היפודרום קונסטנטינופול – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: ca:Hipòdrom de Constantinoble
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:


==אנדרטאות בשטח ההיפודרום==
==אנדרטאות בשטח ההיפודרום==
על מנת לפאר את בירתו החדשה, הביא אליה קונסטנטינוס יצירות אומנות מכל רחבי האימפריה. מבין חפצי אמנות אלה היה המזבח התלת רגלי של [[פלטיאה]]. מזבח עשוי מתכת זה, נצוק לזכר הניצחון היווני על [[האימפריה הפרסית|הפרסים]] ב[[קרב פלתיאה]], ב[[המאה החמישית לפנה"ס|מאה החמישית לפני הספירה]]. קונסטנטין הביא תלת רגל זה ממקדש [[אפולו]] ב[[דלפי]], והציבו במרכז ההיפודרום.
על מנת לפאר את בירתו החדשה, הביא אליה קונסטנטינוס יצירות אומנות מכל רחבי האימפריה. מבין חפצי אמנות אלה היה המזבח התלת רגלי של [[פלטאיה]]. מזבח עשוי מתכת זה, נצוק לזכר הניצחון היווני על [[האימפריה הפרסית|הפרסים]] ב[[קרב פלטאיה]], ב[[המאה החמישית לפנה"ס|מאה החמישית לפני הספירה]]. קונסטנטין הביא תלת רגל זה ממקדש [[אפולו]] ב[[דלפי]], והציבו במרכז ההיפודרום.
רוב המזבח ניזוק במהלך [[מסע הצלב הרביעי]]: נגנבו חלקים רבים מהמזבח, ונותר רק עמוד אחד מהבסיס המוצג היום בהיפודרום וידוע בשם "עמוד נחושתן".
רוב המזבח ניזוק במהלך [[מסע הצלב הרביעי]]: נגנבו חלקים רבים מהמזבח, ונותר רק עמוד אחד מהבסיס המוצג היום בהיפודרום וידוע בשם "עמוד נחושתן".



גרסה מ־21:34, 11 באוגוסט 2008

מבט כולל על ההיפודרום
עמוד נחושתן
המזרקה המתומנת
ההיפודרום כיום

ההיפודרום של קונסטנטינופול הוא היפודרום אשר שימש כמרכז הספורט והתרבות של קונסטנטינופול, בירת האימפריה הביזנטית, ובאותה עת המרכז התרבותי הגדול באירופה. ההיפודרום שימש למירוצי מרכבות ומירוצי סוסים - שהיו ספורט נפוץ וחלק מתרבות הפנאי בתקופות ההלניסטית, הרומאית והביזנטית. מן המבנה המקורי נשארו שרידים בודדים. שרידים אלו נמצאים כיום בכיכר סולטן מחמט מידאני (בטורקית: Sultanahmet Meydani) היינו כיכר הסולטן מהמט הראשון, באיסטנבול שבטורקיה.


היסטוריה

ההיפודרום הראשון בעיר נבנה בשנת 203 על ידי הקיסר הרומי ספטימיוס סוורוס. בשנת 324, כאשר הקיסר קונסטנטינוס העביר את הבירה מרומא לביזנטיון, החל בהגדלתה של העיר וכן שיפץ את ההיפודרום שבאותה עת היה אורכו 150 מטרים, רוחבו 130 מטרים, והיה מסוגל להכיל עד 100,000 צופים.

ההיפודרום היה בצורת U. יציע הקיסר היה מקורה, ועליו היה פסל של ארבעה סוסים מברונזה. קוודריגה זו, המצויה כיום בוונציה, נוצקה במאה החמישית לפני הספירה ביוון והובאה להיפודרום על ידי קונסטנטינוס. הסוסים נבזזו על ידי הצלבנים במהלך מסע הצלב הרביעי והוצבו בבזיליקת סן מרקו בוונציה בשנת 1204.

לאורך כל התקופה הביזנטית היה ההיפודרום מרכז התרבות והחברה של העיר. התחרויות שימשו כר נרחב להימורים כספיים, וכן נערכו תחרויות בין קבוצות שונות - הקבוצה הכחולה (Venetii) והקבוצה הירוקה (Prasinoi). לכל קבוצה היו אוהדים רבים. היו קבוצות נוספות (האדומים - Rousioi והלבנים Leukoi) שנחשבו ליגה נמוכה יותר. אוהדי הקבוצות השונות שנאו אלה את אלה, ואף היו מהומות בעיר בשל ניצחון של קבוצה אחת על השנייה. החמורה במהומות אלה היו המהומות של שנת 532 הקרויות מהומות ניקה בהם משערים שנהרגו כ-30,000 מהאוהדים.

במהלך ביזת העיר במסע הצלב הרביעי נהרס ההיפודרום ולא שוקם. כאשר העות'מאנים כבשו את העיר בשנת 1453 הם מצאו את ההיפודרום חרב.

אנדרטאות בשטח ההיפודרום

על מנת לפאר את בירתו החדשה, הביא אליה קונסטנטינוס יצירות אומנות מכל רחבי האימפריה. מבין חפצי אמנות אלה היה המזבח התלת רגלי של פלטאיה. מזבח עשוי מתכת זה, נצוק לזכר הניצחון היווני על הפרסים בקרב פלטאיה, במאה החמישית לפני הספירה. קונסטנטין הביא תלת רגל זה ממקדש אפולו בדלפי, והציבו במרכז ההיפודרום. רוב המזבח ניזוק במהלך מסע הצלב הרביעי: נגנבו חלקים רבים מהמזבח, ונותר רק עמוד אחד מהבסיס המוצג היום בהיפודרום וידוע בשם "עמוד נחושתן".

הקיסר תאודוסיוס הראשון קנה בשנת 390 אובליסק ממצרים והציב אותו במרכז הזירה, על הגדר בין שני מסלולי המירוץ. אובליסק זה, המכונה "אובליסק תאודוסיוס", עשוי אבן גרניט ורודה, נבנה עבור מקדש קרנק בלוקסור בתקופת מלכותו של פרעה תותמוס השלישי בשנת 1490 לפנה"ס. תאודוסיוס חתך את האובליסק לשלושה חלקים על מנת להובילו לקונסטנטינופול. רק החלק העליון של האובליסק נשתמר, והוא עומד כיום באותו מקום בו עמד האובליסק.

במאה ה-10 בנה הקיסר קונסטנטינוס השביעי אובליסק שני בקצה ההיפודרום. אובליסק זה היה מכוסה בלוחות ברונזה מוזהבים, אך אלה נבזזו במהלך מסע הצלב הרביעי. לבני האובליסק נותרו עד היום.

ההיפודרום כיום

כיום מהווה שטח ההיפודרום כיכר הקרויה כיכר הסולטן מחמט. האזור בו היה מסלול המירוצים מוצג, אף שהמסלול עצמו מצוי שני מטרים מתחת לפני השטח של ימינו. האנדרטאות שהיו לאורך הגדר שבין מסלולי המירוצים - שני אובליסקים ועמוד נחושתן - מוצגים במלוא גובהם.

מזרקה מתומנת שנבנתה על ידי הקייזר הגרמני וילהלם השני בשנת 1898 נמצאת בפתח ההיפודרום.

בשטח ההיפודרום לא נערכה חפירה ארכאולוגית מסודרת. בשנת 1993 נערכו שיפוצים בקירבת המסגד הכחול על מנת להתקין שירותים חדשים במסגד, ואז התגלו מספר שורות של ספסלים ועמודים של ההיפודרום. עמודים אלה מוצגים כיום במוזיאון הארכאולוגי של איסטנבול.

ראו גם