מזי כהן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קישור לסיבוב הופעות
שורה 22: שורה 22:
לצידה של כהן שיחקו ושרו בתפקידי המשנה בנאי, [[אריה מוסקונה]], אלפנט וחברי להקת "הפליטים" של אלפנט. האופרה, שגם יצאה כתקליט כפול וכ[[קלטת אודיו]] בשנת [[1987]] זכתה להצלחה מסחרית ואומנותית גדולה, והפכה את כהן לכוכבת.
לצידה של כהן שיחקו ושרו בתפקידי המשנה בנאי, [[אריה מוסקונה]], אלפנט וחברי להקת "הפליטים" של אלפנט. האופרה, שגם יצאה כתקליט כפול וכ[[קלטת אודיו]] בשנת [[1987]] זכתה להצלחה מסחרית ואומנותית גדולה, והפכה את כהן לכוכבת.


כהן הוציאה את תקליט הסולו הראשון שלה, '''"מזי כהן"''' בחברת התקליטים "[[הד ארצי]]" בתחילת [[1988]]<!-- יש סתירה עם התיעוד במומה -->. [[רוני ערן]] כתבה את כל המילים בתקליט, ו[[איתן גדרון]] הפיק מוזיקלית ועיבד מוזיקלית יחד עם כהן. בתקליט הופיעו בין היתר השירים "תחנה בזמן" ("עכשיו את יודעת"), "חופשת מולדת", "מותק תל אביב", "יוצא לאור", "מתוח", ו"שם באבן" (יחד עם [[מתי כספי]] על פי לחן לשירה של [[קייט בוש]] "Army Dreamers"). כהן גם הלחינה חלק מהשירים בתקליט וניגנה ב[[פסנתר]]. למרות השמעות רבות של שירי האלבום ברדיו, כהן לא יצאה לסיבוב הופעות, בין היתר בגלל המאבק המשפטי מול חבר התקליטים "סי בי אס".
כהן הוציאה את תקליט הסולו הראשון שלה, '''"מזי כהן"''' בחברת התקליטים "[[הד ארצי]]" בתחילת [[1988]]<!-- יש סתירה עם התיעוד במומה -->. [[רוני ערן]] כתבה את כל המילים בתקליט, ו[[איתן גדרון]] הפיק מוזיקלית ועיבד מוזיקלית יחד עם כהן. בתקליט הופיעו בין היתר השירים "תחנה בזמן" ("עכשיו את יודעת"), "חופשת מולדת", "מותק תל אביב", "יוצא לאור", "מתוח", ו"שם באבן" (יחד עם [[מתי כספי]] על פי לחן לשירה של [[קייט בוש]] "Army Dreamers"). כהן גם הלחינה חלק מהשירים בתקליט וניגנה ב[[פסנתר]]. למרות השמעות רבות של שירי האלבום ברדיו, כהן לא יצאה ל[[סיבוב הופעות]], בין היתר בגלל המאבק המשפטי מול חבר התקליטים "סי בי אס".


בשנת [[1990]] היא הצטרפה למופע משיריו של [[יוני רכטר]] שנקרא '''"העיקר זה הרומנטיקה"''' יחד עם רכטר, [[גידי גוב]], [[חיים צינוביץ]] ו[[יובל זמיר]]. המופע תועד והועלה על [[תקליטור]].
בשנת [[1990]] היא הצטרפה למופע משיריו של [[יוני רכטר]] שנקרא '''"העיקר זה הרומנטיקה"''' יחד עם רכטר, [[גידי גוב]], [[חיים צינוביץ]] ו[[יובל זמיר]]. המופע תועד והועלה על [[תקליטור]].

גרסה מ־09:13, 18 באפריל 2020

מזי כהן
מזי כהן בהופעה בפסטיבל השלום בנווה שלום, אפריל 1987
מזי כהן בהופעה בפסטיבל השלום בנווה שלום, אפריל 1987
לידה 29 באפריל 1959 (בת 64)
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג יושי שדה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מזי כהן (נולדה ב-29 באפריל 1959) היא זמרת ומוזיקאית ישראלית. התפרסמה בתחילת דרכה כסולנית של להקת "גזוז" ומאז שיתפה פעולה עם עשרות מוזיקאים ישראלים.

ביוגרפיה

כהן נולדה וגדלה בירושלים. שירתה בצבא בלהקת פיקוד מרכז. היא השתחררה מהצבא בשנת 1978, וכבר אז בלטה בשל יכולת השירה שלה. נורית גלרון בחרה בה לשיר קולות רקע באלבום הבכורה שלה מ-1978.

