אילון מאסק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
←‏פתיח: עיד 12 מיליארד, אבל מי סופר
שורה 29: שורה 29:
| השכלה =
| השכלה =
}}
}}
'''אִילון ריב מאסק''' (ב[[אנגלית]]: '''Elon Reeve Musk'''; נולד ב-[[28 ביוני]] [[1971]]) הוא [[יזם]], [[מהנדס]] [[פילנתרופ|ונדבן]] [[קנדה|קנדי]]-[[ארצות הברית|אמריקאי]] יליד [[דרום אפריקה]], מייסד החברות [[PayPal]], [[The Boring Company|בורינג קומפני]], טסלה, [[ספייס אקס]] ו[[Neuralink|ניוראלינק]]. ביולי 2020, הוערך הונו האישי במעל 59 מיליארד דולר<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.forbes.com/profile/elon-musk/|כותרת=Elon Musk|אתר=Forbes|שפה=en|תאריך_וידוא=2020-01-14}}</ref>.
'''אִילון ריב מאסק''' (ב[[אנגלית]]: '''Elon Reeve Musk'''; נולד ב-[[28 ביוני]] [[1971]]) הוא [[יזם]], [[מהנדס]] [[פילנתרופ|ונדבן]] [[קנדה|קנדי]]-[[ארצות הברית|אמריקאי]] יליד [[דרום אפריקה]], מייסד החברות [[PayPal]], [[The Boring Company|בורינג קומפני]], טסלה, [[ספייס אקס]] ו[[Neuralink|ניוראלינק]]. ביולי 2020, הוערך הונו האישי במעל 71 מיליארד דולר<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.forbes.com/profile/elon-musk/|כותרת=Elon Musk|אתר=Forbes|שפה=en|תאריך_וידוא=2020-01-14}}</ref>.


== ביוגרפיה ==
== ביוגרפיה ==

גרסה מ־16:51, 14 ביולי 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות

פרמטרים [ שנות הפעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ שותפה, שותף ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אילון מאסק
Elon Musk
מאסק, 2015
מאסק, 2015
לידה 28 ביוני 1971 (בן 52)
דרום אפריקהדרום אפריקה פרטוריה, טרנסוואל, דרום אפריקה
שם לידה Elon Reeve Musk עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדהקנדה קנדה, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום מגורים בל אייר, לוס אנג’לס, קליפורניה, ארצות הברית
פעילות בולטת הקמת וניהול SpaceX ו-Tesla.
השכלה
תקופת הפעילות מ-1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע יזם, מהנדס אווירונאוטיקה, פיזיקאי, מנהל, מהנדס חשמל ויושב ראש.
מעסיק PayPal, OpenAI, The Boring Company, Neuralink, SpaceX, טסלה מוטורס, SolarCity עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד
השקפה דתית אגנוסטיות עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג ג'סטין מאסק, טאלולה ריליי, אמבר הרד, גריימס (ללא נישואים)
מספר צאצאים 11 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אִילון ריב מאסקאנגלית: Elon Reeve Musk; נולד ב-28 ביוני 1971) הוא יזם, מהנדס ונדבן קנדי-אמריקאי יליד דרום אפריקה, מייסד החברות PayPal, בורינג קומפני, טסלה, ספייס אקס וניוראלינק. ביולי 2020, הוערך הונו האישי במעל 71 מיליארד דולר[1].

ביוגרפיה

מאסק נולד וגדל בפרטוריה שבדרום אפריקה למשפחה נוצרית ממוצא אירופאי. אביו גם הוא יליד דרום אפריקה ומהנדס אלקטרומכני במקצועו. אמו, ילידת קנדה, עבדה כדיאטנית וכדוגמנית. ב-1980 הוריו התגרשו, ולאחר מכן התגורר בעיקר עם אביו בדרום אפריקה.

בגיל 10 קיבל מאסק את המחשב הראשון שלו ולימד את עצמו לתכנת. כבר בגיל 12 כתב את התוכנה המסחרית הראשונה שלו, משחק חלל בשם ״Blastar״, אותו מכר בעבור 500 דולר.

כילד למד בבית ספר יסודי פרטי "ווטרקלוף" בפרטוריה, לאחר מכן למד בבית ספר ציבורי "בריאנסטון", ובהמשך סיים את לימודי התיכון בבית הספר לבנים-בלבד של פרטוריה (Pretoria Boys High School). בשנת 1988, כשהוא בן 17, עזב את הבית במטרה להימנע משירות החובה בצבא הדרום אפריקאי. ב-1989 היגר לקנדה, שם היו לאמו קרובי משפחה, ובאותה שנה גם קיבל אזרחות קנדית. בקנדה הוא עבד בחוות חיטה של בן-דודו. אחר כך עבר לטורונטו, שם עבד במחלקת המחשבים של בנק.

