Command & Conquer (משחק וידאו, 1995) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תקלדה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 30: שורה 30:
Westwood הגו את המשחק בזמן שלבי הפיתוח האחרונים של המשחק [[Dune 2]], ו-Command & Conquer מבוסס רבות עליו. בהשראת האירועים באותה עת, ובעיקר [[מלחמת המפרץ]], צוות המפתחים נתן למשחק הגדרות של לוחמה מודרנית. המשחק מכיל סרטוני מעבר רבים אשר מככבים בהם עובדי Westwood ושחקן מקצועי אחד, ג'וזף קושן, אשר מגלם את קיין.
Westwood הגו את המשחק בזמן שלבי הפיתוח האחרונים של המשחק [[Dune 2]], ו-Command & Conquer מבוסס רבות עליו. בהשראת האירועים באותה עת, ובעיקר [[מלחמת המפרץ]], צוות המפתחים נתן למשחק הגדרות של לוחמה מודרנית. המשחק מכיל סרטוני מעבר רבים אשר מככבים בהם עובדי Westwood ושחקן מקצועי אחד, ג'וזף קושן, אשר מגלם את קיין.


Command & Conquer זכה להצלחה מסחרית ולביקורות טובות, נמכרו מעל 3 מיליון עותקים וכן הוענקו מספר פרסים לפתחים. זהו המשחק הראשון בסדרת משחקי [[Command & Conquer]], אשר מכרו בסך הכל 30 מיליון עותקים עד שנת 2009. ב-31 באוגוסט 2007, מלאו 12 שנים למשחק. לכבוד המאורע [[Electronic Arts]] הפיצו את הגרסה הראשונה של המשחק להורדה בצורה חופשית בצירוף הוראות שיאפשרו להפעיל את המשחק גם תחת [[Windows XP]].
Command & Conquer זכה להצלחה מסחרית ולביקורות טובות, נמכרו מעל 3 מיליון עותקים וכן הוענקו מספר פרסים למפתחים. זהו המשחק הראשון בסדרת משחקי [[Command & Conquer]], אשר מכרו בסך הכל 30 מיליון עותקים עד שנת 2009. ב-31 באוגוסט 2007, מלאו 12 שנים למשחק. לכבוד המאורע [[Electronic Arts]] הפיצו את הגרסה הראשונה של המשחק להורדה בצורה חופשית בצירוף הוראות שיאפשרו להפעיל את המשחק גם תחת [[Windows XP]].


== משחקיות ==
== משחקיות ==

גרסה מ־01:42, 15 במאי 2022

תבנית:מידע משחק Command & Conquer (נקרא גם: Command & Conquer: Tiberian Dawn, בקיצור: CnC או C&C) הוא משחק וידאו מסוג אסטרטגיה בזמן אמת משנת 1995, אשר פותח על ידי Westwood Studios. עלילת המשחק מתקיימת בהיסטוריה חלופית מודרנית, ובה מסופר על מלחמת עולם בין שתי קבוצות: "יוזמת ההגנה הבינלאומית של האו"ם" (Global Defense Initiative, או בקיצור: GDI) ו"האחווה של נוד" (Brotherhood of Nod), שבראשה עומד קיין. הקונפליקט מתרכז בשליטה על משאב חדש שנקרא טיבריום, חומר דמוי קריסטלים, אותם ניתן מאוחר יותר לעבד בקלות לחומרים שימושיים.

Westwood הגו את המשחק בזמן שלבי הפיתוח האחרונים של המשחק Dune 2, ו-Command & Conquer מבוסס רבות עליו. בהשראת האירועים באותה עת, ובעיקר מלחמת המפרץ, צוות המפתחים נתן למשחק הגדרות של לוחמה מודרנית. המשחק מכיל סרטוני מעבר רבים אשר מככבים בהם עובדי Westwood ושחקן מקצועי אחד, ג'וזף קושן, אשר מגלם את קיין.

Command & Conquer זכה להצלחה מסחרית ולביקורות טובות, נמכרו מעל 3 מיליון עותקים וכן הוענקו מספר פרסים למפתחים. זהו המשחק הראשון בסדרת משחקי Command & Conquer, אשר מכרו בסך הכל 30 מיליון עותקים עד שנת 2009. ב-31 באוגוסט 2007, מלאו 12 שנים למשחק. לכבוד המאורע Electronic Arts הפיצו את הגרסה הראשונה של המשחק להורדה בצורה חופשית בצירוף הוראות שיאפשרו להפעיל את המשחק גם תחת Windows XP.

