תרמופילאי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ קישורים פנימיים
שורה 2: שורה 2:
[[קובץ:Battle of Thermopylae and movements to Salamis and Plataea map-en.svg|ממוזער|מפה עם תיאור מיקומו של מיצר תרמופילאי ומהלכי הקרב משנת 480 לפני הספירה]]
[[קובץ:Battle of Thermopylae and movements to Salamis and Plataea map-en.svg|ממוזער|מפה עם תיאור מיקומו של מיצר תרמופילאי ומהלכי הקרב משנת 480 לפני הספירה]]
[[קובץ:Thermopylae-Air-View.jpg|ממוזער|תרמופילאי, צילום אוויר]]
[[קובץ:Thermopylae-Air-View.jpg|ממוזער|תרמופילאי, צילום אוויר]]
'''תרמופילאי''' ([[יוונית עתיקה]] ו[[קאתארבוסה]]: Θερμοπύλαι [[דימוטיקי]]: Θερμοπύλες בתרגום לעברית "השערים החמים" ) הוא שם של מקום ב[[יוון]], בתקופת [[יוון העתיקה]] היה המקום מעבר צר לחוף הים ובסמוך לו קיימים [[מעיינות חמים]] עם תכולה גבוהה של המינרל [[גופרית]]. על פי [[המיתולוגיה היוונית]] מעיינות אלו הם השער אל ממלכתו של האל [[האדס]]. בימי קדם בהם היה קו החוף גבוה באופן משמעותי מקו החוף ב[[העת החדשה]] היה תרמופילאי [[מצר יבשה]] העיקרי שקישר בין הדרום לצפון ומכאן חשיבותו האסטרטגית.
'''תרמופילאי''' ([[יוונית עתיקה]] ו[[קאתארבוסה]]: Θερμοπύλαι [[דימוטיקי]]: Θερμοπύλες בתרגום לעברית "השערים החמים" ) הוא שם של מקום ב[[יוון]], בתקופת [[יוון העתיקה]] היה המקום מעבר צר לחוף הים ובסמוך לו קיימים [[מעיינות חמים]] עם תכולה גבוהה של המינרל [[גופרית]]. על פי [[המיתולוגיה היוונית]] מעיינות אלו הם השער אל ממלכתו של האל [[האדס]]. בימי קדם בהם היה קו החוף גבוה באופן משמעותי מקו החוף ב{{ה|עת החדשה}} היה תרמופילאי [[מצר יבשה]] העיקרי שקישר בין הדרום לצפון ומכאן חשיבותו האסטרטגית.


עיקר פרסומו של תרמופילאי נובע מ[[קרב תרמופילאי]] בשנת [[480 לפנה"ס]], בין צבא בן שבעת אלפים לוחמים מן הברית ההלנית בראשות [[לאונידס הראשון|לאונידס]] מלך [[ספרטה]], לבין צבא [[הממלכה האחמנית|האימפריה הפרסית]]. הצבא הפרסי, שהיה גדול לאין שיעור ומנה עשרות אלפים ויותר, פלש ליוון דרך מעבר תרמופילאי הצר. לפי [[הרודוטוס]], במשך שבעה ימים הצליחו היוונים להדוף את התקפות הפרסים, עד שיווני בן המקום גילה לפרסים דרך הררית דרכה יכלו הפרסים לאגף את הצבא היווני ולבסוף גם להביסו. לאונידס ו-300 לוחמים ספרטנים נשארו ללחום בפרסים עד המוות. הקרב, ועמידתם של הלוחמים הספרטנים מול כוח רב מהם, הפכו למופת של אומץ לב שמלווה מאז את תרבות המערב.
עיקר פרסומו של תרמופילאי נובע מ[[קרב תרמופילאי]] בשנת [[480 לפנה"ס]], בין צבא בן שבעת אלפים לוחמים מן הברית ההלנית בראשות [[לאונידס הראשון|לאונידס]] מלך [[ספרטה]], לבין צבא [[הממלכה האחמנית|האימפריה הפרסית]]. הצבא הפרסי, שהיה גדול לאין שיעור ומנה עשרות אלפים ויותר, פלש ליוון דרך מעבר תרמופילאי הצר. לפי [[הרודוטוס]], במשך שבעה ימים הצליחו היוונים להדוף את התקפות הפרסים, עד שיווני בן המקום גילה לפרסים דרך הררית דרכה יכלו הפרסים ל[[איגוף|אגף]] את הצבא היווני ולבסוף גם להביסו. לאונידס ו-300 לוחמים ספרטנים נשארו ללחום בפרסים עד המוות. הקרב, ועמידתם של הלוחמים הספרטנים מול כוח רב מהם, הפכו למופת של אומץ לב שמלווה מאז את תרבות המערב.


