תת-חבורת הקומוטטורים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה, עריכת נוסחאות
מ ברור מספיק, הגהה
שורה 1: שורה 1:
{{פישוט}}
ב[[מתמטיקה]] ובמיוחד ב[[אלגברה מופשטת]], '''תת חבורת הקומוטטורים''' <math>G'</math> של [[חבורה (מבנה אלגברי)|חבורה]] <math>G</math> היא התת-חבורה ה[[יוצרים של חבורה|נוצרת]] על ידי כל ה[[קומוטטור|קומוטטורים]] של איברים בחבורה. תת-חבורת הקומוטטורים מודדת עד כמה החבורה היא [[חבורה אבלית|אבלית]]: היא [[טריוויאלי (מתמטיקה)|טריוויאלית]] אם ורק אם החבורה אבלית, ובאופן כללי יותר, ה[[חבורת מנה|מנה]] <math>G/G'</math> היא המנה האבלית הגדולה ביותר של <math>G</math>.
ב[[מתמטיקה]] ובמיוחד ב[[אלגברה מופשטת]], '''תת חבורת הקומוטטורים''' <math>G'</math> של [[חבורה (מבנה אלגברי)|חבורה]] <math>G</math> היא התת-חבורה ה[[יוצרים של חבורה|נוצרת]] על ידי כל ה[[קומוטטור|קומוטטורים]] של איברים בחבורה. תת-חבורת הקומוטטורים מודדת עד כמה החבורה היא [[חבורה אבלית|אבלית]]: היא [[טריוויאלי (מתמטיקה)|טריוויאלית]] אם ורק אם החבורה אבלית, ובאופן כללי יותר, ה[[חבורת מנה|מנה]] <math>G/G'</math> היא המנה האבלית הגדולה ביותר של <math>G</math>.


שורה 5: שורה 4:


==הגדרה==
==הגדרה==
ה[[קומוטטור]] של שני איברים <math>g,h</math> בחבורה <math>G</math> הוא האיבר <math>[g,h]=ghg^{-1}h^{-1}</math>. תת-חבורת הקומוטטורים של <math>G</math> היא החבורה הנוצרת <math>\langle [h,g] | h,g \in G \rangle</math>. את החבורה המתקבלת מסמנים <math>G'</math> או <math>[G,G]</math>. הסימון האחרון רומז שלחבורה יש תפקיד כפול בהגדרת הקומוטטור, מה שמאפשר הכללה: אם <math>A,B</math> תת-חבורות נורמליות של <math>G</math>, אז <math>[A,B]</math> היא תת-החבורה הנוצרת על ידי כל הקומוטטורים <math>[a,b]</math> עבור <math>a\in A, b\in B</math>; גם זו תת-חבורה נורמלית הן של <math>A</math> הן של <math>B</math>.
ה[[קומוטטור]] של שני איברים <math>g,h</math> בחבורה <math>G</math> הוא האיבר <math>[g,h]=ghg^{-1}h^{-1}</math>. תת-חבורת הקומוטטורים של <math>G</math> היא החבורה הנוצרת <math>\langle [h,g] | h,g \in G \rangle</math>. את החבורה המתקבלת מסמנים <math>G'</math> או <math>[G,G]</math>. הסימון האחרון רומז שלחבורה יש תפקיד כפול בהגדרת הקומוטטור, מה שמאפשר הכללה: אם <math>A,B</math> תת-חבורות נורמליות של <math>G</math>, אז <math>[A,B]</math> היא תת-החבורה הנוצרת על ידי כל הקומוטטורים <math>[a,b]</math> עבור <math>a\in A, b\in B</math>; זו תת-חבורה נורמלית גם של <math>A</math> וגם של <math>B</math>.


==תכונות==
==תכונות==
תת-חבורת הקומוטטורים היא ה[[תת חבורה נורמלית|תת-חבורה הנורמלית]] הקטנה ביותר כך ש[[חבורת מנה|חבורת המנה]] <math>G/G'</math> היא [[חבורה אבלית|אבלית]]. כלומר, לכל תת-חבורה נורמלית <math>N</math> של <math>G</math>, המנה <math>G/N</math> אבלית אם ורק אם <math>G' \subseteq N</math>. זהו למעשה אפיון שקול לתת-חבורת הקומוטטורים. חבורת המנה <math>G/G'</math> נקראת ה'''אבליזציה''' של <math>G</math>.
תת-חבורת הקומוטטורים היא ה[[תת-חבורה נורמלית]] הקטנה ביותר כך ש[[חבורת מנה|חבורת המנה]] <math>G/G'</math> היא [[חבורה אבלית|אבלית]]. כלומר, לכל תת-חבורה נורמלית <math>N</math> של <math>G</math>, המנה <math>G/N</math> אבלית אם ורק אם <math>G' \subseteq N</math>. זהו למעשה אפיון שקול לתת-חבורת הקומוטטורים. חבורת המנה <math>G/G'</math> נקראת ה'''אבליזציה''' של <math>G</math>.


