אנונה (תשלום) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ הוספת תבנית:בריטניקה בקישורים חיצוניים (תג)
שורה 16: שורה 16:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*נדב טסלר, [https://pensuni.com/?p=3968 האם אנונה היא דרך טובה להגדלת קצבת הזקנה], פנסיוני.קום
*נדב טסלר, [https://pensuni.com/?p=3968 האם אנונה היא דרך טובה להגדלת קצבת הזקנה], פנסיוני.קום
* {{בריטניקה}}


[[קטגוריה:גמלאות]]
[[קטגוריה:גמלאות]]

גרסה מ־23:57, 7 באוקטובר 2020

אנונה היא זרם קבוע של תשלומים כספיים, המשולמים מדי פרק זמן קבוע (שנה, חודש או פרק זמן אחר) למשך תקופה מוגדרת. השם אנונה נגזר מן המילה הלטינית annus, שנה.

קיימים סוגי אנונות שונים, המוגדרים על פי מספר מאפיינים:

  • תדירות התשלום: תשלום חודשי, תשלום שנתי, תשלום רבע-שנתי וכדומה. התדירות הנפוצה ביותר היא תדירות חודשית. בתאוריה קיימת גם אנונה רציפה, כלומר, אנונה המשולמת באופן רציף. אנונה, הקרובה להיות אנונה רציפה, היא אנונה המשולמת מידי יום.
  • מועדי תשלום האנונה: בתחילת כל חודש (או שנה וכו') בסוף כל תקופה או במועד מוגדר אחר בכל תקופה.
  • מועד תחילת התשלום: אנונה המשולמת החל בחודש (או שנה וכו') הקרוב - אנונה מיידית - או אנונה המשולמת לאחר תקופת דחייה מסוימת - אנונה דחויה. תקופת הדחייה יכולה להיות מוגדרת במספר שנים או שהיא יכולה להיות מוגדרת על ידי אירוע מסוים (למשל: אנונה המשולמת לשאירים במקרה מוות של מבוטח).
  • משך תשלום האנונה: אנונה המשולמת לתקופה מוגדרת במספר שנים (לתקופה מובטחת), אנונה המשולמת לתקופת החיים של אדם, או מספר אנשים (אנונת חיים). אנונת חיים יכולה להיות לתקופה מוגבלת (כלומר האנונה נפסקת במות האדם או בתום התקופה, המוקדם שבהם) או להיות לכל החיים עם תקופה מובטחת לאחר המוות (כלומר, במקרה מוות מוקדם, נמשך תשלום האנונה עד תום התקופה המובטחת), או, לכל החיים ולתקופה מוגדרת לאחר מכן. אנונה המשולמת למספר אנשים יכולה להמשך עד מות האחרון שבהם (last survivor) או להיפסק במות הראשון מבני הקבוצה (joint life) או להיות מותנית בתנאים מורכבים יותר.
  • תנאים לתשלום האנונה: תשלום האנונה יכול להיות מותנה בתנאים. אחד התנאים האפשריים הוזכר לעיל, במקרה של אנונת חיים, והוא הימצאותו של האדם בחיים. יכולים להיות גם תנאים אחרים כגון: במקרה קיצבת נכות - האנונה משולמת כל עוד מקבל הקיצבה נכה (לפי הגדרה שנקבעה); בסוגי פנסיות מסוימים - כל עוד מקבל הפנסיה נמצא בארץ מסוימת (או בארצות מוגדרות).
  • פנסיה, שהיא אנונה המשולמת לעובדים ולשאיריהם בגין עבודתם או אנונה המשולמת על ידי קופת גמל לקיצבה, או, אנונה שאינה מוגדרת כפנסיה, הנרכשת מחברת ביטוח (או ניתנת בהסדר אחר) שלא במסגרת פנסיונית. אנונה נבדלת מקצבה בכך שהאנונה מוגבלת בסכום החיסכון בעוד שקצבה (מקרן הפנסיה או פוליסת ביטוח) תשולם לחוסך לכל חייו.
  • הצמדת האנונה: סכום האנונה התקופתי יכול להיות סכום נומינלי קבוע המוגדר במונחי מטבע מסוים או סכום שאינו מוגדר כך ואשר משתנה בהתאם לכללי הצמדה שנקבעו. למשל: סכום האנונה התקופתי יכול להיות צמוד לשינויים החלים במדד המחירים לצרכן, לשינויים החלים בדרגת השכר לפיה חושבה האנונה (פנסיה), לשינויים כלליים בשכר, למדד רווחיות של קרן פנסיה, להחלטות אד-הוק של גוף מוסמך, ועוד.
  • מועדי הצמדה: ניתן לקבוע את מועדי שינוי האנונה על פי תנאי ההצמדה בצורות שונות. למשל: באופן שוטף אחת לחודש (או בכל מועד תקופתי לתשלום), אחת ל-6 חודשים, בכל מועד בו שינוי המדד אליו מוצמדת האנונה מגיע לאחוז מסוים, בכל מועד בו משתלמת תוספת יוקר לשכירים על פי הסכם קיבוצי.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים