שגרירות ארצות הברית בטהראן – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 12: שורה 12:
| עיר = [[טהראן]]
| עיר = [[טהראן]]
| מדינה = {{דגל|איראן||+}}
| מדינה = {{דגל|איראן||+}}
| תאריך התחלה =
| תאריך התחלה =[[1948]]
| תאריך סיום = [[1951]]
| תאריך סיום = [[1951]]
| חומרי בנייה =
| חומרי בנייה =

גרסה מ־10:39, 8 בינואר 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:מבנה

פרמטרים ריקים [ ראש הנציגות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

שגרירות ארצות הברית בטהראן
سفارت ایالات متحده آمریکا, تهران
מבט לגדר הלבנים מול שער הכניסה למבנה "שגרירות ארצות הברית בטהראן" לשעבר
מבט לגדר הלבנים מול שער הכניסה למבנה "שגרירות ארצות הברית בטהראן" לשעבר
מידע כללי
סוג שגרירות
מיקום טהראן
מדינה איראןאיראן איראן
בעלים מחלקת המדינה של ארצות הברית
מפעיל ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 19481951 (כ־3 שנים)
קואורדינטות 35°42′27″N 51°25′25″E / 35.707555555556°N 51.423666666667°E / 35.707555555556; 51.423666666667
=
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שגרירות ארצות הברית של אמריקה בטהראןאנגלית: Embassy of the United States, Tehran, בפרסית: سفارت ایالات متحده آمریکا, تهران) הייתה הנציגות המדינית של ארצות הברית במדינה הקיסרית של איראן. היחסים הדיפלומטיים בין המדינות נותקו בעקבות המהפכה האיראנית בשנת 1979, ותפיסת השגרירות לאחר מכן בנובמבר 1979 [1].

השגרירות נפתחה בשנת 1951. השגריר הראשון שחנך את המבנה החדש היה לוי הנדרסון. השגריר האמריקאי האחרון היה ברוס ליינגן (אנ').

היסטוריה

השגרירות תוכננה בשנת 1948 על ידי האדריכל אידס ואן דר גרכט (Ides van der Gracht), מעצב שגרירות ארצות הברית באנקרה. זה היה בניין לבנים ארוך שכלל שתי קומות, בדומה לבתי ספר תיכוניים אמריקאים שנבנו בשנות השלושים של המאה ה-20 ושנות הארבעים של המאה ה-20. מסיבה זו כונה המבנה "Henderson High" על ידי צוות השגרירות, והתייחס לשגריר לוי הנדרסון, שהפך לשגריר אמריקה באיראן לאחר השלמת הבנייה בשנת 1951.

ב-4 בנובמבר 1979 צרו מאות סטודנטים איראנים על שגרירות ארצות הברית בטהראן, בעקבות קריאה של המנהיג החדש של איראן, האייתוללה רוחאללה ח'ומייני, לפגוע באינטרסים אמריקניים וישראליים.

הסטודנטים שפרצו לשגרירות ב-4 בנובמבר 1979 היו תומכי המהפכה האסלאמית בכדי להראות את תמיכתם באייתוללה חומייני. הארגון היה קבוצה שכללה סטודנטים מכמה אוניברסיטאות מדעיות וטכנולוגיות מרכזיות בטהרן, כולל אוניברסיטת טהראן, SUT, וטהראן פוליטכניקה (אנ'). ה-שבועון אמריקאי,טיים דיווח בדצמבר 1979 כי הייתה "הסכמה כללית בין איראנים ומקורות דיפלומטיים מערביים" כי 200 הצעירים והצעירות בערך שנמצאים תמיד במתחם השגרירות הם אכן סטודנטים לגיטימיים", למרות שאמריקאים רבים חשדו אחרת.

המשימה הדיפלומטית של ארצות הברית הושבתה והבניין לא שימש את ארצות הברית מאז משבר הערובה באיראן בשנת 1979. מאז, ממשלת ארצות הברית יוצגה באיראן על ידי מדור האינטרסים של ארצות הברית ב- שגרירות שוויץ בטהראן (אנ'). השם שניתן כיום למתחם על ידי איראנים רבים מתורגם באופן שונה כ"מאורת ריגול", "מאורת הריגול "ו"קן מרגלים" [2].

