איגלו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ויקישיתוף בשורה, הגהה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
'''איגלו''' (ב[[אינוקטיטוט]]: '''ᐃᒡᓗ''', "בית" או "בית שלג") הוא מחסה הבנוי בדרך כלל בצורת [[כיפה (מבנה)|כיפה]], העשוי מלבני [[שלג]] ומטרתו לתת מחסה זמני לציידים ה[[אינואיטים]] מפני החורף או לשמש כבית קבוע.
'''איגלו''' (ב[[אינוקטיטוט]]: '''ᐃᒡᓗ''', "בית" או "בית שלג") הוא מחסה הבנוי בדרך כלל בצורת [[כיפה (מבנה)|כיפה]], העשוי מלבני [[שלג]] ומטרתו לתת מחסה זמני לציידים ה[[אינואיטים]] מפני החורף או לשמש כבית קבוע.


האיגלו שימש בעיקר בשטחי [[קנדה]] ו[[גרינלנד]]. אינואיטים אחרים השתמשו בשלג לבידוד בבתים שנבנו מחומרים אחרים. ילה בשפה האסקמוסית שפירושה "בית". נהוג לכנות בשם זה את הבתים בהם מבלים האסקימוסים את החורף, לאחר שבעונת הקיץ התגוררו באוהלים העשויים עורות. בעבר היו משתתפים בבניית בתי הקרח לקראת החורף כל אנשי הכפר, אך כיום מעטים האסקימוסים הגרים בבתים אלה. הבית בנוי מלבני קרח וצורתו עגולה. בראשו כיפה ובפתחו מצויה שכבת קרח דקה, המאפשרת כניסת אור. המיטות באיגלו עשויות מגושי קרח, שכוסו בפרוות ועורות. מדפי קרח המותקנים בקירות, משמשים לאחסון כלי בישול, כלי נשק, כלי עבודה ומנורות.
האיגלו שימש בעיקר בשטחי [[קנדה]] ו[[גרינלנד]]. אינואיטים אחרים השתמשו בשלג לבידוד בבתים שנבנו מחומרים אחרים.


== בניית איגלו ==
== בניית איגלו ==

גרסה מ־13:32, 11 בנובמבר 2020

איגלו
תרשים צד של איגלו.
1 = אזור המגורים.
2 = מסדרון כניסה ואחסון.
3 = חלון.
4 = פתח אוורור.

איגלואינוקטיטוט: ᐃᒡᓗ, "בית" או "בית שלג") הוא מחסה הבנוי בדרך כלל בצורת כיפה, העשוי מלבני שלג ומטרתו לתת מחסה זמני לציידים האינואיטים מפני החורף או לשמש כבית קבוע.

האיגלו שימש בעיקר בשטחי קנדה וגרינלנד. אינואיטים אחרים השתמשו בשלג לבידוד בבתים שנבנו מחומרים אחרים. ילה בשפה האסקמוסית שפירושה "בית". נהוג לכנות בשם זה את הבתים בהם מבלים האסקימוסים את החורף, לאחר שבעונת הקיץ התגוררו באוהלים העשויים עורות. בעבר היו משתתפים בבניית בתי הקרח לקראת החורף כל אנשי הכפר, אך כיום מעטים האסקימוסים הגרים בבתים אלה. הבית בנוי מלבני קרח וצורתו עגולה. בראשו כיפה ובפתחו מצויה שכבת קרח דקה, המאפשרת כניסת אור. המיטות באיגלו עשויות מגושי קרח, שכוסו בפרוות ועורות. מדפי קרח המותקנים בקירות, משמשים לאחסון כלי בישול, כלי נשק, כלי עבודה ומנורות.

בניית איגלו

השלג המשמש לבניית האיגלו צריך להיות חזק מספיק להיחתך בצורה של לבנים. שלג מתאים למטרה זו הוא שלג שנערם על ידי הרוח, ונדחס.

האיגלו נבנה על ידי חפירת בור בשלג ובניית הלבנים שמוציאים מן הבור סביבו.

לעיתים נבנית מנהרת כניסה אל האיגלו במטרה למנוע אובדן חום וכניסת רוח כאשר דלת האיגלו פתוחה. בשל היות השלג חומר מבודד, הטמפרטורות בתוך האיגלו גבוהות במידה ניכרת מהסביבה החיצונית.

אם קירותיו הפנימיים של האיגלו מכוסים בעורות של בעלי חיים, הטמפרטורה בתוך האיגלו יכולה לעלות מ-2°C ל-10-20°C.

מבחינה ארכיטקטונית האיגלו הוא ייחודי בכך שניתן לבנות את כיפתו מלבנים נפרדות מבלי לבנות פיגומים או מבנה תומך.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איגלו בוויקישיתוף