בשנת 1992 עזב את קנדה לארצות הברית לצורך לימודים באוניברסיטת פנסילבניה, שם סיים תואר ראשון בכלכלה (וורטון) ובפיזיקה (אוניברסיטה לאמנויות ולמדעים). ב-2002 קיבל גם אזרחות אמריקאית.

מאסק מתגורר בשכונת בל אייר שבעיר לוס אנג'לס שבמדינת קליפורניה, ארצות הברית.

בשנת 2015 הופיע מאסק הופעת אורח בסדרה משפחת סימפסון[2].

בשנת 2019 הופיע מאסק גם בהופעת אורח בעונה הרביעית של הסדרה ריק ומורטי.

בשנת 2018 מאסק החל לצאת עם גריימס, זמרת קנדית.[3] ב-4 במאי 2020 נולד בנם, X Æ A-12.[4][5]
רשות האוכלוסין של קליפורניה דחתה את השם הזה עקב החוק במדינה הקובע שרק אותיות אנגליות קבילות למתן שמות, ולא מספרים או סימנים. לבסוף בני הזוג מאסק בחרו בשם "x ae a-xii".

כמו כן, למאסק נולדו 5 ילדים נוספים מנישואין קודמים: התאומים גריפין וקסאבייר, והשלישייה דמיאן, סקסון וקאי.

קריירה

בשנת 1995 החל מאסק בלימודי פיזיקה ומדעי החומרים באוניברסיטת סטנפורד. אולם כעבור יומיים בלבד פרש מהלימודים והצטרף לאחיו, קימבל מאסק, בחברת Zip2 אשר סיפקה תוכנה לפרסום תכנים לארגוני חדשות. בשנת 1999 רכשה אלטה ויסטה את Zip2 תמורת 307 מיליון דולר ו-34 מיליון באופציות.

לאחר שמנכ"ל טסלה מוטורס לשעבר פוטר, תפס מאסק, התורם העיקרי, את התפקיד.

PayPal

ערך מורחב – PayPal

במרץ 1999 הקים מאסק יחד עם אחיו קימבל את X.com, שירות פיננסים מקוון. שנה לאחר מכן מוזגה החברה עם חברת Confinity, והחברה המשותפת עסקה בתשלומים דרך דואר אלקטרוני באמצעות הדומיין PayPal. בפברואר 2001 הוחלט לשנות את שם החברה ל-PayPal. באוקטובר 2002 נרכשה החברה על ידי eBay תמורת מיליארד וחצי דולר. מאסק היה מחזיק נתח המניות הגדול בחברה טרם רכישתה, כ-11.7 אחוז.

SpaceX

ערך מורחב – ספייס אקס
מאסק כמנכ"ל ספייס X נואם בכנס אגודת מאדים, 2006

ביוני 2002 הקים מאסק את חברת ספייס אקסאנגלית: SpaceX[6], או בשמה המלא: Space Exploration Technologies Corporation) ומאז הוא משמש בה מנכ"ל ומנהל טכנולוגי. החברה מפתחת טילי חלל לוויינים וחלליות.

מוצריה כוללים את המשגרים פאלקון 1, פאלקון 9, ופאלקון כבד. החברה גם פיתחה את חללית המטען דרגון 1.0 ואת אחותה המאוישת דרגון 2.0, הראשונה טסה לחלל למעלה מ־20 פעמים והשנייה טסה לראשונה במרץ 2019.

ספייס איקס היא חברה פורצת דרך במובנים רבים, היא הראשונה שהצליחה לשגר טיל ולהנחית את השלב הראשון במדויק ולהשתמש בו שוב לשיגור, היא מפעילה את הטיל החזק ביותר כיום, היא משפרת ומשדרגת את מוצריה כל העת באופן נועז וחדשני ובנוסף לכל זה מחירי השיגור שלה זולים בהרבה ממחירי השיגור של כמעט כל הרקטות האחרות הקיימות כיום. למעשה מדובר ביצרנית המשגרים הגדולה בעולם עם 21 שיגורים של פאלקון 9 בשנת 2018 וכמעט 30 שמתוכננים ל־2019.

