אנדרטת וולאס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ עימוד בפרק קישורים חיצוניים (בוט סדר הפרקים)
שורה 27: שורה 27:
[[קטגוריה:מוזיאונים להיסטוריה]]
[[קטגוריה:מוזיאונים להיסטוריה]]
[[קטגוריה:סקוטלנד: אנדרטאות|וולאס]]
[[קטגוריה:סקוטלנד: אנדרטאות|וולאס]]
[[קטגוריה:הממלכה המאוחדת: מוזיאונים ביוגרפיים]]

גרסה מ־08:01, 5 בנובמבר 2019

תבנית:אנדרטה

האנדרטה בתקופת הסתיו.

אנדרטת וולאס הלאומית או האנדרטה הלאומית לזכר וולאסאנגלית: National Wallace Monument) המכונה בקיצור אנדרטת וולאס (Wallace Monument) היא מגדל הניצב בראש גבעת אבי קרייג, בסמוך לסטירלינג שבסקוטלנד, המהווה אנדרטה לזכרו של ויליאם וולאס, הגיבור הלאומי הסקוטי בן המאה ה-13.

היסטוריה

המגדל הוקם במהלך המאה ה-19 מתרומות שנאספו, במטרה לעורר את המודעות הלאומית הסקוטית בתקופה זו. בין התורמים היו גם בני לאומים שונים ובהם מנהיג איטליה ג'וזפה גריבלדי.

תחרות האדריכלים לתכנון האנדרטה החלה בשנת 1859, ואבן הפינה למבנה הונחה ב-24 ביוני 1861. המגדל הושלם בשנת 1869 על פי תוכניותיו של האדריכל ג'ון תומאס רוצ'יד, בעלות של 18,000 ליש"ט.

גובהו של המגדל 67 מטרים והוא בנוי מאבן חול בסגנון ויקטוריאני נאו-גותי. 246 מדרגות מוליכות למרפסת התצפית בראש המגדל.

המגדל ניצב בראש גבעת אבי קרייג, בסמוך למנזר קמבוסקנת', ממנו צפה ויליאם וולאס על צבאו של אדוארד הראשון, מלך אנגליה המתקרב, לקראת קרב גשר סטירלינג.

באנדרטה מוזיאון ובו מוצגים הקשורים לוולאס ובהם חרב וולאס, וכן במגדל "חדר גיבורים" בו מוצגים פסליהם של גיבורים לאומיים של סקוטלנד.

פסל "לב אמיץ"

הפסל "חירות" מעשה ידי טום צ'רץ'.

בשנת 1996 הפסל טום צ'רץ' פיסל פסל המכונה "חירות" המבוסס על הסרט "לב אמיץ" בכיכובו של מל גיבסון (סרט המבוסס על סיפור חייו של וולאס). דמותו של וולאס בפסל התבססה על מראהו של גיבסון בסרט. הפסל הוצב בכניסה לאתר בשנת 1997 אולם הושחת פעמים רבות על ידי תושבי המקום, ולבסוף הפסל הוסר בשנת 2008.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדרטת וולאס בוויקישיתוף