לדלג לתוכן

אגן – הבדלי גרסאות

נוספו 27 בתים ,  לפני 3 שנים
הגב הרחיב ==> שריר הגב הרחיב
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
חזרתי-בוט (שיחה | תרומות)
מ הריון ⭠ היריון (באמצעות WP:JWB)
הגב הרחיב ==> שריר הגב הרחיב
שורה 30:
את '''הפן החיצוני''' חוצים מספר קווים הנקראים '''קווי העכוז (האחורי, הקדמי והתחתון)''' (linea glutea posterior, anterior, inferior). קווי העכוז מפרידים בין אזורי החיבור של שרירי העכוז ([[שריר העכוז הגדול|הגדול]], [[שריר העכוז האמצעי|האמצעי]] ו[[שריר העכוז הקטן|הקטן]]). בין קו העכוז התחתון למרחשת נאחז [[שריר הירך הישר]]. החלק הקדמי של '''הפן הפנימי''' הוא שקע גדול בשם '''גֻּמַּץ הַכֶּסֶל''' (fossa iliaca), האחז של שריר הכסל (musculus iliacus). הגבול התחתון של הגומץ (והפן הפנימי) הוא הקו הקשתי. לחלקו האחורי של הפן הפנימי חלק קדמי מחוספס בשם '''הפנים האוזניתיים''' (facies auricularis ilii, לפי צורתם), המופרקים עם עצם העצה וחלק אחורי הידוע בשם '''גבששת הַכֶּסֶל''' (tuberositas iliaca), נקודת חיבור של חלק מהשרירים הפושטים של הגב. מעט קדימה ולמטה מהפנים האוזניתיים נמצאת '''המענית שעל יד הפנים האוזניתיים''' (sulcus juxtaauricularis), אזור חיבור ל[[רצועה]] המשויכת ל[[מפרק העצה והכסל]].
 
'''רכס הכסל''' הוא הקצה העליון של כנף הכסל. זהו אזור חיבור מרכזי לשרירים רבים, בהם שרירי הבטן (המלוכסנים והרוחבי), המסודק (musculi multifidi), המותניים המרובע (musculus quadratus lumborum) ו[[שריר הגב הרחיב|הגב הרחיב]].
 
בגבול הקדמי ובאחורי מספר קוצים (spines) המכונים על פי מיקומם: '''קוץ הכסל הקדמי העליון''', '''קוץ הכסל הקדמי התחתון''', '''קוץ הכסל האחורי העליון''' ו'''קוץ הכסל האחורי התחתון'''. לעיתים קרובות מכונים הקוצים לפי ראשי תיבות של שמם באנגלית, לדוגמה, קוץ הכסל הקדמי העליון (anterior superior iliac spine) יקרא ASIS. גם הקוצים והאזורים ביניהם משמשים לחיבור שרירי גב וירך וכן לרצועות שונות. מתחת לגבול האחורי חריץ מעוגל (Incisura ischiadica major) המרכיב את נקב השת הגדול.