שהזאדה מהמט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: סולימאן, \1\2\3
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 38: שורה 38:


== מוות ==
== מוות ==
שהזאדה מחמד חלה במניסה ביום רביעי, 31 באוקטובר 1543. הוא נפטר זמן קצר לאחר מכן ביום רביעי בלילה, 7 בנובמבר, כנראה מאבעבועות רוח. למחרת לקחו לאלה פאשה ודפטרדר איברהים צ'לבי את גופתו לאיסטנבול. לאחר מותו אחיו הצעיר סלים החליף אותו כמושל מניסה.
שהזאדה מהמט חלה במניסה ביום רביעי, 31 באוקטובר 1543. הוא נפטר זמן קצר לאחר מכן ביום רביעי בלילה, 7 בנובמבר, כנראה מאבעבועות השחורות,אשר הודבק לזרועו בכוונה תחילה ע"י שומר האישי שלו-אליאס שהיה מרגלה של מהידווראן (אשתו הראשונה-הלא חוקית של סולימאן ואם שזהאדה מוסטפה). והעמיד פנים כחברו הדואג לו. אך בעצם נשלח על ידה בכדי להרוג אותו.ולכן התיידד עימו.
כאשר פעם ראשונה זמם להורגו במהלך טיולם ביער, ובפעם השנייה הכניס נחש ארסי לאוהלו לאחר שהרדים אותו עם תרופה חזקה המרדימה. אך שני הפעמים לא צלחו.בפעם השלישית באמצעות לקיחת דגימת אבעבועות השחורות והחדרתו לפצע בזרוע בעת שחבש לו אותו (כאשר אליאס פצע אותו בכוונה תחילה במהלך משחק חרבות) למחרת לקחו לאלה פאשה ודפטרדר איברהים צ'לבי את גופתו לאיסטנבול. לאחר מותו אחיו הצעיר סלים החליף אותו כמושל מניסה.


אחרי מותו של מחמד, סולימאן היה האדריכל הקיסרי של בניית המסגד באיסטנבול להנצחת מחמד. כמו כן, סולימאן הלחין אלגיה עבור מחמד וסיים אתהשיר בשורה '''''"הנכבדים מבין הנסיכים, הסולטאן מחמד שלי."'''''
אחרי מותו של שהזאהדה מהמט, סולימאן היה האדריכל הקיסרי של בניית המסגד באיסטנבול להנצחת מהמט. כמו כן, סולימאן הלחין אלגיה עבור מהמט וסיים אתהשיר בשורה '''''"הנכבדים מבין הנסיכים, הסולטאן מהמט שלי."'''''


== בתרבות הפופולרית ==
== בתרבות הפופולרית ==

גרסה מ־03:15, 25 במרץ 2021

שהזאדה מהמט
Şehzade Mehmed
לידה 31 באוקטובר 1522
הארמון העתיק, איסטנבול, האימפריה העות'מאנית
פטירה נובמבר 1543 (בגיל 21)
ארמון מניסה, מניסה, האימפריה העות'מאנית
מדינה האימפריה העות'מאנית
מקום קבורה איסטנבול, מסגד שהזאדה
דת האסלאם הסוני
בת זוג אסמהאן באהרנז סולטאן
שושלת בית עות'מאן, דרגש
תואר שהזאדה
אב סולימאן המפואר
אם הורם סולטאן
צאצאים הומשאה סולטאן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שהזאדה מהמטטורקית: Şehzade Mehmed; ‏15221543) היה בנם הראשון של הסולטאן סולימאן המפואר והורם סולטאן. הוא נשלח לשלוט בעיר מניסה לאחר שאחיו שהזאדה מוסטפא נשלח משם לאמסיה.

ביוגרפיה ותאורית מוות

שהזאדה מחמד נולד ב-31 באוקטובר 1522 בארמון העתיק במהלך מסעו של סולימאן לרודוס. לידתו נחגגה במחנה עם קורבנות וחלוקת נדבות.

מחמד נימול יחד עם אחיו שהזאדה מוסטפא ושהזאדה סילים (העתיד להיות סולטאן סלים השני) ב-27 ביוני 1530. בחודש פברואר 1534, מוסטפא התמנה למושל מניסה. מחמד לעומת זאת נשאר בבירה, ובשנת 1537 הצטרף לאביו במסעו לקורפו. בשנת 1541, הוא ואחיו הצעירים, שהזאדה סלים ושהזאדה בייזיד, ליוו את אביהם למסעו לבודה.

