משפטי פראג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ קטגוריה
שורה 19: שורה 19:
[[קטגוריה:צ'כוסלובקיה: היסטוריה]]
[[קטגוריה:צ'כוסלובקיה: היסטוריה]]
[[קטגוריה:צ'כוסלובקיה: חוק ומשפט]]
[[קטגוריה:צ'כוסלובקיה: חוק ומשפט]]
[[קטגוריה:1952]]


[[en:Slánský trial]]
[[en:Slánský trial]]

גרסה מ־01:10, 13 ביולי 2008

משפטי פראג הם סדרה של משפטי ראווה שנערכו בסוף 1952 בפראג, בירת צ'כוסלובקיה. המשפטים נערכו בהשראתו של סטלין, ונועדו לבצר את שלטונו בארצות הגוש הקומוניסטי.

ארבעה עשר נאשמים הועמדו לדין במשפטי פראג, בהם אחד עשר יהודים, שהבולט שבהם הוא רודולף סלנסקי, מזכיר המפלגה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה (המשפטים קרויים לעתים על־שמו, "משפט סלנסקי"). המשפטים נפתחו ב־20 בנובמבר 1952 ונוהלו בידי הרשויות הצ'כוסלובקיות, בהוראת מוסקבה, באווירה אנטישמית ואנטי-ישראלית.

סלנסקי וחבריו הואשמו ב"קשר טרוצקיסטי־טיטואיסטי־ציוני בשירות האימפריאליזם האמריקני". בהשפעת עינויים הודה סלנסקי כי היה סוכן ציוני וריגל לטובת המערב.

אחד עשר מהנאשמים, בכללם סלנסקי, נידונו למוות וב־3 בדצמבר בוצע גזר הדין. שני ישראלים, מרדכי אורן ושמעון אורנשטיין, שהגיעו לפראג נאסרו והואשמו בריגול לטובת ישראל וארצות הברית. אורנשטיין נשפט למאסר עולם ושוחרר בשנת 1954. מרדכי אורן נידון לעשרים שנות מאסר ושוחרר בשנת 1956. מאסרו של מרדכי אורן, מראשי הקיבוץ הארצי ומפ"ם, ועמדת האגף השמאלי במפ"ם (בראשות משה סנה, יעקב ריפתין ואליעזר פרי), שהצדיקה את הדין, זעזעו את השומר הצעיר ואת מפ"ם.

משפטי פראג נחשבים כחלק ממסעו האנטישמי של סטלין כנגד ה"קוסמופוליטיים חסרי השורשים" בשנים 1948-1953, והתרחש בין משפט הסופרים למשפט הרופאים.

דרמטיזציה של משפטי פראג נעשתה בסרטו של הבמאי קוסטה גבראס, "ההודאה" (L'Aveu), בכיכובם של איב מונטאן וסימון סיניורה. הסרט התבסס על ספר באותו שם שנכתב על ידי ארתור לונדון, מניצולי המשפטים.

קישורים חיצוניים

יהודה ליטני, מדוע נגזלה ממני הזכות לזעוק מעל דפי עיתוני?, באתר הארץ, 21.12.2007 אתר למנויים בלבד חיים גורי, ארבע הערות, באתר הארץ, 11.1.08 - הסתייגות של גורי מאחדים מהפרטים שהופיעו במאמרו של ליטני.