מיקרו-בקר 8051 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 17: שורה 17:
==סכמת מלבנים==
==סכמת מלבנים==
[[תמונה:Diag bloques 8051.JPG|שמאל|ממוזער|250px|מבנה פנימי]]
[[תמונה:Diag bloques 8051.JPG|שמאל|ממוזער|250px|מבנה פנימי]]
המיקרו-בקר מכיל את יחידת ה-[[CPU]] ובנוסף היחידות: [[RAM]],[[ROM]], I/O PORTS, TIMERS, תקשורת טורית ובקרת פסיקות, הגדלים והכמויות משתנים בין הרכיבים השונים במשפחת רכיבים אלו ניתן לבדוק לפי דפי נתונים.
המיקרו-בקר מכיל את יחידת ה-[[CPU]] ובנוסף היחידות: [[RAM]],[[ROM]], I/O PORTS, TIMERS, תקשורת טורית ובקרת פסיקות, הגדלים והכמויות משתנים בין הרכיבים השונים במשפחת רכיבים אלו (ניתן לבדוק לפי דפי נתונים).





גרסה מ־21:34, 29 בפברואר 2008

ה-8051 הוא בקר ממשפחת המיקרו-בקרים 80C51, שמקורה בעיצוב המקורי של אינטל שיוצר בתחילת שנות השמונים (צאצא של ה-8048 הקדום).

ה-8051 הוא המיקרו-בקר הראשון, שהציג את שיטת מיעון-סיבית, המאפשרת גישה ל-128 סיביות החל מהבית ה-32 בזיכרון ה-RAM הפנימי באופן פרטני של הרמת סיבית/הורדת סיבית בעזרת שימוש בסט הוראות חדשניות. מודל הזיכרון של המעבד נחשב מורכב באותה התקופה, אך בשל הגמישות הרבה שהוא איפשר בעיצוב מערכות, הפך ה-8051 לפופולרי ביותר (נמכרו מעל 2 מיליון יחידות מאז שנת 1988).

ה-8051 הוא "מחשב בפיסה אחת"- הוא שלם טיורינג ולכן נחשב מחשב לכל דבר.

מאז העיצוב המקורי של המעבד שפותח על-ידי אינטל, חברות נוספות ייצרו שלל דגמים נוספים של המעבד, ביניהן: AMD, Atmel, Cygnal, Dallas, Infineon, Philips, Signetics ,Siemens ואחרות. הגרסאות השונות שיפרו את העיצוב המקורי של אינטל, והיום קיימות גרסאות שונות של ה- 8051 שניתנות לתכנות חיצוני בעזרת מחשב אישי, גרסאות בעלות אפשרות "צריבה" חד פעמית ווריאציות שונות המיוצרות לצרכים שונים.

שימושים

הגרסאות השונות של ה-8051 נמצאות בשימוש עד היום במכשירים רבים ולמעשה זהו המחשב הנפוץ בעולם- הוא נמצא בשימוש במקררים, מכונות כביסה, רמזורים וכמעט בכל מוצר אלקטרוניקה שנמכר היום בגלל פשטותו וגמישותו. עבור מכשירים שונים מיוצרים בדרך כלל רכיבים ייחודיים למוצר שהתוכנה הנדרשת מוטבעת בזיכרון הקבוע (ROM) שלהם וכך מוזילה את עלויות היצור.

קישורים חיצוניים

סכמת מלבנים

מבנה פנימי

המיקרו-בקר מכיל את יחידת ה-CPU ובנוסף היחידות: RAM,ROM, I/O PORTS, TIMERS, תקשורת טורית ובקרת פסיקות, הגדלים והכמויות משתנים בין הרכיבים השונים במשפחת רכיבים אלו (ניתן לבדוק לפי דפי נתונים).