קריפטונייט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 33: שורה 33:
| ''Adventure Comics #252'',{{ש}}ספטמבר [[1958]]
| ''Adventure Comics #252'',{{ש}}ספטמבר [[1958]]
| קריפטונייט ירוק שפגע ב[[ענן]] אדום בדרך ל[[כדור הארץ]]. במקור, מחליש את סופרמן יותר מהירוק. ב[[תור הכסף של הקומיקס]], גורם לקריפטונים [[נמלול]] לזמן קצר, ואפקטים אקראיים מאוחר יותר, כמו [[שינוי צורה]] והתנהגות שונה. גביש מלאכותי אחד הפך את עורו של סופרמן ל[[שקיפות (אופטיקה)|שקוף]], מה שהוביל לספיגת יתר של קרני השמש ול[[כאב]] עז עד אובדן חושים. גביש מלאכותי אחר הסיר מסופרמן את כוחותיו.
| קריפטונייט ירוק שפגע ב[[ענן]] אדום בדרך ל[[כדור הארץ]]. במקור, מחליש את סופרמן יותר מהירוק. ב[[תור הכסף של הקומיקס]], גורם לקריפטונים [[נמלול]] לזמן קצר, ואפקטים אקראיים מאוחר יותר, כמו [[שינוי צורה]] והתנהגות שונה. גביש מלאכותי אחד הפך את עורו של סופרמן ל[[שקיפות (אופטיקה)|שקוף]], מה שהוביל לספיגת יתר של קרני השמש ול[[כאב]] עז עד אובדן חושים. גביש מלאכותי אחר הסיר מסופרמן את כוחותיו.
|בסדרה "[[לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן]]", גביש אחד הופך את סופרמן ל[[אדישות|אדיש]]. גביש שני העביר את כוחותיו מגוף לגוף עם [[לייזר]]. גביש שלישי גרם לו לאבד שליטה בכוחותיו. בסדרה "[[סמולוויל]]", מסיר עכבות מהתנהגותו של קלארק. בסיפור "[[ליגת הצדק]]: מגדל בבל", גביש אדום מלאכותי ש[[באטמן]] יצר כדי לנטרל את סופרמן בעת הצורך, נגנב על ידי [[ראס-אל-גול]] לשימוש קטלני{{הערה|''JLA #43-46'', July-October 2000}}.
|בסדרה "[[לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן]]", גביש אחד הפך את סופרמן ל[[אדישות|אדיש]]. גביש שני העביר את כוחותיו מגוף לגוף עם [[לייזר]]. גביש שלישי גרם לו לאבד שליטה בכוחותיו. בסדרה "[[סמולוויל]]", מסיר עכבות מהתנהגותו של קלארק. בסיפור "[[ליגת הצדק]]: מגדל בבל", גביש אדום מלאכותי ש[[באטמן]] יצר כדי לנטרל את סופרמן בעת הצורך, נגנב על ידי [[ראס-אל-גול]] לשימוש קטלני{{הערה|''JLA #43-46'', July-October 2000}}.
|-
|-
! אנטי-קריפטונייט
! אנטי-קריפטונייט

גרסה מ־04:10, 3 באוקטובר 2019

הקריפטונייט, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Superman Vol.3 #48 ממרץ 2016, אמנות מאת הווארד פורטר.

קריפטונייטאנגלית: Kryptonite) הוא מחצב מיסוד כימי רדיואקטיבי הקיים ביקום DC הבדיוני שבחוברות הקומיקס סופרמן מבית DC קומיקס. החומר הוזכר לראשונה בתסכית הרדיו "הרפתקאותיו של סופרמן" מיוני 1943 והופיע מאז בפרסומי החברה ובמדיות אחרות כגון סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה במגוון סוגים וצבעים שונים בעלי השפעות שונות.

מקורו של החומר בעולם הבית של סופרמן, קריפטון, וסופרמן ודמויות קריפטוניות אחרות מושפעות לרעה כשחומר זה נמצא בקרבתם. בתרבות הפופולרית, המונח "קריפטונייט" מתייחס לחולשה של אדם בדומה למונח "עקב אכילס".

