ספרדים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תקציר עריכה
דורית (שיחה | תרומות)
מ יהודים ספרדים הועבר לספרדים: קודם שימוצה הדיון, לא להעביר חד צדדית
(אין הבדלים)

גרסה מ־22:36, 22 בספטמבר 2008

לביטוי ספרדים יש שתי משמעויות בהקשר היהודי. המשמעות הראשונה, והשגורה יותר, מתייחסת ליהודי ארצות האסלאם, כזהות המקבילה לזהות האשכנזית. המשמעות השנייה כוללת בתוכה רק את צאצאי מגורשי ספרד.

הגדרה מרחיבה

ראשיתו של המונח במשמעותו המרחיבה היא בהגדרה דתית-הלכתית: יהודי ספרדי הוא מי שנוהג על-פי גרסה מסוימת של ההלכה (על גווניה הרבים), שהייתה נהוגה בארצות האסלאם. זאת להבדיל מההלכה של יהדות אשכנז, שנהגה במרכז אירופה ובמזרחה. שניים ממורי ההלכה המרכזיים של יהדות ספרד לאורך השנים היו הרמב"ם והרב יוסף קארו, מחבר השולחן ערוך. היהודים הנוהגים על פי גרסה זו משתייכים ליהודי ארצות האיסלאם, וליהודים מצאצאי מגורשי ספרד.

גורם נוסף המאחד את הזהות הספרדית העל-עדתית, אם כי בצורה פחות מובהקת, הוא נוסח התפילה. מרבית יהודי ארצות האיסלאם מתפללים כיום על פי נוסח הספרדים.

בישראל הפכה ההגדרה הדתית-הלכתית גם להגדרה אתנית, ומרבית היהודים המשתייכים ליהדות ספרד נקראים בארץ בנוסף ל"ספרדים" גם מזרחים. (ראו הרחבה בערך מזרחים).

חרדים ספרדים

ערך מורחב – חרדים ספרדים

תחילתה ושורשיה ההיסטוריים של החרדיות הספרדית-מזרחית נטועים ביהדות ארצות האסלאם, שבארצות המזרח ובארצות צפון אפריקה. השוני בין החרדים הספרדים למול אלו האשכנזים נעוץ באירועים מסוימים אשר השפיעו בצורה שונה על קהילות אלו. המודרנה במאה ה-19 שהביאה עמה את החילון , מלחמת העולם הראשונה במאה ה-20, והשואה , הם רק חלק מהאירועים שיצרו את השוני והשסע בין החרדים הספרדים אל מול החרדים האשכנזים באופן המוכר לנו היום.

הגדרה מצמצמת

בהגדרתה המצמצמת, יהדות ספרד היא קבוצה בחברה היהודית, שמוצאה הוא מיהודים שחיו בחצי האי האיברי (ספרד ופורטוגל). לאחר גירוש ספרד נפוצו יהודי ספרד ברחבי העולם, וכיום נמצאים יהודים שמקורם מחבל ארץ זה בעיקר בארצות הבלקן, במדינת ישראל (בעיקר יוצאי צפון אפריקה והבלקן המהווים את רובם של צאצאי המגורשים מספרד) ובשאר ארצות אירופה (כגון צרפת, הולנד, איטליה וכו').

ראו גם