד הדרום.

לאחר המלחמה והאיחוד המחודש של המדינות, חזרה האקדמיה לאנאפוליס ובראשה מונה האדמירל דייוויד דיקסון פורטר, גיבור מלחמת האזרחים ובן לאחת המשפחות החשובות והמכובדות ביותר של חיל הים האמריקני. פורטר שיקם את האקדמיה שהתפוררה מפאת חוסר שימוש והמעבר לצפון במהלך המלחמה. כמו כן הוא עדכן את תוכנית הלימודים שתתאים לתקופת השינויים הטכנולוגיים התכופים שעברו על הציים הימיים של סוף המאה ה-19. בתקופתו השתנתה התפיסה שניתן ללמד מקצועות ימיים על ידי אזרחים וימאים מהצי הסוחר. במקומם מונו קצינים ותיקים ויוצאי המלחמה.

בשנת 1867 הוקמה צנרת והותקנו מים זורמים בבתי הסגל של האדמיה. ב-1869 החלה חלוקת טבעת הבוגרים למי שמסיימים את הלימודים באקדמיה (class ring).

בשנת 1872 החל ללמוד באקדמיה הצוער האמריקאי אפריקאי הראשון, ג'ון ה. קוניירס (John H. Conyers). אך שמונה שנים לאחר ביטול עבדות השחורים, היו זמן קצר מדי לשילובם המלא בחברה. לאחר הגעתו של קוניירס הוא היה נתון להצקות קשות ומתמשכות, כולל עינוי מילולי ומכות. חבריו לכיתה אפילו ניסו להטביע אותו. שלושה צוערים הודחו כתוצאה מכך, אך קוניירס פרש בשנת 1873, לאחר שנת שירות ולא סיים את הכשרתו. בשנת 1877 סיים האזרח הזר הראשון את לימודיו באקדמיה, קירו קוניטומו היפני. בשנת 1879 סיים את האקדמיה הבוגר הראשון ממוצא היספני, רוברט פ. לופז.

בשנת 1873 סיים את הלימודים הפיזיקאי היהודי הנודע אלברט אברהם מייקלסון, אשר עסק במדידת מהירות האור וממציא האינטרפרומטר מייקלסון אשר הובילה להתפתחות תורת היחסות הפרטי. כמו כן הוא היה היהודי הראשון והאמריקני הראשון שזכה בפרס נובל היוקרתי.

מלחמת ארצות הברית-ספרד העלתה את חשיבות תרומתה של האקדמיה לכוח האדם של הצי האמריקני וקמפוס האקדמיה חידש את פניו במבנים חדשים שנבנו בין השנים 1899-1906 ושטחו גדל משמעותית.

מלחמות העולם וביניהן

לא היו אירועים מיוחדים שהשפיעו על האקדמיה בתקופת מלחמת העולם הראשונה עקב שימוש מוגבל מאוד בצי האמריקני במלחמה.

ב-1923 הוקמה המחלקה לאימונים גופניים והכנה פיזית של הצוערים באקדמיה. ב-1925 הוקמה מחדש תזמורת התופים של האקדמיה הפועלת עד ליום זה. בשנת 1930 התקבלה האקדמיה הימית לרשימה הרשמית של האוניברסיטאות באמריקה, כאשר האקדמיה הורשתה להעניק תארים ראשונים בתחום המדעים המדויקים משנת 1933. כך שהראשונים שקיבלו תארים אלה היו הבוגרים של שנת 1937. בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, האקדמיה החלה לחנך ולהכשיר קציני ים למילואים, בציפייה לכניסתה של ארצות הברית למערכה.

בתקופת מלחמת העולם השנייה האקדמיה הורחבה משמעותית על מנת לענות לדרישות חיל הים האמריקני וגויסו 3319 צוערים. כמו כן ד"ר כריסטיאן למברטסן החל ללמד את מקצועות הצוללנות באקדמיה, במסגרתם הוכשרו צוללני חיל הים האמריקני.

ב-1945 נפתח החוג ללימודי התעופה הימית המודרנית באקדמיה במסגרתה הוכשרו מהנדסי אווירונוטיקה ומכונאי מטוסים של חיל הים.

לאחר מלחמת העולם השנייה

הצוער האפרו-אמריקני הראשון שסיים את לימודיו, סיים רק בשנת 1949, הוא ווסלי בראון והוא הצוער השישי שהחל את לימודיו באקדמיה הימית.

