פרשת נעמה יששכר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏דיון ציבורי: תקלדה, הגהה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
שורה 28: שורה 28:


[[קובץ:Vladimir Putin and Benyamin Netanyahu (2020-01-23) 06.jpg|ממוזער|300px|יפה יששכר (משמאל), אמה של נעמה יששכר, נפגשת עם בנימין נתניהו וולדימיר פוטין בעת ביקורו בישראל ב-23 בינואר 2020]]
[[קובץ:Vladimir Putin and Benyamin Netanyahu (2020-01-23) 06.jpg|ממוזער|300px|יפה יששכר (משמאל), אמה של נעמה יששכר, נפגשת עם בנימין נתניהו וולדימיר פוטין בעת ביקורו בישראל ב-23 בינואר 2020]]
ב-23 בינואר 2020, בעת ביקורו של הנשיא פוטין בישראל לצורך השתתפותו ב[[פורום השואה העולמי החמישי]], הוא נפגש עם אמה של נעמה, והצהיר לאחר מכן, כי היום תבקר את נעמה מי שאחראית על שמירת [[זכויות האדם]] ברוסיה, וכי "הכול יהיה טוב"<ref>{{ynet|איתמר אייכנר|פוטין לאמה של נעמה יששכר: "הכול יהיה בסדר"|5664843|23 בינואר 2020}}</ref>. לאחר הביקור הודיע דובר הקרמלין כי "יששכר טרם ביקשה חנינה, מה שעלול לעכב את שחרורה האפשרי"{{הערה|{{מעריב אונליין|אנה רייבה ברסקי|רוסיה: "נעמה יששכר טרם ביקשה חנינה"; פרקליטיה: "נדון איתה בכך בימים הקרובים"|news/world/Article-743046|24 בינואר 2020}}}}.
ב-23 בינואר 2020, בעת ביקורו בישראל לצורך השתתפותו ב[[פורום השואה העולמי החמישי]], נפגש הנשיא פוטין עם אמה של נעמה, והצהיר לאחר מכן, כי היום תבקר את נעמה מי שאחראית על שמירת [[זכויות האדם]] ברוסיה, וכי "הכול יהיה טוב"<ref>{{ynet|איתמר אייכנר|פוטין לאמה של נעמה יששכר: "הכול יהיה בסדר"|5664843|23 בינואר 2020}}</ref>. לאחר הביקור הודיע דובר הקרמלין כי "יששכר טרם ביקשה חנינה, מה שעלול לעכב את שחרורה האפשרי"{{הערה|{{מעריב אונליין|אנה רייבה ברסקי|רוסיה: "נעמה יששכר טרם ביקשה חנינה"; פרקליטיה: "נדון איתה בכך בימים הקרובים"|news/world/Article-743046|24 בינואר 2020}}}}.


==דיון ציבורי==
==דיון ציבורי==

גרסה מ־23:28, 25 בינואר 2020

ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
כרזה מעל כביש 1 הקוראת לשחרורה של נעמה יששכר

פרשת נעמה יששכר החלה במעצרה ברוסיה של אזרחית ישראלית-אמריקאית, נעמה יששכר[1], בגין אחזקת 9.5 גרם חשיש. יששכר הועמדה לדין ובית המשפט הרוסי הרשיעה בעבירת הברחת סמים וגזר עליה שבע וחצי שנות מאסר. מדינת ישראל פועלת לשחרורה המוקדם לפנים משורת הדין הרוסי.

רקע

נעמה יששכר היא ישראלית ילידת 1993 המחזיקה גם באזרחות אמריקאית[2]. היא נולדה בניו ג'רזי ועלתה לישראל בגיל 16 ללא הוריה. שירתה בצה"ל בחיל האיסוף הקרבי כחיילת בודדה.

הפרשה

ב-12 באפריל 2019 נעצרה יששכר בעת ששהתה בטיסת מעבר בשדה התעופה במוסקבה, כחלק מחזרתה מהודו לישראל. יששכר הודתה בהחזקת סם לשימוש עצמי[3], אם כי מאוחר יותר בערעורה, כפרה בהודאה זו, וטענה שזו נבעה מחוסר הבנה של השפה, ושהסם שהתגלה היה בתיק שאינו שלה. כמו כן טענה שייתכן שהודאתה זויפה[4].

