פישר בלאק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
Yoavd (שיחה | תרומות)
תקלדה
שורה 5: שורה 5:
=== פעילותו ככלכלן ===
=== פעילותו ככלכלן ===
ב-1971 עבר ל[[אוניברסיטת שיקאגו]] ואחר כך הצטרף למכון המחקר [[MIT]]. בתחילת דרכו היה מעורב בויכוחים בין הכלכלנים ה[[מוניטריזם|מוניטריסטים]] בראשות [[מילטון פרידמן]] וה[[ג'ון מיינרד קיינס|קיינסיאנים]] בראשות [[פרנקו מודיליאני|מודיליאני]].בלק לא ראה חשיבות גדולה למדיניות המוניטרית במסגרת ייצוב של צמיחת המשק ,וב-1972 כתב למילטון פרידמן מכתב בזו הלשון :
ב-1971 עבר ל[[אוניברסיטת שיקאגו]] ואחר כך הצטרף למכון המחקר [[MIT]]. בתחילת דרכו היה מעורב בויכוחים בין הכלכלנים ה[[מוניטריזם|מוניטריסטים]] בראשות [[מילטון פרידמן]] וה[[ג'ון מיינרד קיינס|קיינסיאנים]] בראשות [[פרנקו מודיליאני|מודיליאני]]. בלק לא ראה חשיבות גדולה למדיניות המוניטרית במסגרת ייצוב של צמיחת המשק, וב-1972 כתב למילטון פרידמן מכתב בזו הלשון :
{{ציטוט|תוכן=
{{ציטוט|תוכן=
"בכלכלה האמריקאית חלק גדול מהחוב הציבורי מצוי בשטרות אוצר . כאשר נפדים שטרות אלה,מונפקים שטרות חדשים . אם ינסה הפדרל ריזרב להזרים כסף לסקטור הפרטי ,כי אז הסקטור הפרטי פשוט יעביר את כספו לשטרות אוצר חדשים (שיונפקו) .אם יקטין הפדרל ריזרב את כמות הכסף ,הסקטור הפרטי יבחר לפדות חלק משטרות האוצר שלו."}}
"בכלכלה האמריקאית חלק גדול מהחוב הציבורי מצוי בשטרות אוצר. כאשר נפדים שטרות אלה, מונפקים שטרות חדשים. אם ינסה הפדרל ריזרב להזרים כסף לסקטור הפרטי, כי אז הסקטור הפרטי פשוט יעביר את כספו לשטרות אוצר חדשים (שיונפקו). אם יקטין הפדרל ריזרב את כמות הכסף, הסקטור הפרטי יבחר לפדות חלק משטרות האוצר שלו."}}


=== מודל הערכת האופציות ===
=== מודל הערכת האופציות ===


בתקופה זו החל לעבוד על גולת הכותרת של הצלחתו - מודל הערכת האופציות בלק-שולס.
בתקופה זו החל לעבוד על גולת הכותרת של הצלחתו - מודל הערכת האופציות בלק-שולס.
המודל של בלק ושולס הוא מודל מתמטי יישומי במלוא מובן המילה . הוא אומד את ערכה של אופציה מסוג קול(Call) או פוט(Put) בהינתן פרמטרים הנוגעים לשערי מניות ,התנהגותן ,שער הרבית במשק ועוד.
המודל של בלק ושולס הוא מודל מתמטי יישומי במלוא מובן המילה. הוא אומד את ערכה של אופציה מסוג קול(Call) או פוט(Put) בהינתן פרמטרים הנוגעים לשערי מניות, התנהגותן, שער הרבית במשק ועוד.
{{ערך מורחב|מודל בלק ושולס}}
{{ערך מורחב|מודל בלק ושולס}}


ב-1984 הצטרף לחברת הברוקרים [[גולדמן זקס]], פועל יוצא מהצלחת הטמעתו של המודל בקרב האוכולסיה הפיננסית .
ב-1984 הצטרף לחברת הברוקרים [[גולדמן זקס]], פועל יוצא מהצלחת הטמעתו של המודל בקרב האוכולסיה הפיננסית .