תעודת מהנדס החלה להיות מוענקת לבוגרים המתאימים החל משנת 1969 ובמקביל החלו להלמד 20 מקצועות שונים פרט ללימודי ההנדסה, כגון משפט, לימודים בינלאומיים, כלכלה, פילוסופיה ועוד.

באוגוסט 1975 הקונגרס אישר קבלה של נשים לאקדמיה. הצוערת הראשונה סיימה את לימודי בשנת 1980. בספטמבר 1980 כבר החלו ללמוד 81 צוערות באקדמיה, מספר שיא לתקופה ההיא. האסטרונאוטית הראשונה, בוגרת האקדמיה, שהשתתפה במשימת חלל היא וונדי לורנס, בוגרת מחזור 1981.

באוגוסט 1911 החלו ללמד באקדמיה את מקצועות התעופה הימית. מאוחר יותר, בשנת 1914, הועברו הדרכות התעופה לפלורידה. ב-1912 הועברה לאקדמיה הספינה "Reina Mercedes", שנתפסה בקובה בשנת 1898, במטרה לשמש בתור ספינת אימונים ומגורים של הצוערים.

קמפוס

הקמפוס גדל משטח של 0.04 קמ"ר בשנת הקמתו ב-1845 עד ל-1.36 קמ"ר. זוהי האקדמיה הצבאית הקטנה ביותר, כאשר וסט פויינט בשטח של 65 קמ"ר והאקדמיה של חיל האוויר האמריקני היא 73 קמ"ר.

מבנים עקריים

  • בניין בנקרופט (Bancroft Hall) - הבניין העיקרי והגדול ביותר במתחם הקמפוס הוא גם בניין המעונות הגדול בעולם והוא מאכלס את כלל הצוערים של האקדמיה. במבנה מצויים גם היכל הזיכרון של האקדמיה בו מצויים דגלים של ספינות חשובות בהיסטוריית חיל הים האמריקני. גביע הספורט של רמטכ"ל הצבא גם כן מצוי בהיכל (כאשר האקדמיה מחזיקה בו).
  • כנסיית האקדמיה הימית - מצויה במרכז הקמפוס. כיפתה הגבוהה נראית מכל רחבי העיר אנאפוליס. מתחת לכנסייה קבור גיבור מלחמת העצמאות האמריקנית מידי הבריטים ומי שנחשב כ"אבי חיל הים האמריקני" ג'ון פול ג'ונס.
  • בית הכנסת - הוקם בעזרת תרומות פרטיות בשנת 2005. בית הכנסת קרוי על שמו של הקומודור אוריה לוי (1792-1862) ששימש הקומודור היהודי הראשון בחיל הים האמריקני. בבית כנסת ישנו מקום ל-410 מתפללים ולידו מצוי גם מרכז ללימודי היהדות.
  • בניין הבוגרים - מקום המארח את פגישות המחזור של בוגרי האקדמיה לדורותיה. כמו כן במבנה מצוי מגרש הכדורסל של המוסד ושני היכלי סעודה.
  • בניין שאוונה - הוא הפקולטה למתמטיקה, פיזיקה ואוקיינוגרפיה.
  • בניין לוקה - הוא הפקולטה ההמוניסטית של האקדמיה, בה נלמדים מקצועות הפילוסופיה, אתיקה, משפטים ומנהיגות.
  • בניין מאורי ובניין ריקובר - מאכלסים את הפקולטות ללימודי ההנדסה של האקדמיה, בה נלמדים מקצועות הנדסת המערכת, הנדסת החשמל, הנדסת מחשבים, הנדבסת אוירונוטיקה, הנדסה ימית והנדסת מכונות.
  • בניין מיכלסון - הוא הפקולטה למדעי המחשב וכימיה.
  • מוזיאון האקדמיה - מאכלס את אחד המוזיאונים המרשימים לדגמי ספינות בעולם. המוזיאון נפתח בשנת 1849.
  • בניין ליז'יון - הוא קומפלקס ספורט רחב ידיים ליד הכניסה הראשית לקמפוס. בבניין נמצאת בריכה אולימפית, בריכת לקפיצות מגובה למים, אולם היאבקות והיכל התהילה של הישגי האתלטיקה של האקדמיה.
  • ספריה על שם נימיץ - בניין הספרייה הראשי של האקדמיה, בה מצוי הארכיון והפקולטה לכלכלה, שפות ופוליטיקה.