לאחר שנעצרה במוסקבה, הואשמה בתחילה על החזקת קנאביס, עבירה הכרוכה בקנס וחודש מעצר, אך סעיף האישום שונה לאחר מכן להברחת סמים, עבירה חמורה שעונשה עד 10 שנות מאסר. במשך כחצי שנה הוחזקה בבית כלא המרוחק כ-80 ק"מ ממוסקבה. באוקטובר 2019 נידונה על ידי בית המשפט ברוסיה לשבע וחצי שנות מאסר בגין הברחת 9.5 גרם חשיש[5].

יששכר ערערה על גזר דינה, אך בדיון שנערך ב-19 בדצמבר 2019 נדחה ערעורה[6].

באמצעי התקשורת פורסמה השערה שהעונש החמור הוא הרצון להשתמש בה כקלף מיקוח לשם שיחרור האקר רוסי שכלוא בישראל, אך ההאקר הוסגר לארצות הברית[7].

הפעילות למען שחרורה

בתקופת מעצרה פנתה משפחת יששכר מספר פעמים לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, וביקשה לסייע לשחרר את נעמה, אך לא התקבלה תגובה כלשהי[8]. בעקבות מעצרה של יששכר פורסם כי רוסיה ביקשה מישראל להסגיר לידיה את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, ולקיים עסקת חילופי אסירים בינו לבין יששכר[9]. בורקוב הגיע לישראל כתייר ונעצר בדצמבר 2015[10], לאחר שהוגש נגדו בארצות הברית כתב אישום בגין הונאה בכרטיסי אשראי. הסגרתו מישראל לארצות הברית אושרה על ידי בית המשפט העליון[11].

באוקטובר 2019, לאחר מתן גזר הדין, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, העבירו לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בקשת חנינה ליששכר[12].

ב-19 באוקטובר נערכו הפגנות תמיכה בנעמה יששכר בכיכר הבימה בתל אביב, ומול הקונסוליה הרוסית בניו יורק[13].

ב-16 בינואר 2020 דווח לראשונה בתקשורת הרוסית כי פוטין מתכנן להעניק ליששכר חנינה לקראת ביקורו בישראל בפורום השואה הבינלאומי (שתוכנן ללא קשר לפרשה)[14], ונטען אף שיששכר תגיע לישראל יחד עם פוטין[15].

ב-20 בינואר 2020 דווח בתקשורת הישראלית כי בתמורה לשחרור נעמה - הסכים ראש הממשלה נתניהו להעביר לידי רוסיה את הבעלות על חצר אלכסנדר (במשך שנים היה סכסוך בין ישראל ורוסיה על הבעלות במגרש הרוסים, שגודלו כ-70 דונם, עד שב-1964 נחתם הסכם על העברת הבעלות לידי ישראל תמורת תשלום של ארבע וחצי מיליון דולר. חלק מהתשלום הועבר לידי ברית המועצות בתפוזים, היות שישראל הצעירה לא הצליחה לגייס את כל הסכום במזומן. מאוחר יותר דרש הפלג "הלבן" של הכנסייה, צאצאי הצארים והאצולה הרוסית, תשלום נוסף מישראל עד שב-2014 הסכסוך נגמר כאשר שני הפלגים חתמו על הסכם איחוד. אלא שבמקביל הגורם מטעם אחד הפלגים שניהל את הנכס פרש מהכנסייה הרוסית כולה, ולכן האחרונה ביקשה במשך 5 שנים מהממשלה להחזיר לבעלותה את הנכס, למרות שכבר שולם עליו לברית המועצות). זאת, לאחר שחצר סרגיי כבר הועברה לרוסיה ב-2009 בתקופתו של אהוד אולמרט כראש ממשלה. רוסיה גם חידשה את הלחצים להעביר לרשותה את חצר אליזבטה בירושלים[16] בה שוכן כיום בית המעצר של משטרת ירושלים. עוד פורסם כי בתמורה לשחרור ישראל תעניק לרוסיה שלל הקלות, חלקן פרוצדורליות, חלקן קשורות לגישה למבנים מרכזיים וחלקן ליחסי החוץ ולכניסת אזרחים רוסים למדינת ישראל[17].

