אמנטל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
JAnDbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: pt:Emmental, yi:עמענטאל
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: gl:Emmental
שורה 34: שורה 34:
[[fi:Emmental]]
[[fi:Emmental]]
[[fr:Emmental]]
[[fr:Emmental]]
[[gl:Emmental]]
[[hu:Ementáli]]
[[hu:Ementáli]]
[[id:Emmental (keju)]]
[[id:Emmental (keju)]]

גרסה מ־23:14, 4 ביוני 2008

תבנית:גבינה

אמנטל (גרמנית: Emmentaler) היא גבינה שמקורה בשווייץ. לעתים היא מכונה גבינה שווייצרית בצפון אמריקה, באוסטרליה ובניו זילנד, אולם גבינה שווייצרית אינה בהכרח גבינת אמנטל.

הגבינה במקור הגיעה מעמק אמה המצוי בקנטון ברן. בניגוד לגבינות אחרות הכינוי "אמנטל" לא קיבל בלעדיות בחוק ולכן קיימות גבינות אמנטל ממקומות אחרים. גבינות מצרפת ומבוואריה נפוצות במיוחד. אפילו פינלנד היא יצואן של גבינת אמנטל. בישראל מיוצרת גבינה דומה המכונה בשם "טל העמק" השומר על הדמיון לצליל השם המקורי ועל מרכיב ה"עמק" שבו.

אמנטל היא גבינה צהובה, קשה באופן בינוני, המאופיינת בחריצים גדולים. לגבינה טעם פיקנטי אך לא באופן מאוד בולט. שלושה סוגי בקטריות משמשים לייצור הגבינה: Streptococcus, Lactobacillus וכן Propionibacter shermani. בשלב המאוחר של ייצור הגבינה צורכת הבקטריה Propionibacter shermani את החומצה הלקטית המופרשת על ידי בקטריות אחרות ומשחררת פחמן דו-חמצני, אשר יוצר באיטיות את הבועות מהן ייווצרו החריצים.

הגבינה שכיחה במאכלים בארצות הברית, שם היא משמשת בכריכים. בעת בישול, שמים את הגבינה על גבי גרטנים ומכניסים לתנור על מנת להמיס את הגבינה וכך להזהיב את המנה ולהפכה לפריכה. הגבינה גם משמשת לפונדו.

ראו גם

קישורים חיצוניים