לוקיוס אנטוניוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
נדרש הרבה יותר מזה
Alexbot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: ca:Luci Antoni
שורה 20: שורה 20:


[[en:Lucius Antonius (brother of Mark Antony)]]
[[en:Lucius Antonius (brother of Mark Antony)]]
[[ca:Lluci Antoni]]
[[ca:Luci Antoni]]
[[de:Lucius Antonius]]
[[de:Lucius Antonius]]
[[es:Lucio Antonio]]
[[es:Lucio Antonio]]

גרסה מ־09:35, 11 בינואר 2008

לוקיוס אנטוניוס

לוקיוס אנטוניוס, פוליטיקאי רומאי שפעל בשלהי תקופת הרפובליקה הרומאית.

תולדות חייו

אנטוניוס נולד ברומא אביו, מרקוס אנטוניוס קרטיקוס, היה בנו של הנואם הגדול מרקוס אנטוניוס אוראטור, אשר הוצא להורג בידי אנשי גאיוס מריוס בשנת 86 לפנה"ס. דרך אמו היה קרוב רחוק של יוליוס קיסר. אביו מת בעודו בגיל רך, ואנטוניוס ואחיו גאיוס ומרקוס נותרו בהשגחת אמם יוליה. יוליה נישאה לפובליוס קורנליוס לנטולוס סורה, אשר הוצא להורג בשל השתתפותו בקשר קטילינה להפלת הרפובליקה הרומאית בשנת 63 לפנה"ס.

חייו המוקדמים של אנטוניוס התאפיינו, אם כן, בהיעדרה של השגחה הורית. על פי היסטוריונים כפלוטארכוס הוא בילה את שנות נעוריו בהשתוללות ברומא עם אחיו, ועם ידידים כפובליוס קלודיוס פולכר (שנודע לשמצה בשל כך שחילל את טקס "האלה הטובה", אליו היו מוזמנות רק נשים, והוא הסתנן אליו בלבוש אישה). רעים אלו פיתחו אורח חיים פרוע, הימרו, שתו לשוכרה, וקיימו מערכות יחסים לא נאותות עם נשים.

אנטוניוס כמו אחיו מרקוס היה מתומכיו של יוליוס קיסר, הוא שימש כטריבון העם בשנת 44 לפנה"ס במקביל לכהונתם של מרקוס ויקסר כקונסולים, במסגרת תפקידו הוא חוקק חוק המאשר לקיסר למנות שופטים בזמן העדרו מרומא, לאחר רציחתו של קיסר באותה שנה הוא הפך לתומך של אחיו מרקוס.

בעקבות הניצחון על רוצחיו של קיסר בקרב פיליפי בשנת 42 לפנה"ס אנטוניוס ביחד עם אשת אחיו פולביה אנטוניה החלו לפעול כנגד אוקטביוס בניסיון לבסס את משפחתם כשליטים היחידים ברומא על ידי ניסיון לשבש את הקצאת הקרקעות לווטרנים של צבא אוקטביוס.

אנטוניוס עשה ניסיון לכבוש את רומא שנכשל עם הגעתו של אוקטביוס עם צבאו דבר שגרם לאנטוניוס לסגת מהעיר מתוך כוונה להתאחד עם קציניו של אחיו בגאליה, אוקטביוס שלח את מרקוס ויפסניוס אגריפס לכבוש את סוטריום (כיום סוטרי שבאיטליה) ובכך משך את צומת ליבו של אנטוניוס, בינתיים קווינטוס סלבידינוס רופוס השלים את המצור וכבש את סנטינום ובאה לעזרתו של אגריפס.

אנטוניוס מצא את עצמו לכוד בין שני צבאות של אוקטביוס, ניסיון לחזור לתוכניתו המקורית ולהתחבר לסגניו של אחיו בגאליה נכשל ולכן הוא החליט להתבצר בפרוסיה (כיום פרוג'ה שבאיטליה) שם אוקטביוס רופוס ואגריפס הטילו עליו מצור.

קציניו של מרקוס אנטוניוס עשו מספר ניסיונות להציל את אנטוניוס אולם הם נכשלו וכך בשנת 40 לפנה"ס, שאספקתו הולכת ואוזלת, אנטוניוס נכנע לאוקטביוס ונלקח בשבי. לאחר שאוקטביוס ומרקוס אנטוניוס הגיעו להסכם שלום וחידשו את הטריאומווירט אנטוניוס נשלח להיספניה (כיום ספרד) כמושל, מעבר לכך לא ידוע מה עלה בגורלו.