בלק נפטר ב-[[1995]] מ[[סרטן (מחלה)|סרטן]]. ב-1997 הוענק [[פרס נובל לכלכלה]] לעמיתו לפיתוח המודל ,[[מיירון שולס]], ולכלכלן נוסף שהיה מעורב בפיתוח - [[רוברט סי. מרטון]]. ועדת הפרס העלתה על נס את תרומתו המכרעת לפיתוח הנוסחה. יש להניח כי אילו חי, היה בלק חתן פרס נובל.
בלק נפטר ב-[[1995]] מ[[סרטן (מחלה)|סרטן]]. ב-1997 הוענק [[פרס נובל לכלכלה]] לעמיתו לפיתוח המודל, [[מיירון שולס]], ולכלכלן נוסף שהיה מעורב בפיתוח - [[רוברט סי. מרטון]]. ועדת הפרס העלתה על נס את תרומתו המכרעת לפיתוח הנוסחה. יש להניח כי אילו חי, היה בלק חתן פרס נובל.


[[קטגוריה: כלכלנים אמריקאים|בלק, פישר]]
[[קטגוריה: כלכלנים אמריקאים|בלק, פישר]]

גרסה מ־14:49, 17 במאי 2007

פישר בלק (11 בינואר 1938 - 30 באוגוסט 1995) היה כלכלן ומתמטיקאי אמריקאי שהתפרסם במיוחד בשל היותו, יחד עם מיירון שולס, בין מפתחי המודל המקובל ביותר להערכת אופציות - נוסחת בלק ושולס.

את הדוקטורט קיבל בלק ב-1964 באוניברסיטת הארוורד שבבוסטון, מסצ'וסטס, בתחום המתימטיקה השימושית. הוא היה תלמידו של מרווין מינסקי ועבד איתו על בעיות באינטלגנציה מלאכותית.

פעילותו ככלכלן

ב-1971 עבר לאוניברסיטת שיקאגו ואחר כך הצטרף למכון המחקר MIT. בתחילת דרכו היה מעורב בויכוחים בין הכלכלנים המוניטריסטים בראשות מילטון פרידמן והקיינסיאנים בראשות מודיליאני. בלק לא ראה חשיבות גדולה למדיניות המוניטרית במסגרת ייצוב של צמיחת המשק, וב-1972 כתב למילטון פרידמן מכתב בזו הלשון :

"בכלכלה האמריקאית חלק גדול מהחוב הציבורי מצוי בשטרות אוצר. כאשר נפדים שטרות אלה, מונפקים שטרות חדשים. אם ינסה הפדרל ריזרב להזרים כסף לסקטור הפרטי, כי אז הסקטור הפרטי פשוט יעביר את כספו לשטרות אוצר חדשים (שיונפקו). אם יקטין הפדרל ריזרב את כמות הכסף, הסקטור הפרטי יבחר לפדות חלק משטרות האוצר שלו."

מודל הערכת האופציות

בתקופה זו החל לעבוד על גולת הכותרת של הצלחתו - מודל הערכת האופציות בלק-שולס. המודל של בלק ושולס הוא מודל מתמטי יישומי במלוא מובן המילה. הוא אומד את ערכה של אופציה מסוג קול(Call) או פוט(Put) בהינתן פרמטרים הנוגעים לשערי מניות, התנהגותן, שער הרבית במשק ועוד.

ערך מורחב – מודל בלק ושולס

ב-1984 הצטרף לחברת הברוקרים גולדמן זקס, פועל יוצא מהצלחת הטמעתו של המודל בקרב האוכולסיה הפיננסית .

בלק נפטר ב-1995 מסרטן. ב-1997 הוענק פרס נובל לכלכלה לעמיתו לפיתוח המודל, מיירון שולס, ולכלכלן נוסף שהיה מעורב בפיתוח - רוברט סי. מרטון. ועדת הפרס העלתה על נס את תרומתו המכרעת לפיתוח הנוסחה. יש להניח כי אילו חי, היה בלק חתן פרס נובל.