יפה יששכר (משמאל), אמה של נעמה יששכר, נפגשת עם בנימין נתניהו וולדימיר פוטין בעת ביקורו בישראל ב-23 בינואר 2020

ב-23 בינואר 2020, בעת ביקורו בישראל לצורך השתתפותו בפורום השואה העולמי החמישי, נפגש הנשיא פוטין עם אמה של נעמה, והצהיר לאחר מכן, כי היום תבקר את נעמה מי שאחראית על שמירת זכויות האדם ברוסיה, וכי "הכול יהיה טוב"[18]. לאחר הביקור הודיע דובר הקרמלין כי "יששכר טרם ביקשה חנינה, מה שעלול לעכב את שחרורה האפשרי"[19].

דיון ציבורי

באמצעי התקשורת בישראל הייתה הסכמה כללית שהעונש שנגזר על נעמה יששכר מוגזם. העיסוק הרב של אמצעי התקשורת (שבאחדים מהם הוקדשו לפרשה כותרות ראשיות) ושל ראש ממשלת ישראל בגורלה של נעמה יששכר עורר דיון ציבורי בהתנהלות בישראל בנושא זה.

באתר "mako" כתב רועי שוורץ תיכון כי "עם כל הצער, כל הכאב וכל ההזדהות, הסיפור של נעמה הוא דוגמה מדהימה להתמקדות השיח הציבורי בטפל"[20].

מבקר הטלוויזיה רוגל אלפר כתב ש"התקשורת מאחדת את הציבור סביב יששכר, מעוררת הזדהות עמוקה עם מצוקתה ואחווה עם משפחתה, ומייצרת מתח כוסס ציפורניים לקראת רגע שחרורה — מן הטעם הפשוט שרגשנות פטריוטית צדקנית ודביקה וקריאה לאחדות מגבירות רייטינג"[21].

אריה מינטקביץ פרסם מאמר שבו אמר שהוא מתבייש בהתנהלותה של ישראל בפרשה זו ובהתנהלותו של נתניהו "שהפך את פרשת נעמה יששכר קרדום לחפור בו והזדמנות לקושש אהדה ציבורית לקראת הבחירות"[22].

העיתונאי בן כספית מתח ביקורת על התנהלותם של נתניהו ושל אמצעי התקשורת בפרשה זו[23]. כספית אף חשף כי קיים קשר בין נתניהו למשפחת יששכר[24].

הפרשן עמית סגל, בטורו בעיתון "ידיעות אחרונות" ובדף הפייסבוק שלו, מתח ביקורת חריפה על יחסה של ישראל לפוטין בפרשה זו, ובין השאר כתב: "ישראל פרשה השבוע שטיחים אדומים בפני ראש ארגון חוטפים, מנהיג משטר פשע ורשע שבעיניו צדק הוא שם של כוכב, לא חלילה עיקרון מוסרי. פוטין זרק צעירה תמימה ממדינה ידידותית להירקב בכלא שנים ארוכות רק כי הוא יכול, ואחר כך סחר בה ללא בושה כמו מיליציה מזרח תיכונית, רק בסגנון מעונב ובמחירים גבוהים יותר."[25]

שאלת התמורה לרוסיה בגין שחרורה של יששכר עלתה אף היא לדיון. הפרשן הפוליטי של "הארץ", יוסי ורטר, טען שהשחרור יושג "בתמורה לוויתורים מרחיקי לכת, שבירושלים מנסים ועוד ינסו להסתיר"[26]. לעומתו פרסם העיתונאי אריאל כהנא ב"ישראל היום" כי "גורם המעורה בפרטים דחה את הטענות על מחיר גבוה שישראל שילמה כביכול כדי להביא לשחרור נעמה יששכר. לדבריו, הבקשות שהעלו הרוסים היו צנועות יחסית לתמורה, ולכן לרובן לא היה קושי להיענות."[27]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרשת נעמה יששכר בוויקישיתוף
  • Bring Naama Home - אתר מטה המאבק לשחרור נעמה יששכר, באנגלית עברית ורוסית.

