ליפאז – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''ליפאז''' הוא [[אנזים]] שאותו משחרר ה[[לבלב]] אל תוך [[המעי הדק]], והוא אחראי לפירוק ה[[שומן|שומנים]] שבמזון וספיגתם בגוף. הלבלב משחרר אנזימים נוספים אל המעי הדק, ובהם [[עמילאז]] ו[[פרוטאז]].
'''ליפאז''' הוא [[אנזים]] שאותו משחרר ה[[לבלב]] אל תוך [[המעי הדק]], האחראי לפירוק ה[[שומן|שומנים]] שבמזון וספיגתם בגוף. הלבלב משחרר אנזימים נוספים אל המעי הדק ובהם [[עמילאז]] ו[[פרוטאז]].


חוסר בהפרשת האנזים עלול לגרום להפרשת השומן ב[[צואה]], ריבוי [[שלשול]]ים שומניים, עד לכדי תופעה המכונה סטיאטוריאה, תוך פגיעה ברירית המעיים.
חוסר בהפרשת האנזים עלול לגרום להפרשת השומן ב[[צואה]], ריבוי [[שלשול]]ים שומניים, עד לכדי תופעה המכונה סטיאטוריאה, תוך פגיעה ברירית המעיים.


שחרור פגום של אנזימי הלבלב עשוי להגרם למשל ע"י דלקת כרונית של הלבלב, והטיפול הרפואי מתבצע באמצעות תחליפי אנזימים, המופקים מלבלב [[חזיר]]. תחליפים אלה אינם מרפאים את המחלה, אך מחזירים את מחזור ה[[עיכול]] לסדרו. השם הכללי לתכשירים אלה הוא פאנקריאטין.‏‏<ref>‏מיטס דינה, לוי יצחק, אנגל אסתי, '''תרופות - המדריך השלם החדש''', הוצאת ספרי חמד, 2001.‏</ref>
שחרור פגום של אנזימי הלבלב עשוי להגרם למשל ע"י דלקת כרונית של הלבלב והטיפול הרפואי מתבצע באמצעות תחליפי אנזימים, המופקים מלבלב [[חזיר]]. תחליפים אלה אינם מרפאים את המחלה, אך מחזירים את מחזור ה[[עיכול]] לסדרו. השם הכללי לתכשירים אלה הוא פאנקריאטין.‏‏<ref>‏מיטס דינה, לוי יצחק, אנגל אסתי, '''תרופות - המדריך השלם החדש''', הוצאת ספרי חמד, 2001.‏</ref>
ברוב המקרים ימליץ הרופא המטפל על תזונה דלת שומן ועשירה ב[[חלבון]] וב[[פחמימות]].
ברוב המקרים ימליץ הרופא המטפל על תזונה דלת שומן ועשירה ב[[חלבון]] וב[[פחמימות]].



גרסה מ־17:36, 24 באוקטובר 2008

ליפאז הוא אנזים שאותו משחרר הלבלב אל תוך המעי הדק, האחראי לפירוק השומנים שבמזון וספיגתם בגוף. הלבלב משחרר אנזימים נוספים אל המעי הדק ובהם עמילאז ופרוטאז.

חוסר בהפרשת האנזים עלול לגרום להפרשת השומן בצואה, ריבוי שלשולים שומניים, עד לכדי תופעה המכונה סטיאטוריאה, תוך פגיעה ברירית המעיים.

שחרור פגום של אנזימי הלבלב עשוי להגרם למשל ע"י דלקת כרונית של הלבלב והטיפול הרפואי מתבצע באמצעות תחליפי אנזימים, המופקים מלבלב חזיר. תחליפים אלה אינם מרפאים את המחלה, אך מחזירים את מחזור העיכול לסדרו. השם הכללי לתכשירים אלה הוא פאנקריאטין.‏‏[1] ברוב המקרים ימליץ הרופא המטפל על תזונה דלת שומן ועשירה בחלבון ובפחמימות.

בעיה בהפרשת אנזים הליפאז ניתן לגלות באמצעות בדיקת דם.

הערות שוליים

  1. ^ ‏מיטס דינה, לוי יצחק, אנגל אסתי, תרופות - המדריך השלם החדש, הוצאת ספרי חמד, 2001.‏