מכיוון ש[[הומומורפיזם (אלגברה)#הומומורפיזם בין חבורות|הומומורפיזם]] <math>f : G \to H</math> מעביר קומוטטור לקומוטטור, מתקיימת ההכלה <math>f(G')\subset H'</math>. בפרט עבור חבורות מנה ביחס להומומורפיזם המנה, ניתן לחשב ש-<math>[A/N,B/N]=[A,B]N/N</math> ובפרט <math>(G/N)'=G'N/N</math>.
מכיוון ש[[הומומורפיזם#הומומורפיזם בין חבורות|הומומורפיזם]] <math>f : G \to H</math> מעביר קומוטטור לקומוטטור, מתקיימת ההכלה <math>f(G')\subset H'</math>. בפרט עבור חבורות מנה ביחס להומומורפיזם המנה, ניתן לחשב ש-<math>[A/N,B/N]=[A,B]N/N</math> ובפרט <math>(G/N)'=G'N/N</math>.


==הכללות==
==הכללות==


פעולת הקומוטטור מאפשרת להגדיר תת-חבורות חשובות של <math>G</math>, באינדוקציה: <math>G^{(0)} := G</math>, ולכל <math>n</math>, <math>G^{(n+1)} := [G^{(n)},G^{(n)}]</math>. בפרט מקצרים וכותבים <math>G' = [G,G]</math>, <math>G'' = [G',G']</math> וכן הלאה. אם סדרה זו מגיעה בסופו של דבר לחבורה הטריוויאלית, אז <math>G</math> היא [[חבורה פתירה|פתירה]]. חבורה המקיימת את השוויון
פעולת הקומוטטור מאפשרת להגדיר תת-חבורות חשובות של <math>G</math>, באינדוקציה: <math>G^{(0)} := G</math>, ולכל <math>n</math>, <math>G^{(n+1)} := [G^{(n)},G^{(n)}]</math>. בפרט מקצרים וכותבים <math>G' = [G,G]</math>, <math>G'' = [G',G']</math> וכן הלאה. אם סדרה זו מגיעה בסופו של דבר לחבורה הטריוויאלית, אז <math>G</math> היא [[חבורה פתירה]]. חבורה המקיימת את השוויון
<math>G'=G</math> נקראת '''חבורה מושלמת'''. לדוגמה, תת-חבורת הקומוטטורים של [[החבורה הסימטרית|חבורת התמורות]] <math>S_n</math> היא [[חבורת התמורות הזוגיות]] המתאימה, <math>A_n</math>, בעוד ש-<math>A_n</math> מושלמת לכל <math>5\leq n</math> (מפני שהיא פשוטה ולא אבלית).
<math>G'=G</math> נקראת [[חבורה מושלמת]]. לדוגמה, תת-חבורת הקומוטטורים של [[החבורה הסימטרית|חבורת התמורות]] <math>S_n</math> היא [[חבורת התמורות הזוגיות]] המתאימה, <math>A_n</math>, בעוד ש-<math>A_n</math> מושלמת לכל <math>5\leq n</math> (מפני שהיא פשוטה ולא אבלית).


בדומה לזה, מגדירים <math>G_{n+1} = [G,G_n]</math>, כאשר <math>G_1 := G</math>. אם הסדרה הזו מגיעה ל-1, החבורה [[חבורה נילפוטנטית|נילפוטנטית]].
בדומה לזה, מגדירים <math>G_{n+1} = [G,G_n]</math>, כאשר <math>G_1 := G</math>. אם הסדרה הזו מגיעה ל-1, החבורה [[חבורה נילפוטנטית|נילפוטנטית]].

גרסה מ־23:19, 11 בפברואר 2021

במתמטיקה ובמיוחד באלגברה מופשטת, תת חבורת הקומוטטורים של חבורה היא התת-חבורה הנוצרת על ידי כל הקומוטטורים של איברים בחבורה. תת-חבורת הקומוטטורים מודדת עד כמה החבורה היא אבלית: היא טריוויאלית אם ורק אם החבורה אבלית, ובאופן כללי יותר, המנה היא המנה האבלית הגדולה ביותר של .

