מי ידע שכך יהיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
בהתאם לקריטריונים החדשים
תגיות: הסרה או הוספה של תבנית הדורשת שינוי בערך עריכה חזותית
אין תקציר עריכה
תגיות: הסרה או הוספה של תבנית הדורשת שינוי בערך עריכה חזותית
שורה 1: שורה 1:
'''מי ידע שכך יהיה''' הוא [[פזמון]] שנכתב והולחן על ידי [[עוזי חיטמן]] ובוצע על ידי [[בעז שרעבי]]. השיר, שנכתב ביולי [[1973]], כמה חודשים לפני פרוץ [[מלחמת יום הכיפורים]], נחשב לאחד השירים המזוהים ביותר עם המלחמה הזו.<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.maariv.co.il/culture/music/Article-722983|כותרת=מ"לו יהי" ועד "תחתונים וגופיות": חזרה לשירי מלחמת יום הכיפורים|אתר=www.maariv.co.il|תאריך_וידוא=2020-04-02}}</ref>
{{הבהרת חשיבות עם זמן|זמן=3.4.2020}}

'''מי ידע שכך יהיה''' הוא [[פזמון]] שנכתב והולחן על ידי [[עוזי חיטמן]] ובוצע על ידי [[בעז שרעבי]]. השיר, שנכתב ביולי [[1973]], כמה חודשים לפני פרוץ [[מלחמת יום הכיפורים]], נחשב לאחד השירים המזוהים ביותר עם המלחמה הזו.


==רקע==
==רקע==

גרסה מ־01:32, 3 באפריל 2020

מי ידע שכך יהיה הוא פזמון שנכתב והולחן על ידי עוזי חיטמן ובוצע על ידי בעז שרעבי. השיר, שנכתב ביולי 1973, כמה חודשים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים, נחשב לאחד השירים המזוהים ביותר עם המלחמה הזו.[1]

רקע

השיר נכתב על ידי עוזי חיטמן בחודש יולי 1973 לרגל שחרורו משירות סדיר בצה"ל, שחלקו היה בלהקה צבאית וחלקו היה בחיל קרבי. כמה חודשים לאחר מכן, במהלך מלחמת יום הכיפורים, שר חיטמן בן ה-21 את השיר בעת שהופיע בפני חיילים כחייל מילואים יחד עם בעז שרעבי כצוות הווי ובידור. שרעבי, שנחשב אז לכוכב, ביקש מחיטמן הצעיר להקליט את השיר, וחיטמן נעתר לכך.

השיר הוקלט בזמן המלחמה בגרסה שונה מזו המוכרת כיום, ועובד על ידי קובי אשרת. גרסה זו ביטאה ייאוש ותחושת מיצוי של חיטמן משירותו הצבאי. בגרסה זו נאמר:"נכון זה נגמר, נכון זה עבר, לא היה לי כוח להמשיך, זה היה יותר מדי"[2], ובהמשך "מי ידע שכך יהיה באותם הלילות ללא אמא, נלך לימים אחרים ונראה שדבר לא זז קדימה". רשות השידור סרבה לשדר את השיר, בטענה שהוא עלול ליצור דה-מורליזציה לחיילים בחזית. חיטמן התבשר על האיסור בעת ששהה ברפידים שבסיני, והחליף מיד את המשפטים הבעייתיים[3]. השיר שהוקלט מחדש בגרסה החדשה מביע אופטימיות ותקווה לשלום.

"מי ידע שכך יהיה" נכלל באלבומו השני של שרעבי "בעז (העטיפה הירוקה)". בשנת 2003 הוציאה חברת הד ארצי אלבום המוקדש לשירי מלחמת יום הכיפורים, שנקרא בשם "מי ידע שכך יהיה". ב-2010 הוציאה חברת NMC אלבום בשם זה המוקד לשירי שנות ה-70.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים