חסידות ויז'ניץ מונסי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 23: שורה 23:
==== ויז'ניץ ויליאמסבורג ====
==== ויז'ניץ ויליאמסבורג ====
קהילת חסידי ויז'ניץ בוויליאמסבורג ("קהל תורת חיים ויז'ניץ") נוסדה כאמור על ידי רבי מרדכי, לפני שעבר למונסי. ברבנות הקהילה שימש הרב יצחק יוחנן {{ייד|יצחק יוחנן האגער}}, וכיום הוא מכהן שם כאדמו"ר.
קהילת חסידי ויז'ניץ בוויליאמסבורג ("קהל תורת חיים ויז'ניץ") נוסדה כאמור על ידי רבי מרדכי, לפני שעבר למונסי. ברבנות הקהילה שימש הרב יצחק יוחנן {{ייד|יצחק יוחנן האגער}}, וכיום הוא מכהן שם כאדמו"ר.

בשנת תש"פ פתח הרב יצחק יוחנן ישיבה בוויליאמסבורג, בראשות בנו הרב חיים מאיר, חתן דודו הרב [[ברוך שמשון הגר]] מוויז'ניץ בית שמש.


==== ויז'ניץ ירושלים ====
==== ויז'ניץ ירושלים ====

גרסה מ־11:16, 25 באוגוסט 2020

תבנית:חסידות חסידות ויז'ניץ מונסי היא חצר חסידית, ענף של חסידות ויז'ניץ. את הענף הקים רבי מרדכי הגר, בנו השני של רבי חיים מאיר הגר מוויז'ניץ. מרכז החצר בעיירה מונסי שבמדינת ניו יורק. החסידות מנתה כ-3,500 משפחות ב-2016,[1] מתוכן כמה מאות בישראל.

הרב מרדכי הגר

תולדות החסידות

בשנת תש"ו הגיע רבי מרדכי הגר להתגורר בארצות הברית לאחר שנשא את בת הרב יעקב יוסף טברסקי. אביו, רבי חיים מאיר הגר, מינה אותו לרב חסידי ויז'ניץ בארצות הברית. הוא התגורר בוויליאמסבורג עד לשנת תשכ"ו, אז עבר למונסי עם עשרות משפחות חסידים. הרב הגר היה בין האדמו"רים הראשונים במונסי, והוא עבר לשם כדי להתרחק מהעיר הגדולה.

בשנת ה'תשל"ב, לאחר שנפטר אביו, רבי חיים מאיר הגר, הוכתרו שני בניו לאדמו"רים. רבי משה יהושע הגר הוכתר כממלא מקומו בהנהגת חסידות ויז'ניץ בישראל, ורבי מרדכי הוכתר לאדמו"ר בארצות הברית. החסידים בישראל כינו אותו "האדמו"ר ממונסי", לעומת חסידי ארצות הברית שכינו אותו "האדמו"ר מוויז'ניץ" (ואת אחיו רבי משה יהושע "האדמו"ר מבני ברק").

תחת הנהגתו נפתחו מוסדות וקהילות בוויליאמסבורג, בבורו פארק, בלייקווד ובקייאמישא לייק שבהרי קטסקיל, שם פועלת גם ישיבה של החסידות, וכן בלונדון, באנטוורפן ובמונטריאול. בישראל יש לחסידות מוסדות בבני ברק, בבית שמש ובירושלים.

הדור השני בחסידות, בני ונכדי רבי מרדכי

עוד בחיי רבי מרדכי מונו בניו לרבנים של הקהילות של החסידות, כדי שבבוא היום יהיה לכל אחד מקום הנהגה משלו. לאחר פטירתו בה'תשע"ח (2018) החלו, לפי הוראתו, שבעת בניו ונכדו (בן בנו הגדול) לשמש כאדמ"ורים באותן קהילות; נכד נוסף, בן חתנו הגדול, הוכתר לאדמו"ר כעבור שנה ומחצה מפטירתו.

החצר המרכזית במונסי

הרב ישראל, בנו השני, הוא ממלא המקום המרכזי, בחצר במונסי. המונה כאלף וחמש מאות חברי קהילה[דרוש מקור], קודם לכן שימש כרב הקהילה המקומית, "קהל תורת חיים ויז'ניץ", וכיד ימינו של אביו שם. משמש גם כיושב ראש בוועדת הרבנים הכללי בעיר מונסי.

ויז'ניץ קייאמישא לייק

הרב מנחם מנדל (ייד'), הוא האדמו"ר בקייאמישא לייק (גיברס) שבהרי קטסקיל שבניו יורק. בעבר שימש כרב "קהל תורת חיים ויז'ניץ" במקום. הקהילה מונה כ-150 משפחות[דרוש מקור]. במקום גם ישיבה השייכת לאחיו רבי ישראל.

כאביו, הוא מתנגד לכך שיצלמו אותו. בשנת תש"פ, במהלך ביקור בישראל, החל ללבוש משקפי שמש כדי להסתיר את פניו.