איבר כללי בתת-חבורת הקומוטטורים הוא מכפלה כלשהי של קומוטטורים. קיים אפיון נוסף, לפיו איבר כללי של תת-חבורת הקומוטטורים הוא מכפלה שעל ידי סידור מחודש היא היחידה. כלומר מכפלה שכך שיש תמורה המקיימת כאשר הוא איבר היחידה בחבורה.

הגדרה

הקומוטטור של שני איברים בחבורה הוא האיבר . תת-חבורת הקומוטטורים של היא החבורה הנוצרת . את החבורה המתקבלת מסמנים או . הסימון האחרון רומז שלחבורה יש תפקיד כפול בהגדרת הקומוטטור, מה שמאפשר הכללה: אם תת-חבורות נורמליות של , אז היא תת-החבורה הנוצרת על ידי כל הקומוטטורים עבור ; זו תת-חבורה נורמלית גם של וגם של .

תכונות

תת-חבורת הקומוטטורים היא התת-חבורה נורמלית הקטנה ביותר כך שחבורת המנה היא אבלית. כלומר, לכל תת-חבורה נורמלית של , המנה אבלית אם ורק אם . זהו למעשה אפיון שקול לתת-חבורת הקומוטטורים. חבורת המנה נקראת האבליזציה של .

מכיוון שהומומורפיזם מעביר קומוטטור לקומוטטור, מתקיימת ההכלה . בפרט עבור חבורות מנה ביחס להומומורפיזם המנה, ניתן לחשב ש- ובפרט .

הכללות

פעולת הקומוטטור מאפשרת להגדיר תת-חבורות חשובות של , באינדוקציה: , ולכל , . בפרט מקצרים וכותבים , וכן הלאה. אם סדרה זו מגיעה בסופו של דבר לחבורה הטריוויאלית, אז היא חבורה פתירה. חבורה המקיימת את השוויון נקראת חבורה מושלמת. לדוגמה, תת-חבורת הקומוטטורים של חבורת התמורות היא חבורת התמורות הזוגיות המתאימה, , בעוד ש- מושלמת לכל (מפני שהיא פשוטה ולא אבלית).

בדומה לזה, מגדירים , כאשר . אם הסדרה הזו מגיעה ל-1, החבורה נילפוטנטית.

נוסחת קומוטטורים מוכללת היא הנוסחה , או נוסחה מהצורה כאשר הן נוסחאות קומוטטורים מוכללות במשתנים שונים. פיליפ הול הבחין שכל נוסחה כזו שייכת לאחת משתי מחלקות, אלו המקיימות (לכל חבורה ), ואלו המקיימות ; והוכיח[1] שבמקרה הראשון יש מספר בן-מניה של חבורות נוצרות סופית המקיימות , וכולן מקיימות את תנאי השרשרת העולה על תת-חבורות נורמליות; ובמקרה השני יש מספר שאינו בן-מניה של חבורות נוצרות סופית המקיימות , ויש ביניהן כאלה שאינן מקיימות את תנאי השרשרת העולה על תת-חבורות נורמליות.

תת-חבורות של קומוטטורים מקיימות את למת שלוש התת-חבורות: לכל שלוש תת-חבורות נורמליות של , מתקיים .

האורך בחבורת הקומוטטורים

בדרך כלל, אוסף הקומוטטורים עצמו אינו מהווה חבורה. האורך של איבר בתת-חבורת הקומוטטורים הוא המספר הקטן ביותר של קומוטטורים שיש להכפיל על-מנת לקבל אותו. ב-1962 הוכיח Gallagher[2] שהאורך של איבר אינו עולה על , וידועים גם חסמים טובים יותר (למשל האורך בחבורות מסדר < 1000 אינו עולה על 2).

המתמטיקאי Oystein Ore שיער (ב-1951) שבחבורה פשוטה סופית, כל איבר הוא קומוטטור (של שני איברים כלשהם בחבורה), והוכיח טענה זו עבור חבורת התמורות הזוגיות . מאוחר יותר הוכיחו את ההשערה לכל חבורת לי מטיפוס , עבור . בשנת 2008 ההשערה הוכחה לכל חבורה פשוטה סופית, באמצעות שילוב חסמים תאורטיים וחישוביים על קרקטרים.[3]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Hall, P. Finiteness conditions for soluble groups. Proc. London Math. Soc. (3) 4 (1954), 419–436
  2. ^ P. X. Gallagher, Group characters and commutators, Math. Z., 79 (1962), 122-6
  3. ^ Liebeck, Martin & A. O’Brien, E & Shalev, Aner & Tiep, Pham. (2010). The Ore conjecture, Journal of The European Mathematical Society - J EUR MATH SOC. 12. 939-1008. 10.4171/JEMS/220.