משחקיות

במשחק נדרש לבנות בסיס לאסוף משאבים במטרה לממן את פעילות בניית המבנים, טכנולוגיות ויחידות צבאיות אשר יתקפו ויכבשו את בסיסי היריבים. המשחק מכיל שני מצבי משחק: "יוזמת ההגנה הבינלאומית של האו"ם" (GDI) ו"האחווה של נוד". יחידות ה-GDI עמידות יותר ובעלות עוצמה חזקה יותר מיחידות הנוד, אך הן גם יקרות יותר. מהצד השני יחידות הנוד זולות אך פחות עמידות באופן משמעותי. GDI מתמקדים בתקיפות אסטרטגיות בקנה מידה גדול, בעוד הנוד יוצרים צבאות גדולים יותר ומשתמשים בטקטית לוחמה לא קונבנציונלית. יש כ-15 יחידות ומבנים בסך הכל. המשאב היחיד במשחק הוא טיבריום, אשר נאסף על ידי יחידות קצירה שנושאות אותו לבית זיקוק לצורך עיבוד. כאשר השחק בונה מבנים, יחידות ומבנים נוספים הופכים זמינים לרכישה. המשחק מכיל שני קמפיינים לשחקן יחיד, אחד ל-GDI והשני לנוד. המטרה ברוב שלבי הקמפיינים היא להשמיד או להשתלט על מבני אויב. המשימות מתחילות עם סרטון וידאו.

השחרור המקורי ל-DOS מכיל משחק מרובה משתתפים לעד ארבעה שחקנים, דבר אשר היה נדיר באותו הזמן. משחק מרוב משתתפים על גבי האינטרנט נוסף בשחרור ה-Gold של אותו משחק. הגרסאות ל-Sega Saturn ופלייסטיישן היו ללא תמיכה במשחק מרוב משתתפים, אך כללו 15 משימות לשחקן יחיד מחבילת ההרחבה The Covert Operations. הגרסה לנינטנדו 64 כללה עדכון גרפיקה, עם דגמים בתלת-מימד. סרטוני המעבר הוסרו והוחלפו בתמונות, בליווי קריינות ואפקטי קול. בעוד הגרסה בנינטדו 64 כללה 4 משימות חדשות, היא הייתה ללא תמיכה במשחק מרובה משתתפים.

פיתוח

Westwood החלו את הפיתוח בתחילת 1993, לאחר שהגו את הרעיון למשחק בסמוך לסיום הפיתוח של Dune 2. הצוות תכנן לבנות את המשחק על היסודות של Dune 2, ובהמשך אמר המייסד השותף של Westwood, ברט ספרי, כי המשחק Command & Conquer "היה התוצאה הסופית של רשימת המשאלות ב-Dune 2". בעקבות ההצלחה של Dune 2, ספרי האמין כי "הגיע הזמן לבנות את משחק האסטרטגיה בזמן אמת האולטימטיבי" עם קניין רוחני מקורי. הוא אמר מאוחר יותר כי הוא היה "קנאי לקרוא למשחק בשם Command & Conquer", משום שהאמין כי שם המשחק הוא סיכום אידיאלי למשחקיות שלו.

כמו ב-Dune 2, גם Command & Conquer התרחש במקור בעולם פנטזיה אפית לפני שעוצב מחדש. הצוות שינה זאת ללוחמה מודרנית בגלל האקלים הפוליטי של אמצע שנות ה-90, והושפעו בעיקר ממלחמת המפרץ כגורם המשפיע על החלטתם. המייסד השותף לואיס קאסטל אמר: "המלחמה הייתה בחדשות והאיום מפני טרור היה בראש של כולם". הרקע למשחק הושפע עוד יותר מהאמונה של ספרי כי מלחמות עתידיות לא יהיו אומה מול אומה, אלא מלחמה בין העולם המערבי לסוג של ארגוני טרור אנרכיסתים שאין להם ממשלה מרכזית. הצוות רצה לגרום לשחק להרגיש שהמחשב שלו הוא "מסוף לשדה קרב אמיתי", הם לקחו את הנושא רחוק עד כדי כך שתהליך ההתקנה של המשחק דימה פריצה לתשתית צבאית. יחד עם זאת, קאסטל ציין כי הצוות יצר יקום מקביל במטרה למנוע סוגיות בנושא מלחמות אמיתיות.

קאסטל אמר שמכיוון שהחברה פיתחה משחקים אחרים במקביל, הפיתוח של Command & Conquer לא היה פשוט. אך המתכנת הראשי ג'ו בוסטיק אמר שהפיתוח היה מהנה כלכך עד שלפעמים הוא הופתע מכך ששילמו לו על זה. לפי קאסטל, השחקנים שבחנו את המשחק התלהבו ממנו כלכך, והדבר עודד את הצוות לעבוד קשה יותר על המשך פיתוחו. הצוות יצר סרטוני וידאו למשחק. הסרטונים לא הכילו שחקנים מקצועיים למעט קושן שגילם את קיין והיה מעורב רבות בהפקה. שאר המשתתפים בסרטונים היו אנשי Westwood והסצינות צולמו במשרדים פנויים ומחסנים. הפסקול למשחק הולחן על ידי פרנק קלפקי.

הפצה

המשחק שוחרר ל-DOS ב-1995. ב-1996 המשחק שוחרר ל-Windows 95 תחת השם Command & Conquer: Gold. התאמה למקינטוש שוחרר ב-1996, עם גרסאות לפלייסטיישן ו-Sega Saturn בהמשך 1996–1997 וגרסה לנינטנדו 64 שהופצה ב-1999. ב-2007 שוחררה גרסה חינמית של המשחק על ידי Electronic Arts. 

