המבול (סרט) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 31619030 של 87.71.201.122 (שיחה)
←‏פיתוח: חסר חשיבות אנציקלופדית
שורה 54: שורה 54:
===פיתוח===
===פיתוח===
ארונופסקי סיפר כי דמותו של נח וסיפורו קסם לו מאז גיל 13. ארי אנדל ששיתף פעולה מספר פעמים עם ארונופסקי וג'ון לרמן עזרו לארונופסקי בכתיבת התסריט ובהוצאת הסרט לפועל.
ארונופסקי סיפר כי דמותו של נח וסיפורו קסם לו מאז גיל 13. ארי אנדל ששיתף פעולה מספר פעמים עם ארונופסקי וג'ון לרמן עזרו לארונופסקי בכתיבת התסריט ובהוצאת הסרט לפועל.
באוקטובר 2012, אמה ווטסון הגיבה על הגדרת הסרט:{{ציטוט|מרכאות=לא|תוכן="אני חושבת שהסרטים של דארן הולכים על תחושה שהעלילה יכולה להתרחש בכל רגע. אפשר להגדיר שהעלילה תתרחש בעוד אלף שנה בעתיד, או אולי אפילו אלף שנה בעבר. הצופה לא יכול למקם אותו יותר מדי על נקודת זמן".{{הערה|{{cite web|url=http://www.totalfilm.com/news/emma-watson-on-her-future-projects-video-interview|title=Emma Watson on her future projects: video interview|last=Maytum|first=Matt|work=totalfilm.com|date=October 3, 2012|accessdate=October 4, 2012}}}}|מקור=אמה ווטסון על סרטי דארן ארונופסקי}}


===צילום===
===צילום===

גרסה מ־22:21, 17 ביולי 2021

המבול
Noah
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על נח והמבול (התנ"ך)
בימוי דארן ארונופסקי
הופק בידי דארן ארונופסקי
סקוט פרנקלין
האם מרי
ארנון מילצ'ן
תסריט דארן ארונופסקי
ארי הנדל
עריכה אנדרו וייסבלום
שחקנים ראשיים ראסל קרואו
ג'ניפר קונלי
ריי וינסטון
אמה ווטסון
אנתוני הופקינס
דאגלס בות'
לוגאן לרמן
מדבבים פרנק לנגלה (עוג מלך הבשן) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה קלינט מנסל
צילום מת'יו ליבטיק
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Disruption Entertainment
Protozoa Pictures
New Regency Productions
חברה מפיצה Paramount Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית 20 במרץ 2014
ארצות הבריתארצות הברית 28 במרץ 2014
ישראלישראל 27 במרץ 2014
משך הקרנה 138 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הרפתקאות, סרט דרמה, סרט אפוקליפטי, סרט פנטזיה, סרט בסוגת ספרות עלילה ספקולטיבית, סרט אפי, דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 125 מיליון דולר[1]
הכנסות 362,637,473 דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו noah
www.noahmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המבולאנגלית: Noah, "נח") הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת דרמה והרפתקאות אפית בהשראה תנ"כית בבימויו של דארן ארונופסקי, שיצא לאקרנים ב-28 במרץ 2014, המספר באופן חופשי את סיפור המבול המקראי וגיבורו הראשי, נח בגילומו של ראסל קרואו.[2]