מקור

בשנת 1940 כתב ג'רי סיגל סיפור בשם "מתכת ה-ק' מקריפטון", ובו הוצג אבטיפוס של הקריפטונייט - מינרל מכוכב הלכת קריפטון, אשר שאב מסופרמן את כוחותיו והעניק לבני אדם כוחות-על.

השם "קריפטונייט" אוזכר למעשה ביוני 1943, בסיפור בשם "המטאור מקריפטון" בתסכית הרדיו "הרפתקאותיו של סופרמן". השחקן באד קולייר שגילם את סופרמן ביקש לצאת לחופשה, ולכן סופרמן הוכנס למלכודת קריפטונייט, ושחקן מחליף השמיע קולות אנקה מכאב למשך מספר פרקים עד שקולייר חזר לגלם את הדמות.

בשנת 1949, הקריפטונייט שולב אל תוך הקומיקס בחוברת מספר 61. באוגוסט 1993, העורכת הוותיקה והחלוצית של תור הזהב של הקומיקס דורותי וולפולק ציינה בראיון שלדעתה חוסר הפגיעות של סופרמן משעמם, ושהגיבור הראשי של חברת DC יהיה יותר מעניין עם עקב אכילס ותגובות מגוונות לשרידים מכוכב הבית שלו.[1]

וכך, הקריפטונייט החל להופיע יותר בהדרגה. במאמרו "איש הפלדה, נשות קלינקס" משנת 1969, סופר המדע בדיוני לארי ניבן העלה תאוריה שקריפטון הוא כדור דייסון או כוכב נייטרונים קפוא, ולכן המינרל מצא את דרכו לכדור הארץ באמצעות מטר מטאורים. מתוך מאמץ להפחית את השימוש בקריפטונייט בסיפורים, כל הצורות הידועות של המינרל הפכו ל"פלדת ק'" בסיפור "סאגת הסאנדמן" משנת 1971.

סוגי קריפטונייט והשפעותיהם

כל סוגי הקריפטונייט חודרים את עורו של סופרמן ומבטלים את החסינות שלו, מאחר שהאנרגיה הרדיואקטיבית שלהם מחליפה את האנרגיה הסולרית שבתאי הדם שלו. היות שכל סוגי הקריפטונייט מלבד קריפטונייט שני הם רדיואקטיביים, עופרת חוסמת את קרינתם והשפעתם.

