בן דונקלמן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שיכנע-שכנע (דרך WP:JWB)
הנחיתה בנורמנדי ==> הפלישה לנורמנדי
שורה 26: שורה 26:
בנימין דונקלמן נולד ב[[טורונטו]], [[קנדה]], למשפחה יהודית אמידה. אביו דוד ייסד רשת של חנויות קמעונאיות לבגדי גברים ושימש כנשיא הארגון הציוני ב[[טורונטו]] ואמו רוז הייתה נשיאת [[ההסתדרות הציונית הדסה|הדסה]]{{הערה|1={{דבר|נחום פונדק|כך הוקם המח"ל|1968/05/03|04600}}}}. משחר נעוריו קיבל חינוך ציוני. בשנת [[1931]], בגיל 18, נסע ל[[ארץ ישראל]] ועבד במשך שנה בפרדסי השרון כפועל ושומר. הוא חשב להשתקע בארץ, אך בלחץ הוריו נאלץ לחזור לקנדה ולעזור בעסק המשפחתי.
בנימין דונקלמן נולד ב[[טורונטו]], [[קנדה]], למשפחה יהודית אמידה. אביו דוד ייסד רשת של חנויות קמעונאיות לבגדי גברים ושימש כנשיא הארגון הציוני ב[[טורונטו]] ואמו רוז הייתה נשיאת [[ההסתדרות הציונית הדסה|הדסה]]{{הערה|1={{דבר|נחום פונדק|כך הוקם המח"ל|1968/05/03|04600}}}}. משחר נעוריו קיבל חינוך ציוני. בשנת [[1931]], בגיל 18, נסע ל[[ארץ ישראל]] ועבד במשך שנה בפרדסי השרון כפועל ושומר. הוא חשב להשתקע בארץ, אך בלחץ הוריו נאלץ לחזור לקנדה ולעזור בעסק המשפחתי.


בשנת [[1940]], בגיל 27, התגייס לצבא הקנדי (שלחם לצד [[הצבא הבריטי]] ב[[מלחמת העולם השנייה]]) ועבר קורס קציני חי"ר. השתתף ב[[הנחיתה בנורמנדי|נחיתה בנורמנדי]] כמפקד פלוגה בדרגת מייג'ור, ועבר קרבות בלתי פוסקים ב[[צרפת]] וב[[הולנד]] עד תום מלחמת העולם השנייה. להצעה להמשיך בשירות צבאי כמפקד הגדוד הראשון של רובאי המלך, סירב משום שלא רצה להפוך לאיש צבא מקצועי, אך גם בגלל יחסה של הממשלה הבריטית ליהודים.
בשנת [[1940]], בגיל 27, התגייס לצבא הקנדי (שלחם לצד [[הצבא הבריטי]] ב[[מלחמת העולם השנייה]]) ועבר קורס קציני חי"ר. השתתף ב[[הפלישה לנורמנדי|נחיתה בנורמנדי]] כמפקד פלוגה בדרגת מייג'ור, ועבר קרבות בלתי פוסקים ב[[צרפת]] וב[[הולנד]] עד תום מלחמת העולם השנייה. להצעה להמשיך בשירות צבאי כמפקד הגדוד הראשון של רובאי המלך, סירב משום שלא רצה להפוך לאיש צבא מקצועי, אך גם בגלל יחסה של הממשלה הבריטית ליהודים.


הוא חזר לקנדה, ועם פרוץ מלחמת העצמאות נפגש עם קולונל [[דוד מרכוס]] ו[[שלמה שמיר]] ששכנעו אותו לבוא ארצה כמתנדב. קודם צאתו עסק בארגון גיוס מתנדבים במסגרת מח"ל באזור טורונטו.
הוא חזר לקנדה, ועם פרוץ מלחמת העצמאות נפגש עם קולונל [[דוד מרכוס]] ו[[שלמה שמיר]] ששכנעו אותו לבוא ארצה כמתנדב. קודם צאתו עסק בארגון גיוס מתנדבים במסגרת מח"ל באזור טורונטו.