==מבנה גאוגרפי==
==מבנה גאוגרפי==

גרסה מ־19:59, 21 ביוני 2021

המונח "הדף המפנה" מפנה לכאן. לערך העוסק בקרב המפורסם שנערך בתרמופילאי בין האימפריה הפרסית לספרטה, ראו קרב תרמופילאי.
מפה עם תיאור מיקומו של מיצר תרמופילאי ומהלכי הקרב משנת 480 לפני הספירה
תרמופילאי, צילום אוויר

תרמופילאי (יוונית עתיקה וקאתארבוסה: Θερμοπύλαι דימוטיקי: Θερμοπύλες בתרגום לעברית "השערים החמים" ) הוא שם של מקום ביוון, בתקופת יוון העתיקה היה המקום מעבר צר לחוף הים ובסמוך לו קיימים מעיינות חמים עם תכולה גבוהה של המינרל גופרית. על פי המיתולוגיה היוונית מעיינות אלו הם השער אל ממלכתו של האל האדס. בימי קדם בהם היה קו החוף גבוה באופן משמעותי מקו החוף בעת החדשה היה תרמופילאי מצר יבשה העיקרי שקישר בין הדרום לצפון ומכאן חשיבותו האסטרטגית.

עיקר פרסומו של תרמופילאי נובע מקרב תרמופילאי בשנת 480 לפנה"ס, בין צבא בן שבעת אלפים לוחמים מן הברית ההלנית בראשות לאונידס מלך ספרטה, לבין צבא האימפריה הפרסית. הצבא הפרסי, שהיה גדול לאין שיעור ומנה עשרות אלפים ויותר, פלש ליוון דרך מעבר תרמופילאי הצר. לפי הרודוטוס, במשך שבעה ימים הצליחו היוונים להדוף את התקפות הפרסים, עד שיווני בן המקום גילה לפרסים דרך הררית דרכה יכלו הפרסים לאגף את הצבא היווני ולבסוף גם להביסו. לאונידס ו-300 לוחמים ספרטנים נשארו ללחום בפרסים עד המוות. הקרב, ועמידתם של הלוחמים הספרטנים מול כוח רב מהם, הפכו למופת של אומץ לב שמלווה מאז את תרבות המערב.

מבנה גאוגרפי

מצבה לזכרו של ליאונידס מלך ספרטה
גלעד מודרני לזכר הלוחמים הספרטניים ועליו חרוט "עובר אורח, אמור לספרטנים כי כאן קבורים אנו שצייתנו לחוקותיהם"
מבט על אזור הקרב של שנת 480 מהכביש החוצה את תרמופילאי

תרמופילאי של העת המודרנית הפך ממיצר יבשתי לחלק ממשטחי ההצפה של נהר הספרצ'יוס (Spercheios) האזור תחום על ידי הרי אבן גיר מיוערים. תנועת הנהר היוצרת השקעת משקעים שונים ופעילות המעיינות החמים שינו את פני הנוף במהלך השנים והאתר עליו נערך הקרב המפורסם בשנת 480 התרומם כ 20 מטר מעל גובהו המקורי, קו החוף נסוג כ 9 קילומטרים מאז הקרב ופני האזור השתנו ללא היכר. ממעבר צר שרוחבו כ 100 מטר הפך תרמופילאי לעמק רחב ידיים.

את העמק חוצה כביש מהיר. בצידו המזרחי של העמק הוקמה מציבה לזכרו של ליאונידס הראשון מלך ספרטה, גיבור קרב תרמופילאי ומצידו השני הוקם גלעד לזכר הלוחמים הספרטנים. הכביש שחוצה את תרמופילאי זכה לפסום לשמצה תחת השם "הפרסה של מליאקוס" או "פרסת המוות", חלק זה של הכביש המהיר הוא כביש צר ומפותל וידוע בתאונות הדכים הרבות שאירעו לארכו.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים