קרוודילול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏התוויות נגד: תיקון קישור
←‏התוויות נגד: תיקון קישור
שורה 48: שורה 48:


== התוויות נגד ==
== התוויות נגד ==
ישנה [[התוויית נגד]] לשימוש בתרופה באנשים עם [[אסתמה]] או [[עווית הסימפונות]] (ברונכוספאזם), מאחר שפעולתה הלא-בררנית על קולטני β2 עלולה להשרות כיווץ של ה[[סמפון|סימפונות]]. התוויות נגד נוספת הן קיום [[חסם הולכה עלייתי-חדרי]] מדרגה [[חסם הולכה עלייתי-חדרי מדרגה שנייה|שנייה]] או [[חסם הולכה מדרגה שלישית|שלישית]], [[תסמונת הסינוס החולה]], [[ברדיקרדיה]] עמוקה (בהיעדר [[קוצב לב]]) או יציאה חריפה מאיזון של [[אי-ספיקת לב]]. המלצת [[מנהל המזון והתרופות האמריקאי]] היא לא ליטול את התרופה עם ליקויים חמורים בתפקוד הכבד.
ישנה [[התוויית נגד]] לשימוש בתרופה באנשים עם [[אסתמה]] או [[עווית הסימפונות]] (ברונכוספאזם), מאחר שפעולתה הלא-בררנית על קולטני β2 עלולה להשרות כיווץ של ה[[סמפון|סימפונות]]. התוויות נגד נוספת הן קיום [[חסם הולכה עלייתי-חדרי]] מדרגה [[חסם הולכה עלייתי-חדרי מדרגה שנייה|שנייה]] או [[חסם הולכה עלייתי-חדרי מדרגה שלישית|שלישית]], [[תסמונת הסינוס החולה]], [[ברדיקרדיה]] עמוקה (בהיעדר [[קוצב לב]]) או יציאה חריפה מאיזון של [[אי-ספיקת לב]]. המלצת [[מנהל המזון והתרופות האמריקאי]] היא לא ליטול את התרופה עם ליקויים חמורים בתפקוד הכבד.


בטיחות התרופה ב[[היריון]] או ב[[הנקה]] אינה ברורה דיה.
בטיחות התרופה ב[[היריון]] או ב[[הנקה]] אינה ברורה דיה.

גרסה מ־10:49, 23 בנובמבר 2019

קרוודילול
שם IUPAC
(±)-[3-(9H-carbazol-4-yloxy)-2-hydroxypropyl][2-(2-methoxyphenoxy)ethyl]amine
שמות מסחריים בישראל
קרבדקסון
קרוודילול טבע
דימיטון
נתונים כימיים
כתיב כימי C24H26N2O4 
מסה מולרית 406.474
נתונים פרמוקוקינטיים
זמינות ביולוגית 25%–35%
מטבוליזם כבדי
זמן מחצית חיים 7–10 שעות
הפרשה שתן (15%), צואה (60%)
בטיחות
מעמד חוקי תרופת מרשם
קטגוריית סיכון בהריון C
דרכי מתן פומי
מזהים
קוד ACT C07AG02 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 72956-09-3
PubChem 2585
ChemSpider 2487
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קַרוֵודילוֹל (Carvedilol) היא תרופה פומית ממשפחת חוסמי בטא המשמשת לטיפול באי-ספיקת לב ויתר לחץ דם. זהו חוסם בטא לא בררני הפועל על הקולטנים האדרנרגיים β1 ו-β2, וכן על קולטני α1.

קרוודילול הייתה תחת פטנט משנת 1978, והיא אושרה לשימוש בארצות הברית ב-1995. היא כבר משווקת גם כתרופה גנרית. התרופה משווקת בישראל בשמות: קרבדקסון, דימיטון וקרוודילול טבע.

שימושים רפואיים

קרוודילול ניתנת בהתוויה לטיפול באי-ספיקת לב, לרוב בשילוב עם מעכבי ACE ומשתנים. התרופה נצפתה במחקרים כמפחיתה תמותה ואשפוזים חוזרים בגין אי-ספיקת לב.[1] לתרופה השפעה מעכבת על הקולטנים האדרנרגיים של מערכת העצבים הסימפתטית, ובכך היא מסייעת בדיכוי הציר הנוירוהורמונלי הפועל בהתפתחות אי-ספיקת לב.