ויז'ניץ ויליאמסבורג

קהילת חסידי ויז'ניץ בוויליאמסבורג ("קהל תורת חיים ויז'ניץ") נוסדה כאמור על ידי רבי מרדכי, לפני שעבר למונסי. ברבנות הקהילה שימש הרב יצחק יוחנן (ייד'), וכיום הוא מכהן שם כאדמו"ר.

בשנת תש"פ פתח הרב יצחק יוחנן ישיבה בוויליאמסבורג, בראשות בנו הרב חיים מאיר, חתן דודו הרב ברוך שמשון הגר מוויז'ניץ בית שמש.

ויז'ניץ ירושלים

הקהילה בירושלים נוסדה בסביבות שנת ה'תש"מ, והיא התבססה על רבים מהנידחים שנזרקו מישיבת ויז'ניץ בתשכ"ג בעקבות סכסוך עם ראש הישיבה רבי משה יהושע. ברבנות הקהילה עמד במשך כמה שנים הרב אליעזר וולף (ייד'), וכיום הוא מכהן בה כאדמו"ר, אף על פי שהוא מתגורר בבורו פארק.

הרב אליעזר וולף הוא עסקן רפואי ורב בית מדרש של החסידות בבורו פארק שבניו יורק, ובחגים הוא שוהה על פי רוב בקהילתו בירושלים. בתשע"ט הונחה אבן הפינה ל"קריית וויזשניץ" בלייקווד הצפויה לעמוד תחת נשיאותו.[2]

ויז'ניץ לונדון

הרב דוד (ייד'), חתנו של רבי משה טויב מקאלוב, הוא האדמו"ר בלונדון. שימש בעבר רב "קהל אמרי חיים ויז'ניץ" המקומי, המונה כ-150 משפחות.

הרב דוד נחשב לחסיד של דודו רבי משה יהושע הגר. עוסק בהחזרה בתשובה, ותחת נשיאותו גם "קהילת רעזאוולא" בבני ברק.

ויז'ניץ מונטריאול

במונטריאול שבקנדה מכהן הרב אהרן (ייד') כאדמו"ר. גם הוא שימש קודם לכן כרב "קהל אהבת ישראל ויז'ניץ" המקומי.

ויז'ניץ בית שמש

בית המדרש של החסידות בבית שמש

הקהילה בבית שמש היא קהילה צעירה יחסית, ומורכבת ברובה מבני הדור השני והשלישי של החסידים בבני ברק ובירושלים. כאדמו"ר מכהן בה הרב ברוך שמשון, צעיר בניו של רבי מרדכי וחתן בן דודו האדמו"ר רבי ישראל הגר.

הרב ברוך שמשון הוא ממלא המקום המרכזי בישראל. בעבר היה רב הקהילה בבית שמש ורב בית המדרש של החסידות ברחוב הרב מלצר בבני ברק.

ויז'ניץ בורו פארק

ברבנות הקהילה בבורו פארק עמד הרב פנחס שלום, בנו הגדול של רבי מרדכי. נפטר בתשע"ה, בחיי אביו. בנו, הרב יעקב יוסף הגר (ייד'), מילא את מקומו ברבנות וכיום הוא מכהן שם כאדמו"ר.

בנוסף לבית המדרש המרכזי, נמצאים בבורו פארק שני שטיבלאך נוספים של החסידות, באחד מהם מתפלל הרב אליעזר וולף, האדמו"ר מוויז'ניץ ירושלים.

תולדות מרדכי

הרב יעקב יוסף טברסקי (ייד'), נכדו הגדול של רבי מרדכי (בן חתנו הרב אברהם דב טברסקי, אב"ד רחמסטריווקה מונסי), מונה באלול תשע"ט לאדמו"ר מתולדות מרדכי בלייקווד.[3]

גם הוא כיהן לפני כן כרב הקהילה.

מאפייני החסידות

רבי מרדכי הרבה לעורר בדרשותיו על ההתמדה בלימוד התורה, ודרש מכל החסידים ללמוד תורה לפחות שעתיים מדי יום, כולל ביום כיפור. הנהיג שכל אחד מהחסידים יגיש לו מדי חודש רשימה של השעות שבהן למד בחודש הקודם.

האדמו"רים בניו של הרב מרדכי הכריזו לאחר פטירתו, לפי צוואתו, על סדר לימוד של דף גמרא ליום, בשם "מאמר מרדכי".

מאדמו"רי החסידות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Marcin Wodziński, Historical Atlas of Hasidism, הוצאת אוניברסיטת פרינסטון, 2018. עמ' 199.
  2. ^ בל"ג בעומר: מעמד הנחת אבן פינה לויז'ניץ לייקווד - בחדרי חרדים, באתר חדרי חרדים
  3. ^ אדמו"ר חדש: הכירו את הרבי מתולדות מרדכי - בחדרי חרדים, באתר חדרי חרדים