עלילת הסרט

הסרט מבוסס על הסיפור התנכ"י של נח בצורה חופשית ומוסיף עלילות משנה ודגשים מוסריים שאינם קיימים בסיפור התנכ"י. לאחר גירוש אדם וחוה מגן עדן והריגת הבל בידי קין, מלאכים יורדים מן גן עדן ארץ (הנפילים) כדי ללמד את האדם על היצירה וכעונש על כך נכלאו על ידי הבורא בתוך סלעים ואדמה, בני האדם (צאצאיו של קין) משתמשים בידיעות אלו כדי לבנות ערים מושחתות. העולם מתדרדר ובני האדם הופכים לאנוכיים, בהמיים ואכזרים וגורמים להשחתת הטבע והרג סתמי של בני אדם ובעלי חיים. נוח החי עם אשתו, נעמה, ושלושת בניו: שם (הבכור), חם ויפת התינוק, מתחיל לראות חזיונות הרומזים לו שהעולם עומד להיהרס במבול גדול. לאחר שבחזיונות אלו הוא רואה את ההר שבו מתגורר סבו מתושלח, נוח מחליט לקחת את משפחתו אל מתושלח המשמש לו כמגדלור מוסרי. בדרכה נתקלת המשפחה בקבוצת אנשים שנטבחו ובהם עילה - ילדה שנפצעה וכתוצאה מפגיעה זו נעשית עקרה אך הייתה הניצולה היחידה מהטבח, והם מאמצים אותה למשפחתם. לאחר הפגישה עם מתושלח, מבין נוח שהבורא החליט להכחיד את בני האדם שבגדו בו על ידי הריסת העולם.[3] אולם, הבורא החליט לשמור על הטבע ותפקידו של נוח הוא לבנות תיבה, שבה בעלי החיים יוכלו להינצל מהמבול הגדול. נוח קורא לנפילים לעזרה.

בניית התיבה הענקית נמשכת שנים ובינתיים גדלים בני נוח ועילה. שם ועילה הופכים לזוג, אולם ברור להם כי עילה עקרה עקב פציעתה. חם מוטרד מאוד מעתידו ללא בת זוג לאחר שכל בני האדם יכחדו במבול ויוצא לחפש לו בת זוג מקרב ההמונים הנאספים בסקרנות סביב התיבה ההולכת ונשלמת. אספסוף זה מונהג על ידי תובל קין הלועג תחילה לנוח על צדיקותו ועל המבול אותו הוא חוזה. אולם, כשמתחיל לרדת גשם עז, מבין תובל קין כי נוח צדק וקורא לאנשיו להסתער על תיבת נוח ולהינצל מהמבול. בטרם יסגור את התיבה, יוצא נוח לחפש את חם. הוא מוצא אותו במנוסה מההמון השועט אל התיבה, כשאתו נערה שהכיר. נוח מעדיף לחלץ את חם ונוטש את הנערה הפצועה הנרמסת ברגלי ההמון. בינתיים נפרשים הנפילים כגדר חיה למנוע מההמון להגיע לתיבה. הם מצליחים במשימתם אולם משלמים על כך בחייהם ועולים השמימה בהבזק אור וחוזרים להיות מלאכים לאחר שנמחל חטאם הקדמון הודות לסיועם לנוח.

מכל ההמון שנחסם על ידי הנפילים וטובע במבול, רק תובל קין מצליח להינצל: למרות פציעתו, הוא נצמד לתיבה מצדה החיצוני, מבקיע בגרזנו חור בדופן ומצליח להיכנס לתיבה. הוא מתגלה על ידי חם אשר שומר על כך בסוד ומטפל בו, כנקמה על כך שאביו נטש את נערתו ולא הסכים לחלצה. נוח מסביר לבני משפחתו כי מנוי וגמור עמו להביא לידי סיום את שושלת האדם וכי לאחר שיינצלו מן המבול - תם תפקידם בעולם הבורא: הם לא יתרבו יותר ויקברו את מי שימות עד מותו של יפת, הצעיר מכולם, שיהיה בן האדם האחרון, ולכן הבנים לא הביאו איתם נשים לתיבה (מלבד עילה, אבל זה לא משנה כי היא עקרה). בני משפחתו אינם מסכימים לחזונו זה ומתמרדים. בספינה מסתבר כי מתושלח בירך את עילה לפני המבול והיא נכנסת להיריון. המאבק הערכי בין נוח הקנאי לאמונתו ולערכיו ובין בני משפחתו החרדים לגורלם ולהמשך שושלת האדם, עומד במוקד חלקו האחרון של הסרט כאשר עילה יולדת תאומות (שיכולות להיות נשים לחם וליפת) כשבמקביל, נאבק נוח מאבק פיזי ואלים בתובל קין. לאחר מאבק פיזי עיקש בתובל קין, התיבה מתנגשת בהר ואחר כך חם דוקר את תובל קין בגבו ולבסוף הוא הורג אותו.