בנוסף, קרוודילול ניתנת כקו שני לטיפול ביתר לחץ דם, לעיתים בשילוב עם תרופות נוספות להורדת לחץ דם.

מנגנון פעולה

קרוודילול היא חוסם בטא לא בררני העובד על קולטני β1 ו-β2, וכן חוסם α1. האננטיומר S אחראי לפעילות החוסמת בטא, ואילו לאננטיומר R יש פעילות חוסמת אלפא.

התרופה נקשרת באופן הפיך לקולטנים בטא-אדרנרגיים בשריר הלב. עיכוב הקולטנים הללו מונע את תגובתם לדחף סימפתטי, ומוביל לירידה בקצב בלב ובכיווציות שריר הלב. מנגנון זה מסייע לאנשים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד, שבהם מערכת העצבים הסימפתטית מופעלת כמנגנון פיצוי על כושר הכיווץ הלקוי של הלב.

חסימת קולטני α1 על ידי קרוודילול משרה התרחבות של כלי הדם, דבר אשר מפחית את תנגודת כלי הדם ההיקפיים ומוריד כך את לחץ הדם. הירידה בלחץ הדם אינה מלווה בטכיקרדיה תגובתית בשל העיכוב של קולטני בטא בלב.

פרמקוקינטיקה

לאחר נטילה פומית לתרופה זמינות ביולוגית של 25%–35% בשל מטבוליזם בכבד. המטבוליזם מתבצע על ידי אנזימים ציטוכרומיים, CYP2D6 ו-CYP2C9, בתהליכים של חמצון טבעת ארומטית וגלוקורונידציה, ולאחר מכן גלוקורונידציה נוספת וגפרות. לשלושת המטבוליטים הפעילים עשירית מההשפעה מרחיבת כלי הדם של התרכובת הראשונית, אולם המטבוליט 4'הידרוקסיפניל חזק פי 13 בחסימת קולטני בטא.

זמן מחצית החיים הממוצע של התרופה לאחר נטילה פומית הוא 7–10 שעות, כתלות באננטיומר.

הרוב המוחלט, כ-98%, מהקרוודילול בדם קשור לחלבוני פלזמה, בעיקר לאלבומין. התרופה היא תרכובת בסיסית והידרופובית עם נפח פיזור בשיווי משקל של 115 ליטר. קצב סילוקה מהפלזמה נע הין 500 ל-700 מ"ל לדקה.

ספיגת התרופה מואטת בנטילה עם אוכל, אולם הדבר אינו משנה משמעותית את הזמינות הביולוגית. נטילת קרוודילול עם אוכל מפחיתה את הסיכון לתת-לחץ דם תנוחתי.

התוויות נגד

ישנה התוויית נגד לשימוש בתרופה באנשים עם אסתמה או עווית הסימפונות (ברונכוספאזם), מאחר שפעולתה הלא-בררנית על קולטני β2 עלולה להשרות כיווץ של הסימפונות. התוויות נגד נוספת הן קיום חסם הולכה עלייתי-חדרי מדרגה שנייה או שלישית, תסמונת הסינוס החולה, ברדיקרדיה עמוקה (בהיעדר קוצב לב) או יציאה חריפה מאיזון של אי-ספיקת לב. המלצת מנהל המזון והתרופות האמריקאי היא לא ליטול את התרופה עם ליקויים חמורים בתפקוד הכבד.

בטיחות התרופה בהיריון או בהנקה אינה ברורה דיה.

תופעות לוואי

תופעות הלוואי השכיחות ביותר (שכיחות של מעל 10%) כוללות: סחרחורת, עייפות, תת לחץ דם, שלשול, חולשה, דופק איטי, עלייה במשקל ואין-אונות.

התרופה עלולה למסך תסמינים של היפוגליקמיה, ולגרום לכך שאדם החווה היפוגליקמיה לא יחוש בה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרוודילול בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Milton Packer, Michael R. Bristow, Jay N. Cohn, Wilson S. Colucci, The Effect of Carvedilol on Morbidity and Mortality in Patients with Chronic Heart Failure, New England Journal of Medicine 334, 1996-05-23, עמ' 1349–1355 doi: 10.1056/NEJM199605233342101

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.