הערות שוליים

  1. ^ בניגוד להגייה המקובלת של השם יששכר - יִשָּׂכָר, במקרה שלפנינו ההגייה היא יִשָּׂשְׂכָר.
  2. ^ גיל ברינגר, ‏בית המשפט ברוסיה גזר 7.5 שנות מאסר לישראלית שנעצרה באפריל 2019 בגין החזקת סמים, באתר גלובס, 11 באוקטובר 2019
  3. ^ "אם נעמה תקבל מאסר - זה ימוטט אותנו", באתר ‏מאקו‏, 11 באוקטובר 2019
  4. ^ איתמר אייכנר, נעמה יששכר בערעור: "ייתכן שההודאה זויפה, לא היה מתורגמן", באתר ynet, 19 בדצמבר 2019
  5. ^ איתמר אייכנר, 7.5 שנות מאסר לישראלית שנעצרה ברוסיה עם קנאביס, באתר ynet, 11 באוקטובר 2019
  6. ^ איתמר אייכנר, הערעור נדחה: נעמה יששכר נשארת בכלא הרוסי, באתר ynet, 19 בדצמבר 2019
  7. ^ אתר למנויים בלבד בר פלג, ההאקר הרוסי בורקוב, שהוסגר לארה"ב, הודה בניהול רשת סחר לא חוקית באינטרנט, באתר הארץ, 24 בינואר 2020
  8. ^ Israeli-American Held in Russian Prison for Months on Marijuana Charge, באתר חדשות בולטימור, ‏30 באוגוסט 2019 (באנגלית).
  9. ^ לירן לוי, לצורך הבטחת שלומו: ההאקר הרוסי יועבר לאגף בהשגחה בכלא, באתר וואלה!, 15 באוקטובר 2019
  10. ^ גיל ברינגר, ‏שורת מעשי הונאה: ההאקר הרוסי שסיבך את נעמה יששכר, באתר גלובס, 11 באוקטובר 2019
  11. ^ דניאל דולב‏, שורת מעשי הונאה: ההאקר הרוסי ותסבוכת ההסגרה, באתר וואלה!‏, 11 באוקטובר 2019
  12. ^ טל שלו, בועז אפרת ויקי אדמקר‏, נתניהו העביר לפוטין בקשה רשמית להענקת חנינה לנעמה יששכר, באתר וואלה!‏, 15 באוקטובר 2019
  13. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים
    בר פלג, כ-200 איש הפגינו בת"א למען שחרורה של נעמה יששכר העצורה ברוסיה, באתר הארץ
  14. ^ איתמר אייכנר, נתניהו על נעמה יששכר: "הרבה יותר אופטימי, לא יכול לפרט", באתר ynet, 17 בינואר 2020
  15. ^ אריאל כהנא, נועם (דבול) דביר, דיווח: נעמה יששכר עשויה לשוב לישראל יחד עם פוטין, באתר ישראל היום, 16 בינואר 2020
  16. ^ איתמר אייכנר, הקרב על בית המעצר במגרש הרוסים, באתר ynet, 27 בדצמבר 2019
  17. ^ ירון אברהם, כרמל ליבמן, יאיר שרקי, פרשת נעמה יששכר: זו חבילת המחוות שיוענקו לרוסיה, באתר מאקו, ‏22 בינואר 2020
  18. ^ איתמר אייכנר, פוטין לאמה של נעמה יששכר: "הכול יהיה בסדר", באתר ynet, 23 בינואר 2020
  19. ^ אנה רייבה ברסקי, ‏רוסיה: "נעמה יששכר טרם ביקשה חנינה"; פרקליטיה: "נדון איתה בכך בימים הקרובים", באתר מעריב אונליין, 24 בינואר 2020
  20. ^ רועי שוורץ תיכון, נעמה יששכר היא לא הילדה של כולנו, "mako",‏ 15 באוקטובר 2019
  21. ^ אתר למנויים בלבד רוגל אלפר, נעמה יששכר היא כלי משחק בידיהם של פוטין, נתניהו - והתקשורת הישראלית, באתר הארץ, 22 בינואר 2020
  22. ^ אריה מינטקביץ, פרשת נעמה יששכר מביישת אותנו. זה לא מגיע לנו, באתר כלכליסט, 24 בינואר 2020
  23. ^ בן כספית, ‏פסטיבל יששכר: פוטין לבטח התפוצץ מצחוק מהפסיכוזה הלאומית שלנו, באתר מעריב אונליין, 24 בינואר 2020
  24. ^ בן כספית: נחשף הקשר בין ראש הממשלה נתניהו למשפחת יששכר, באתר חדשות MivzakLive, ‏25 בינואר 2020
  25. ^ פוסט של עמית סגל, 24 בינואר 2020
  26. ^ אתר למנויים בלבד יוסי ורטר, לא ידידות נפלאה ולא מתנת בחירות: פוטין סחט את נתניהו, באתר הארץ, 24 בינואר 2020
  27. ^ אריאל כהנא, ‏גורם מדיני: "הבקשות צנועות ביחס לתמורה", באתר "ישראל היום", 24 בינואר 2020