פרנצ'סקו דוראנטה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
HansCastorp (שיחה | תרומות)
מ הזזת הווי"ו למקום הנכון.
שורה 15: שורה 15:
[http://imslp.org/wiki/Category:Durante%2C_Francesco Durante on IMSLP]
[http://imslp.org/wiki/Category:Durante%2C_Francesco Durante on IMSLP]


{{מיון רגיל:דוראנטה, פרנצ'סקו}}

[[קטגוריה:מלחינים איטלקים|דוראנטה, פרנצ'סקו]]
[[קטגוריה:מלחינים איטלקים]]
[[קטגוריה:מורים למוזיקה|דוראנטה, פרנצ'סקו]]
[[קטגוריה:מורים למוזיקה]]


[[en:Francesco Durante]]
[[en:Francesco Durante]]

גרסה מ־11:34, 30 ביוני 2007

פרנצ'סקו דוראנטה (איטלקית: Francesco Durante, נולד ב-31 במרץ 1684, נפטר ב-30 בספטמבר 1755) היה מלחין איטלקי.

דוראנטה נולד בפראטאמאג'ורה, בממלכת שתי הסיציליות ובגיל צעיר נכנס לקונסרבטוריו דאי פוברי די ג'זו כריסטו בנאפולי, שם למד אצל גאטנו גרקו. בהמשך היה לתלמידו של אלסנדרו סקרלטי בקונסרבטוריו די סאנט'אונופריו. משערים שלמד גם אצל ברנרדו פאסקוויני וג'וזפה אוטאביו פיטוני ברומא, אבל אין ראיות מתועדות לכך. נאמר עליו, שהחליף את סקרלטי בשנת 1725 בסאנט'אונופריו ונשאר שם עד 1742, אז החליף את ניקולא פורפורה כראש הקונסרבטוריו די סנטה מריה די לורטו, גם הוא בנאפולי. במשרה זו כיהן במשך שלוש-עשרה שנים, עד למותו בנאפולי.

המוניטין שלו כמורה היו נכבדים ובין תלמידיו היו ניקולו יומלי, ג'ובני פאיזיילו, פרגולזי, ניקולו פיצ'יני ולאונרדו וינצ'י. כמורה עמד על הצורך בציות לחוקים ללא שיקול דעת, בניגוד לסקרלטי, שהתייחס לכל תלמידיו כפרטים, כל אחד לעצמו. אוסף של יצירות דוראנטה, שכמעט כולו מוזיקת קודש בלבד, נמסר על ידי סלוואג'י, אספן אמנות נאפוליטני, לספרייה של פריז. קטלוג אפשר למצוא ב-Fétis's Biographie universelle. גם בספריה הקיסרית בוינה שמור אוסף יקר-ערך של כתבי יד מאת דוראנטה. שני רקוויאם, מיסות אחדות (אחת מהן, יצירה מקורית ביותר, היא "המיסה הפסטורלית" לארבעה קולות) ו"קינות הנביא ירמיהו" הן בין היצירות החשובות ביותר שכתב לטקסטים דתיים.

העובדה, שדוראנטה לא כתב מעולם לבימה הקנתה לו מוניטין מופרזים של מלחין מוזיקת קודש. עם היותו אחד ממלחיני הכנסייה המעולים של סגנונו ותקופתו, היום סבורים שהוא נופל בערכו הן מלאונרדו לאו והן מאלסנדרו סקרלטי ונראה שהוא מייסדה של האסכולה הסנטימנטלית במוזיקה הכנסייתית של איטליה. סוג זה של מוזיקה אופייני לדוראנטה האיש: לא אינטלקטואל, אך אדוק בדתו ומאמין בלב שלם. האסה מחה כנגד הגדרת דוראנטה כגדול הבקיאים בהרמוניה באיטליה, תואר שהוא מצדו הקצה לאלסנדרו סקרלטי.

מקורות

(לערך האנגלי) ס. סיידי (עורך) (1980), מילון גרוב החדש למוזיקה ומוזיקאים, כרך חמישי.

קישורים חיצוניים

Durante on IMSLP