גרסה מ־20:53, 25 באפריל 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות ביטחונית

פרמטרים [ תקופת שירות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

בן דונקלמן
Ben Dunkelman
בן דונקלמן ב"מבצע חירם", אוקטובר 1948
בן דונקלמן ב"מבצע חירם", אוקטובר 1948
לידה 26 ביוני 1913
טורונטו קנדהקנדה קנדה
פטירה 11 ביוני 1997 (בגיל 83)
קנדה
תאריך עלייה 1948
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה מכללת קנדה העילית עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא קנדה
צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות מ-1945 עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה מייג'ור (צבא בריטניה) מייג'ור
סגן-אלוף  סגן-אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
מלחמת העצמאות  מלחמת העצמאות
עיטורים
אות השירות המצוין עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים אזרחיים
תעשיין
הנצחה
"גשר בן" בכביש הצפון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בנימין "בן" דונקלמןאנגלית: Ben Dunkelman; 26 ביוני 191311 ביוני 1997) היה מהבולטים במתנדבי מח"ל שהגיעו להילחם במלחמת העצמאות ומפקדה השני של חטיבה 7.

קורות חייו

ראשית חייו

בנימין דונקלמן נולד בטורונטו, קנדה, למשפחה יהודית אמידה. אביו דוד ייסד רשת של חנויות קמעונאיות לבגדי גברים ושימש כנשיא הארגון הציוני בטורונטו ואמו רוז הייתה נשיאת הדסה[1]. משחר נעוריו קיבל חינוך ציוני. בשנת 1931, בגיל 18, נסע לארץ ישראל ועבד במשך שנה בפרדסי השרון כפועל ושומר. הוא חשב להשתקע בארץ, אך בלחץ הוריו נאלץ לחזור לקנדה ולעזור בעסק המשפחתי.

בשנת 1940, בגיל 27, התגייס לצבא הקנדי (שלחם לצד הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה) ועבר קורס קציני חי"ר. השתתף בנחיתה בנורמנדי כמפקד פלוגה בדרגת מייג'ור, ועבר קרבות בלתי פוסקים בצרפת ובהולנד עד תום מלחמת העולם השנייה. להצעה להמשיך בשירות צבאי כמפקד הגדוד הראשון של רובאי המלך, סירב משום שלא רצה להפוך לאיש צבא מקצועי, אך גם בגלל יחסה של הממשלה הבריטית ליהודים.

הוא חזר לקנדה, ועם פרוץ מלחמת העצמאות נפגש עם קולונל דוד מרכוס ושלמה שמיר ששכנעו אותו לבוא ארצה כמתנדב. קודם צאתו עסק בארגון גיוס מתנדבים במסגרת מח"ל באזור טורונטו.

שירותו בצה"ל

בחודש מרץ 1948 הגיע דונקלמן ארצה בדרכון בריטי מזויף, שבא להתגבר על הגבלת כניסתם של יהודים לארץ ישראל על ידי ממשלת המנדט. הוא נפגש עם דוד בן-גוריון והציע לו להקים יחידת מתנדבים קנדיים במסגרת צה"ל. בן-גוריון השיב בנימוס כי ישקול את ההצעה ושלח אותו ליגאל ידין שסיפח אותו לחטיבת הראל.

על אף שנתקל בתחילה בחשדנות מצד הפלמ"חניקים, התערה דונקלמן במהירות בחטיבה. יצחק רבין מינה אותו לקצין מטה לתכנון. הוא השתתף במבצע הראל ומבצע יבוסי ובהתווית דרך בורמה.

