איזומריות ציס-טראנס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Felagund-bot (שיחה | תרומות)
בוט - מחליף '{{נבדק}}' ב'{{נ}}', 'דוגמא' ב'דוגמה'
מלמד כץ (שיחה | תרומות)
מ הוספת קטגוריה
שורה 12: שורה 12:


[[קטגוריה:כימיה אורגנית]]
[[קטגוריה:כימיה אורגנית]]
[[קטגוריה:סטריאוכימיה]]



{{נ}}
{{נ}}

גרסה מ־23:10, 5 בפברואר 2007

ציס וטראנס הינם שני סוגי איזומרים של אלקנים ופחמימנים אחרים.

תיאור כללי

באלקנים ישנו זוג פחמנים המחוברים בקשר כפול. כאשר לזוג פחמנים אלו קשורים (בקשר קוולנטי) אטומי מימן, כך שלכל פחמן קשור אטום מימן בקשר אחד ואטום או חומר אחר בקשר השני (כך שאין סימטריה) ישנו איזומר ציס ואיזומר טראנס. איזומר ציס מתקבל כאשר שני המימנים נמצאים באותו צד (שניהם מעל או מתחת לפחמנים שאליהם הם קשורים) ואיזומר טרנס מתקבל כאשר המימנים ממוקמים בצדדים מנוגדים. כאשר מספר הפחמנים שווה בשני איזומרים, ואחד מהם הוא ציס והשני טראנס, אזי טמפרטורת ההיתוך וטמפרטורת הרתיחה של איזומר הטראנס גבוהות מאילו של איזומר הציס.

דוגמאות

  1. לנוסחה: CHBr = CHBr, יש איזומרים ציס וטרנס, כי ניתן להפוך את מיקומו של מימן הקשור לאחד מהפחמנים כך שיהיה באותו צד של המימן השני (ציס) ובצד הנגדי (טראנס).
  2. לנוסחה: CH3 - CH = CH – CH3, יש איזומרים ציס-טרנס מפני שאם נהפוך את המיקום בין המימן למתיל, הקשורים לפחמן השני, נקבל איזומר ציס ואיזומר טראנס.
  3. לנוסחה: CH2 = CHBr, אין איזומר ציס, ואיזומר טראנס מפני שהפחמן הראשון הוא סימטרי, יש מימנים משני צדדיו. לכן אם נחליף את מקומות המימנים באותו פחמן לא נקבל איזומר חדש. ולכן אין איזומרים ציס-טראנס.

תבנית:נ