לאחר נפילת השגרירות, משמרות המהפכה האסלאמית השתמש בשטח השגרירות האמריקאית כמרכז אימונים, והמשיך לתחזק את המתחם. קירות הלבנים המהווים את המערכת כוללים מספר ציורי קיר אנטי-אמריקניים שהוזמנו על ידי ממשלת איראן. באתר מוקמו חנות ספרים ומוזיאון[3]. חלק מהשגרירות הפך למוזיאון אנטי אמריקני, וכמה ארגוני סטודנטים מחזיקים משרדים במתחם השגרירות לשעבר. החל מינואר 2017 האתר פתוח לקהל האיראני ולזרים. החותם הגדול של ארצות הברית נפגע קשה, אך עדיין נראה בכניסה[4].

הסטודנטים המוסלמים של קו האמאם "Muslim Student Followers of the Imam's Line" (אנ') (בפרסית : "دانشجویان مسلمان پیرو خط امام‎") פרסמו מסמכים שנתפסו בשגרירות (כולל מסמכים גרוסים משוחזרים בדקדקנות) בסדרת ספרים בשם "Documents from the US Espionage Den" (בפרסית : اسناد لانه جاسوس امریكا). ספרים אלה כללו מברקים, התכתבויות ודיווחים ממשרד החוץ והמדינה המרכזי של ארצות הברית, שחלקם נותרו מסווגים עד היום[5].

מחלקת האינטרסים של ארצות הברית בשגרירות שוויץ

כאשר נותרו היחסים הדיפלומטיים, מינתה ארצות הברית את שוויץ להיות מיופה הכוח באיראן. יחסים לא פורמליים מבוצעים באמצעות מדור האינטרסים של ארצות הברית בשגרירות שוויץ. השירותים לאזרחים אמריקאים מוגבלים. המדור אינו מורשה לבצע כל ויזה אמריקאית / שירותי גרין קארד / הגירה[6].

בפברואר 2009, המשטרה האיראנית עצרה את מרקו קמפף (Marco Kämpf), הדיפלומט השוויצרי המשמש כמזכיר האינטרסים הראשון של ארצות הברית, לאחר שמצאה אותו עם אישה איראנית במכונית. הדיפלומט השוויצרי הוחזר מידית לארצו[7].

שגרירות איראן לשעבר בוושינגטון

משרד החוץ האמריקני תפס את שגרירות איראן (אנ') לשעבר בוושינגטון הבירה כנקמה על תפיסת שגרירות ארה"ב בטהראן[8]. מדור האינטרסים האיראניים פועל מתוך משרד קטן בשגרירות פקיסטן.

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ שגרירות ארה"ב לשעבר באיראן: חוסר אמון נמשך במקום בו הוחזקו בני ערובה "Former U.S. Embassy in Iran: mistrust endures where hostages held". CNN. 2014-01-30.
  2. ^ "עלון סודיות וממשל", גיליון מספר 70, ספטמבר 1997 Federation of American Scientists on the Espionage Den
  3. ^ ביקור במתחם השגרירות האמריקאית לשעבר בטהראן surfiran.com/visiting-former-us-embassy-tehran
  4. ^ בתוך אתר השגרירות האמריקאית בטהראן Inside The Former US Embassy In Tehran, Iran
  5. ^ מסמכים הקרויים "Documents from the US Espionage Den" archive.org/details/DocumentsFromTheU.s.EspionageDen
  6. ^ מדור שגרירות שוויץ - אינטרסים זרים Embassy of Switzerland - Foreign Interests Section
  7. ^ Swiss call diplomat home--but is there a scandal?". Iran Times International. Washington, DC. February 20, 2009.
  8. ^ מאמר Despite Lack of Diplomatic Ties, Door to Iran is Slowly Opening Luxner, Larry (November 2001). "Despite Lack of Diplomatic Ties, Door to Iran is Slowly Opening". The Washington Diplomat. Archived from the original on 2011-09-09. Retrieved 2017-12-04. "The only difference is that the Cubans have their own office, which used to be the Cuban Embassy before their revolution. We don't have our own office, because the State Department has kept our embassy, and likewise, the Iranian government has the U.S. Embassy in Tehran."