אדמיניסטרציה וחיי הצוערים

המפקד בפועל של האקדמיה הימית מוגדר בתרגום מילולי מאנגלית כמפקח (Superintendent) ודרגתו, בשנים האחרונות, היא סגן אדמירל - אדמירל בעל שלושה כוכבים. המפקח מדווח ישירות לראש המבצעים הימיים של ארצות הברית (CNO) שמאויש על ידי אדמירל בעל 4 כוכבים. המפקח בפועל כיום הוא סגן אדמירל וולטר קרטל מיולי 2014. מפקד על הצוערים ואחראי על ההכנה הצבאית באקדמיה הוא קולונל (שווה ערך לאלוף-משנה) סטיבן ליזווסקי.

דרישות קבלה לאקדמיה

על המועמדים להיות בגילאי 17-23, אינם נשואים וללא ילדים. ציוניהם צריכים להיות מעל הממוצע הן בבתי הספר והן במכללות (אם למדו). דרישות הציון בבחינה הפסיכומטרית האמריקאית (SAT) עומדות על 1100-1360. כמו כן על המועמדים להיות ב-20% העליונים בכיתותיהם טרם המועמדות. על מנת להיות מועמד, על המועמד לעבור בדיקות רפואיות, בדיקות מאמץ ובחינה גופנית.

כל שנה ישנם מועמדים מחוץ לארצות הברית, כאשר הלימודים שלהם ממומנים על ידי המדינה המשלחת על בסיס התל"ג של אותה מדינה. מועמד אחד מתקבל על בסיס המלצתו של נשיא הפיליפינים בכל שנה.

תהליך הגשת הבקשה מורכב משתי בקשות נפרדות. בקשה ראשונה מוגשת ישירות לאקדמיה והבקשה השנייה מוגשת על סמך המלצתו של סנטור או נבחר קונגרס מטעם המדינה ממנה מגיע המועמד. אחדים מקבלים את המלצתו של נשיא ארצות הברית או סגנו. תהליך ההמלצות מחויב להיות א-פוליטי והמועמדים אינם מחויבים להכיר את נציג הציבור הממליץ עליהם. באופן כללי הגשת הבקשה להמלצה מבוצעת בעזרת כתיבת מכתב והגשת המלצות ממקורביו ומוריו של המועמד.

דרגות צוערים באקדמיה הימית

דרגות

מבחינה צבאית, המוסד נחשב לבריגדה (חטיבה). הבריגדה מתחלקת לשני רגימנטים (תת-חטיבה) של שלושה בטליונים (גדודים) כל אחד. בכל גדוד ישנן 5 פלוגות. סה"כ 30 פלוגות מרכיבות את סך הצוערים באקדמיה. בראש ההיררכיה הצבאית של האקדמיה עומד הקומנדנט בעל דרגת קולונל (אלוף-משנה) בצבא או קפטן בצי האמריקני.

הצוער נכנס ללימודים בדרגת פרח קצונה (midshipman) ועולה בדרגות משנה עם הותק ועם תפקידים שהוא מקבל כתוצאה מהתקדמותו החברתית והמקצועית. הצוער הראשי באקדמיה נקרא בריגדיר מידשיפמן.

בוגרים בולטים

זריקת כובעים מסורתית בסיום טקס הסיום באקדמיה
  • אלברט אברהם מייקלסון (1873) - פיזיקאי ומדען, זוכה פרס נובל לשנת 1907.
  • ג'ימי קרטר (1947) - נשיא ארצות הברית (1977-1984) זוכה פרס נובל לשלום לשנת 2002.
  • אלפרד תאייר מאהאן (1859) - אדמירל ומחבר ספר ותאורתיקן לחימות ימיות אמריקאי.
  • אמורי סקוט לנד (1902) - סגן אדמירל (שלושה כוכבים) חבר המטכ"ל הימי בזמן מלחמת העולם השנייה.
  • סטנספילד טורנר (1947) - אדמירל חיל הים ונשיא האוניברסיטה של הלוחמה הימית (1972-1974) וראש ה-CIA (סוכנות הביון האמריקנית, 1977-1981).
  • דניס בלייר - אדמירל חיל הים ומנהל קהיליית הביון האמריקנית (USIC, 2009-2010).
  • מעל 50 אסטרונאוטים של נאס"א. הבולטים בהם: אלן שפרד (1945), ויליאם אנדרס (1955), צ'ארלס פרנק בולדן (1968).
  • רוס פרו (1953) - ממקימי חברת בת מהחשובות של HP, מועמד לנשיאות ארצות הברית ב-1992 ו-1996.
  • ג'ון מקיין (1958) - מועמד לנשיאות ארצות הברית ב-2008.
  • 73 מקבלי מדליית הכבוד של ארצות הברית (Medal of Honor)

קישורים חיצוניים

הערות שוליים