ספייס איקס בהנהגת מאסק יוזמת פרויקטים עתידניים ושאפתנים שכמעט לא נראה כמותם מאז החל עידן החלל, בראשם בניית חללית ענק (STARSHIP) שתוכל לשאת עשרות אנשים בטיסה אחת, ולהנחית אותם בבטחה בירח ואף במאדים במטרה להקים עליו מושבות אנושיות קבועות.

נכון ליוני 2019 שוויה נאמד בכ-33 מיליארד דולר.

טסלה

ערך מורחב – טסלה

טסלה (במקור: טסלה מוטורס) התאגדה ביולי 2003 בידי 2 מהנדסים בשם מארטין איברארד ומארק טארפינינג, אשר מימנו את החברה עד סדרת גיוס הממון הראשונה. למארטין ומארק היה תפקיד פעיל בהתפתחות הצעירה של החברה עוד לפני מעורבותו של מאסק. בפברואר 2004, אילון מאסק הצטרף לחבר הדירקטוריון של החברה והנהיג את סדרת גיוס הממון הראשונה בתור יושב ראש הדירקטוריון. שלושתם האמינו בעתיד החברה על סמך ההשראה ששאבו מאב הטיפוס של המכונית ספורט החשמלית הראשונה של טסלה, הטסלה רודסטר (Tesla Roadstar). מאסק לקח תפקיד פעיל בחברה וניהל את עיצוב מוצר הרודסטר לפרטי פרטים, אך לא היה עדיין מעורב בעסקיה היומיומיים של החברה. עקב המשבר הכלכלי העולמי ב 2008 וסדרת אי הסכמות בניהול החברה ב 2007, איברארד נאלץ לעזוב את החברה בעוד שמאסק תבע לעצמו את הנהגת החברה בתור מנכ"ל והארכיטקט הראשי של המוצרים. נכון לשנת 2020, אלון מאסק מכהן כמנכ"ל יצרניות רכב למשך התקופה הארוכה ביותר שנראתה בתעשיית ייצור הרכב העולמית.

תוכנית 'העל' של טסלה עוד תוארה מלכתחילה על ידי מאסק ב 2006 : "בניית מכוניות ספורט. ניקח את הכסף משם ונבנה מכונית זולה יותר לציבור הרחב. ניקח את הכסף הזה ונבנה מכונית עוד יותר זולה לשוק הרבה יותר כולל. בעוד אנו עושים זאת, נספק מכוניות בעלי מנוע חשמלי שלא מפיק זיהום אווירי".

טסלה בנתה לראשונה את מכונית הספורט החשמלית שלה, טסלה רודסטר, בשנת 2008, עם מכירות של כ -2,500 רכבים ל -31 מדינות. טסלה החלה למסור את דגם ה- Model S בעל ארבע הדלתות ב-22 ביוני 2012. הדגם זכה להצלחה שהובילה לזינוק במחיר מניית החברה בבורסת נאסד"ק. היא חשפה את המוצר השלישי שלה, ה- Model X, שמכוון לשוק רכבי השטח / המיניוואנים, ב-9 בפברואר 2012; עם זאת, ההשקה של דגם X עוכבה עד ספטמבר 2015. בנוסף למכוניות משלה, מכרה טסלה מערכות הינע חשמליות לדיימלר עבור ה- Smart EV, מרצדס B-Class Electric Drive ו- Mercedes A Class, וטויוטה עבור RAV4 EV. מאסק הצליח להכניס את שתי החברות הללו כמשקיעות לטווח ארוך בטסלה.

ב-9 באוקטובר 2014, הודיעה החברה על דגם P85D, דגם זה מהווה שדרוג לטסלה S ובכלל זה, התקנת שני מנועים במקום אחד, שילוב של "בקרת שיוט מסתגלת" הנשענת על מצלמות, מכ"ם וחיישני אולטרה-סאונד ואופציה לשני סוגי בטריה (הנבדלים זה מזה בעיקר, בקיבול ובהתאם, מאפשרים טווחי נסיעה שונים באותם תנאי דרך והתנהגות נהג).

"בקרת השיוט המסתגלת" כוללת יכולת שמירת מהירות, יכולת לקרוא שלטים של "מהירות מרבית מותרת" ועדכון אוטומטי של מהירות היעד, שמירת מרחק ממכוניות ומעבר נתיבים על ידי הפעלה של איתות הצד בלבד, באופן אוטומטי. בעדכון גרסה שיצא בינואר 2016 למערכת ההפעלה של רכבי טסלה, נוספו אפשרויות של נהיגה ללא נהג ובכלל זה חנייה ויציאה מחנייה כשהנהג מחוץ לרכב.

