וירולוגיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
המורה (שיחה | תרומות)
יש הפניות לכאן
מ ערך חובה
תגית: הסרת הפניה
שורה 1: שורה 1:
'''וִירוֹלוֹגְיָה''' ( - '''תורת הנגיפים''', ב[[אנגלית]]: '''virologya''') היא תת תחום ב[[מיקרוביולוגיה]] העוסק בחקר ה[[נגיף|נגיפים]] ובגופיפים דמויי-נגיפים.
#הפניה [[נגיף#וירולוגיה]]

הווירולוגיה חוקרת את מבנה הנגיפים, את סיווגם ואת ה[[אבולוציה]] שלהם, את דרך [[מחלה#הדבקה|הדבקת]] התא וניצולו לצורך [[רבייה|התרבותם]], את ה[[מחלה|מחלות]] שלהן הם גורמים, את השיטות לבודד אותם ו[[תרבית תאים|לגדל]] אותם, ואת הפוטנציאל האפשרי שלהם ב[[מחקר]] וב[[רפואה|ריפוי מחלות]]. הווירולוגיה נחשבת ל[[דיסציפלינה|דיסציפלינת]] משנה של [[מיקרוביולוגיה]] ושל [[פתולוגיה]].
==היסטוריה==
הצורה הפרימיטיבית הראשונה של [[חיסון]] נגד נגיפים{{אנ|Variolation}} הייתה נהוגה ב[[הודו]] וב[[שושלת סונג]] הסינית מאז [[המאה ה-11]]. במהלך הטיפול הוחדר [[תפליט]] של חולי [[אבעבועות שחורות]] לגופם של אנשים בריאים דרך שריטה בבשרם.

שיטת החיסון הובאה ל[[אנגליה]] בשנת 1721. הסיכון למות כמוצאה מהחיסון היה כ-2 אחוזים, בהשוואה לתמותה מה[[אבעבועות שחורות]] שעמדה אצל ילדים בין 25-40 אחוזים.

צורת החיסון הזו הופסקה החל ב[[המאה ה-18]] עם גילויו של ה[[חיסון נגד אבעבועת שחורות]]{{אנ|Smallpox vaccine}}.

בשנת [[1879]] התבקש האגרונום [[אדולף מאייר]]{{אנ|Adolf Mayer}} לחקור את מחלת [[מוזאיקת הטבק]], מאייר הצליח להוכיח כי ניתן למגר אותה באמצעות הדבקת צמחים בריאים במוהל מן הצמחים הנגועים. ההערכה הייתה שמחוללי המחלה הם [[חיידקים]], אולם מאייר לא מצא באמצעות בדיקה ב[[מיקרוסקופ אופטי]] רמז לחיידקים או פטריות במוהל. מדענים שבאו אחריו זיהו שהנגיף קטן יותר מהחיידקים ועובר במסננים.

בשנת [[1898]], טבע [[מרטינוס ביירינק]]{{אנ|Martinus Beijerinck}} לראשונה את המונח וירוס.

[[קטגוריה:מיקרוביולוגיה]]
[[קטגוריה:תחומים בביולוגיה]]

גרסה מ־01:17, 24 בינואר 2020

וִירוֹלוֹגְיָה ( - תורת הנגיפים, באנגלית: virologya) היא תת תחום במיקרוביולוגיה העוסק בחקר הנגיפים ובגופיפים דמויי-נגיפים.

הווירולוגיה חוקרת את מבנה הנגיפים, את סיווגם ואת האבולוציה שלהם, את דרך הדבקת התא וניצולו לצורך התרבותם, את המחלות שלהן הם גורמים, את השיטות לבודד אותם ולגדל אותם, ואת הפוטנציאל האפשרי שלהם במחקר ובריפוי מחלות. הווירולוגיה נחשבת לדיסציפלינת משנה של מיקרוביולוגיה ושל פתולוגיה.

היסטוריה

הצורה הפרימיטיבית הראשונה של חיסון נגד נגיפים(אנ') הייתה נהוגה בהודו ובשושלת סונג הסינית מאז המאה ה-11. במהלך הטיפול הוחדר תפליט של חולי אבעבועות שחורות לגופם של אנשים בריאים דרך שריטה בבשרם.

שיטת החיסון הובאה לאנגליה בשנת 1721. הסיכון למות כמוצאה מהחיסון היה כ-2 אחוזים, בהשוואה לתמותה מהאבעבועות שחורות שעמדה אצל ילדים בין 25-40 אחוזים.

צורת החיסון הזו הופסקה החל בהמאה ה-18 עם גילויו של החיסון נגד אבעבועת שחורות(אנ').

בשנת 1879 התבקש האגרונום אדולף מאייר(אנ') לחקור את מחלת מוזאיקת הטבק, מאייר הצליח להוכיח כי ניתן למגר אותה באמצעות הדבקת צמחים בריאים במוהל מן הצמחים הנגועים. ההערכה הייתה שמחוללי המחלה הם חיידקים, אולם מאייר לא מצא באמצעות בדיקה במיקרוסקופ אופטי רמז לחיידקים או פטריות במוהל. מדענים שבאו אחריו זיהו שהנגיף קטן יותר מהחיידקים ועובר במסננים.

בשנת 1898, טבע מרטינוס ביירינק(אנ') לראשונה את המונח וירוס.