ראמן פארימלה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת תבנית:פרופילי מדענים בקישורים חיצוניים (תג)
שורה 25: שורה 25:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* {{גנאלוגיה מתמטית}}
* {{גנאלוגיה מתמטית}}
{{פרופילי מדענים}}


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==

גרסה מ־10:02, 17 בספטמבר 2019

ראמן פארימלה
לידה 21 בנובמבר 1948 (בת 75)
Mayiladuthurai, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אלגברה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • מוסד טאטא למחקר בסיסי
  • אוניברסיטת מומבאי
  • אוניברסיטת מדראס עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט Ramaiyengar Sridharan עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת אמורי עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Sujatha Ramdorai, Amit Kulshrestha, Parvin Sinclair, Jodi A. Black, Nivedita Bhaskhar, Parvathi Shastri, Maneesh L. Thakur, Preeti Raman, Suresh Venapally, Reed Gordon-Sarney עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס שאנטי סווארופ בהטנגר למדע וטכנולוגיה (1987)
  • TWAS Prize for Mathematics (2005)
  • מדליית סריניוואסה רמנוג'אן (2006)
  • הרצאת נתר (2013)
  • עמית האגודה האמריקאית למתמטיקה (2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראמן פארימלההינדית: रमन परिमिला‏; נולדה ב-21 בנובמבר 1948) היא מתמטיקאית הודית המתמחה באלגברה[1]. זוכת פרס שאנטי סוורהופ באטניגר למדע וטכנולוגיה (1987)[2]. משנת 2005 מכהנת כפרופסורית בתחום המתמטיקה באוניברסיטת אמורי לאומנויות ולמדעים שנמצאת באטלנטה, ג'ורג'יה, ארצות הברית[3].

קורות חיים

ראמן פארימלה נולדה בשנת במאדראס (כיום טאמיל נאדו) בדרום הודו. היא למדה בתיכון סרדה וידיילדה לבנות בהודו ולאחר מכן המשיכה את לימודיה בסטלה מאריס (1965), קולג' קתולי לנשים שנמצא בשאנגחאי, טאמיל נאדו, הודו[1]. את התואר השני שלה, קיבלה מהאוניברסיטה של מאדראס בשנת 1970, ולאחר מכן את הדוקטורט שלה במתמטיקה בשנת 1976 מאוניברסיטת בומבי בהודו[3].

לאחר קבלת הדוקטורט, הצטרפה פארימלה לסגל ההוראה של טתה, מכון למחקר בתחומים מדעיים ומתמטיים בבומבי[1]. היא נאלצה לעזוב את העבודה לאחר זמן קצר, כיוון שנישאה ועברה בעקבות עבודתו של בן זוגה לטנזניה, אך לאחר שהוצע לה לעשות פוסט-דוקטורט באוניברסיטת ציריך בשווייץ, עזב בן זוגה את עבודתו והם עברו לשם. לאחר פוסט הדוקטורט שבה פארימלה למשרתה כפרופסורית במכון טתה[4]. בשנת 1987, קיבלה פארימלה את פרס באטינגר למחקר בתחומי המדע והטכנולוגיה על מחקריה שנעשו בתחום המתמטיקה האלגברית ותאוריית המספרים ובשנת 1994 היא הוזמנה לשאת נאום בקונגרס המתמטיקאים הבנילאומי שנערך בשנה זו בציריך.

כאות הערכה על מחקריה, היא קיבלה בשנת 1999 תואר "דוקטור של כבוד" מאוניברסיטת לואיזיאנה שבארצות הברית. בשנת 2005, הוענק לה פרס הtwas[2] (the world academi of science), פרס שניתן למדענים ממדינות מתפתחות, אשר השיגיהם המדעיים תרמו לקידום המדע במדינות הללו[1]. את הפרס היא קיבלה על מחקרה בנושא אנלוגיות ריבועיות, שנחשב למוביל לפיתוחים עוקבים בתחום.[1] פארימלה היא האישה הראשונה שזכתה בפרס זה בנושאי הפיזיקה והמתמטיקה ב20 שנות קיומו. כיום היא פרופסורית מן המניין באוניברסיטה הפרטית אמורי לאומנויות ומדע באטלנטה, ג'ורג'יה, שם היא מלמדת קורסים בנושאי האלגברה בשדה הלא ממשי והגאומטריה[5] .

מחקריה בתחומי האלגברה

בשלב מוקדם בקריירה האקדמאית שלה, הצליחה פארימלה הצליחה למצוא דוגמה לא טריויאלית לקבוצה ריבועית במישור נקודות, דבר שעד מערך המחקר הנ"ל לא היה נחשב לאפשרי. לאחר שהיא גילתה את הדוגמה הזו, היא השתמשה בה כדי להפריח ולאמת תאוריות מתמטיות שונות שקשורות לתחום האנלוגיות הריבועיות והתבניות הריבועיות[1]. מחקריה בתחומים אלו הובילו אותה לחקור גם אלגברה גאומטרית של השדה הממשי ובשדה המרוכב (הלא ממשי), תאוריות בתחום הקוהומולוגיה והקשר ביניהם[5] . מחקרה בתחום משוואות ריבועיות מדרגה נמוכה הוביל אותה לגילוי של הגדרה חדשה לדיסקרימננטיה של פולינום ריבועי. פולינום ריבועי זה, שניתן לפתור בעזרת נוסחאת השורשים, אינו משתנה תחת אינוולציה. כלומר, אינו משתנה תחת טרנספורמציה של משתנה אחד במשוואה, כיוון שזה משתנה חזרה למצב הקודם, וחוזר בפתרון לצורתו המקורית במשוואה ההתחלתית[4]. גילוי של דיסקרימננטיה זו, הוביל לאפשרות ליישב ויכוחים שונים על שאלות שנוגעות לקבוצות אלגבריות ריבועיות[1]. שאלות אלו היו קיימות עוד בשנות ה-30 של המאה ה-19 וגילוייה של פארימלה בתחום זה הובילו למחקר נוסף ומעמיק יותר שקשור לשאלות הללו ולפולינומים ריבועיים[1][4].

בנוסף למחקרים אלו, במחקריה בתחום הקהומולוגיה הצליחה פארימלה למצוא תשובה להשערתו השנייה של המתמטיקאי ז'אן-פייר סר. השערה זו שפותחה בשנת 1963 הייתה משוואה בנושא הגדרת סופיות של שדות מקומיים[1]. עד מחקרה של פארימלה היה נהוג לחשוב, על סמך מחקרים קודמים, שהתשובה היא 8. לאחר שחקרה גם היא את אותה משוואה, היא מצאה כי התשובה היא בעצם 10 או פחות, כלומר השדה אינו סופי לגמרי[1][6].

גילוייה בתחומים אלו הובילו אותה לזכייה בפרס הTWAS למתמטיקה בשנת 2005.[5]

פרסים ועיטורי כבוד

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Larry Riddle, Raman Parimala, agnes scott college, ‏25.2.2016
  2. ^ 1 2 2015 American Mathematical Society Elections, Notices of the AMs, 2015
  3. ^ 1 2 Raman Dummi Parimala, Mathematics Genealogy Project
  4. ^ 1 2 3 CAROL CLARK, Her math adds up to a brilliant career, Emory Report, ‏November 16, 2009
  5. ^ 1 2 3 4 5 6 Department of Math/CS - Raman Parimala - Department of Mathematics and Computer Science - Emory University, www.mathcs.emory.edu (באנגלית)
  6. ^ Prof. R. Parimala, www.mathcs.emory.edu