כיום כל רכב שנמכר על ידי טסלה מגיע עם רשת חיישנים ומצלמות המספקות יכולות אוטונומיות המשתפרות על ידי עדכוני תוכנה באוויר בצורה תדירה. הרכבים מגיעים עם חומרה שתתמוך בעתיד גם בנהיגה ללא נהג תוך כדי אוטונומיה מוחלטת (ללא צורך השגחת הנוסעים והעברת האחריות מהנהג אל המכונית, כהמחשה להסרת ההגה לחלוטין) במידה וההשתפרות הטכנלוגית, המבוססת על בינה מלאכותית, תתקדם כמצופה בחברה. נכון לינואר 2020, טסלה היא החברה היחידה בעולם בעלת התשתית והיכולות המספקות עדכוני תוכנה באוויר לצי הרכבים שלה המשפיעים על כיול החומרה והתוכנה ברכב (יכולות השיוט והאוטונומיה, מהירות האצה, שיפורי בלימה, אופטימיזציית צריכת החשמל והטעינה וכדומה).

בשנים האחרונות מוכרת טסלה כ-250,000 רכבים בשנה. בספטמבר 2018 הגיע לפשרה עם הוועדה לניירות ערך ולבורסות (SEC) בעקבות תביעה על הטעיית משקיעים, אחרי שפרסם בטוויטר על כוונה להפוך את טסלה לחברת פרטית ואחר כך חזר בו. במסגרת הפשרה יפרוש מאסק באופן טכני מתפקידו כיו"ר טסלה וישלם קנס של 20 מיליון דולר, אך עדיין ימשיך להנהיג את החברה[7].

סולאר-סיטי

ערך מורחב – SolarCity

מאסק הוא בעל המניות הראשי ויושב הראש בחברת סולאר-סיטי העוסקת בעיקר בהתקנת פאנלים סולאריים ובפיתוח אנרגיה סולארית.

הייפרלופ

ערך מורחב – הייפרלופ

באוגוסט 2013 הציג מאסק בליווי צוות מהנדסים מהחברות ספייס אקס וטסלה מוטורס מודל תחבורתי תאורטי של קפסולות נוסעים המונעות על ידי לחץ אוויר בצינור לחץ נמוך, וכיצד ניתן ליישמו ולבנותו בתוואי שבין סן פרנסיסקו ללוס אנג'לס. המודל מציג כיצד ניתן לשנע אנשים וסחורות בפרק זמן של כ-35 דקות בין הערים. מאסק אמר שאין באפשרותו לנהל חברת הייפרלופ בעצמו, אך בכל שנה הוא עורך תחרות בקרב סטודנטים לבחינת דגמי הייפרלופ בצינור וואקום שבמתחם ספייס אקס.

OpenAI

ערך מורחב – OpenAI

בדצמבר 2015 הכריז מאסק על הקמת ארגון OpenAI, ארגון ללא מטרות רווח העוסק במחקר בינה מלאכותית.

Neuralink

ערך מורחב – Neuralink

ב-2016 יסד מאסק יחד עם שותפים נוספים חברת הזנק שמטרתה לאפשר ממשק בין המוח האנושי לבינה מלאכותית. החברה מפתחת שתל מוחי אשר מטרתו לשפר את הזיכרון ולאפשר תקשורת בין מוח למכשירים אלקטרוניים.

Boring Company

ערך מורחב – The Boring Company

בסוף 2016 הקים מאסק את החברה, שמטרתה שיפור התחבורה בערים על ידי חפירת רשת מנהרות מתחת לכבישים מרכזיים. סטיב דייוויס, מהנדס בכיר בספייס אקס מוביל את הפרויקט.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אילון מאסק בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Elon Musk, Forbes (באנגלית)
  2. ^ עונה 26 פרק 12
  3. ^ Grimes is dating Elon Musk, Consequence of Sound, ‏2018-05-07 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Halle Kiefer, Grimes and Elon Musk’s Baby Has Arrived, Just As Legend Foretold, Vulture, ‏2020-05-05 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Elon Musk and Grimes welcome baby 'X Æ A-12', Sky News (באנגלית)
  6. ^ בעזרת נאס"א ואילון מאסק..., באתר ישראל היום
  7. ^ מאור, דפנה (2018-09-30). "מאסק יצא בזול בהסכם פשרה: קנס והשעיה ל-3 שנים מתפקיד יו"ר טסלה". TheMarker. נבדק ב-2018-09-30.