קוסמיקס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ הסרת שדה OCLC. יישאב מוויקינתונים (תג)
מ Kotz העביר את הדף קוסמיקס (ספר קומיקס) לשם קוסמיקס: ר' דף שיחה
(אין הבדלים)

גרסה מ־23:45, 8 בספטמבר 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ שנת הוצאה בעברית, מהדורות נוספות, מהדורה מוערת, מהדורה ראשונה, מהדורה מדעית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת הוצאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קוסמיקס
כריכת הספר קוסמיקס
כריכת הספר קוסמיקס
כריכת הספר קוסמיקס
מידע כללי
מאת אורי פינק
שפת המקור עברית
סוגה מדע בדיוני וגיבורי על
הוצאה
הוצאה מודן
תאריך הוצאה 1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 141
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002720207
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוסמיקס הוא ספר קומיקס מאת אורי פינק הכולל איגוד של סיפורים קצרים של אורי פינק שהתפרסמו בשבועוני הילדים והנוער, "כולנו", "צ'ופר", ו"מעריב לילדים". הנושא של הספר הוא מדע בדיוני וגיבורי על ובעיקר פארודיה על ז'אנרים אלה. הספר מחולק לארבעה חלקים שבכל אחד מופיעים סיפורים קצרים מסדרה שונה שהוציא אורי פינק: סופר שלומפר, לוטרה, צ'וקומוקוס וחרצולי החלל.

סופר שלומפר

חלק זה הוא המשך סיפוריו של גיבור העל הישראלי, סופר שלומפר, שהוצאו לאור בעבר בשני ספרים בשם "סופר שלומפר" (1991) ו"סופר שלומפר מכה שנית" (1993). הסיפורים עוקבים אחר סופר שלומפר בהרפתקאותיו בארץ ישראל, בכדור הארץ ובחלל. כמו בספרים הקודמים הסיפורים הם בעיקר הומוריסטיים ובחלקם שוברים את הקיר הרביעי.

לוטרה

חלק זה בספר עוסק בעלילותיו של לוטרה, מחפש אוצרות ושכיר חרב, שחי בעולם פוסט-אפוקליפטי לאחר שכדור הארץ הוצף במימי הקרחונים שנמסו בקטבים. בעולם זה היונקים היחידים ששרדו הם היונקים הימיים כגון כלבי ים, אריות ים, פילי ים, לוויתנים, דולפינים ולוטורות. רוב היונקים הימיים האלו זקוקים ליבשה לצורכי מחייתם ולכן קו משותף לרוב הסיפורים הוא הצורך באדמה.

הדמויות בסיפורים אלו הם כולם יונקים ימיים, מפני שהם בעלי האינטליגנציה הגבוהה. הגיבור לוטרה (אשר כפי ששמו מציין הוא לוטרה) מקבל עבודות גם מדמויות שמנסות לעזור לקהילתם (מנהיג קהילת אריות ים אשר מבקש לשחרר פיסת אדמה שמוחזקת על ידי מכשף רשע) וגם מדמויות שמנסות להשיג כוח עבור עצמם (מכשף אשר רוצה אוצר טכנולוגי של בני האדם ויעזור לו להשתלט על העולם).

בשונה משאר הסיפורים בספר זה, סיפורי לוטרה אינם מתמקדים בהומור, אלא בהערבת מסרים סביבתיים, כאשר עם הומור נלווה.

סך הכל יש בחלק זה שני סיפורים של שני עמודים כל אחד, סיפור אחד של שלושה עמודים וסיפור אחד של שבעה עמודים.

צ'וקומוקוס

חלק זה בספר הוא פארודיה על גיבורי על כמו סיפורי סופר שלומפר, אך מתמקד בנבל-על במקום בגיבור על. הדמות המרכזית הוא צ'וקומוקוס, רשע-על כושל אשר נשלח לכדור הארץ בתא כלא סגור ובטעות שוחרר לאחר שהגיע. צ'וקומוקס מגלה לאכזבתו שבכדור הארץ אין גיבורי על שילחמו בו. הוא מגלה שהוא לא יכול הזיק לכדור הארץ מפני שתושביו הורסים את הכוכב שלהם בעצמם ושמי שהוא חושב שהם נבלי-העל בכדור הארץ הם למעשה מנהיגי צבאות שנלחמים ביניהם. הוא עובר הרפתקאות נוספות, ביניהן העברתו לכוכב בו אין נבלי-על.

חרצולי החלל

חלק זה בספר עוסק בחרצולי החלל, מחווה ופארודיה על מסע בין כוכבים: הדור הבא. צוות חרצולי החלל מבקר כוכבים שונים ברחבי הגלקסיה על ספינת הישטרפז. הצוות הראשי כולל את:

  • קפטן ז'אן לוק קרפד - קרפד ומפקד ספינת ה"ישטרפז", החכם והמנוסה מכל אנשי הצוות.
  • סגן אי-קיא מהכוכב מפלציה - מפלצת המדבר בג'יבריש.
  • קצין המדע והקישוף ד"ר זוקיני קישוא מהכוכב לגומיה - קישוא מעופף עם גלימה.
  • קצין הרפואה דוקטורוזאור רקסבאום מכוכב היורה - דינוזאור.
  • קצין ביטחון כהן הברבוניה מהכוכב לגונה - דג ברבוניה באקווריום המחובר לחליפה רובוטית.
  • סגן וואחסה - יצור חד תאי גדול.
  • סגן תושיה - בן אנוש אשר מרגיש נעלה על צורות החיים המוזרות שעל סיפון הישטרפז, אך בפועל עושה תמיד טעויות רבות.

בשניים מהסיפורים אורי פינק מדגיש שהוא לא יצר את הקומיקס הזה כי הוא מזלזל בתוכנית מסע בין כוכבים, אלא דווקא משום שהוא מעריץ שלה. הקומיקס כולל בעיקר סוגים שונים של שינויים הומוריסטיים לעלילות וביטויים מהתוכנית. כך למשל במקום מהירות האור יש את מהירות החור, מפגש עם חייזרים לא ידועים משתבש מאחר שאצלם להבעות פנים של חיוך והזעפת פנים יש משמעויות הפוכות, חברת צוות מתאהבת בוירוס אינטליגנטי שחי בתוכה, שגריר זר אינו מצליח למצוא את השירותים המתאימים למין שלו בסיפון מלא בתאי שירותים לכל סוג של מין שקיים.