הופעה ראשונה השפעה הערות
ירוק Superman #61,
נובמבר 1949 (כאדום)
Action Comics #161,
אוגוסט 1951 (כירוק)
מחליש קריפטונים ועלול להיות קטלני עבורם. בהמשכיות שלאחר המשבר, נראה שחשיפה ממושכת אליו מזיקה גם לבני אדם. לקס לות'ר ענד טבעת קריפטונייט במשך חודשים וחלה בסרטן[2]. סופרמן גילה בהדרגה חסינות מפני השפעה בחשיפה קלה אליו[3] על ידי ספיגה מתמשכת של קרינת השמש[4] או חשיפה קיצונית לאור השמש[5]. גביש ירוק משמש בתור לב מלאכותי בגוף של מטאלו. בסדרה "סמולוויל", קריפטונייט ירוק מחליש קריפטוניים ומכאיב להם, אך יוצר אצל בני אדם מוטציות או יכולות-על זמניות, ומחזק ומרפא את ביזארו כפי שקרני השמש מחזקות ומרפאות את קלארק.
אדום Adventure Comics #252,
ספטמבר 1958
קריפטונייט ירוק שפגע בענן אדום בדרך לכדור הארץ. במקור, מחליש את סופרמן יותר מהירוק. בתור הכסף של הקומיקס, גורם לקריפטונים נמלול לזמן קצר, ואפקטים אקראיים מאוחר יותר, כמו שינוי צורה והתנהגות שונה. גביש מלאכותי אחד הפך את עורו של סופרמן לשקוף, מה שהוביל לספיגת יתר של קרני השמש ולכאב עז עד אובדן חושים. גביש מלאכותי אחר הסיר מסופרמן את כוחותיו. בסדרה "לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן", גביש אחד הפך את סופרמן לאדיש. גביש שני העביר את כוחותיו מגוף לגוף עם לייזר. גביש שלישי גרם לו לאבד שליטה בכוחותיו. בסדרה "סמולוויל", מסיר עכבות מהתנהגותו של קלארק. בסיפור "ליגת הצדק: מגדל בבל", גביש אדום מלאכותי שבאטמן יצר כדי לנטרל את סופרמן בעת הצורך, נגנב על ידי ראס-אל-גול לשימוש קטלני[6].
אנטי-קריפטונייט Action Comics #252,
מאי 1959
אינו מזיק לקריפטונים. השפעתו זהה לקריפטונייט הירוק אצל בני אדם. מקור כוחו של אולטרה-מן (אנ'), כפיל נבל של סופרמן מכדור הארץ 3, חבר סינדיקט הפשע של אמריקה.
X-קריפטונייט Action Comics #261,
ינואר 1960
אינו מזיק לקריפטונים, אך מעניק לבני אדם רגילים כוחות-על. תכונותיו השתנו בהמשך והוא משפיע על קריפטונים כמו הקריפטונייט הירוק.[7] נוצר בידי סופרגירל בניסיון כושל למציאת נסיוב לקריפטונייט הירוק.
כחול Superman #140,
אוקטובר 1960
בהמשכיות שלפני המשבר, הכחול בלתי יציב ומכאיב לביזארו כפי שהירוק מכאיב לסופרמן. בהמשכיות שלאחר המשבר, השפעתו הפוכה מזאת של הירוק, והוא מגדיל את האינטליגנציה של ביזארו. סופרמן הפך גביש ירוק לכחול בקרן העתקה ועצר בעזרתו צבא כפילים דמויי ביזארו. לאחר המשבר האינסופי, המאפיינים המקוריים חזרו[8]. בסדרה "סמולוויל", קריפטונייט כחול מעצים את כוחות-העל של ביזארו עד שגופו לא יכול לשאת אותם יותר והוא מתפרק. קרבה אליו מנטרלת את כוחות-העל של קלארק. מעניק בריאות איתנה לבני אדם ולבעלי חיים הנחשפים לו בקביעות.
לבן Adventure Comics #279,
דצמבר 1960
הורג את כל עולם הצומח בכל כוכב לכת. אינו קיים בהמשכיות שלאחר המשבר.
אדום-ירוק גרסה ראשונה Action Comics #275,
אפריל 1961
נוצר על ידי נבל-העל ברייניאק. גרם לסופרמן מוטציה שהצמיחה עין שלישית זמנית בעורפו.
זהוב Adventure Comics #299,
אוגוסט 1962
קריפטונייט שהושפע מרדיואקטיביות אטומית. נדיר ביותר. קריפטונייט זהוב יכול לבטל לצמיתות את היכולת של קריפטונים לספוג את קרני השמש הצהובות, מקור כוחות-העל שלהם על פני כדור הארץ. לאחר המשבר, קריפטונייט זהוב מנטרל את כוחות-העל של קריפטונים למשך 15 שניות. בסדרה "סמולוויל", דארקסייד ניסה להסיר באמצעותו את כוחות-העל של קלארק לצמיתות. אולטרה-מן, קלארק מעולם מקביל שגדל כאחיו של לקס לות'ר, מסומן בצלקת בצורת סמל בית לות'ר מכווייה שלקס צרב על עורו עם קריפטונייט זהוב.
אדום-ירוק-
כחול-זהוב
Superman #162,
יולי 1963
