סלג'וק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
חובבשירה (שיחה | תרומות)
לערוך
מועתק מהערך על הסלג'וקים ולא בצורה מוצלחת
שורה 3: שורה 3:


הסלג'וקים היו כוח במזרח התיכון עד ל[[האימפריה המונגולית|פלישה המונגולית]] ב[[המאה ה-13|מאה ה-13]]. ה[[סלג'וקים של רום]], שישבו ב[[אסיה הקטנה]] המשיכו להיות כוח מקומי עד ל[[המאה ה-14|מאה ה-14]].
הסלג'וקים היו כוח במזרח התיכון עד ל[[האימפריה המונגולית|פלישה המונגולית]] ב[[המאה ה-13|מאה ה-13]]. ה[[סלג'וקים של רום]], שישבו ב[[אסיה הקטנה]] המשיכו להיות כוח מקומי עד ל[[המאה ה-14|מאה ה-14]].

הצליחה להשתלט על
, שעל שמו נקראת השושלת הסלג'וקית, היה בנו של אציל אוע'וזי בשם דוקאק, שישב ככל הנראה תחת אזור השפעה ח'אזרי, היכן שהוא בין הוולגה או נהר אוראל לימת אראל. סלג'וק עזב את אביו ועבר להתיישב בעיר ג'אנד, עיר שוק, שישבה בגבול בין הערבה הטורקית ומרכז אסיה האסלאמית. סלג'וק מת בשיבה מופלגת, לפי האגדה בגיל 107, וככל הנראה התאסלם מאוחר בחייו יחד עם בניו, בערך באותו זמן בו התאסלמו הקאראח'אנים.


[עריכה] שכירי חרב
שלושת בניו של סלג'וק, שנולדו לפני התאסלמותו, נקראו מיכאיל, אישראיל ומוסא, מה שייתכן ומצביע על איזושהי השפעה יהודית או נוצרית נסטוריאנית. לאחר מותו של סלג'וק, שנקבר בג'אנד, התחלקה משפחתו לשני ענפים עיקריים. מאחר שמיכאיל מת בגיל צעיר ומכיוון שמוסא היה בעל כוח מועט המנהיגים המקובלים של המשפחה הסלג'וקית היו ישראיל, שנודע גם בשם הטורקי ארסלאן, שמשמעו אריה, ושני בניו של מיכאיל, צ'אע'רי בכ וטוע'ריל בכ.
אישראיל נשלח על-ידי אביו לסייע לסאמאנים, שאוימו מידי הקאראח'אנים, והתיישב בשטחי הערבה(גיאוגרפיה) ליד בוח'ארה. אחייניו, צ'אע'רי בכ וטוע'ריל בכ, שגורשו מג'אנד על-ידי יאבגו מבני האוג'וז, נפרדו מאישראיל והצטרפו לאחד מהקאראח'אנים שישב צפונה ממנו. ב-1025, התאריך הראשון הידוע בבטחה, הצטרפו שני ענפי המשפחה הסלג'וקית לשירותו של עלי-תג'ין, הקאראח'אן של בוח'ארא. עלי-תג'ין הובס בידי מחמוד מע'זנא וכתוצאה מתבוסה זו עבר אישראיל לשרת תחת הלה. מחמוד מע'זנא העביר את אישראיל לח'וראסאן, רחוק מהשפעתו של עלי-תג'ין, שם יכל לסמוך על שירותיו. צ'אע'רי בכ וטוע'ריל בכ תפסו מקלט בח'ואריזם, שנשלטה בידי ואסאל אוטונומי של מחמוד.
האוע'וזים שישבו בח'וראסאן התעקשו לשמור על אורח החיים המסורתי של השבטים הנומאדים הטורקיים והמשיכו לפשוט על אזורי היישוב החקלאיים. למרות שמחמוד מע'זנא החזיק את אישראיל כבן ערובה, לא סרו השבטים האוע'וזים למרותו וב-1029 נאלץ מחמוד לגרשם מח'וראסאן. האוע'וזים נמלטו דרך איראן לאזרביג'אן שם העסיקו אותם נסיכים מקומיים אותם כנגד יריביהם ואף כנגד הספר הארמני-ביזנטי. מריבות בין בניו של מחמוד איפשרו לאוע'וזים לשוב לח'וראסאן ולהמשיך משם בפשיטות שוד לכל כיוון. מסעוד, בנו של מחמוד, שיצא וידו על העליונה מהעימות עם יריביו מבית, הקדיש את מרצו למלחמות נגד הודו ונגד הבויהים ולא פעל לרסן את האוע'וזים, שבהיעדר הנהגה חזקה תפקדו בעיקר כשודדים.


[[קטגוריה:סלג'וקים|*]]
[[קטגוריה:סלג'וקים|*]]

גרסה מ־01:10, 26 באוקטובר 2007

סלג'וק (טורקית: Selçuk, ערבית: سلجوق) היה אבי המשפחה הסלג'וקית, שהצליחה להשתלט במאה ה-11 על כל שטחי ההשפעה של האימפריה העבאסית והיוותה כוח משמעותי בעולם האסלאם עד לעלייתה של האימפריה המונגולית במאה ה-13.

הסלג'וקים היו כוח במזרח התיכון עד לפלישה המונגולית במאה ה-13. הסלג'וקים של רום, שישבו באסיה הקטנה המשיכו להיות כוח מקומי עד למאה ה-14.