גן תעשייה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:


[[קטגוריה:כלכלה]]
[[קטגוריה:כלכלה]]
[[קטגוריה:אזורי תעשייה]]
[[קטגוריה:גאוגרפיה עירונית]]
[[קטגוריה:גאוגרפיה עירונית]]

גרסה מ־17:39, 23 בדצמבר 2019

גן תעשייה או: פארק טכנולוגי הוא מוסד המהווה חממה לתעשיינים ויזמים בראשית דרכם. גן התעשייה מאגד בשטחו מפעלי תעשייה קטנים, המצויים בשלבי הקמה, ומאפשר להם לחסוך בהוצאות על ידי שכירה משותפת של שירותים. המפעלים שבשטח גן התעשייה יכולים לשכור יחדיו שירותי משרד, אריזה ושיווק שמפעל קטן מתקשה לשכור בעצמו. כשהמפעלים שבגן מתבססים כלכלית, הם עוזבים את הגן ועל פי רוב הם מתמקמים מחדש באזור התעשייה שמחוץ לגן.

יתרון אפקטיבי זה נובע גם מתוך מבנה הגן ומתוך השירותים הנלווים שהוא מספק (חדר אוכל וקפיטריה לשימוש הצוות ומבקרים, שירותי ביטחון כלליים ומאורגנים, תכנון נוף, גינון וניקיון, איסוף אשפה, שירותי דואר, אולמות כינוס, ישיבות והרצאות, שירותי תחזוקה כללית וכדומה).

היזם חופשי להתמקד בנושאים שהם בעדיפות ראשונה, כמו ייצור ושיווק המוצר. כך הוא יוכל לתפקד במלוא כוחו, תוך שהוא מתרכז בהיבטים הקריטיים של העסק, הודות לתמיכה הישירה שהוא מקבל מסביבת הגן. הגנים ממוקמים בתוך אזורי תעשייה כללית, בהם יוכלו חברות, לאחר תקופת צמיחה מסוימת, לעבור למתקנים גדולים יותר.

מטרת גן התעשייה, אפוא, היא לשמש בית זמני עבור המפעל עד שיוכל לעמוד על רגליו ולהיות עצמאי כלכלית, וכדי שיוכל להגיע למצב בו המפעל בשל לעזוב את גן התעשייה, לשכור שטח ומבנה, ולהקים את המפעל כאשר יש לו בסיס התחלי איתן.

על החברות המצטרפות לגן התעשייה לעמוד בשלושה תנאים: בעלות פרטית, מגמת יצוא ותעשייה נקייה השומרת על איכות הסביבה. על החברה להציג תוכנית עסקית ולהציג יכולות ייצור ושיווק. החברות הצעירות נהנות מהדרכה של תעשיינים ויזמים מנוסים לצד גישה למרכז העסקים המשוכלל של גן התעשייה.

גני התעשייה ממוקמים באזור פיתוח א'. מדינת ישראל מעניקה לחברות הממוקמות באזורים אלו הטבות כלכליות נוספות על מנת לעודד את פעילותן שם. הטבות אלו כוללות[דרושה הבהרה] תמריץ השקעה בסך 24% מכלל ההשקעות, או לחלופין, פטור מתשלום מס הכנסה למשך 10 שנים.

הוגה שיטת גן התעשייה הוא סטף ורטהיימר שהקים את גן התעשייה הראשון בתפן[דרוש מקור]. אחריו נבנו גני תעשייה נוספים בתל חי, בעומר ובלבון. נכון לעשור הראשון של המאה ה-21 ישנם במדינת ישראל גני תעשייה רבים[דרוש מקור]. גני התעשייה מוקמים ומסובסדים, על פי רוב, על ידי הרשויות המקומיות במטרה לפתח את התעשייה בשטחן[דרוש מקור].

בחלק מגני התעשייה מכילים גם מוזיאונים שמהווים מוקדי משיכה לביקורי משפחות וטיולי בתי ספר. ביקור הקהל הרחב בגני התעשייה מסייע בשינוי תדמיתה של התעשייה כמקום עבודה רועש, אפוף עשן ומלוכלך.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.