קריירה

דני סנדרסון בחר לשבץ אותה כזמרת של להקת "גזוז". שירים בהשתתפותה מאותה תקופה כוללים את "תשע בכיכר", "חללית", "היא לא תדע", "מילים יפות", "לכבוד הקיץ" ואת "שמת אותי בסוף הרשימה".

לאחר פירוק הלהקה עבדה כהן עם יוצרים שונים, בהם יצחק קלפטר, שלום חנוך ושם טוב לוי. ב-1980 הקליטה עם דפנה ארמוני את השיר "דצמבר" של נתן אלתרמן ומשה וילנסקי לכבוד ערב שירי משוררים בגל"צ שהוקדש למשוררים שהושפעו מתל אביב.

בדצמבר 1981 השתתפה בפסטיגל מספר 1 עם השיר "גל כחול" (מילים: שוקי וגנר, לחן: אילן גלבוע). כמו כן שרה בפסטיגל בהרכב שכלל זמרים נוספים גם את "תום" ו"שמש".

עוד ב-1981 הצטרפה ללהקת "פרמיירה" שהוקמה על ידי המוזיקאי אבנר קנר (אליו חברה לאחר ששיתפו פעולה במופע הילדים "והילד הזה הוא אני", המבוסס על ספר בשם זה של הסופר יהודה אטלס) וכללה גם את הזמר יואל לרנר, קולגה שלה בלהקה הצבאית. "פרמיירה" פנתה לתחום לא מוכר בזמנו במוזיקה הישראלית של מוזיקת פאנק ונשמה, וכהן שרה שירים כאלה, כמו "אם זו אהבה", ו"חמש בבוקר עוזבת". הלהקה הצליחה מבחינה אמנותית אך נכשלה מבחינה מסחרית, ולאחר הוצאת תקליט אחד התפרקה בשנת 1982. בתקופה זו החלה מזי במאבק משפטי ממושך מול חברת התקליטים סי בי אס. באותה שנה השתתפה כהן בתקליט "ארץ שמש" לצד דפנה ארמוני, אפרים שמיר, ושם טוב לוי. כמו כן, בסוף 1982 הופיעה לצד לרנר בפסטיבל שירי הילדים עם השיר "די" שכתב יורם טהרלב והלחינה נורית הירש, השיר עצמו גם הצליח במצעד הפזמונים באותה תקופה.

בדצמבר 1984 השתתפה בפסטיגל מספר 4 עם השיר "אני וכל הבנים" (מילים: אבי קורן, לחן ועיבוד: רוני וייס).

בסוף 1985 ביצעה יחד עם יוני רכטר את השיר "דואט", שזכה להצלחה.

בשנת 1986 הצטרפה כהן לאופרת הרוק "מאמי" בתור השחקנית והזמרת הראשית. האופרה, שנכתבה על ידי הלל מיטלפונקט, אהוד בנאי ויוסי מר חיים והופקה ועובדה מוזיקלית על ידי שפי ישי ויוסי אלפנט, עלתה על במת צוותא, ועסקה בנושאים פוליטיים אקטואליים, כגון נוכחות ישראל בשטחי יש"ע, הקיפוח והאפליה של תושבי הדרום, והמיליטריזם הישראלי. לצידה של כהן שיחקו ושרו בתפקידי המשנה בנאי, אריה מוסקונה, אלפנט וחברי להקת "הפליטים" של אלפנט. האופרה, שגם יצאה כתקליט כפול וכקלטת אודיו בשנת 1987 זכתה להצלחה מסחרית ואומנותית גדולה, והפכה את כהן לכוכבת.

כהן הוציאה את תקליט הסולו הראשון שלה, "מזי כהן" בחברת התקליטים "הד ארצי" בתחילת 1988. רוני ערן כתבה את כל המילים בתקליט, ואיתן גדרון הפיק מוזיקלית ועיבד מוזיקלית יחד עם כהן. בתקליט הופיעו בין היתר השירים "תחנה בזמן" ("עכשיו את יודעת"), "חופשת מולדת", "מותק תל אביב", "יוצא לאור", "מתוח", ו"שם באבן" (יחד עם מתי כספי על פי לחן לשירה של קייט בוש "Army Dreamers"). כהן גם הלחינה חלק מהשירים בתקליט וניגנה בפסנתר. למרות השמעות רבות של שירי האלבום ברדיו, כהן לא יצאה לסיבוב הופעות, בין היתר בגלל המאבק המשפטי מול חבר התקליטים "סי בי אס".

