מסכת עדיות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מסכת עדיות''' או '''מסכת בחירתא''' היא ה[[מסכת]] השביעית ב[[סדר נזיקין]], שהוא הסדר הרביעי ב[[משנה]]. מסכת זו היא בת שמונה פרקים.
'''מסכת עדיות''' (נקראת גם 'בחירתא' או 'מסכת בחירתא') היא ה[[מסכת]] השביעית ב[[סדר נזיקין]], ב[[משנה]]. מסכת זו היא בת שמונה פרקים.


מסכת זו שונה מכל המסכתות האחרות ב[[משנה]] היות שאינה עוסקת בנושא מרכזי אחד, אלא מביאה בה [[הלכה|הלכות]] בעניינים שונים אשר סודרו ונערכו על ידי החכמים ב'כרם ביבנה' - כאשר ישבה ה[[סנהדרין]] ב[[יבנה]]. גם סדר המשניות בתוך המסכת אינו לפי ענייניהן ותוכנן, אלא לפי שמות ה[[תנאים]] שאמרו אותם או העידו עליהן.
מסכת זו שונה מכל המסכתות האחרות ב[[משנה]] היות שאינה עוסקת בנושא מרכזי אחד, אלא מביאה בה [[הלכה|הלכות]] בעניינים שונים אשר סודרו ונערכו על ידי החכמים ב'כרם ביבנה' - כאשר ישבה ה[[סנהדרין]] ב[[יבנה]] לאחר [[המרד הגדול|חורבן בית המקדש השני]]. גם סידור המשניות בתוך המסכת אינו לפי ענייניהן ותוכנן, אלא לפי שמות ה[[תנאים]] ששנו אותם או העידו עליהן.
במסכת זו נכללות הלכות מובחרות יסודיות וברורות, שהעידו תלמידים שכך פסקו רבותיהם.
במסכת זו נכללות הלכות מובחרות יסודיות וברורות, שהעידו תלמידים שכך פסקו רבותיהם.


ה[[רמב"ם]] כותב בהקדמתו על מסכת זו: "רוב עניין זאת המסכת הוא, לזכור בה כל ההלכות שהעידו עליהן אנשים ברורים נאמנים, ושעדותם ראויה לסמוך עליה".
ה[[רמב"ם]] כותב בהקדמתו על מסכת זו: "רוב עניין זאת המסכת הוא, לזכור בה כל ההלכות שהעידו עליהן אנשים ברורים נאמנים, ושעדותם ראויה לסמוך עליה".
כל המסכת נשנתה ביום שמינו את רבי אלעזר בן עזריה ([[תלמוד בבלי|בבלי]] [[מסכת ברכות|ברכות]], כח, א)
לפי ה[[גמרא]], כל המסכת נשנתה ביום שמינו את רבי [[אלעזר בן עזריה]] לנשיא, במקום [[רבן גמליאל]] ([[תלמוד בבלי|בבלי]] [[מסכת ברכות|ברכות]], כח, א)
למסכת עדיות יש [[תוספתא]], אך אין לה [[תלמוד ירושלמי]] או [[תלמוד בבלי|בבלי]].
למסכת עדיות יש [[תוספתא]], אך אין לה [[תלמוד ירושלמי]] או [[תלמוד בבלי|בבלי]].



גרסה מ־01:18, 30 בינואר 2008

מסכת עדיות (נקראת גם 'בחירתא' או 'מסכת בחירתא') היא המסכת השביעית בסדר נזיקין, במשנה. מסכת זו היא בת שמונה פרקים.

מסכת זו שונה מכל המסכתות האחרות במשנה היות שאינה עוסקת בנושא מרכזי אחד, אלא מביאה בה הלכות בעניינים שונים אשר סודרו ונערכו על ידי החכמים ב'כרם ביבנה' - כאשר ישבה הסנהדרין ביבנה לאחר חורבן בית המקדש השני. גם סידור המשניות בתוך המסכת אינו לפי ענייניהן ותוכנן, אלא לפי שמות התנאים ששנו אותם או העידו עליהן. במסכת זו נכללות הלכות מובחרות יסודיות וברורות, שהעידו תלמידים שכך פסקו רבותיהם.

הרמב"ם כותב בהקדמתו על מסכת זו: "רוב עניין זאת המסכת הוא, לזכור בה כל ההלכות שהעידו עליהן אנשים ברורים נאמנים, ושעדותם ראויה לסמוך עליה". לפי הגמרא, כל המסכת נשנתה ביום שמינו את רבי אלעזר בן עזריה לנשיא, במקום רבן גמליאל (בבלי ברכות, כח, א) למסכת עדיות יש תוספתא, אך אין לה תלמוד ירושלמי או בבלי.

שמות פרקי המסכת

  1. שמאי אומר - בפרק זה מובאים כללי פסיקה יסודיים.
  2. רבי חנינא -
  3. כל המטמאין
  4. אלו דברים - רשימת הלכות שבהם בית שמאי מקילים ובית הלל מחמירים, בניגוד לרגיל.
  5. רבי יהודה - המשך נושא הפרק הקודם.
  6. רבי יהודה בן בבא
  7. העיד רבי יהושע
  8. העיד רבי יהושע בן בתירא

פרשני המסכת

הפרשנים על מסכת זו (על המשנה הנדפסת במהדורות מסוימות יחד עם התלמוד הבבלי) הם הרמב"ם הראב"ד ותוספות ר"ש משאנץ.

קישורים חיצוניים


ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.