מגדיל את האינטליגנציה לרמה גבוהה. סופרמן שילב ארבעה מינרלים להפעלת מכשיר שישפר את האינטליגנציה שלו. תקלה במכשיר הובילה לפיצוץ שפיצל את סופרמן לשתי ישויות חכמות יותר: סופרמן אדום וסופרמן כחול.
כסוף Superman's Pal, Jimmy Olsen #70,
יולי 1963
במקור, חפץ חסר השפעה, חלק ממתיחה של ג'ימי אולסן לרגל חגיגות שנות הכסף של סופרמן. הוצג מחדש בחוברת Superman\Batman #46 (אפריל 2008). בסדרות "סמולוויל" ו"סופרגירל", קריפטונייט כסוף גורם לקריפטונים תחושת פרנויה והזיות.
"תכשיט" Action Comics #310,
מרץ 1964
מגביר את היכולות הטלפתיות של הפושעים הקריפטונים הכלואים באזור הפנטום, כגון הקרנת אשליות ושליטה מוחית. חלקיקים מהרי היהלום של קריפטון.
אדום-ביזארו Superman's Pal, Jimmy Olsen #80,
אוקטובר 1964
משפיע על בני אדם כפי שקריפטונייט אדום משפיע על קריפטונים.
אדום-ירוק
גרסה שנייה
Superboy Comics #121,
יוני 1965
גורם לסופרבוי לאבד את כוחותיו באופן זמני.
אדום-זהוב Superman #178,
יולי 1965
מונע מקריפטונים גישה לזיכרונותיהם.
קריפטונייט מגנטי Superman's Pal, Jimmy Olsen #92,
אפריל 1966
נצמד בחוזקה לכל יצור או חפץ שמקורו בקריפטון. אפילו סופרמן לא הצליח להרחיק אותו מהגוף שלו.
אדום-ירוק-זהוב Superman #192,
ינואר 1967
הסיר לצמיתות את כוחות-העל של סופרמן ומחק כל זיכרון שלו כסופרמן.
איטי The Brave and the Bold #175,
יוני 1981
משפיע על בני-אדם בצורה דומה לזו של הקריפטונייט ירוק. גרסה משודרגת של הקריפטונייט הירוק שנוצרה על ידי מטאלו.
שני Superman Vol.2 #49,
נובמבר 1990
מנטרל את כוחות-העל של סופרמן. הקריפטונייט האמיתי היחיד שאינו רדיואקטיבי. בהמשכיות לאחר המשבר, מיסטר מיקסזפיטליק יצר אותו כמתנה ללקס לות'ר והזהיר אותו שהאפקט יאבד אם הוא יספר לסופרמן מי נתן לו את הקריפטונייט. נטרל את כוחות-העל של סופרמן עד שלקס סיפר לקלארק קנט (בלי לדעת שהוא סופרמן) מי נתן לו את הקריפטונייט.
קריפטונייט-X
("קריפטיזיום")
Adventures of Superman #511,
אפריל 1994
משחזר את יכולתו של סופרמן לספוג את קרני השמש הצהובות ולקבל בחזרה את כוחות-העל שלו. אחרי שסופרמן חזר לחיים מחוסר כוחות, קריפטיזיום נוצר בטעות כאשר המכחיד סינן גבישי קריפטונייט שנשלחו לעבר סופרמן בידי סייבורג סופרמן והופעל חד-פעמית על סופרמן.
ורוד Supergirl Vol.4 #79,
אפריל 2003
ככל הנראה, משנה את נטייתו המינית של קריפטוני. אוזכר בפאנל יחיד בחוברת המהווה סאטירה לרבים מסיפורי תור הכסף של הקומיקס.
שחור Supergirl Vol.5 #2,
אוקטובר 2005
מפצל קריפטונים לשתי אישיויות: האחת טובה והשנייה רעה. בהמשכיות שלאחר המשבר, לקס לות'ר נתן אותו לדארקסייד כדי לחשוף את טבעה האמיתי של סופרגירל. בסדרה "סמולוויל", קריפטונייט שחור טבעי נדיר השיב את האישיות של קלארק לאחר שג'ור אל יצר במוחו אישיות צייתנית. אותה אבן הפרידה בין דייוויס בלום ודומסדיי. קריפטונייט שחור מלאכותי שנוצר מחימום גביש ירוק פיצל את לקס לות'ר זמנית לשתי אישיויות בשני גופים.
דם #13 52
אוגוסט 2006
שואב את אנרגיית החיים מהקורבן מתוך כוונה להעביר את האנרגיה בטקס התחדשות קריפטוני. אינו מטאוריט אמיתי. שימש כת שניסתה להחזיר לחיים את סופרבוי. התברר לבסוף כמניפולציה של פליקס פאוסט.
כתום Krypto the Superdog #4,
פברואר 2007
מעניק כוחות-על לכל בעל חיים אשר בא איתו במגע למשך 24 שעות.
אופאל Earth 2 #19,
מרץ 2014
מינרל סינתטי שיצר טרנס סלואן מכדור הארץ 2. גורם לקריפטונים שנחשפים אליו לטירוף זמני. נשרף לאחר פרק זמן קצוב והופך לאבן חסרת השפעה.
מתכתי סמולוויל בהתאם לצבע - הירוק מחליש, הכחול מנטרל כוחות-על. קריפטונייט מעובד. משמש להכנת קליעים ולהבים נגד קריפטונים.

