קאמי פיסארו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
שורה 2: שורה 2:
| תמונה = [[קובץ:Camille Pissarro 040.jpg|200px]]
| תמונה = [[קובץ:Camille Pissarro 040.jpg|200px]]
| כיתוב = [[דיוקן עצמי]] (1873)
| כיתוב = [[דיוקן עצמי]] (1873)
| מקום לידה = [[שארלוט אמאלי]], [[סנט תומאס (איי הבתולה)|סנט תומאס]], [[איי הודו המערבית הדנים]]
| מקום לידה = {{דגל|ממלכת דנמרק}} [[שארלוט אמאלי]], [[איי הודו המערבית הדנים|איי הבתולה הדנים]]
| מקום פטירה = {{דגל|הרפובליקה הצרפתית השלישית}} [[פריז]], [[הרפובליקה הצרפתית השלישית]]
}}
}}
[[קובץ:Camille Pissarro - Dans le jardin des Mathurins, Pontoise - 503.jpg|שמאל|ממוזער|200px|'''הגן בפונטואז''' (1877)]]
[[קובץ:Camille Pissarro - Dans le jardin des Mathurins, Pontoise - 503.jpg|שמאל|ממוזער|200px|'''הגן בפונטואז''' (1877)]]

גרסה מ־12:32, 26 בדצמבר 2020

קאמי פיסארו
Camille Pissarro
דיוקן עצמי (1873)
דיוקן עצמי (1873)
לידה 10 ביולי 1830
ממלכת דנמרקממלכת דנמרק שארלוט אמאלי, איי הבתולה הדנים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בנובמבר 1903 (בגיל 73)
הרפובליקה הצרפתית השלישיתהרפובליקה הצרפתית השלישית פריז, הרפובליקה הצרפתית השלישית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Jacob Abraham Camille Pissarro עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פר לשז עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Académie Suisse עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אימפרסיוניזם, נאו-אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי François-Édouard Picot, הנרי להמן, Isidore Dagnan, פריץ מלביי עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות View of the Village of Éragny, Panoramic View of Caracas, La Guaira, New Road, La Guaira, Inlet and sailboat, Les Couseses, Route to Versailles, Louveciennes, Two Women Chatting by the Sea, St. Thomas, Jalais Hill, Pontoise, שדרת מונמרט, אחר צהריים שמשי, Hoar-Frost at Ennery, Maiquetia River עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Julie Vellay (1871ערך בלתי־ידוע) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים לוסיאן פיסארו, Ludovic Rodo Pissarro, Jeanne Bonin-Pissarro, Paul-Émile Pissarro, Félix Pissarro, Georges Henri Manzana Pissarro, Jeanne Rachel Pissarro עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הגן בפונטואז (1877)
שדרות מונמארטר

קאמי פיסארו (צרפתית: Camille Pissarro‏; 10 ביולי 1830 - 13 בנובמבר 1903) היה צייר יהודי צרפתי, מחשובי האמנים האימפרסיוניסטים, היחיד שהשתתף בכל שמונה התערוכות שהציגו חברי תנועה זו.

היסטוריה

פיסארו נולד בשנת 1830 בעיר שארלוט אמאלי שבסנט תומאס שבאיי הודו המערבית, אז בשלטון דנמרק. אביו היה סוחר יהודי עשיר ממוצא פורטוגלי, ואמו ממוצא קריאולי מהרפובליקה הדומיניקנית. בגיל 12 נשלח לפריז ללמוד בפנימייה. כעבור חמש שנים שב לבית אביו והחל לעבוד עמו בעסק המשפחתי; בד בבד צייר פיסארו את נופי האי הקאריבי בו גדל ואת תושביו.

בשנת 1851 קשר קשרי ידידות עם הצייר הדני פריץ מלביי(אנ')[1], והשניים עברו לקראקס והציגו את העבודות שלהם בסדנתם. בשנת 1855 שב לפריז למרות התנגדות אביו ונרשם ללימודים בבית הספר הגבוה לאמנות (École des Beaux-Arts). כאשר החל לצייר ב'אקדמי סוויס' בשנת 1860, פגש שם את קלוד מונה ואת פול סזאן ודרכם הכיר אמנים נוספים העתידים להיות חברי התנועה האימפרסיוניסטית.