לאחר המאבק ואחרי מותו של תובל קין, נעמה ניסתה לעצור את נוח מלהרוג את תינוקותיה של עילה, הוא רצה לעשות כפי שהבורא ציווה עליו לעשות אך לא הצליח ואמר כי הוא אינו מסוגל לעשות זאת ומוריד את הסכין.

בסוף הסרט אחרי חודשיים בתוך התיבה ואחרי השיטפון הגדול, נוח הזדקן ומשפחתו נמצאת על יבשה שלא נשטפה בידי המבול. נוח חיי את רוב בדידותו במערה ליד החוף ושותה יין. בניו מגלים אותו עירום ונרדם בשל השתכרותו. חם שעדיין כועס על אביו, מחליט לעזוב את המשפחה. לאחר מכן, לפי בקשתה של עילה, משלים נוח עם משפחתו כשהוא מברך את נכדותיו. בעוד שהמשפחה מתאחדת, היא כולה עדה להיווצרותה של קשת בשמים.

צוות שחקנים

הפקה

פיתוח

ארונופסקי סיפר כי דמותו של נח וסיפורו קסם לו מאז גיל 13. ארי אנדל ששיתף פעולה מספר פעמים עם ארונופסקי וג'ון לרמן עזרו לארונופסקי בכתיבת התסריט ובהוצאת הסרט לפועל.

צילום

הצילומים החלו ביולי 2012 במקומות שונים בדרום איסלנד. בספטמבר 2012 החלו צילומים גם בניו יורק, שהופסקו קצרות לאחר שראסל קרואו נסחף בנהר ומשמר החופים נאלצו לחלץ אותו. בנוסף הוקפאה הפקת הסרט לזמן קצר בשל הוריקן סנדי.

מוזיקה

פסקול הסרט הולחן על ידי קלינט מנסל, שהלחין את המוזיקה לכל סרטיו הקודמים של ארונופסקי.[9]

המבול: פסקול הסרט המקורי

1. In The Beginning,There Was Nothing
2. The World Was Filled With Violence
3. The End Of All Flesh Is Before Me
4. Sweet Savour
5. The Fallen Ones
6. For Seasons, And For Days, And Years
7. Make Thee An Ark
8. Every Creeping Thing That Creeps
9. I Will Destroy Them
10. Flesh Of My Flesh
11. The Wickedness Of Man
12. In Sorrow Thou Shalt Bring Forth Children
13. Your Eyes Shall Be Opened,And Ye Shall Be As Gods
14. The Flood Waters Were Upon The World
15. By Man Shall His Blood Be Shed
16. The Judgement Of Man
17. The Spirit Of The Creator Moved Upon The Face Of The Waters
18. Forty Days And Nights
19. What Is This That Thou Hast Done?
20. The Fear And The Dread Of You

קישורים חיצוניים

ביקורות:

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 המבול, באתר Box Office Mojo
  2. ^ Patten, Dominic (13 באפריל 2012). "Darren Aronofsky's 'Noah' Has Release Date". deadline.com. נבדק ב-29 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ בסרט לא קיים המונח אלוהים, אלא, "הבורא" (באנגלית: The Creator)
  4. ^ ראסל קרואו בתור נח
  5. ^ ג'ניפר קונלי בתור נעמה, אשת נח
  6. ^ דאגלס בות' בתור שם
  7. ^ אמה ווטסון בתור עילה, אהובתו של שם
  8. ^ אנתוני הופקינס בתור מתושלח
  9. ^ Jagernauth, Kevin (11 בדצמבר 2012). "Darren Aronofsky Confirms Clint Mansell Is Scoring 'Noah,' Discusses Their Working Relationship". indiewire.com. אורכב מ-המקור ב-2012-12-12. נבדק ב-11 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)