ב-5 ביולי 1948, לאחר שעסק זמן מה בפיתוח מרגמה כבדה עבור צה"ל, נתמנה על ידי בן-גוריון למפקד חטיבה 7. חטיבה זו הוקמה על ידי שלמה שמיר תוך כדי המלחמה והוטלה מיד לקרבות קשים בחזית לטרון שבהם נגרמו לה אבידות כבדות.

דונקלמן אירגן מחדש את החטיבה והכשיר אותה לקרב. במבצע דקל היה לחטיבה חלק מכריע בכיבוש נצרת ובהצלחת המבצע. במבצע חירם נטלה החטיבה חלק חשוב בכיבוש הגליל העליון.

דונקלמן היה אחד החותמים על מסמך הכניעה של נצרת, בשם בנימין בן דוד, והוא מנע את גירוש תושביה, כאשר סירב לבצע את הפקודה לגרש את תושבי העיר, בנימוק שבמסמך הכניעה הוא הבטיח לתושבים שלא יאונה להם כל רע. לאחר שהפקודה הועברה אליו פעם נוספת, הוא דרש לקבל אותה בכתב. מכיוון שפקודות מסוג זה לא ניתנו בכתב, הגירוש לא בוצע. דונקלמן התייחס לפרשה בכתב היד של ספרו "נאמנות כפולה", אך בסופו של דבר שוכנע להשמיט את הקטע מהספר. הקטע שלא נכלל בספר הגיע לידיו של אורי אבנרי ופורסם בעיתון "העולם הזה".
במאמרו המקיף ”כיבוש נצרת: העיר הערבית ששרדה את המלחמה”, מביא מוסטפא עבאסי תצלום של הוראה מפורשת למטכ”ל, בכתב ידו ובחתימתו של דוד בן-גוריון, האומרת: אל תרחיקו [= תגרשו] אנשים מנצרת.[2]

לאחר שחרורו מצה"ל

עם סיום הקרבות הציע לו בן-גוריון להתמנות לקצין שריון ראשי. דונקלמן סירב כי רצה לחזור לחיים אזרחיים. בעת שירותו בחטיבה הכיר את יעל ליפשיץ שהייתה מזכירתו הצבאית של מרדכי מקלף. בחתונתם שנערכה בנובמבר 1948[3] השתתפה כל צמרת צה"ל.

דונקלמן החליט להשתקע בארץ ולעסוק בתחומי התעשייה והשיכון אך קשיי הביורוקרטיה הישראלית הביאו אותו להחלטה לחזור לעסקי משפחתו בקנדה עם אשתו הישראלית. בראשית 1967 הגיש בקשה לרכוש את בנק אלרן ואף זכה במכרז, אולם לבסוף החליט שלא לרכוש את הבנק[4].

דונקלמן שמר על קשר עם ידידיו בארץ. בשנת 1973, במלאת 25 שנה לחטיבה 7, הוזמן כאורח כבוד ונשא בגאווה את נס החטיבה.

בשנת 1976 פרסם את ספר זכרונותיו בשם "נאמנות כפולה" (Dual Allegiance). שם הספר מביע את נאמנותו לקנדה כאזרח קנדי, אבל גם את נאמנותו לעמו היהודי.

בן דונקלמן נפטר בקנדה והותיר אחריו את רעייתו יעל, ארבע בנות ושני בנים.

"גשר בן" בכביש הצפון, העובר מעל נחל שרך, קרוי על שמו.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ נחום פונדק, כך הוקם המח"ל, דבר, 3 במאי 1968
  2. ^ עבאסי מוסטפא, ”כיבוש נצרת: העיר הערבית ששרדה את המלחמה”, עיונים בתקומת ישראל, כרך 20 (2010), עמ' 121-101.
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:דבר

    פרמטרים [ 7 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

    פרמטרים ריקים [ 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    הזמנה לחתונה, דבר, 8 בנובמבר 1948
  4. ^ דונקלמן הסתלק מכוונתו לרכוש את בנק אלרן, דבר, 27 בפברואר 1967