בשנת 1990 היא הצטרפה למופע משיריו של יוני רכטר שנקרא "העיקר זה הרומנטיקה" יחד עם רכטר, גידי גוב, חיים צינוביץ ויובל זמיר. המופע תועד והועלה על תקליטור.

ביולי 1992 הוציאה כהן את אלבומה השני, "מעברים", בהפקה מוזיקלית של ירוסלב יעקובוביץ', ועיבודים משותפים שלה ביחד עם אמיתי פריינטא. התקליט כלל בין היתר את השירים "מעברים", "עינייך" ו"אלווה אותך".

ב-1998 חברה כהן אל דני סנדרסון, גידי גוב, אפרים שמיר ואלון אולארצ'יק למופע של מיטב להיטי כוורת, גזוז ודודה אשר רץ בהצלחה בכל רחבי הארץ.

בתחילת שנת 2000 השתתפה בשירה בשני להיטים באלבום "המכונה של הגרוב" של להקת של הדג נחש: "אף אחד" ו"לא מוותר". בסוף אותה שנה ביצעה בדואט עם חמי רודנר את "לטבע נולד" (מילים: מאיר גולדברג, לחן ועיבוד: שמוליק נויפלד).

ב-2001 הקליטה את השיר "חיים שקטים" לאלבומו של סנדרסון "תולדות המים", בו הוא אירח אמנים שונים.

ב-2005 החלה כהן מופע שירי ג'אז באנגלית.

בשנת 2007 השתתפה בהקלטת השיר "רוח האדם", (למילים ולחן של: סי היימן, בשמת אדמון והמשוקם סיני מיתקי) יחד עם אמנים רבים, להגברת המודעות לשיקום נפגעי נפש רבים, בדרך של עמותת אנוש.

במהלך העשור השני של המאה ה-21 התמקדה כהן בעיקר בשיתופי פעולה עם יוצרים. היא השתתפה, בין היתר, באלבומו של שלום חנוך, "זום" שיצא בספטמבר 2016, בשיר "עיר החטאים"; במאי 2018 הוציאה את הסינגל "אל תיקח אותי" בדואט פיטר רוט, שגם הלחין, למילים של דן תורן; באוגוסט 2019 הוציאה בשיתוף פעולה עם יושי שדה את השיר "סוף אוגוסט" למילים של חיים שסנגר; בסוף אותה שנה השתתפה באלבומו של נפתלי אלטר - "שר אסי דיין".

חיים אישיים

כהן הייתה נשואה לאיתן ויסלר, שגם היה המפיק שלה. היא בת זוגו של יושי שדה, חבר להקת "תיסלם". השניים מתגוררים ביפו.

דיסקוגרפיה

אלבומים

  • מזי כהן, 1988
  • מעברים, 1992

שיתופי פעולה עם יוצרים אחרים

  • שרי - קולות רקע באלבום "זה הרגע..." (1979)
  • שימי תבורי - קולות רקע באלבום "צעד חמישי" (1981)
  • שם טוב לוי - קולות רקע באלבום "התעוררות" (1981)
  • ירדנה ארזי - קולות רקע בשירים "בלי דמעות", "גוזל קטן", השתנית בין לילה" - באלבום הבכורה של ירדנה ארזי (1982)
  • זוהר ארגוב - קולות רקע באלבומים: "נכון להיום" (1982), "להיות אדם" (1986)
  • איציק קלה - קולות רקע באלבום "בחצות הליל" (1985)
  • משה גיאת - קולות רקע באלבום "שירת הזמיר" (1986)
  • נתי לוי - קולות רקע באלבומים: "שלום נערתי" (1987) ו"אש" (1989)
  • טובה גרטנר - קת תום (קולות רקע), 1987
  • שם טוב לוי - קולות רקע באלבום "שוחד" (1987)
  • שלמה ארצי - קולות רקע באלבום "חום יולי אוגוסט" (1988) וקולות בשיר "סיטואציה" באלבום "כרטיס ללונה פארק" (1990)
  • שלמה גרוניך - קולות רקע באלבום "נדודי שינה" (1988)
  • טובה גרטנר - אם מלאכים (קולות רקע), 1989
  • טובה גרטנר - משהו דו לשוני (נגינה בטמבורין וקולות רקע), 2008

להקת "גזוז"

  • לדיסקוגרפיה של להקת "גזוז" ראו גזוז

להקת "פרמיירה"

  • "פרמיירה", 1982

אחרים

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מזי כהן בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי קולנוענים תבנית:פרופילי מוזיקאים