אזכור במדיות אחרות

קולנוע

  • סופרמן 3 (1983) - המיליונר רוס ובסטר (בגילומו של רוברט ווהן) מורה על הכנת קריפטונייט מלאכותי. המתכנת גאס גורמן (בגילומו של ריצ'רד פריור) משתמש בזפת במקום מרכיב בלתי מזוהה שבקריפטונייט, מה שיוצר קריפטונייט שונה שמשכפל העתק נבל של סופרמן. מחשב-העל של גורמן נלחם בסופרמן בעזרת קרן לייזר מקריפטונייט.
  • סופרמן חוזר (2006) - לקס לות'ר (בגילומו של קווין ספייסי) גונב את המטאוריט שנמצא בסרט הראשון ומשתמש בו כדי ליצור מסת קרקע קריפטונית וכן פגיון בו הוא דוקר את סופרמן.

טלוויזיה

  • סמולוויל (2001-‏2011) - כמות גדולה של קריפטונייט נחתה בעיירה סמולוויל בסופת המטאורים שהכתה בה ביום שבו נחתה החללית ובה קאל-אל. הקריפטונייט הירוק גרם לבני אדם רבים למוטציות גנטיות תורשתיות שהקנו להם יכולות-על. אנשים אלה מכונים "נפגעי מטאורים" או "פריקי מטאורים" וקלארק מתמודד עם רבים מהם במהלך העונות. בסדרה זו הופיע לראשונה הקריפטונייט השחור, המפצל אישיויות לגופים נפרדים, ומשם המשיך אל סיפורי הקומיקס. גוני קריפטונייט נוספים הם אדום, כחול, כסוף, זהוב ולבן. ראו רשימה מלאה כאן.
  • סופרגירל (2015 ואילך) - בפרק הפיילוט, קארה מנוטרלת על ידי חץ הרדמה מקריפטונייט ירוק. האנק הנשו דוקר את אסטרה, דודתה של קארה, בפגיון קריפטונייט ירוק, ואנשיה הקריפטונים חוקרים את המינרל ומוצאים דרך לנטרל את השפעתו. אלכס, אחותה של קארה, הורגת את אסטרה בעזרת חרב מקריפטונייט ירוק. מקסוול לורד מנסה לייצר קריפטונייט ירוק ומייצר בטעות קריפטונייט אדום המשפיע על התנהגותה של סופרגירל. ריה, אמו של מון-אל, חושפת את סופרמן לקריפטונייט כסוף שגורם לו להזות שבת דודו קארה היא אויבו המר זוד ולהילחם בה. לינה לות'ר, אחותו של לקס לות'ר, מוצאת שיטה לייצר קריפטונייט ירוק מלאכותי.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Dorothy Woolfolk, Superman Editor, Norman Tippens, December 6th 2000
  2. ^ Action Comics #500, May 1988
  3. ^ Superboy #58, July 1957
  4. ^ Kingdom Come #1-4, May-August 1996
  5. ^ All-Star Superman #1, January 2006
  6. ^ JLA #43-46, July-October 2000
  7. ^ Superman Family #203, October 1980
  8. ^ Action Comics Annual #10, April 2007