ב-1996 שוחררה חבילת הרחבה בשם The Covert Operations הכולל 15 משימות חדשות. הספין אוף למשחק בשם Command & Conquer: Sole Survivor התמקד כולו במשחק מרובה משתתפים, ובו השחקנים פיקדו על יחידות בודדות במצבים כגון משחק מוות (Deathmatch) או כיבוש דגלים.

ב-2008 שוחרר טלאי תוכנה לא רשמי במטרה לגרום למשחק להמשיך לעבוד בגרסאות ה-32 ו-64 ביט של Windows XP ומעלה. הטלאי טיפל במספר באגים במשחק והוסיף שדרוגים כמו רזולוציה גבוהה יותר וחבילות שפות.

ביקורות

המשחק היה הצלחה מסחרית, עם יותר מ-3 מיליון עותקים שנמכרו וביקורות חיוביות מאוד. ב-1998 Command & Conquer Gold, היה מועמד לפרס האקדמיה לאמנויות ומדעים אינטראקטיביים, בקטגוריית משחק האסטרטגיה של השנה.

בוב שטראוס מ-Entertainment Weekly שיבח את המשחק וכתב: "אם אתה אהבת לשחק עם חיילי צעצוע כילד, אתה תחשוב שדרכת על מוקש ועלית לגן עדן". שטראוס האמין כי סרטוני הווידאו, הקול וה"אקשן ללא פסקה", החיו את ז'אנר משחקי המלחמה שנחשב לכבד ומשעמם. לאחר שציין לטובה את המשחק מרובה המשתתפים, וציין כי תהליך ההתקנה הוא "המגניב ביותר שראיתי", הוא סיכם כי המשחק "גורם לסימולציות מלחמה אחרות להראות כמו משחק הלוח סיכון". פיטר סמית מ- Computer Games Magazine אמר כי המשחק הוא "מנת אדרנלין בקופסה" וכתב: "כל דבר במשחק הזה צועק איכות". סמית שיבח את המוזיקה והאפקטים הקוליים, המשחקיות והסיפור ואפילו את התקנת התוכנה. סמית העיר על מספר בעיות קטנות, בהן האינטליגנציה המלאכותית של המשחק, אך סיכם: "Westwood ממש העלו את הרמה עם המשחק הזה". כריס הודאק מ-Gamespot כתב: "החל ממסכי הטעינה וישר עד הבוקר, Command & Conquer הוא אחד מהמשחקים הטובים שאי פעם ראיתי, ואשר עוצב בגאונות .

מרטין סרילוס מ-Computer Gaming World כתב שהמשחק "נשאר בעיקר משחק טוב של Dune 2, בעל אפשרות למשחק רשת". סרילוס מצא כי הממשק אינטואטיבי וקל לשימוש, כמו כן שיבח את הסיפור על כך שהיה מעניין וציין כי "אקנה את C&C2 רק כדי לראות איך הדברים הולכים להסתיים". יחד עם זאת, המפתחים לדבריו כשלו ב"תיקון חסרונות מהותיים" שהיו ב-Dune 2, ערפל קרב אינו מתאים לסיפור בעולם אמיתי, בנוסף מצא פגמים בעיצוב הבחירות במשימות, והוא האמין שהן נבנו כמו "פאזל" שמאפשר לזכות בהן רק בדרך אחת. הוא סיכם כי הוא נשאר "אחד ממשחקי האסטרטגי שנראים ונשמעים הכי טוב עד היום", ושהדבר יותר ממכסה על חסרונותיו.

ממוצע ציוני הביקורות למשחק עומד על 94 על פי Metacritic.

מורשת

Command & Conquer יצר את סדרת משחקי Command & Conquer, שמכרו 30 מיליון עותקים עד נובמבר 2009. סיפר המשחק המשיך בסדרת משחקי טיבריאן, כולל במשחק Command & Conquer: Renegade אשר חוזר למלחמת הטיבריום הראשונה. ב-1996 Westwood השיקו סדרת משחקי פריקוול בשם Red Alert, הסדרה מספרת על קונפליקט עולמי במדינות המערב לברית המועצות אשר התרחש במקום מלחמת העולם השנייה

המשחק נחשב למשפיע הגדול ביותר על ז'אנר משחקי אסטרטגיה בזמן אמת. ב-1996 Computer Gaming World דירג את Command & Conquer במקום 48 ברשימת המשחקים הטובים ביותר. Next Generation דירג באותה שנה את המשחק במקום 49. בשנת 2002 כתבו ב-Computer and Video Games: "מאות משחקי אסטרטגיה, מסטארקראפט ועד Age of Empires לקחו רעיונות ו-Command & Conquer... ז'אנר האסטרגיה בזמן אמת עדיין משגשג, והכל תודות ל-Command & Conquer". ברוס ג'ריק מ-GameSpot ציין ש-Command & Conquer הוא "כמעט שם נרדף למשחק אסטרגיה בזמן אמת".

קישורים חיצוניים