בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 7: שורה 7:
[[קובץ:Kozma Street Jewish cemetery IMGP0856.jpg|ממוזער|מצבות של קברי אחים]]
[[קובץ:Kozma Street Jewish cemetery IMGP0856.jpg|ממוזער|מצבות של קברי אחים]]
'''[[בית קברות|בית הקברות]] היהודי ברחוב קוזמה''' (ב[[הונגרית]]:'''Kozma utcai izraelita temető''') נפתח בשנת [[1893]], ליד בית העלמין הציבורי החדש ברובע העשֹירי של [[בודפשט]]. הוא קיבל את שמו על פי הכניסה אליו מרחוב קוזמה. בתי העלמין הישנים היו מלאים, ונדרשה הקמת בית קברות יהודי מרכזי. כך נוצר בית הקברות היהודי הגדול ביותר בהונגריה. עד כה מהווה בית הקברות ברחוב קוזמה את מקום מנוחתם האחרון של כ-300,000 נפטרים.
'''[[בית קברות|בית הקברות]] היהודי ברחוב קוזמה''' (ב[[הונגרית]]: '''Kozma utcai izraelita temető''') נפתח בשנת [[1893]], ליד בית העלמין הציבורי החדש ברובע העשֹירי של [[בודפשט]]. הוא קיבל את שמו על פי הכניסה אליו מרחוב קוזמה. בתי העלמין הישנים היו מלאים, ונדרשה הקמת בית קברות יהודי מרכזי. כך נוצר בית הקברות היהודי הגדול ביותר בהונגריה. עד כה מהווה בית הקברות ברחוב קוזמה את מקום מנוחתם האחרון של כ-300,000 נפטרים.


== תולדות בית הקברות ==
== תולדות בית הקברות ==

גרסה מ־19:43, 23 באוגוסט 2020

בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה
Kozma utcai izraelita temető
פרטי בית הקברות
דת יהדות
קואורדינטות 47°28′22″N 19°10′46″E / 47.47284722°N 19.17945556°E / 47.47284722; 19.17945556
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית הלוויות של בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה
אחד השבילים בבית הקברות
מצבות של קברי אחים

בית הקברות היהודי ברחוב קוזמההונגרית: Kozma utcai izraelita temető) נפתח בשנת 1893, ליד בית העלמין הציבורי החדש ברובע העשֹירי של בודפשט. הוא קיבל את שמו על פי הכניסה אליו מרחוב קוזמה. בתי העלמין הישנים היו מלאים, ונדרשה הקמת בית קברות יהודי מרכזי. כך נוצר בית הקברות היהודי הגדול ביותר בהונגריה. עד כה מהווה בית הקברות ברחוב קוזמה את מקום מנוחתם האחרון של כ-300,000 נפטרים.

תולדות בית הקברות

בית ההלוויות הלבן נבנה בשנת 1891 על בסיס התוכניות של וילמוש פרוינד. כניסתו המעוטרת באריות היא פרי יצירתו של הפסל המפורסם אלאיוש שטרובל. חדרי ההלוויות של הגברים והנשים נפרדים. ההלוויות הראשונות החלו עם העברת מספר גדול של שרידים שנשלחו מבית הקברות בדרך ואצי. אז הוקמה גם החלקה הראשונה של הרבנים בה הוטמנו רבנים בולטים שהפכו לסמלי יהדות הונגריה, כגון אופנהיימר- שמעון בן דו-ראש מועצת הרבנים, מורה הדת ישראל וַארמַן-הרב הראשי הראשון של פֶּשט, משה קוניץ-הרב הראשי של אובודה בתחילת המאה ה-19. כיום מתופעל בית הקברות על ידי הקהילה היהודית של בודפשט שהיא חברה באיגוד הקהילות היהודיות של הונגריה. בשנת 1927 הופרדה חלקה מיוחדת עבור החרדים בבית הקברות הכללי החדש ברחוב גראנאטוש.

האנדרטה לזכר מות קדושי השואה בבית הקברות עוצבה לאחר מלחמת העולם השנייה על ידי אלפרד האיוש, האלוף האולימפי היהודי הראשון של הונגריה (שחיה-1896). עד שנות ה -70 של המאה ה-20 הותרה בבית הקברות רק קבורה מסורתית בארונות קבורה, אבל אז הורה "המשרד הממלכתי לדתות" להנהלת בית הקברות לאפשר קבורה גם של יהודים שלא חפצו בקבורה דתית, אך ביקשו להביאם למנוחת עולם בבית הקברות היהודי.

בעקבות תלונה, נפתחה בחודש נובמבר 2011 חקירה סמויה בנוגע לניהול הכספים של בית הקברות ולגבי מעשי שחיתות סביב טקסי הקבורה (כגון קבורות ששולמו כולן או חלקן בצורה לא רשומה ולא מדווחת). ב -1 בדצמבר אותה שנה, נערך חיפוש במשרדי הקהילה היהודית בבודפשט ובבית העלמין. בחיפוש נמצאו ונתפסו ספרי ניהול חשבונות כפולים (אחד מקורי ואחד עבור דיווח לשלטונות) ונמצאו גם מסמכים שהעידו על מעילה בכספים.

מידע נוסף

לקריאה נוספת

  • טיול בבית הקברות היהודי בבודפשט (בהונגרית) Dr. Varga József: (הקישור אינו פעיל, 15.9.2019)Séta a Kozma utcai temetőben. BME Általános és Felsőgeodézia Tanszék. (Hozzáférés: 2011. szeptember 18.)
  • Kozma utcai temető: hazánk legnagyobb zsidótemetője, IN: Felbecsülhetetlen értékeket rejtenek a fővárosi zsidó temetők, 7. oldal, mult-kor, 2004. november 12. בית הקברות ברחוב קוזמה הוא בית הקברות היהודי הגדול בהונגריה
  • Kozma utcai izraelita temető, vendegvaro.hu

קישורים חיצוניים