סולימאן העדיף את בנו של הורם, ומינה את מחמד, בנו השני והאהוב בעיקר, כיורשו בניגוד למסורת. זמן קצר לאחר שובם מקורפו באוקטובר 1542, מינה אותו סולימאן בהשפעת הורם למושל מניסה. הוא גם מינה את סלים למושל קרמאן. לפני המינוי נשלח שהזאדה מוסטפא לאמאסיה ב-16 ביוני 1541. מחמד החל את תפקידו רשמית כמושל זמן קצר לאחר הגענו למניסה ב-12 בנומבר 1542.

אמו, לעומת זאת, לא ליוותה אותו לתפקיד המחוזי שלו. מרשם מאניסה עולה כי היא אכן נסעה למחמד בשנת 1543. באותה שנה ביקרה גם את בנה הצעיר שהזאדה סלים, שמונה למושל קראמן. ילדתו היחידה של שהזאדה מחמד, הומשאה סולטאן, נולדה במניסה.

אביליה צ'אליבי מתאר את מחמד כ"נסיך בעל תכונות מעודנות יותר אפילו ממוסטפא. היה לו אינטלקט נוקב ושיקול דעת עדין. סולימאן התכוון שהוא יהיה יורשו, אך האדם מציע ואלוהים מחליט."

היסטוריונים אומרים כי שהזאדה מהמט היה דומה מאוד לאחיו למחצה הגדול, שהזאדה מוסטפא. הוא החשיב אותו למודל לחיקוי, הייתה לו מערכת יחסים טובה איתו מאז ילדותם. ישנן דעות שונות על מותו של מהמט. לדברי מספר היסטוריונים, הוא מת מאבעבועות שחורות. על פי דעה אחרת, הוא מת מוות טבעי. יש האומרים כי הוא נרצח תחת פיקודה של מאהידווראן סולטאן, שראתה בו איום עצום שיהפוך לסולטאן אחרי אביו ולא בנה מוסטפא. לאחר מות בנו, ציווה סולימאן המפואר לאדריכל הקיסרי מימר סינאן לבנות את מסגד שהזאדה באיסטנבול כדי להנציח את זכרו של מהמט. למהמט הייתה בת אחת בשם הומשאה סולטאן, שנולדה לאשתו, אסמהאן באהרנז סולטאן.

מוות

שהזאדה מהמט חלה במניסה ביום רביעי, 31 באוקטובר 1543. הוא נפטר זמן קצר לאחר מכן ביום רביעי בלילה, 7 בנובמבר, כנראה מאבעבועות השחורות,אשר הודבק לזרועו בכוונה תחילה ע"י שומר האישי שלו-אליאס שהיה מרגלה של מהידווראן (אשתו הראשונה-הלא חוקית של סולימאן ואם שזהאדה מוסטפה). והעמיד פנים כחברו הדואג לו. אך בעצם נשלח על ידה בכדי להרוג אותו.ולכן התיידד עימו. כאשר פעם ראשונה זמם להורגו במהלך טיולם ביער, ובפעם השנייה הכניס נחש ארסי לאוהלו לאחר שהרדים אותו עם תרופה חזקה המרדימה. אך שני הפעמים לא צלחו.בפעם השלישית באמצעות לקיחת דגימת אבעבועות השחורות והחדרתו לפצע בזרוע בעת שחבש לו אותו (כאשר אליאס פצע אותו בכוונה תחילה במהלך משחק חרבות) למחרת לקחו לאלה פאשה ודפטרדר איברהים צ'לבי את גופתו לאיסטנבול. לאחר מותו אחיו הצעיר סלים החליף אותו כמושל מניסה.

אחרי מותו של שהזאהדה מהמט, סולימאן היה האדריכל הקיסרי של בניית המסגד באיסטנבול להנצחת מהמט. כמו כן, סולימאן הלחין אלגיה עבור מהמט וסיים אתהשיר בשורה "הנכבדים מבין הנסיכים, הסולטאן מהמט שלי."

בתרבות הפופולרית

בסדרת הטלוויזיה הטורקית "הסולטאן", מגולם שהזאדה מהמט על ידי השחקן הטורקי גורביי אילרי.