נערמר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
AlnoktaBOT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: vi:Menes
JAnDbot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: vi:Narmer
שורה 45: שורה 45:
[[sv:Narmer]]
[[sv:Narmer]]
[[tr:Narmer]]
[[tr:Narmer]]
[[vi:Menes]]
[[vi:Narmer]]
[[zh:那尔迈]]
[[zh:那尔迈]]

גרסה מ־21:06, 3 בינואר 2008

שני צדדיה של פלטת נערמר

פרעה נערמר, הידוע אף בשמו היווני ‏מֶ‏נֶ‏ס, חי בסביבות שנת 3100 לפנה"ס והיה פרעה הראשון של מצרים העתיקה. יש מייחסים לו את איחוד שתי ממלכות מצרים העתיקה (העילית והתחתית) לאימפריה הראשונה בהיסטוריה. הדעה הרווחת בקרב ההיסטוריונים היא שבזמנו התפתח כתב החרטומים הראשון.

איחוד מצרים

החברה האנושית התפתחה בהדרגה מכנופיות לשבטים, ויצרה ערי מדינה קטנות שכללו גם את הכפרים שמסביב להן. סביב שנת 3300 לפנה"ס היו ערי המדינה במצרים מחולקות לשתי ממלכות שלטוניות - מצרים העילית, שעטרה את הכתר הלבן, ומצרים התחתית, שעטרה את הכתר האדום. איחוד מצרים מיוחס לנערמר בזכות פלטת נערמר, שבה מתועד הכיבוש.

הנהגת האימפריה

נערמר יצר את האימפריה לעצמו, ולעצמו יצר ישות פוליטית שלא נראתה מעולם. בעיני עמו הוא נחשב לאל, וחצרו צברה הון ועוצמה - פוליטיים ודתיים כאחד. הוא שלט על האימפריה שלו מהעיר טיניס שליד אבידוס.

האימפריה שהקים נערמר החזיקה מעמד כמה מאות שנים, ולאחר מכן החליפו אותה שושלות פרעונים רבות. בסופו של דבר התמוטטה האימפריה, ואימפריות אחרות עלו לגדולה והחליפו אותה, אולם מורשת הפרעונים, ממדע ועד אדריכלות, משפיעה עד עצם היום הזה, ורבים מוקירים אותה על היותה אבן פינה אמיתית בהתפתחות התרבות האנושית.

ראו גם