קטלנית אוסטרלית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Alun Ap Owin (שיחה | תרומות)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
עדכון שמה המדעי של המדוזה לפי החלטת האקדמיה ללשון
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית iOS
שורה 5: שורה 5:
|תפוצה=[[קובץ:Chironex fleckeri Range Map.svg|250px]]
|תפוצה=[[קובץ:Chironex fleckeri Range Map.svg|250px]]
}}
}}
'''מדוזה קובייתית אוסטרלית''' או '''צרעת הים''' ([[שם מדעי]]: '''''Chironex fleckeri''''') היא [[מין (טקסונומיה)|מין]] של [[מדוזות קובייתיות|מדוזות קובייה]] המצויה סביב ה[[חוף|חופים]] של [[דרום-מזרח אסיה]] ו[[אוסטרליה]]. מדוזה זו נחשבת לאחת מחיות הים ה[[ארס]]יות והקטלניות בעולם.
'''קטלנית אוסטרלית''' או '''צרעת הים''' ([[שם מדעי]]: '''''Chironex fleckeri''''') היא [[מין (טקסונומיה)|מין]] של [[מדוזות קובייתיות|מדוזות קובייה]] המצויה סביב ה[[חוף|חופים]] של [[דרום-מזרח אסיה]] ו[[אוסטרליה]]. מדוזה זו נחשבת לאחת מחיות הים ה[[ארס]]יות והקטלניות בעולם.


==מאפיינים==
==מאפיינים==

גרסה מ־16:17, 1 בספטמבר 2020

קריאת טבלת מיוןקטלנית אוסטרלית
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: צורבים
מחלקה: מדוזות קובייתיות
סדרה: Chirodropida
משפחה: Chirodropidae
סוג: Chironex
מין: מדוזה קובייתית אוסטרלית
שם מדעי
Chironex fleckeri
Southcott, 1956
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קטלנית אוסטרלית או צרעת הים (שם מדעי: Chironex fleckeri) היא מין של מדוזות קובייה המצויה סביב החופים של דרום-מזרח אסיה ואוסטרליה. מדוזה זו נחשבת לאחת מחיות הים הארסיות והקטלניות בעולם.

מאפיינים

למדוזה הקובייתית האוסטרלית זרועות באורך שלושה מטרים, המכילות מיליוני תאים צורבים עוקצניים היכולים לחדור את עילית העור בקלות ולגרום לנזק קשה ולמוות בתוך 2–5 דקות בלבד. הפעמון בתחילת גופה מגיע לרוחב של כדורסל שקוף המזכיר במראהו קובייה, מה שנתן לה את שמה. גופה של המדוזה מורכבת מ-95% מים ואין לה מוח, לב או עמוד שדרה. מדוזה זו איננה פלנקטון והיא מסוגלת לנוע ולשחות באופן עצמאי.

למדוזה ישנן 24 עיניים קטנות והיא מסוגלת להבחין במראות ולזהות עצמים, זאת אף על פי שאין לה מערכת עצבים כלל. לממצא זה אין הסבר מדעי.

התנהגות

המדוזות אוכלות בשר המורכב מכל יצור קטן הפוגע בהן, לרבות דגים, חסילונים ואף מדוזות אחרות. במרכז גופה ישנה מערכת עיכול, אליה מועבר טרף משותק בידי הזרועות. ניתן לראות את הטרף מתעכל מאחר שדפנות הגוף שקופות. למדוזה עצמה אין הרבה טורפים, למעט צבי ים המוגנים מארסה.

המדוזה היא פעילת יום ובלילה היא שוכבת חסרת תנועה על קרקעית הים.

המדוזה היא יצור מסוכן ביותר לאדם מאחר שהיא יכולה לתקוף ללא כוונה בעזרת זרועותיה הצורבות מבלי שהקורבן יראה את התוקפת, לעיתים רבות בתוך הים. התאים הצורבים ייצמדו לרגליים או לשאר הגוף של הקורבן ויחדירו ארס צורב לגוף במהירות.

הארס יכול להרוג במהירות גבוהה ביותר, מה שהופך אותה למסוכנת מכל המדוזות. מדוזה אחת יכולה להרוג בערך 60 בני אדם. הארס צורב וכואב ביותר וגורם לשיתוק ופגיעה במערכת העצבים של הקורבן, שיכול להסתיים בדום לב או בכשל של הסרעפת, זאת בנוסף להתעלפויות ולטביעה. לא פותח נסיוב כנגד ארס מדוזה - זאת מאחר שהארס מורכב ממאות סוגי רעלנים. עם זאת, ייתכן שחומץ הנשפך על מקום העקיצה יכול להועיל. למרות זאת אין הגנה מנוסה היעילה נגדה.

מרבית המתקפות תועדו מתחומי מאוסטרליה, אך גם מתאילנד, ווייטנאם, הפיליפינים, גינאה החדשה ואיי אינדונזיה. ייתכן שהיא אף נמצאה ביפן. מדוזה זו קטנה ושקופה כך שקשה לחזות היכן היא עלולה להופיע ולתקוף.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קטלנית אוסטרלית בוויקישיתוף