בתחילת דרכו כצייר הושפע פיסארו מן הצייר ז'אן-בטיסט קאמי קורו והחליט שכדאי ללמוד ממנו את שיטתו. אחר כך עבר לצייר תמונות ריאליסטיות והתחבר לגוסטב קורבה, שעמד בראש הזרם.

בשנת 1870 עזב פיסארו יחד עם קלוד מונה את צרפת בשל מלחמת צרפת–פרוסיה, והשניים התיישבו בלונדון. באנגליה שהה כשנה, שבמהלכה נשא אשה. מונה ופיסארו התרשמו מאוד מציירי הנוף האנגלים ואט-אט החלו לגבש דרכם בזרם עצמאי, שלימים ייקרא "אימפרסיוניזם". תמונותיהם, שנראו ממבט קרוב מדי כמריחות צבע לא מובנות, היו הופכות ממרחק מסוים לעשירות בפרטים, אם כי מטושטשים מדי בעיני מבקרי האמנות בני התקופה, שלא חיבבו את הסגנון החדש ודחו את עבודותיהם של פיסארו ומונה. לאור עמדת המבקרים השניים לא מצאו אכסניה להצגת יצירותיהם, וקיימו תערוכה עצמאית (בשנת 1874). בעקבותיה, הציג פיסארו את יצירותיו בתערוכות נוספות, שזכו להצלחה מסוימת. הסגנון החדשני פרץ לו נתיבים בקרב הציבור והסעיר אמנים נוספים שהצטרפו אל הזרם שפיתחו.

דירתו של פיסארו נפרצה ורכושו נבזז בעת שהותו באנגליה, והוא עבר להתגורר בכפר פונטואז, סמוך לפריז. שם הרבה לצייר כדי לפצות עצמו על רבים מציוריו שהושמדו בעת היעדרו. מנופי הכפר שאב רעיונות לרבים מציוריו הבאים.

פיסארו לא חדל להתחדש כל ימיו ואף קידם בברכה ציירים מן הזרם הפוסט-אימפרסיוניסטי כפול גוגן ופול סזאן. בתערוכה האחרונה של התנועה האימפרסיוניסטית, שהתקיימה בשנת 1886, אף הציג תמונות בסגנון הפוינטיליזם שפיתח ז'ורז' סרה.

פיסארו היה אב לשבעה ילדים והתקשה לפרנס את משפחתו. רק אחרי גיל 60 זכה להצלחה כלכלית. ראייתו כהתה בשל מחלה, אך למרות זאת המשיך לצייר עד ימיו האחרונים. בשנת 1903 נפטר, והותיר אחריו כ־1,600 ציורים.

קאמי פיסארו היטיב לצייר מראות נוף פשוטים. בנופיו משולבים בתים ואיכרים בעבודתם, בתיאורים מלאי שלווה ובצבעים רעננים.

פיסארו והשפעתו המתמדת על תלמידיו

פיסארו, צאצא למשפחה יהודית ספרדית ממוצא אנוסים, הוא האמן בעל הביטוי הברור ביותר מבין שאר הציירים האימפרסיוניסטים. אישיותו, מסירותו המוחלטת לאמנות, פשטותו המופלאה והיעדר כל משוא פנים הצליחו להשפיע השפעה מתמדת על רעיו ותלמידיו כל חייו. את אישיותו האמנותית פיתח פיסארו מחוץ לכותלי בית האולפנה בוויכוחים עם ציירים וסופרים צעירים, הם שתרמו לגיבוש ההשקפות על האימפרסיוניזם יותר מכל לימוד ומחקר. הוא הבין את מהותה המהפכנית של התנועה ונחשב לראש בית-אב של האימפרסיוניזם. הוא חי על פי אמנותו ולמען אמנותו בלבד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

פיסארו עם אשתו, ג’ולי ולאי, 1877
  1. ^ Sterling and Francine Clark Art Institute, Pissarro's People, www.clarkart.edu (באנגלית)